4 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

4 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 — Gümrüklerde faaliyet arttı 1931 senesindenberi bekliyen malların piyasaya çıkması nasıl tesir yapacak? Gümrüklerde : fsaliyet artmıştır. 931 seneşindenberi gümrükten malı- Ti çıkaramıyan, tüccar, son karama- me üzerine, nname vermektedir. Şimdiye kadar verilen beyannamele- rin 1500 den fazla olduğundan bahse- dilmektedir. Gümrük başmüdürlüğü, bütün bu beyannameleri tetkik etmek için, bu servislerde çalışan memurla- rın adedini arttırmış ve ona göre ha- zırlıklar yapmıştır, Fakat adedi gün- den güne artan beyannameleri tetkik etmek gene Uzun bir zaman mesele- sidir, nitekim son bir hafta içinde ancak 500 beyanname tetkik edilebil- miştir. Bu beyannamelerin de mua- meiesi daha bitmemiştir. Muayene ve tahlil işlerinden sonra, gü k an- barlarına gidecek, oradan da mal çı- kacaktır. Gümrük komisyoncularının söyle- diğine göre, muamele bir kaç gün son- ra daha ziyade artacaktır. Çünkü ka- rarpamenin muhtsviyatından yeni haberdar olan bir kısım tüccar, daha beyanname bile vermemişlerdir. Bun- lar da beyannamelerini verecek olur- larsa, gümrük kapıları kalabalık daha hücum amafih, gümrük başmüdürlü ride daha ziyade artacak Jeti başarmak için, diğer servislerdeki memurları da beyennamelerin tet- kikine memur edecektir. Gümrüklerde 931 senesi 15 şubatın- danberi bekleyen bu malların ekserisi Jüks addedilen mallardır. Bunlar, diye kadar kontenjan harici bırakıl ! mıştı. Bunların arasında modası ge- çen eşya bulunmaktadır. Fakat bu nevi eşyanın miktarı pek ehemmi- yetsiz: Bir kısım mallar da, kışın sarledilen giyecek eşyasıdır. Bunlar, gümrük anbarlarından çıkarıldıktan sonra piyasaya sürülemiyecek, £ sezonunu bekliyecektir, Asıl, ticari ve sanayi erbabın alâkadar eden mallar, yazın satılacak olan mallar- dır, Meselâ; Altı iâstik, üstü keten ayakkabılar bu meyahdadır. Ayakka- bıcı esnafı, Ve Jâstik Ayakkabi yapan fabrikalar, bu mallâfın piyasaya çı- .karılmasından hiç merinun değildir. ler. Bütün bunlardan anlaşılıyor ki, yeni kararname üzerine, gümrük an- barlarından, piyasaya dökülecek mal- Jar, piyasada büyük tahavvüllere mey- dan verecektir. Bu mallarır. piyasaya arzedilmesinden memnun olmıyâcak- lar çoktur. Bunlar ekseriyet itibarlle sanayi erbabını teşkil etmektedir. Bir kaç gün evvel sanayi birliğinde toplantı yapan çorap fabrikatörleri, gümrük anbarlarında, mühim mik- tarda çorap bulunduğunu öğrenmiş- Terdi. diye kadar kontenjan ka- yıtlarile bir türlü gümrük anbarların- dan, dışarıya çıkamıyan mallar her- halde, çorap piyasasında bir tesir ya- pacaktır. Tabii bu gibi hâdiselerden, yerli ço- raplardan şikâyet eden bayanlar pek memnun olacaklardır. Çünkü piyasa- da Avrupa çoraplarının miktarı pek azdı, Yalnız Amerikadan gelen kadın çorapları göze çarpıyordu. Daha bu- sına ometaklı ıkan mallar- ya ye U ınun olacaklardır. Gümrükteki malların piyasaya da ha ne gibi tesirler yapacağıtı tahmin etmek güç değildir. Her şeyden evvel, mağazalarda çeşit aratacaktır. Çeşi- din azlığından mağaza sahipleri pek 1 şikâyet ediyordu. Müşteri aradığını bulamazsa, verilen cevap şuydu: —Ne yapalım kentenjan var. Güm- rükten çıkaramıyoruz. nda, bu cevap, mağaza eriler arasında £ri ucuz fist ve K — Kontenjanda bu mallar yok. Daha da getiremiyoruz. Onun için daha aşağı fiata satamayız, diyorlar- dı. Şimdi 931 senesindenberi gümrük- | lerde bekliyen mallar, piyasaya ârze- Gilecek.. acaba mağaza tezgühtarları, müşterilerle pazarlık ederken, ne ce- vap vereceklerdir? Gümrükteki mal ların çıkmasını, yerli fabrikaları mü- teessir edecek bir hâdise diye kabul etmek doğru değildir. Bir çak sanayi erbabı da kendi sanayi şubelerinin aci için dışandan bam madde Fakat kontenjanda bu mallara yer ayrılmadığı için, gümrük- lerde kalmıştı. Meselâ; tarak yapan fabrikalar, kemik getirmişlerdi. Bu | İ madde kontenjanda yoktu. İktisat vekâletine müracaat etmişlerdi, Bu müracaat uzun bir muameleye tâbi Son kararname, müracaalleri kö letmektedir. Bu itibarla sanayi erba- bına ait gümrüklerde bekliyen mal- lar da, piyasaya çıkacak, bir çok sa- Dayi şubelerinin faaliyeti artacaktır. Hulâsa olarak denilebilir ki; güm- rüklerdeki malların piyasaya çıkma- sı, piyasada ticari hareketleri arttıra- cak, mağazalardaki çeşitlerin çoğal- maşma sebebiyet verecek, alışveriş artacaktır. Diğer taraftan, bazı sarayi şubeleri bir türlü çıkaramadıkları ham mad- delere kavuşacaklar, rahat bir nefes alacaklardır. Herhalde bir iki hafta sonra, mağaza vitrinlerini daha zen- gin göreceğiz. Bundan başka piyasa- ya fazla miktarda eşya arzedilmesi yüzünden de bir ucuzluğa da şahid olacağız. — H.A, Ekmek narhı değişmedi Ekmek narh komisyonu dünde toplanmış ve on beş gün “müddetle ekmek fiatlerini ipka etmeğe karar vermi Ekmek #latleri, iki aydan beri değişmemektedir. Yeni mahsul henüz piyasaya gek mediği için daha bir müddet fiatle- rin değişmiyeceği muhakkak görü- Tüyor. Şap hastalığı kalmadı İzmit (Akşam) — Vilâyet baytar müdüriyetince alınan sıkı tedbirler sayesinde hayvanlarda görülen şap hastalığı tamamile zail olmuştur. Feriköy, Tepeüstü Biçki ve dikiş okulundan diploma almağa muvaffak olan Öğr menlej 20 talebeden 16 sının grup halinde resimleri, — (Ortada Direktör — LENA : | nü «Her Royal Highness the Duchess İ AKŞAM (Baş tarafı 1 inci sahifede) tosunda yapılmasının muhtemel oldu- ğunu bildiriyor, Yukarıdaki telgraflardan Dük de Windsor ile madam Simpsonun ni- kâhlarınm bugünlerde yapılacağını gösteriyor. Madam Simpson Dükü, haftalardan beri Fransada Tours şeh- | Ti ciyarında Cande şatosunda bekle- mektedir. Madam Simpson bu intizar devresi esnasında biraz zayıflamıştır. Dük şatoya madam ini almak Fakat neşesi yerindedir. geldikten bir hafta 8 Simpson gelinlik elbiseler üzere Parise gidecektir. Viyanadan verilen bir habere göre Dük de Windsor düğün hediyesi ola- rak madam Simpsona bir takım mü- cevher verecektir. Bunlar düğün gü- of Vindsorx ismini alacak olan madam Simpsona takdim edilecektir. Bu te- kımın çok kıymetli taşlarla müzeyyen bir gerdanlık, bir bilezik, bir yüzük ve bir iğneden ibâret olduğu söylen- mektedir. Madam Simpsonun boşanma kara» rı 3 mayıs pazartesi günü katiyet kesbetmiş ve karar mahkemece ilân edilmiştir. ” Hollivutta filim stüdyoları kapandı (Baş tarafı birinci sahifede) İ rak bir iş ihtilâfmda karar vere- cektir, Grev büyüyor Holiywood 3 (A.A), — Mühendis- lerin, kurşun mamulâtı yapan âme- ntacıların ve rek grev yapmış oları dört sendiki tihaka karar vermiştir, 9 büyük sinematograf nun bugün kapılarını muhtemeldir, Stüdyoları tarassud altında bul- durmakta olan grev nöpetçileri, ak- törler sendikalâri müfahhaslarının tâm bir serbesti iğinde müzakerede, bulunabilmeleri ve grevcilerin aktör- ler üzerinde her hângi bir tazyikte bulunmuş olmakla ittiham edilme- meleri için bulunduklari mevkileri terketmişlerdir. — © Siirt mebusluğuna seçil Mahmud Ali Kurtoğlunun — batası tasdik edildi Ankara 3 (A.A) — Bügün B, Fik- ret Sılayın başkanlığında yapılan Kamutay toplantısında Siirt mebus- luğuna seçilen B. Mehmed Ali Kürd- oğlunun intihap mazbatası tasdik edilmiş ve Tüznamele görüşülecek başka bir madde olmadığından top- lantıya nihayet verilmiştir. Kamutay çarşamba günü toplana- caktır. ; Ankarada bölge kupası maçında Demirspor Altınorduyu yendi Ankara 3 — Bölge kupası maçla- rına Ankaragücü Sahasında devam edilmiştir. Çekilen kura mücibince Demirsporla Altınordu karşılaştı. Ma- ça saat 1$de hakem bay Fethinin idaresinde başlandı. Birinci devre 0 - 0 idi. İkinci deyrede ilk golü De- mirsporlualr yaptı. Deşmirsporlular bunu takiben iki gol daha yaptılar ve maç 3 - 0 Demirsporun galibiyetile bitti, s0suyusasnassaanas9assunan Teşekkür Dr. Mustafa Münif (Paşa) nın vefa- tından mütevellid büyük kederimize iş» trük eden ve cenaze merasiminde bu- lunmak bizzat veya bilvasıta boyanı ta- ziyet etmek İdtfunu gösteren İstanbul Üniversitesile Etibba Muhadenet ve Şe- hitlilderi İmar Cemiyetlerine ve aziz dostlarına teşekkürler ederiz. Bütün ailesi namma oğlu Hüsrev Münif SARAY sinemasında 12 Mayıs Çarşamba günü 21 de MÜNİR NURETTİN ya ik stüdyosu- in mevsim sonu KONSERİ na mensup | Kapamaları | 8. Mayıs 1937 ö z MA Dük de Windsor | Yugoslav talebe üniversitede İstanbulda bulunan Yugoslav talebe dün üniversiteyi ziyaret etmiştir; Resmimizde talebe üniversite önünde görünüy: Budapeşte ve Romada konuşmalar (Baş tarafı 1 inci sahifede) hassa iki memleketin müdafaası için sınai bir işbirliği vücude getirmek meselesini tedkik edecektir. Nazır, bundan sonra müstemleke işlerinde bir teşriki mesai temini me- selesini görüşecektir. İtalya Habeşis- tanda Almanyaya mühim imtiyaz- | Jar verecek ve belki de erazi terkede- cektir. Buna mukabil Almanya İtal- yaya iktisadi menfsatler temin ede- cektir. İki memleket arasında tüt bağlarınm da i ne çalışılacaktır. Berlin - Roma mik bir ittifak şeklini ala | Tupanımı umumi va: | İ İ edilecektir. Bu m i de mevzuu bah B. Neurath B. Mussolini ile görüştü Roma 3 (A.A.) — Alman: Dış ba- kanı Baron Neurath bugün öğleden i sonra Venezya serayma giderek Baş» vekil ile görüşmüştür. Baron Neurath ile B. Mussolini arasındaki mülâkat bir saat bir çeyrek sürmüş - ve Kont Ciano da hazır olduğu halde çok sa- mimi olmuştur, Orta Avrupa anlaşması Deyli Herald gazetesinin diplo- matik muhabiri bildiriyor: İtalya Ha- riciye nazıri Kont Clano Arnâyut- Juğa gitti, bir kaç hafta sonrada 'Macaristanı ziyaret edeceklir. Bun- lar B. Mussolininin büyük diploma- tik seferinde atılan adımlardır. Ta- kip edilen plân bütün Tuna memle- ketlerini ve nihayet Balkanları Al manya ve İtalyanın siyasi ve ekono- müm | FRANK PARKER ve SÜMER SİNEMASI Yarın matinelerden itibaren : Göz kamaştırıcı bir lüks ve ihtişam, fevkalâde bir mizansen içerisinde en büyük 'müzikhol ve radyo yıldızları olan “ TAMARA , dans kraliçesinin yarattıkları mik kontrolü altına almaktır. Bunu yaparken Küçük İtilâfı dağıtmak ve Çekoslovakyayı yalnız bırakarak diz İ gökmeğe mecbur etmek gayesi takip ediliyor. B. Mussolini, Venedikte Avusturya Bâşvekili B. Şuşnig ile yaplığı görüş- mede bu plânı takip etmesi lâzm geldiğini söylemiştir. Halbuki B. İ Şuşnig, Çek Başvekilile bâşka bir plân tasarlıyordu. Bu plâna göre boş Tuna devleti, yani Çekoslavakya, Romanya, Avus- turya, Macaristan, Yugoslavya birle. şecekler ve her hangi büyük bir dev- | letin nüfuzundan müstakil bir kuw vet teşkil edeceklerdi. Venedikte B, Mussolini, Almanya ve İtalyanın yardımı olmadan böyle bir grupun ekonomik bakımdan im kânsız olduğunu hatmlatıtuştır, Çü kü bu memleketler zirai mühsulleri» ni Almanya ve İtalyaya satarlar, İlalya birleşme, köndisile Almin- yanın hezareti altıtidi” ölürse büt yardım etmeği kabul diyor “Yâhtız bunun için bir şart koyüğor; Sovyet Rusya : ve Fransa'ile askeri ittifakı” nı feshetmedikçe (o Çeköslövakyanın anlaşmadan hariç bırakılması. B. Mussolininin - isrârı üzerine “B! Şuşnig, Çekoslovakya ile müzakerele- rini tehir etmiştir. “ Yuğoslavyanın; Italya ile yaptığı son anlaşmasân 60n- ra bu İtalyan plânına müzahir ola- cağı zannedilinektedir. Ayni zaman- da Kont Cianonun Arnavutluk g- yareti neticesinde bir Yugüslav - Ar- navutluk ânlaşması yapılacığı ümit ediliyor. TAMARA Musiklli filmini gösterecektir. İlâveten : TİNO ROSSİ tarafından MARINELLA Her yerde muvaffakiyet kazanmış meşhur film. Bugün SAKARYA sinemasında Cezasız kalmış cürme karşım üthiş mücadele.., Hiyleye karşı hiyle... HUSUSİ TEŞKİLÂT'ın cür'et ve cesareti... İşte Fransızca sözlü olan du filmin baş rollerinde: GEORGE BRENT - BETTE DAVİES ve RİCARDO CORTEZ gibi dehakâr artistler vardır. İlâveten: FİLOYU TAKİB EDELİM (Follow. The Fleet) GİNGER ROGERS ve FRED ASTAİRE tarafından şarkılı ve musikili film, Suvare 8,30 da 2 film, Önümüzdeki Perşembe akşamı SARAY sinemasında Senenin 3 güzel filmi müsabakasının üçüncüsü PATRONUM... KOCAM Fransızca sözlü fevkalâde film gösterilecektir. Baş rollerde: CLAUDTTE COLBERT Bu biletlerin kuponları da evvelkiler gibi saklanacaktır. ipone e ra —