26 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

— i i : ll Kk AKŞAM 26 Ağusles 1937 Şimali Çinde muharebe çok kanlı bir şekil aldı Çinliler 400 bin kişilik bir kuvvetle harekete geçtildr, 5 bin Japon maktul düştü Tokyo 25 — Şimali Çindeki günler- ce süren muharebelerden sonra Japon kuvvetleri Pekinin 50 kilometre şimali garbisinde ve büyük sedde giden dağ geçidinin tam ortasındaki Choupou Kuan mevkiini işgal etmişlerdir. Chahar'da Japon ve Mançukuo kuv- vetleri Çin merkezi ordularile Kızıl Çin ordusunun mevzilerine hücum et- miş ve bunları Changkiakow-Kalgan hattına kadar sürmüştür. Chahar'daki Çin orduları ricate başlamıştır. Japon tayyareleri ricat eden kuvvetleri takip ediyorlar, Şanghayın şimalinde karaya çıka- rılan Japon askerleri ileri hareketine devam ediyor. Tiyençinin 30 kilometre cenubu garbisinde mühim bir şehir olan Tsinghay'da şiddetli bir muha- rebe başlamıştır. Çinin merkezi başka yere naklediyor "Tokyo 25 (A.A.) — Şanghaydan Asa hi gazetesine bildirildiğine göre Mare- şal Şang-Kal.Şek, Nankini terkederek sonuna kadar Japonyaya mukavemeti göze aldırmış olduğunu göstermek üze re yeni payıtahtını Setchoan eyaletin- de kâln Tehingfou'da kurmağa karar vermiştir. Payitahtın resmen nakli 2 eylülde ilân edilecektir. Çin kuvvetlerinin hareketi 'Tokyo 25 (A.A.) — Dünkü kabine içitmaında Harbiye Nazırının 400,000 kişiden mürekkep 30 Çin fırkasının Pe- kin ve Tiençin istikametinde şimale doğru ilerlemekte bulunduğunu bildir-| miş olduğu söylenmektedir Zannolunduğuna göre Japon hükü- meti, şimali Çindeki Japon kıtaatını takviye için Kouantoung ordusunu da- vet etmeğe karar vermiştir. Çinlilerin bir iddiası, Japon- ların tekzibi Nankin 25 (A.A.) — Reuter ajansı- nan muhabiri bildiriyor: General Şang- Kai-Şek'in umumi karargâhına cephe- den gelen bir telefon haberine göre Vo- osung'da karaya çıkan 5000 Japon as- 'keri bu sabah şiddetli bir muharebeden sonra imha edilmiştir. Bir Japon generali ile bir tayyare binbaşısının esir edildiği haberde ilâ- ve edilmektedir. Londra 25 (A.A.) — Japon sefiri, Nankinden aldığı malümata istinad ederek Woosung'a yapılan ihraç hare- keti esnasında 5000 Japon askerinin imha edildiği hakkındaki haberi tek- zip edebileceğini söylemiştir. Bütün Çin kuvvetleri muha- rebe meydanına sevkedildi Şanghay 25 (AA.) — Çin erkânı harbiyesi mevcud bütün Çin kuvvet- lerini, Şanghayın 30 kilometre şimal şarkisinde kâin Tetlennan mintaka- sında devam etmekte olan muharebe- ye sevketmiştir. Üç aylıklar 1 eylülden itibaren üç aylıkların tevziine başlanacak Eştam ve eramilin üç aylıklarının tevziine eylülün birinci gününden itibaren başlanacaktır. Müşkülâta mahal kalmamak üzere üç aylıklarını Eytam ve eramil bankasına kırdır- mak suretile alanlara eylülün birinci çarşamba gününden itibaren banka- da levziat yapılacak, çarşamba ve perşembe günleri yetimlere, cuma ve cumartesi günleri de mütekaitlere maaş verilecektir. Malmüdürlüklerin- den yapılan tevziat ise eylülün altıncı pazartesi günü başlıyacaklır. Radyolarını kullanmıyanlar da ruhsatname alacaklar Ankara 26 (Telefonla) — Evlerin- de radyo olup ta kullanmıyanların ruhsatname alip almıyacakları tered- düdü mücip olmuştu. Salâhiyettar makamlardan verilen malümata göre radyo sahipleri bun- Iarı kullanmasalar bile ruhsatname almakla mükelleftirler, Kuruçeşmede feci cinayet (Baş tarafı 1 inci sahifede) Fethullah; dün bütün gece içtikten Sonra; sabaha karşı Kuruçeşmeye gelmiş, burada bir depoda çalışan ba- basının ve kardeşinin yolunu bekle- meğe başlamıştır. İşlerine giden baba Oğul birdenbire Fethullah ile karşılaş: mışlar, onunla hiç konuşmağa vakit bile bulamadan, Fethullahın âni ola- rak çektiği tabanca ile karşılaşmış- lardır. Fethullah, tek lâkırdı bile söyleme- den ateşe başlamış ve bütün kurşun- lannı sıkmıştır. Bu kurşunları yiyen baba ile oğul, Kanlar içinde yere can- serilmişlerdir. sız olarak Silâh seslerini duyan zabıta me- murları derhal vaka yerine gelerek katili elinde tabancasile birlikte ya- kalamışlar, cesetleri de muhafaza al- tma almışlardır. Tahkikat başlamış» tır, İki maktulün âdı Şevket ve Ratıp- tir. , Suriye isyanı Fransızlarla aşi aşiretler arasındaki çarpışmada 400 ölü var Adana 25 (Hususi (o muhabirimiz- den) — Elcezire isyanı bir an durmus- tu. Yine başladı. Dün Fransız kuvvet- leri ile aşiretler arasında şiddetli çar- pışmalar olmuş ve 400 kişi ölmüştür. Suriyenin Fransız gazeteleri, isya- na Vatani partisinin güttüğü siyase- tin sebep olduğunu yazıyorlar. İsyan ni İstemiyenler değil, onların istekle- rİni bastırmak için Şam hükümetinin | para ile kandırdığı ve güzettiği aşiret- lerdir, Bu senenin ilk fındık mahsulü Giresun 25 (Akşam) — Yeni fın- dık mahsulünden fik parti fındık bu- gün büyük törenle Aksu vapruna yüklenmiştir. Ankara hukuk fakültesinde ikmal imtihanları Ankara 26 (Telefonla) — Ankara hukuk fakültesinde ikmal imtihanları 9 birinciteşrinde başlıyacak, derslere teşrinievvelin birinde başlanacaktır. Orman yangını Fransada 8000 hektarlık çam ormanı yandı Bordauz 25 (A.A.) — Dün öğleden sonra Landes departımanında Solfe- rino civarında az görülmüş şiddetli bir yangın çıkmıştır. Bugün saat 10 da yarigın söndürü- lebilmiştir. 8000 hektarlık bir sahayı işgal eden çam ağaçları yanmıştır, Ev- lere bir şey olmamıştır. Gaz maskesi Almanyada halka 5 marka bir maske verilecek Berlin 25 (A.A.) — Eylülden itiba- ren beş mark mukabilinde halka ze- hirli gaz maskeleri tevzi edilmeğe beş- lanacaktır. Fakir olanlar'için tenzilât yapılacaktır, edenler, Elcezire müstakil hükümeti- | Memnu mıntakaya girenler İzmirde 9 kişi adliyeye verildiler İzmir 25 (Telefon) — İhracat tüc- carlarından İtalyan tabanlı B. Alyont, sekiz arkadaşile birlikte bugün Urla civarında âskeri ikinci memnu #in- takada avlanırlarken yakalanmışlar- dır. B. Alyoni ecnebilerin girmesine müsaade edilmiyen bu memnu takaya girmesine, Urla Jandarma ku- mandanının müsaade ettiğini söyle- mektedir. Dokuz suçlu adliyeye verilmişler- dir. Tahkikat devam ediyor. Maarif Vekili Ankaraya gitti Bir müddettenberi şehrimizde bu- Yunan Maarif Vekili B. Saffet Arıkan dün akşamki trenle Ankaraya gitmiş- tir. Ders yılının yaklaşması münase- betile Masif işleri ehemmiyetli bir saf- haya girdiğinden in Vekili hükü- met merkezine dö ne Ny Iş Ba Fm 13 yaşına bastı Türkiye İş bankası, bugün kuru- Tuşunun on -üçncü yılma - basmıştır. Bankanın memleketin ticaretine, iktisadiyatına, sanayiine, kredisine, tasarruf ve iktisad fikirlerinin kök salmasına yaptığı hizmetler, . sayıla- mıyacak derecede çok:ve büyüktür. Bü hususta küçük bir misal zikretmek 1936 senesi sonunda İş banaksına normal mevduat 49 ve küçük tasarruf mevduatı 22 milyon liraya çıkmıştır. Bu rakamlar, halkın İş bankasma olan yüksek emniyet ve itimadının par- lak bir delilidir. Fakat İş bankası, memleketin sanayiine, tcaretine, ik- tisediya disi ile kalmamış, memlekette milli ban- kacılığın alemdari olmuş, mükemmel bir Türk bankacı nesli yetiştirmiştir. İş bankasının istikbalde de bu feyizli ve verimli yolda ayni muvaffakıyetle devam edeceğine şüphe oyktur İş bankasının 13 üncü yıl dönümü münasebetile İş bankası umum mü- dürü B. Muammer Eriş dün gece Çiftehavuzlardaki köşkünde bir gar- denparti vermiştir. İktisat vekili geldi İktisat vekili B. Celâl Bayar dün akşam İpar kotrasile İzmirden şeh rimize dönmüş ve İş bankası umum müdürü B. Muammer Erişin Feneryo- lunda tertip ettiği garden partiye iş- tirak etmiştir. Terazi sahtekârlığı Ölçü ve ayar müfettiş- liğinin ee da taklid edilmiş hizmet et, Bir müddet evvel ölçü sahtekârli- Zından dolayı bir fabrika sahibile bat- zi ayar müfettişleri hakkında takiha- ta başlanmıştı. Yapılan tahkikat ida- ri ve adli safhalardan geçerek tarfam- lanmış ve üçüncü ceza mahkeme- sine verilmiştir. Adliye tatili bittikten sonra suçluların mühakemelerine baş- lanacaktır. Suçlular arasında bulunan terâsi fabrikası sahibi Benbasat hakkında | 2000 liralık vergi cezası yüzünden de takibat yapılmaktadır. Benbasat “Av- rupaya gitmek üzere pasaport almak istemiştir. Maliye ile ilişiği olduğu için | kendisine pasaport verilmemiştir. Tahkikat esnasında Ölçü ve ayar- lar müfettişliğinin damgasının taklit edildiği anlaşılmiş ve bü sahte dam- galardan biri, evvelki gün bülunarak vilâyete teslim edilmiştir. Bu nokta hakkında bir taraftan zabıta, bir ta- raftan Ölçü ve ayarlar mülettişliği tedkikat ve tahkikata devam etmek- tedir, Pariste bir kadın B. Blumu tahkir etti Paris 25 — Meyer adında bir kadın Ayandan müte İsraelin evinden çıkan B, Blumu-tahkir etmiştir, Dün Geceki ve Bu Sahahki EXlaberler IHatayda vaziyet tam manasile vahimleşti İ mirgömlekliler, jandarma diye takya karakollarına yerleştirilmiş. | ! üler karakollara Halepten sevkedilen Demir gömlek- yerleştiriliyorlar Türk evleri kordon altında - Alacağını istiyen Türke tabanca ile ateş ediliyor Adana 25 den) — Hatayda vaziyet tam mâna- sile vahimdir. Dörtyola kaçan halk mümessillleri nâçar Antakyaya dön- müşlerdir. Halepten sevkedilen An- lerdir. Usebetilamelil kavimcilerin * reisi | Zekinin kardeşi Nesip dün ortalığı ka- rıştırmıştır. Uzunçarşıda borçlu oldu- ğu bir Türkün para istemesine kıza- | rak üzerine tabanca ile ateş etmiştir. Bu sırada gençler hadise yerine koş- muşlar ve kendisini taşa tutmuşlar- dır, Nesip kaçmıştır. Neden sonra ha- dise mahalline gelen devriye asıl suç- lu Nesibi arayıp bulması lâzım gelir- ken Halil, Mustafa, Ahmed, Hüseyin isminde dört Türk gencini yakalamış (Hususi muhabirimiz- | De | tır, Bu gençler tevkif edilmişler, kır- baçla döğülmüşlerdir. Dün Antakyanın Şirince mahalle sindeki Türk evleri kordon altına alın- mış ve velerde silâh aramak bahane- sile araştırmalar yapılmıştır. Bu sira- da devriyeler boş yere silâh atmışlar ve halkı heyecana düşürmüşlerdir. Antakyada Türk konsolosluğu evve- Kİ gün açıldı. Fakat konsolos henüz gelmedi. Şimdiki halde Beyrut konsö- Josumuz B. Faik Zihni vekâlet ediyor. Konsolosumuz Hatayda (tedkiklerde bulunuyor. Dün de Antakya delege vekili ile konuşmuştur. Bütün Vatani gazeteler âzami aleyhtarlığa başladılar. Hadiselerin faili olarak Türkleri tanıtmak istiyor- lar. Antakya Halk partisi fakir halka İ 30 bin Kilo ekmek ve un dağıtmıştır. Santander şehri asilerin eline düştü Santander şehrinin sukutu Romada büyük şenlikler ile tesid edildi Salamank, 25 (A.A.)— Nasyonalist radyosu, müteaddid nesyonalist ta- burların bu akşam saat 18 de Santan- dere girmiş olduğunu bildirmektedir. Bask hükümeti kaçmıştır. Paris 26 (Akşam) — Salamanktan bildirildiğine göre Santander şehri âsilerin eline düşmüştür. Şehrin suku- tu oradaki milislerin ve hücum kıta- larının Bask hükümetine karşı isyan elmeleri yüzünden kolaylaşmıştır. Mukavemet göstermek istiyenler, si- lâhlarından teerid ve hapsedilmişler- İ dir. Mukavemet göstermek istiyen hü- kümet rüesası öldürülmüşlerdir. Fran- konun kuvvei külliyesi bu sabah res- men Santandere girecektir. Romada büyük şenlikler Roma 26 (Akşam) — Gazeteler, dün akşam Santanderin sukutunu ha- ber verdikleri zaman burada büyük şenlikler tertip edilmiştir. Santande- rin sukutu şerefine bugün Roma şeh- ri baştan başa donanmıştır. Madrid 25 (A.A.) — Evvelki gece saat 12 de asi topçuları hükümet mer- kezinin mahallelerini bombardıman etmeğe büşlamışlardır. Yarım saat kadar obüsler süratle birbirini takip etmiştir. Hasarat 7 kimdir, Cümhuriyet topçu kuvvetleri de ayni şiddetle mukabele etmişlerdir. 20 dakika kadar gürültü kulakları çın- Jatmıştır. Her zaman olduğu gibi bu sefer de ilk mermiler düşer düşmez halk mah- zenlere iltica etmiş olduğu için ölen- lerin az miktarda oldukları zannedil- mektedir. Troçkistler Leningradda 9 kişilik bir grup kurşuna dizildi Moskova 25 — 23 ağustos tarihli Leningraskai - Pravda gazetesi Le- ningral askeri mahkemesinin 22 ağustosta inkılâp aleyhdüri Terorist Troçkistlerden mürekkep dokuz ki- şilik yeni bir grup idama mahküm ettiğini ve mahkümların derhal kur- şuna dizildiklerini haber veriyor. 8 kişilik diğer bir mahküm grupu da milli müdafaayı alâkadar eden bir | müessesede infilâklara sebebiyet ver- mek ve ameleyi zehirleyici hareket- lerde bulunmak töhmetile 20 ağus- Sil SM Umum İm) kumanda- nının teftişleri Bir müddettenberi şehrimizde bu- lunan Umum Jandarma kumandanı Korgeneral Naci 'Tınâz teftişlerine de- vam etmektedir. Bugün de Maltepede bulunan Gedikli erbaş hazırlama kur- sunu teftiş edecektir. Tapu sicil muhafızlıkları Ankara 26 (Telefonla) — Tapu ve kadastro genel direktörlüğü yeni teş- kilât kahununa göre tapu sicil muha- fızlığı teşkilâtını İzmir, İstanbul, An- kara ve Bursadan sonra Konya, Sam- sun ve Tratbzona da teşmil etmiştir. Araplar tarafından yapılan protesto fiili bir şekle giriyor Kudus 25 (A.A.) — Pilistinin tak- simi projesine karşı Araplar tarafın- dan yapılan itiraz fiili bir şekle gir- mektedir, Kudüs müftüsü, Filistinin yeni sta- tüsünü tedkik etmek ve kati bir karar ittihaz edilmeden evvel müşterek bir protesto hareketi hazırlandığını Mil- Jetler cemiyetine bildirmek üzere bir İttihadı islâm kongresi tertib.etmek- tedir. 8 eylülde toplanması mukatrer olan kongre Şamda faaliyete geçe- cektir. Ecnebi memleketlerde de muhale- fet artmaktadır. Müftü Hind müslümanlarından, Filistin müdafaa komitesinden, Mek- keden ve sair mahallerden tesanüd telgraflar almıştır. Filistinin âtisi Bir motosiklet bir çocuğu yaraladı Kadıköyde Telefon caddesinden geçmekte olan 4 yaşlarında Erdoğan isminde bir çocuğa, süratle ilerbiyen bir motosiklet çarpmış, muhtelif yer- lerinden yaralamıştır, Motosiklet der- hal kaçmıştır. Çocuk tedavi altına alınmıştır. Bu- nu idare eden adam polisçe aranmak- tadır.