4 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Mayıs 1987 Iş kanunu Resmi daireler de işçiler hakkında beyanname verecekler İş kanunu mucibince resmi, hu- susi müesseselerde çalışan işçiler hak» kında müessese sahip veya mümes- sillerinin beyanname vermeleri lâ- zımgelmektedir. İş dairesi mıntaka âmirliği vilâye- te bir tezkere yazmış, nafıa, beledi- ye, idare hususiye gibi resmi teşek- küller tarafından iş yerlerinde çalış- tınlan işçiler hakkında bazı resmi dairelerin beyanname vermek İste mediklerini ve resmi dairelerin kar nun hükümleri haricinde kaldığını iddia ettiklerini, halbuki bu telâkki- nin kanuna uygun olmadığını bik dirmiştir. Vilâyet, bu işar üzerine alâkadar lara bir tamim yapmış, iş kanunu- nun tabikindeki ehemmiyeti göste rerek kanunun tatbikine mâni teşkil etmemek üzere istenilen beyanname» lerin süraile gönderilmesini bildir. miştir, * Telefonla fazla mükâleme yapılımıyacak Geçen sene belediye merkez ve Şü- belerinde telefon mükâleme masrafi elli bin lirayı geçtiği için belediye relsiiği her şubenin bir sene içinde yapacağı mükâleme adedini tahdit etmiş ve netice şube âmirlerine bil- dirilmişti. Son günlerde bazı şube müdürlük- leri belediyeye müracaat ederek bir sene İçinde konuşabilecekleri mü- kâleme Sayısının. ihtiyaca kâfi olma» dığından şikâyet etmişlerdir. Belediye relsliği, bu şikâyetleri red- detmiş, her şube için tayin edilen mikdarı geçen seneki mükâleme esaslarına kıyas edilerek tsbit edildi- ğini ve kararın değişmiyeceğini, fazla mükâleme yapanlardan bu faz- lalığın ödetileceğini bildirmiştir. Hırsız misafir Sabaha karşı bir çok eşya alarak savuşmuş Müddeiumumilik garip bir hırsızlık tahkikatına el koymuştur. Fatih civa- rında bir apartımanda oturan B. Atı- fın evine evvelki gece eski tanıdıkla- rından Necati adında bir genç gide rek: — Yarın askere gidiyorum. Müsaa- de ederseniz bu gece misafir olarak sizde yatacağım, Demiştir. Bay Atır, Necatinin vazi- yetinden biraz şüphelenmekle bera- ber kendisini reddedememiş ve misa- fir olarak eve almıştır, Gece Neeatinin yatacağı oda gösterilmiş ve herkes ya» taklarma yatmışlardır. Ertesi sabahi evdekiler kalktıkları zaman Necatinin daha evvel gittiğini görmüşlerdir. Ev sahipleri esasen ken. disinden şüpheli oldukları için misa- firin böyle erkenden kalkıp savuşma- sı büsbütün nazarı dikkatlerini celbet- miş ve etrafa dikkat edince iş mey- dana çıkmıştır. Meğer Necati sabaha, karşı herkes uyurken kalkarak oda- ları dolaşmış ve eline geçirdiği elbise, çamaşır, ayakkabı, sair eşya gibi bir- çok şeyleri de alıp savuşmuştur. Hır- sızlık bu suretle meydana çıkınca müddetumumiliğe ve zabıtaya bildiril. miş, hırsız Necatinin aranmasına baş» Janmıştar. Yangına karşı (Küçük ormanlar Maslak yolunda Resmi dairelerde elektrik tesisatı kontrol edilecek Adliye binası yangınından âonra reyanından çıktığı düşünülerek elek- trik tesisatının her all ayda bir Kontrol edilmesini ve hiç bir bozuk- Yuk bırakılmamasını bildirmişti. Son günlerde yapılan kontrollerde bir çok resmi dairelerde bu muaye- nelerin yapılmadığı ve elektrik tesi. satının bozuk olduğu anlaşılmıştır. Bunun üzerine belediye tarafından bir tamim yapılmış, ber dairedeki elektrik tesisatının behemehal mua- yene edilmesi, bozuk görülen tesisa- tm bütçede yapılacak tasarruflarla hemen tamir edilmesi, bu İş için belediye mühendislerinden de istifa- de edilebileceği bildirilmiştir. Bozuklukları tamir ettirmiyen mü- essese âmirleri şiddetle mesul edile ceklerdir. Amerikada sosyal yardım teşkilâtı hakkında konferans Eminönü Halkevi sosyal yardım şu- besi namına muharrir İskender Fah- reddin tarafından bu akşam Saat 19,30 da İstanbul radyosunda (Ameri- kada sosyal yardım teşkilâtı) mevzu- lu bir konferans verilecektir. : Afyonlu zeytinler! Çekirdek yerine içeriye afyon tıkmışlar! Alâkadar memurlar, garip ve cü- retkârane yapılmış bir afyon kaçak- çılığı meydana çıkarmışlardır. Hak- * kı adlı bir adam; bir kese küâğdi- na yarım kilo kadar zeytin koymuş, bu kese kşgıdı ile Sultanahmed ci- varından geçmekle iken alâkadar memurlar tarafından çevrilmiştir. Elindeki kese kâğıdında ne olduğu sorulunca, bittabi zeytin bulunduğu cevabını almışlar, fakat bu cevapla iktifa elmiyerek zeytinleri bir masâ& üzerine dökmüşlerdir. Bundan sonra bütün zeytinler fe- ker teker muayene edilmiş, bazıları" nin vaziycileri şüpheyi celbettiğin: den bunlar ayrılmışlardır Bu tefrik amciyiesi bittikten sanrâ, şüpheli zeytinler tekrar gözden g© çirilmiş, bunların ortalarının evvelâ yarıldığı, sonra tekrar kapatıldığı hissedilmiştir. Bu şekilde yarık zeytinler açılınca, içlerindeki çekirdeklerin alındığı ve yerine afyonun. çekirdek şekline 80- kularak ortaya yerleştirildiği görül müştür, Bu zeyinler müsadere edilmiş, bu yaman kaçakçıda derhal ihtisas mahkemesine ( sevkedilerek (tevkif edilmiştir. . Tramvay fiatleri ipka edildi Dün tramvay tarife komisyonu t0p- lanmış ve elektrik fiatlerinde deği- şiklik olmadığından tramvay fiatleri- nide değiştirmeğe imkân görme- miştir. Bir kaç güne kadar hava gazı ta rife komisyonu da toplanacak, yeni tarifeyi hazırlıyacaktır. Şehrin imarile beraber ağaçlama işine de ehemmiyet verilecek Şehircilik mülzhassısı B. Proste Floryadaki çıplak Sahada bir orman tesisini münasip görmüş ve yerini ta- yin etmişti. Mütehassıs, yalnız Flor- yada değil, şehrin diğer kısımlarında da böyle küçük mikyasta ormanlar vücude getirilmesini pek lüzumlu gör“ müştür. Şehir plânının avan projesi- ni hazırlarken bu noktaya bilhassa €hemmiyet vermiş ve üzerinde şehrin nerelerini ağaçlamak lâzım geleceği- ni, nerelerde parklar ve küçük mik- yasta ormanlar tesis edileceğini şim- diden tayin etmiştir. B. Proste plânını tamamile hazırlayıp da belediyeye ve hükümete kabul ve tasdik ettirdikten sonra cadde ve meydanlar için yapı- İ lacak işlimlâklerden evvel, boş bulu- nan ve yerleri tayin edilen sahalarda bu ormanların tesisine başlanacaktır. Sanayi birliği heyeti bu akşam gidiyor Milli sanayi binliği kâtibi umumisi bay Halid Güleryüzlünün riyasetinde Sanayicilerden mürekkep bir heyet it- halât serbestisi ve musmele vergisin- de yapılacak tadilât etrafında İktisad vekâletile temaslarda bulunmak Üze- re bu akşam Ankaraya hareket edi- yor. Sanayi birliğintle dün sabah itri- yatçılar toplanarak muamele vergisi hakkında vekâlete arzedilmek üzere bazı temennilerde bulunmuşlardır. BAM sanayi birliği vergide yapılma- 81 istenilen tadilât hakkında muhtelif sanayi zümrelerinin dileklerile bera- ber kendi mütalealarını da vekâlete arzetmiştir. Değirmencilerin vaziyeti de bu me- yanda etüd edilmiştir. Senelik imua- hele vergisi tutarı olan 18 milyon Ji- ranın birkaç milyonunu değirmenci- Ierden alınan vergi teşkil etmektedir. | Yalnız dört beş tane olan İstanbul de- girmenlerinin muamele vergisi tutarı senevi bir milyon lirayı geçmektedir. Çünkü bunların şehrin büyüklüğü nis- betinde fasliyetleri artmaktadır. Değirmenler günde 6000 çuval un istihsal edecek kabiliyettedirler. Fa- kat şehrin günlük un ihtiyacı 3000 çuvalı geçmemektedir. Bütün memle- ketin günlük un istihlâki ise 16,000 çuval kadardır, Fakat birçok köyler- de bizzat köylü tarafından ve kendi» İerinin istihlâki için yapılan istihsa» lât bu Takkamdan hariçtir. Ehliyetnamesi olmıyanlar sandal kullanamıyacaklar Her sene yaz mevsiminde umümi sandal gezintileri çoğulınca; kazalar da artar ve boğulma vakalarına sık sik tesadüf edilir. Bunu göz önünde bulunduran alâ- kadar mâkamlar sandal kullanma İşini sıkı bir kontori alına almağa Karar vermişlerdir. Sandalla yapılacak bususi gezinti- lerde sandalcmın da muhukkak su- rette sandalda bulunması, yahut hu- Sul surette sandal kullanmak İsti- yenlerin ehliyetname almaları bu kararlar cümlesindendir. Denizi bu- lunan her mıntaka zabıtası ve öyTi- C& deniz zabıtası bu işin sıkı su- Tette tâkibi ile meşgul olacaklardır. Bay Amcaya göre.. Bir otomobil dev- rildi, iki nişanlı ağır yaralandı Evveiki gece Maslak yolunda gene bir otomobil kazası olmuştur. Bey- oğlunda Suterasisi sokağında 36 nu- marada oturan 50 yaşlarındaki kun- duracı Andon, kirk yaşındaki ni- şanlısı Mari ile birlikte hususi otomo- bille bir tenezzühe çıkmışlardır. Bu tenezzühü Büyükdereye kadar uzatan nişanlılar, gece Maslak yoli- le dönerlerken süratle gelen bir oto- mobille karşılaşmışlardır. Bu otomobille bir çarpışmaya ma- hal vermek istemiyen Andon direk- siyonu biraz kırınca bir ağaca çarp- mış ve oradan da bir hendeğe yuvar- Tanmıştır. Otomobil parçalanmış, An- donla Mari oğır surette yaralanmış- lardır, Yaralılar oradan geçen diğer oto- mobile Şişli hastanesine kaldırı. mışlardır. Başka iki kaza Belediyenin evrak postası sevkıya- tını yapan ve Kadrinin idaresinde bulunan 2 numaralı motosiklet dün saat on dörtte Köprü üzerinde, ame- leğen o Mehmed isminde birine çar- parak yaralamıştır. Mehmed hasta- neye kaldırılmıştır. Bir otomobil de, dün Ankara caddesinden inerken Şevki isminde bir çocuğa çarparak hafif surette yar ralamıştar. Fransız frangı Sukut durdu, Ünitürk de bir mikdar yükseldi Fransız frangının sukutu durmuş- tur. 30 nisanda Londra borsasında Fransız parası bir İngiliz lirası u- kabili 110,38 franktan muamele gör- müştü. Düne kadar tatil, dolayısile borsa kapalı idi Düneneon gelen telgraflan ise Fransız parasının gene bir İngiliz lirası mukabili 110,09 #rank- ten muamele gördüğü anlaşılıyordu ki, bu suretle frank 29 santim kadar yükselmiştir. İstanbul borsasında da bu yükselme kendini göstermiştir. Fransız parası 30 nisanda kambiyo borsasında bir Türk lirası mukabili 11,63,25 ve dün de 17,55,75 #ranktan muamele görmüştür. Frangın cüzi de olsa bu suretle yük- gelmesi Paris borsasında Türk borcu tahvillerine tesir etmiş ve Ünitürkde de hafif bir tereffü “kaydedilmiştir. Türk borcu 30 nisanda 265 franktı, Dün İse 272 franktan muamele -gör- müştür, Yükselme 7 frank kadardır. Merkez bankası dün İngiliz lrasına 621-624 kuruş flat tesbit etmiştir. Bina inşaatı azaldı Belediye tarafından yapılan bir is- tatistiğe göre 936 senesinde İstanbul- da 625 ey, 99 aparlıman yapılmış ve 4,350 muhtelif cinsteki bina esaslı su- Tette tamir edilmiştir. 935 senesine göre apartıman İnşa» atı yüzde elli derecesinde azalmıştır. 937 senesi başından itibaren yeni bi- na için alınan ruhsaliyelerin mik- dari bakılırsa bu sene inşaat ge- çen seneye nisbetle bir kat daha azalmıştır. Gazete ve klüb Kenar mahallelerden geçerken sık stk rasgeliyorum, Evlerin tahta kap- Jamaları üzerine iğri büğrü yazılınış yazilar: «Kırmızı Yıldırım spor klü- bü», sAltım top futbol klübüs, «Çelik gol spor klübür, «Demir şüt gençler birliği.» Ve bu yazıların önünde beş altı ye rinden yamalı bir topun arkasında koşan, biribirlerine tekme atan 10-12 yaşında bir alay çocuk. Vefada yeni oturduğum daracık s0- kağın başında da böyle bir yazı var, Meğer bizim mahallenin çocukları «Demir şüt» çülermiş.. Dün öğleden sonra bir patırdı bir gürültü koptu. Neden sonra işi anla- dım: Bizim Demir şüt gençleri öteki mahallenin «Çelik gol» cüleri ile maç yapıyorlarmış.. topla evlerden birinin canımı kırmışlar... Ev sahibinin tehdidi üzerine Çelik golcülerle, Demir şülçüler biribirleri- ne düşmüşler. kırılan cami hangi klüb ödeyecek. Biz zannederiz ki İstanbulda Gala- tasaray, Fenerbahçe, Gümeş, Beşiktaş, Kumkapı, Vefa, İstanbulspor, Top- kapı, Anadolu, Beykoz, Süleymaniye, Eyüp, Beylerbeyi ve saire gibi işittiği. miz muayyen ve tanınmış klübler var dır. Halbuki İstanbulda her semtte, her mahallede, hattâ her çıkmaz s0- kakta, çocuklar kendi aralarında klüb yapmışlar.. ama bezden yapıl mış bir topmus, klübün odası yokmuş ta, bir evin döşemelerine ismini yaz- mışlar, ne zararı var? Elverir ki klüb “olsun. Biz böyle 13 - 14 yaşında ikenen büyük hevesimiz ve en büyük zevki- miz mektepte el yazması gazete çıkar maktı, Spor klübü yapmak aklımıza bile gelmezdi. ayda bir el yazması bir gazete neşrederdik. Leyli zamanımızda İstanbul lsesin- de de geceden geceye, siyah tahtaya tebeşirle yazılmış «Gece Kelebeğis adında akşam yemeklerinden sonra bir duvar gazetesi çıkarırdık. Bugün kü çocuklar da gazete yerine klüb yapıyorlar... h H.E. esinsesesssslse sase ukseaasasaseun. Bir motör Kâğıdhane deresinde bir taşa çarptı Eyüple Kâğıdhane arasındaki de- nizde «Arzuhaltaşı; denilen bir taş vardır ki Kâğıdhaneye sefer yapan vapurlar bu taş yanından ve gayet ihtiyatla geçerler. Evelki gün, bu taş üzerinde bir kaza olmuş ve vapur seferleri de inkitan uğramıştır, Hadise şu şekilde cereyan etmiştir: 20 tonluk İhsanı Hüda ismindeki motör, o civardaki tuğla harmanla rından tuğla yüklemiş ve yoluna çık- muştır. Bu arada ufak birdümen idaresizliği koca motörün Arzuhalta» şı üzerine binmesini mücip olmuş ve dip taraftan da berelenerek su al mağü başlamıştır. ( 'Bu şekilde taşa oturan motör ta- mamile su dolmuş ve bu yüzden KA“ gıdhaneye işliyen vapurlar seferlerini yapamamışlardır. Vükadan zabıta ve deniz ticaret müdürlüğü haberdar edilmiştir. Mezarlıkları tamir Belediye, Zincirlikuyudaki mezars Tığın tanziminden başka son zaman» larda pek perişan olan eski mezarlık« ların tanzim ve imarı için 937 büt- çesine 10 binlira tahsisat koymuştü. Bu para ile yolu olmıyan kabristan- larda yol açılacak, ağacı olmuyan mezarlıklara da ağaçlar dikilecektir. Gelecek seneki bütçeye de yeniden tahsisat konacak ve bu tahsisat ile duvarsız mezarlıklara duvar yapı lacaktır.