26 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

26 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Bahife 4 Kutupta kaybolan tayyareciler Üç tayyare Levanevski .ile arkadaşlarını aramağa çıktılar * Moskova 25 (A.A.) — Şevelevin ida- resinde üç - tayyare, Levanevskinin tayyaresini aramak üzere bugün kut- ba hereket etmişlerdir. 'Tayyareler, Arkanjele varmıştır. Moskova 25 (AA) — Gazeteler, Rudolf adası yolu ile kutba giderek İevanevskinin idaresindeki N. 209 tayyaresini arıyacak olan dört tayya- reden mürekkep filonun kumandanı «Bovyetler Birliği kahramanı; ünva- yanı haiz tayyareci Vodopianovun bir makalesini neşretmektedir. Vodopia- nov bu makalesini neşretiektedir. Vo- dopianov bu makalesinde ezcümle di- yor ki: Bu seferin güçlüklerini bilhassa Ark- | tik mıntakasının Amerika kısmında karşılaşacağımız zorlukları tamamile müdrikim, Şimal kutbunda sikımtı çekmiyete- diz, zira, o mıntakada kendimizi, ora- da buzlar üzerinde kışlayanlara ve onların şefi Pajanine terkedeceğiz. Ve kutbu geçip Amerika tarafında arüş- tarmalara başladığımız zamandır ki, tamamile kendi kendimize kalacağız. Araştırmaları, açık nizam halinde, piyadenin avcı battına açılışı gibi ya- pacüiğız. Bu suretle her uçuşta dört tayyare yüz kilometre genişliğinde bir mıntakayı tarayabilecektir. Şimal kutbunu geçtikten sonra dört tayyare arasında öyle bir iş taksimi yapaca- doz ki, gözlerimizle görmediğimiz, Üze- rinde Levanevskinin tayyaresini ara- madığımız en ufak bir buz parçası da- hi kalmıyacaktır. Lüzumu takdirinde buz parçalarını yalıyarak uçacağız. Fakat tedkik etmedik hiç bir bankiz bırakmıyacağız. 'Tayyarelerimiz, konmak için teker- ekle mücehhezdir. Fakat iki metre kutrunda olan bu büyük tekerlekler ile yalnız tayyare meydanlarına de- ğil, lüzumu kadar geniş olduğu tak- dirde Papanin bankizine bile inebi- Biriz. Namık İsmailin ölümünün yıldönümü Güzel sanatler akademisi müdürü merhum Namık İsmailin ölümünün ikinci yıldönümü münasebetile 31 ağustos salı günü saat 18.5 ta Beyoğ- Yü Halkevinde (Tepebaşındaki merkez binasında) bir ihtifal yapılacaktır. İhtifale Ev baskanı Ekrem Torun kısa bir hitabesile başlanarak, ressam | Nazmi Ziya, merhumun sanat kudre- | tini anlatacak, muharrir Elif Naci, | merhum hakkındaki ihtisaslarını, İs- mail Sefa Günay da Namık İsma'lin hayatından ve-idareciliğinden bahse- decektir. Bir ihtilâs davası Cumhuriyet Merkez Bankasında vez- nedarlık yaptığı sırada Bankaya aid bin lirayı zimmetine geçirmekten suç- Mu İhsanın mevkufen muhakemesine dün Asliye ikinci ceza mahkemesin- de bakılmıştır. Dünkü muhakemede İhsan hakkında ilk tahkikatı yapan polis ikinci şube memurları şahid ola- rak dinlenmişlerdir. Bu şahidler, İhsanı ilk yakaladık- ları zaman kendisinin zimmet suçü- Du itiraf ederek çocuğunun hastalan- dığını, tedavi için para lâzım olduğun- dan, bin lirayı zimmetine geçirdiğini ve bilâhare paranın iki yüz lirasını ödediği gibi mütebakisini de yavaş yavaş Bankaya ödeyeceğini söylediği. Bİ anlafmışlardır. Suçlu İhsan şahidlerin sözlerini ka- bul ederek: — Evet, o zaman böyle söylemiştim. İfadeleri doğrudur, ihtiyacım olduğu için Em zimmetime geçirmiştim. Devlettere iki nota verdik (Baş tarafı 1 inci sahifede) tevkif ve ihtimalki imha edilmesi €s- babına tevessül etmeleri için emir ve- rilmiştir. Hariciye Vekâleti yukardaki hu- susların hükümetlerine iblâğını âip- lomatik heyetlerden rica ederek pek yüksek saygılarını sunar, İspanya maslahatgüzarı Hariciye vekilimizle görüştü İspanya maslahatgüzarı, şehrimiz- de bulunan Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Arası dün sabah Perapalas otelinde ziyaret ederek kendisile gö- rüşmüştür. Bu görüşme yarım saat kedar sürmüştür. Acı bir kayıp : (Baş tarafı 1 inci sahifede) bu itina da. Hayriyi ölümden kurtar Tamamış... | Saat dörtte cenaze, önünde Bakriye | muzikası olduğu halde Heybeliada sa- | natoryomundarı çıkarıldı. Hayrinin | tabutu eller üstünde taşınıyordu. Ce- nazenin arkasından yüzlerce kişi ta- kib ediyordu. Cenaze alayının iki tarafında Ya» vuzun mürettebatı kordon çevirmiş- lerdi. Tabutun arkasında Başbakanı mız en büyük acıların karşısında bile gösterilen askerce bir mukavemetle | sessiz ileriliyorlardı. Yanlarında Milli | Müdafaa Vekil general Kâzım Özalp, Dahiliye Vekili Şükrü Kaya vardı. Cenazeyi takib edenler arasında Ad- | liye Vekili Şükrü Saracoğlu, Maarif Vekili Saffet Arıkan, Hariciye Vekik | Tevfik Rüştü Aras, Hariciye siyasi müsteşarı Numan Menemencioğlu, amiral Şükrü Okan, Londra sefiri Fet- | hi, Atina sefiri Ruşen Eşref, sa) İ Cemal Hüsnü, İstanbul valisi B. tündağ, Ankara valisi Nevzad Tan- doğan ve daha pek çok maru! simalar vardı. Genç ölünün namazı Heybelinin küçük camisinde kılmdı. Bundan son- Ya Hayrinin cenazesi tepedeki mezar- | Jığa çıkarıldı ve Ahmed Rasimin me- zarının biraz ilerisindeki bir çam ağa- cının altına getirildi. Burada, motörle Heybeliadaya gelen büyük erkânıhar- biye reisi mareşal Fevzi Çakmak, yan- larında orgeneral Fahreddin, general Asım, general Ali Fuad oldğu halde mezarın başına geldiler. Büyük başka- nımıza «başın sağ olsun» dediler. Genç ölünün mezarı çiçeklerle ve gelenklerle örtüldü. Genç ölü, genç çamın altında ebedi istirahatine bırakıldı, Akşam, büyük başkanıfızın acısı- na bütün samimiyetile candan iştirak eder ve «başın sağ olsün; der. Misafir heyetler (Baş tarafı 1 inci sahifede) Heyetler dönüyorlar İrak askeri heyeti erkânı dün sabah- ki Toros ekspresile memleketlerine dönmüşlerdir. Yugoslav heyeti dedün akşamki konvansiyonelle gitmişler. dir. Her iki heyet te askeri merasimle teşyi edilmiştir. Rumen heyeti başkanı general Skitlo bu sabah hususi tayyare ile Bük- reşe dönmüştür. Heyet âzaları yarın vapurla gideceklerdir. Yunan heyeti de yarın vapurla memleketlerine dö- nöceklerdir. İran ve Afgan heyetleri ayın yirmi sekizinde şehrimizden ay- | Bürhan İ (Çanakkele), rlacaklardır. İran heyeti vapurla İzmire gidecek, orada bir müddet kalarak İzmiri gez- İri sonra Ankaraya geçecektir. İran heyeti mütenekkiren seyahat edecektir. Heyet erkânı Ankarada da bir müddet kaldıktan sonra miemle- ketlerine döneceklerdir. Afgan heyeti reisi general Esedullah ta Ankarada iki gün kadar kaldıktan sonra memle- ketine gidecektir. Vartan Tomasyanın kabri 'Türk matbuatına yıllarca hizmet etmiş olan müteveffa Vartan Tomas- yanın ölümünün ikinci yıldönümü münasebetile ailesi tarafından kabri- ne dikilen mezar taşının küşad merasimi 27 ağustos cuma günü saat 14 te Şişlide Ermeni mezarlığında ya- pılacaktır. Patrik kaymakamı B. As- lanyan tarafından : bu münasebetle merasim yapılacâktır. Muhtelif vilâyetlerden sözlü imtihana girerek kazananlar Ankara 25 (Akşam) — Maarit Ve- kâletinin orta mektep muallimi ol- mak istiyen ilk mektep muailimleri arasında açtığı sözlü imtihan netice- sinin belli olduğunu ve imtihana İs- tanbuldan girenlerden (muvaffak olanların isimlerini dün bildirmiştim. Diğer vilâyetlerden imtihana gi- renlerden kazananların isimlerini de bugün bildiriyorum: Türkçe ve edebiyatta muvaffak olanlar Beşir (Gaziantep), Naci (Denizli), Av- Bi (Balıkesir), Tevfik (Aydın), Ebhet (Ay- dın), Bahri (İzmir), Basri (Giresun), Ne- zihe (Trabzon), -Fshri . (Ankara), İrfan (İzmir), Pakize (Kastamonu), Fikret (Samsun, Sadi (Bitlisi, Mehmed (Erzu- Tum), Vehbi (Amasya), Ahmed (Rize), (Sarasun), Hasan (Burdur), Sü- veyda (Kütahya), Vasfi (Edirel, '“Ofuz (Giresun), Şahende (Zonguldük),-Cengiz (Antalya), Zeki (Balikesir). Fikret, CTo- kadi, İsmet (Karsi, Sald (Seyhan), İs- mail (Seyhan), Nazif (Ankara), Müdm- mer (İzmir); Uluğ (Kırklareli). İhsan (İz- mir), Salâhaddin (İsparta), Özcan (Gü- müşhane), Vehbi (Balikesir). Tarih - cografyada muvaffak olanlar Turgud (Bursa), Hakkı (Elâziz), Me- sud (Zonguldak), Sabri (İzmir), Melâhat (Rskişehir), İdris (Zonguldak), Hikmet (Çanakkale), Hüseyin Tokadı, Ali (Or- du), Zeki (Manisa), Şadüman (Balıkesir), Necati (Maraşi, Dursun (Giresun), Bel- İ kis (Ankara), Bürhan (Denizi), Hamdan (Konya), Bahri (Bingöl), Meziyet (İzmiri, Kümil (Samsun), Hasan (Aydın), Nazif (Denizli), Hulki (Kirklareli), Hakkı (Ku- tahya), Mehmed (Ar/kara), Nezihe (Bab- kesir), Edip (Kayserti, “Aslan (Çoruh), Mahmud (Urfa), Rıfat (Çorum), Akile İ «izmir), Hikmet, Hamdi, Nedim (Kocselij, Müstafa (Muş), İbrahim (İsparte), Mus- tafa (Denizli, Nüzhet (Balikesir), Puad Osman (Kırşehir), Bedia (Aydın), Arif (Bursa). Riyaziyeden muvaffak olanlar Arif (Kocatli), İzzet (Erzurum), Üveys (Trabzon, Orhan (Balikesir), Makbule, Muhsin (Konya), Mahmud. (Gaziantep), Emine (Samsun), Riza (Diyarbekir), Oğuz (ölâzir), Ahmed (Hakdri). Hakkı ( ki Sabri (Zonguldak), “Hilmi (Ankara), Ke- mal (Muğla), Tahir «Toksd), Al (Ağrp, Kenan (Amasya), Hakkı (Edime), Hasan (Niğde), Mahmud (Bitlis), Reşad (İzmir), Pervin (Samsun), Ahmed (Bolu), Cemal (Kocaeli), Hasan (Yozgad). Fen bilgisi - biyolojide muvaffak olanlar Cemil Be- Niyazi (Erzurum), ( Maraş), Hasan kir (Sinop) , Aliye (Trabzon), Süleyman (Muş), İsmall (Çoruh), Ah- med (Çorumi, Sabit (Rize), Lumia (Di- Yarıbekir?, Yahya (Giresun), Ahmed (Kütahya), Cevdet o (Diyarıbekir), İrtan (Balıkesir), Ekrem (Bursa), Neşet (İzmir), Turgut (İzmir), Doğan (Denizli) 32 nci sulh kongresi Pariste toplandı Fransa harbin mukadder bir şey olduğunu reddediyor Paris 25 (A.A) — 32 inci cihan sulh Kongresi, dün akşam «Sorbonnesur büyük anfitertrinda mutantan bir surette açılmıştır. Kongreye iştirak edenleri Fransa hükümeti namına selâmlayan M. de “Tessan, kongrenin muslihane idegiini tamamiyle tasvip etmiştir. Muma- ileyh, bütün devletlerin sulha merbut olduklarını ilân etmekte bulunduk- larını kaydettikten sonra Fransanın sulhü, yalnız sulhü, bütün sulhü te- menni elmekte olduğunu ve kemali iti- mad ile istinad etmekte olduğu kuy- vetlerini kendi varlığının, cihandaki mevkiini muhafaza etmek ve beynel- milel taahhüdlerine sadık kalmaktan başka bir hususta kullanmağı aslâ dü- şünmemekte olduğunu beyan etmiş- tir, Fransa, herşeyden evvel harbin mu- 'kadder birşey olduğu fikrini reddef- mekten ve sulhün inkişafına ve tarsi- nine çalışmaktan ibaret olan bir dok- trini müdafaa etmektedir. Hatib ilâveten demiştir ki: «Sulh fikri, bizim mütaldamıza göre, demok- rasi ve hürriyet fikrine de bağlıdır. Bu fikir boşluklarına ve nakisalarına rağmen tecezzi kabul etmez ve feyyaz sulh için mesned ittihaz etmek istedi- ğimiz Milletler Cemiyeti taratından | temsil edilmektedir.» Zeki (Ağrı), (Mardin), programı hazırladı | 30 ağustos Zafer bayramı münase- betile Beyoğlu Halkevi tarafından bir tören programı hazırlanmıştır? 1 — Ev üyeleri Şehir programında İ yazılı merasime iştirak edeçeklerdir. 2 — Evin Köycülük şubesinden 25 kişilik bir heyet çevremiz dahilinde bulunan Kemerburgaz ve Ethimor köylerine gidecek, 0. gün şehre gele- miyen köylüye bayramı kutlyacak ve bu günün ehemmiyeti hakkında köy- Tülerle hasbıhaller yapacaktır. Bu ve- sile ile Köycülük şubesini alâkadar eden işler ve hizmetler görülecektir. 3 — Akşam saat 21 de Evin Tepe- başındaki merkez binasında bir top- Jantı yapılacaktır. 4 — Toplantı, başkan Ekrem Torun bir söylevile açılacak, zafer hakkında konferans verilecektir. 5 — Evin orkestrası bir konser ve- recektir, 6 — Toplantıya herkes.iştirak ede- bilir. ML) e ay ram Ez” azan MR İRTİHAL Fatih dersaamlarından merhum Hacı Kadri efendi hafidesi, mualllm İsmail Hakkı Kıvanç kerimesi Cumhuriyet kız orta mektebi ikinci sınıf talebesinden NECLÂ KIVANÇ menenjit hastalığından vefat etmiştir. Cenazesi dün kaldırılarak, Edirnekapı aile mezarlığına defnedilmiştir. Kederli alle- Sine beyanı taziyet ederiz. açık arttırma usuliyle satılacaktır. racaatları. (5587) nacaktır. Adana belediye ninde yapılacaktır. sız verilir, 2 -- Eksiltme, 6, AKŞAM 5 26 Ağustos 1937 Orta mekteb | Zafer bayramı | Dört hırsız muallimliği İBeyoğlu Halkevi bir tören) Dün muhakemelerine başlandı, şahitler dinleniyor Kalyoncukulluğu civarından Yani adında birinin mağazasına girerek birçok eşya çalmaktan suçlu Abdül kadir, İslâm, Mustafa, İbrahim oğ- Iu Mehmedle hırsızlık eşyayı bilerek almaktan suçlu Ali ve Ali oğlu Mus- tafanın mevkufen o muhakemelerine dün birinci ceza mahkemesinde ba- kılmıştır. Dünkü celsede dâva şahidlerinden Sald bulnamadığı cihetle evvelce alm- mış ifadesi okunmuştur. Sald bu ifa- desinde: «— Mağazadan hırsızlık yapılmak istendiğinin farkına vararak * nöbet beklemeğe başlamıştık. Bir gece ar- kadaşım Panayotla nöbet beklerken arka taraftaki fırının penceresi ağıl dı ve oradan çıkan bir âdam mağa- zanın penceresine geldi. O içeriye girmeğe çalışırken dışarıdan polisler düdük çaldılar, bu adam da kaçtı: Dişaridaki ayak seslerinden bu âda mm başka arkadaşları da bulunduğu- nu anladik. Bundan bir müddet sonra da hırsızlık oldu. Suçlular ya- kalanıp karakolda bana gösterildiklen zaman evvelce pencerede gördüğüm adamı tanıdım. Diğerleri de fırında çalışıyorlar ve kendilerini hör zaman görüyorum.» Demiştir. Bundan sonra suçlular- dan Mustafa; — Benim evimde bulunan peşkirle- ri satın almadım, Bunları saklamak üzere İslâm bana vermişti. Hırsızlık olduğunu bilmiyordum... Demiş, diğer suçlu Ali de hırsızlık mal almadığını; evinde bulunan şey- leri kendisine bir arkadaşı verdiğini söylemiş ve her ikisi de serbes bırakıl malarını istemişlerdir. Mahkeme, bu iki suçlunun mevku- kufiyetlerinin devamına kanuni sebep görülemediğinden, kendileri serbes bırakılarak gayrı mevkuf muhakeme edilmelerine, diğer dört suçlunun mevkufiyetlerinin devamına ve gel miyen şahidlerin çağırılmasına karar vermiş, muhakemeyi başka güne bt Takmıştır. Terzi Cemal Bürün 24 ağustos salı gününden İtibaren yazlık modellerini ehven flatla elden çıkarttığını müşterilerine bildirir, Deniz Levazım Satınalma Komisyonu ilânları — Tahmin edilen bedeli 150 lira olan bir adet hurda kamyon, yedek ak- samı ile birlikte 30/Ağustos/937 tarihine rastlayan pazartesi günü saat 14 de 2 —- İşbu kamyon komisyonumuzda hergün görülebilir. 3 — İsteklilerin © 7,5 nisbetinde pey akçesi olan 11 lira 25 kuruşu didi bul Defterdarlığı muhasebe müdürlüğüne yatırarak mukabilinde alacakları makbuzla birlikte ve belli gün ve saatte Kasımpaşada bulunan komisyona mü- Emlâk. ve- Eytam Bankası İlânları Tekaüt, dul ve yetim maaşları iskontosu 1 — Eylür “Teşrinisari devresi maaş İskontosuna 1/9/937 tarihinde bâşla- 2 — Eylülün ilk üç günü harp malüllerine tahsis edilmiştir. Bugünlerde #ant 16 ya kadar müracsat eden malüller maaşlarını ayni günde alırlar, Malük lerin 4 Eylül sabahından itibaren yapılan müracaatlar sıraya girer, 3 — 1 Eylül sabahından itibaren müracaat eden diğer maaş sahiplerine maaşlarını alacakları tarihi gösteren birer numara kâğıdı verilir. Bu kâğıt üs- tünde yazılı tarihten evvel İskonto muamelesinin ikmali için yapılacak müra- caatlarım hiç bir suretle kabul edilemiyeceği ilân olunur. (5582) riyasetinden: 1 — Şartnamesinde bazı değişiklikler yapılmasına lüzum görüldüğü için ihalesi tehir edilen cenaze olömobili yeniden açık eksiltmeye konulmuştur. 2 — Muhammen bedeli (2400) liradır. 3 — Muvakkat teminat «180» liradır. * 4 — İhalesi Eylülün 6 ıncı Pazartesi günü sâat on beşte Belediye Encüme- 5 — Şartnamesi Belediye yazı işleri müdürlüğündedir. İsteyenlere para- 6 — İsteklilerin ihale günü muayyen saatte teminat makbuzlarile birlikte Belediye Encümenine müracaatları ilân olunur, Ankara Valiliğinden: 1 — Eksiltmeye konular iş: Ankara Kırşehir yolunun 64 ile 69 uncu kilo- metreleri arasında yapılacak tesviyei turabiye, imalâtı inşaiye ve şose inşaatı- dır, Keşif bedeli (3342) lira (53) kuruştur. 937 tarihine müsadi! Pazartesi günü saat 15,5 da vilâ- yet daimi encümeni odasında kapalı zarf usulile yapılacaktır. 3 — İsteklilerin teklif mektuplarını, Ticaret odası vesikasını ve 2507 lira (5416) 6 kuruşluk muvakkat teminatlarile Nafia vekâletinden aldıkları 937 yılına aid müteahhitlik ehliyeti fenniye vesikasını hamilen ikinci maddede yazılı saat ten bir saat evveline kadar encümen relsliğine müracaatları lâzımdır, 4— e re 2 gn, a emiş gl "geçirebilirler. (2005) (5466),