30 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Dün Geceki ve Şanghay cephesinde yeniden harp başladı Japonlar büyük bir cephede taarruza geçtiler ve bazı mevkileri ele geçirdiler Şanghay 29 (AAy — Bu ayın an birindenberi Şanghay cephesinde hü- küm sürmekte olan nisbi sükün, Ja- ponların yaptıkları bir taarrüz ile bo- zulmuştur. Bu taarruz, Liuchishang yakınındaki telsiz telgraf istasyonu ve diğer bir takım mevzilerin zaptı ile neticelenmiştir. Japonlar, takviye kıtaatının yetiş- mesi sayesinde 30 millik bir cephe ü- zerinde bir taarruza geçmişlerdir. Ja- pon taarruzunun âcilen elde etmek istediği hedef Lotlenchen - ei Şanghay Şanghay 29 (A.A.) — Japon tayya- Teleri, Şanghay cephesini, bilhassa şi- mal Istasyonu ile Chapei'yi bombar- dıman etmekte berderamdır. Chapel- de bir yangın çıkmıştır, Ve bu yangın sareğ mıntakadan görünmekte- gi tayyareleri, Youtsung sahi- Mindeki birçok kasabaları da bombar- dıman etmişlerdir. Japonyada infial Tokyo 29 — Japon tayyarelerinin açık Çin şehirlerini bombardıman ettiğin- den dolayı Milleller cemiyetinin tak- bihte bulunması Japonyada büyük bir infial uyandırmıştır. Nankin ve Kan- tonun asla açık şehir olmadıkları bil- diriliyor. Bir Japon denizaltı gemisinin Çin balıkçı gemilerini batırdığı, Kanton- da tayyarelerin sivillere aid müessese- leri kasten bombardıman ettikleri ha- berlerinin aslı olmadığı ilâve ediliyor. Bu şaylaların Japon harekâtını dur- | duramıyacağı ilâve edilmektedir. İngilterede boykotaj cere- yanı ilerliyor Londra 29 (A.A.) — News Cronicle gazetesi Japon eşyasına boykotaj ya- pılması Jehindeki propagandasına de- vam etmektedir. ş Bir kahramanlık Çin askerleri yüzerek Japon amiral gemisine yaklaştılar ve mayin koymak istediler Şanghay 29 (A.A) — Karan- zerek Japon amira gemisi İzumu- ya bir mayın koymak üzere yaklaş- muşlardır. Askerler, İzumu'nun etrafındaki çelik ağa yaklaşarak kesemeğe başlamışlar ise de doğ- mağa başlıyan günün ilk aydınlık- ları İzumu gemisinden görülmele- rine sebep olmuştur. Bu askerlerin mahvolduklarını gören sahildeki arkadaşları mayı- nı karaya bağlıyan kablo vasıta- sile ateşlemişlerdir. İnfilâk netice- sinde bütün askerler ölmüş ve İzu mu bir misket yağmuru altında kalmıştır. Yarım milden fazla bir mesafe- de hulunan Amerikan kruvazörü Augusta'da bulunan birçok zabit- leri infilâkın şiddetinden yattık- ları yerden düşmüşlerdir. Leftbook klübü 8 ilk teşrinde bir toplantı tertib edecek ve burada bir- çok kimseler boykotaj lehinde söz söy- Hyeceklerdir. Meşhur iktisadiyatçılardan Keynes | Times gazetesine yazdığı bir makalede Japonya aleyhinde zecri tedbirler al- nacak olursa bunların müessir olaca» Zını iddin etmektedir. Sovyet - Japon harbi ihtimalleri artıyor Gelen haberler iki tarafın da bu münasebetle büyük hazırlık yaptıklarını bildiriyor Londra 30 — Uzak Şarktan gelen haberlere göre Japonya, Sovyet Rus- ya ile bir ihtilâf ihtimaline karşı | Mançuko ve Korede 600 bin kişilik bir kuvvet hazırlamaktadır. Şanghay 20 (A.A) — Nankindeki Bovyet büyük elçisinin tayyare ile ansızın Moskovaya hareket etmiş ol ması bir çok tefsirlere yol açmıştır. Siyasi mahefilin kanaatine göre, bu seyahatin en melhuz sebebi Sov- yet hükümetinin bugünkü ibtilâfda | kendisinin ve Çinin mütekabil rolle- Fini tesbit etmek arzusudur. Filhâki- ka vaziyet Çin ile Sovyetler birliğini bizzarüre anlaşmaya sevketmektedir. Moskova ve Nankin esasen dahili mahiyette olan ihtilâflarını unutmak temayülünü gösteriyorlar. 'Tâki, Çini şimdi ve Sovyetler birliğini de pek yakın bir zamanda tehdid edecek olan tehlikenin önüne geçebilsinler. Malüm olduğu Üzere Japonyanın emeli komünizm tehlikesini ortadan kaldırmaktır ve müşahitlerin kanaati bugünkü harp Japonyanın önüne ge- çilmez telâkki ettiği Japon - Rus harbine bir hazırlık mahiyetinde ol- duğu merkezindedir. Diğer taraftan zannedildiğine gö- re, Japonya Çinde beklemediği müş- külâta uğradığından Sovyetler birliği kuvetlerinden bir kısmını Avrupaya ayırtmak için bir dünya harbi ihda- sına çalışmaktadır. Binaenaleyh az çok yakın bir âtl- de Çin - Sovyet anlaşmasına muhak- kak nazarile bakılmakta ve Sovyet büyük elçisinin Moskova seyahatinin de bu anlaşmayı tacil edeceği kanaati beslenmektedir. Akdenizde kontrol meselesi Ingiltere ve Fransa ile Italya arasında anlaşma oldu Paris 29 — Akdenizdeki kontrola da iştiraki hakkında Paris- müzakereler anlaşına jle , Bu sabah bir metin , Metin alâkadar kabi. tarafından tasdik edildikten son- kat'i şeklini alacaktır. Eksperler ça- Detice elde etmek İçin prestij ve ve e Garbi Anadolu manevraları Atatürk İsmet İnönünü manevralara davet etti Ankara 29 — Teşrinievvelin ilk haftasından sonra Garbi Anado- luda, Aydın havalisinde yapılacak manevralara büyük ehemmiyet veriliyor. Manevralarda Büyük asker Atatürk de bulunacaktır. Atatürk vekillerin mianevrada ha- zır bulunması arzusunu izhar et- tiği gibi yorgunluğu mâni olmı- yacaksa İsmet İnönünün de ma- nevralarda bulunmasından pek ziyade memnun olacağını bildir- İsmet İnönü Atatürkün davetine verdiği cevapta Büyük Şefle be- raber bulunmağı hayatının en zevkli hâdisesi sayarak bu dave- tin temin edeceği telâkiyi büyük bir neşe ile beklediğini bildirmiş- tir. Orta mektep muallimleri Ankaradaki kursu biti- ren muallimlerin tayinleri yapıldı Ankara 29 (Telefonla) — Orta mektep muallimi olmak üzere Gazi terbiye enstitüsünde açılan kursa | devam eden ilk mektep muallimlerin- den yüz küsuru kursu muvaffakiyet- le bitirmişlerdir. Bunlar, muhtelif vilâyet ve kazalardaki orta mektep- lere tayin edilmişlerdir. Bir kısmının isimlerini bildiriyorum: Nuri Tokat, Fethi Burdur, İzzet Kırşehir, Şükran Samsun, Zehra Merzifon, Sabiha Bergama, İclâl Nazilli, Vecdi Trabzon, Süreyya Edir- ne, Nefise Adapazari, Nuriye İzmir, Nazıra Uşşak, Hasan Fehmi Elâziz, Münire Çanakale, Nuri İzmir Kara- taş, Yusuf Trabzon, Nazife Bursa, Fethiye Samsun, İffet Derviş Edirne, Aliye İzmir Buca, Müjgün Tekirdağ, Faik Kadıköy, Salâhaddin Manisa, Sinur Bafra, Bahriye Eskişehir, İs- met Niğde, Hüseyin Avni Tokat orta mektebi muallimliklerine tayin edi mişlerdir. Komiserlik imtihanına giren polislerin imtihan evrakları Ankara 29 (Telefonla) — Komiser- Mk imtihanma giren polislerin imti- han evrakları tedkik edilmektedir. Tedkikatın bir hafta kadar süreceği anlaşılıyor. Türkkuşu filosu Tayyarecilerimiz dün Ankaraya döndüler Ankara 29 (A.A) — Cenub vilâ- yetlerimizi takiben Diyaribekire git- miş olan ve Bayan Gökçen ile Naciye Toros, Yıldır Uçman olmak üzere üç kadın tayyarecimizin de İştirak et- miş olduğu Türkkuşu komutanı yüz- başı Zeki Gülsünün kumandasındaki altı tayyarelik motörlü filomuz, bu- gün saat 15,55 de Kayseriden kalk- miş ve saat 18,05 de Ankaraya gel miştir. Filo Hava meydânında Başvekil İsmet İnönü, Başvek'i Vekili Celâl Bayar, Dehiliye Vekili ve Parti Ge- B, Mussolini bugün bir nutuk söyliyecek Bugün öğleden evvel Romaya dönüyor Roma 30 TAkşam) — B. Mussolini sabaha karşı saat üçü kırk beş geçe Almanyadan Avusturyaya geçmiştir. Tren gece olmasına rağmen istas- tezahüratla karşılanmıştır, Mussolini bugün öğleden evel Ro- gelecektir. Şehir donanmışlır, Bir çok takızaferler yapılmıştır. Mek- tepler tatildir. Öğleden sonra fabrika- Jar da kapanacaktır. B. Mussolini Baş- yekâlet binasından halka hitaben bir nutuk söyliyecektir. nel sekreteri Şükrü Kaya, Adliye Ve- kili Şükrü Saraçoğlu, Harieye vekâle- ti Vekili Numan Menemencioğlu, Da- hiliye vekâleti siyasi müsteşarı Abdül muttalib, Mili Müdafaa vekâleti Ha- va müsteşarı albay Celâl Yatal, An- kara valisi, emniyet direktörü ve ha- va kurumu erkni ve Türkkuşu üyeleri ye bir çok kimseler tarafından karşı- Janmıştır. z İzmirde orman yangini * İzmir 20 (A.A) — Dün gece Tah- tahlı köyle Yamlanlar arasında Sivri Kaya dağında bir ormanda yangın çıkmıştır. Ks bir saran İçinde geniş bir sahayı kaplıyan yanın fandarma ve halk tarafından söndürtlmüştür, Cenevre 29 (A.A) — Sovyet Hari- ciye komiseri B, Litvinof, dün a: blenin siyasi komisyonunda söyledi ği nutukte demiştir ki: «Eski üsullerin suya düştüğü, Siplerine istinat edecek sulhü kur- tarmak için başka usulleri tecrübe etmek O lâzımgeldiği mütaldasında- yım.» İspanya delegesi B. Del Vayo, ade- mi müdahale siyasetine devamın teş- kil edeceği tehlikeye işaret etmiştir. Mumaileyh, İspanyol milletinin Lon- dra müzakerstının ameli neticeleri- ni beklediğini ve işitilmemiş bir bey- nelmilel muameleye tahammül et- miş bulunduğunu söylemiştir. İspan- yol murahhası, ilâveten demiştir ki: «Vaziyet ve adaletin ilcaatı artık mühletlere mütehammil değildir.» Mumsileyh, İspanya harbinin bey- nelmilel bir mahiyet aldığın söyle- miş ve ihtilâfa nihayet vermenin tek çaresi, hukuku düvele ve Milletler Cemiyeti idealine dönmek olduğunu ilâve etmiştir. Kısa süren bir iki söz söylemeden #onra müzakerat kapatılmıştır. Bir karsr sureti projesi tanzimine | memur olan komite, hemen toplan- mıştır. Henüz anlasma olamadı Cenevre 29 (A.A.) — İspanya ihti- lâfı hakkındaki müzakereler üzerine bir karar sureti projesini tanzime Bu Sahahki XElaberler Milletler cemiyeti İspanya İşi hakkında henüz karar vermedi Ingiltere bir karar sureti teklif etti Ispanyol delegesi bunu kabul etmiyor adalete ve Milletler Cemiyetinin pren- 30 Eylül 1937 memur edilen komite saat toplan İngiliz murahhas heyeti, bir metin tevdi etmiştir. Bu metinde ademi müdahalenin muhafaza ve takviyesi hususunda ısrar edilmekte, işin aka- | mete uğraması takdirinde meselenin | Beyeti mecmuasının yeniden nazarı | itibara alınması lâzım geleceği be- yan olunmaktadır. Fransız Hariciye Narızı B. Delbos, İngiliz metnine müzaheret etmiştir. İspanyol delegesi B. Del Vayo, bu metnin müzakere esası olmasnı red- ve İspanyanın müracaatına 17,30 de — Alman ve İtalyan tecavüzü- nün vâki olduğunun tanınması 2 — Milletler Cemiyeti tarafından, bu tecavüze nihayet verilecek bir ş6- kilde, meselenin müstacelen tetdkil 3 — Muktezi harp malzemesinin mübayaası hakkının iadesi. 4 — İspanyol olmıyan muhariple- rin İspanyadan çıkarılması 5 — Akdenizde kabul edilmiş olan İ emniyet tertibatının İspanyaya teş- İ mili. İ Müzakeraticra edildikten sonra İspanya murahhasının bu sabah sa- at 9 da Valencia hükümetinin bu beş nokteya müteallik olarak yapa- bileceği âzami fedakfırlıkların hu- dudunu gösteren bir projeyi tanzim etmesi karar altına alınmıştır. Masarykin ölümü! General Milleri münasebetile Atatürkle Çek oslovakya | Reisicumhuru arasında telgraflar teati edildi Ankara 29 (A.A.) — Eski Çekoslo vakya Reisicumhuru Masaryk'in ölü- mü dolayısile Relsicumhurumuz Ata- türk ile Çekoslovakya Reisicumhuru arasında aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur: Ekselâns Dr. Benes Çekosleyakya Relsicumhuru - Prag - Reisicumhur Masarayk'in asil şah- sında Çekoslevakyanın uğradığı elim matemi bir teessürle haber aldım. Sizin ve memleketinizin acısına sami- miyetle iştirak eder, ve içten sempati ve taziyelerimi K. ATATÜRK Ekselâns Reisicumhur Atatürk - Ankara » Milli matemimiz münasebetile Ek- selânsımızın izhar etmek lütfunda bulunduğu sempatiden (fevkalâde mütehassis olarak en derin teşekkür- lerimin arzma müsareat eylerim. EDVARD BENES Maslak yolunda bir araba devrildi Arabacının ayakları kırıldı Hasan Süleyman < isminde birinin idaresinde bulunan saman yüklü bir araba, dün gece Büyükdereye gitmek- te iken Maslak yolunda devrilmiş, arabacının ayakları kırılmış ve muh- telif yerlerinden ağır surette yaralan- ny ge yoğlu hastanesine kaldırılmıştır. Filo Elâzizde iken Elâziz 29 — Türkkuşu filosu Elâ- sizde iken büyük tezahürat yapılmış- tor. Tayyarecilerimizden bayan Sabi- ha Gökçen, Dersimli Seyid Rıza ile görüşmüştür. Seyid Rıza «hoş geldi hiz, üç günlük ömrüm kaldı, De yi- parsanız yapınız» demiş ve büyük te- kaçıranlar General Skobline'in par- mağı olduğu anlaşılıyor Paris 28 — Fransadaki eski Rus mu- baripleri cemiyeti reisi general Milte- rin kaçırılması tahkikatı İlerlemek- tedir. Şüpheler bu cemiyet erkânın- dan general Skobline üzerinde topla- myor. İ Şahid sıfatile dinlenilen eski Rus İ generallerinden Denikine, general Skobline'in kendisini de kaçırmak 15- tediğini söylemiştir. Skobline, Brük- selde yapılacak bir merasime gitmek üzere otomobilile birlikte gitmeği ge- nerai Denikine teklif etmiştir. Fakat Denikine bunu kabul etmemiştir. Çinde kolera Tiyençin 29 (AA) — Tiyençinin limanı olan Tangkeou'da Çinliler ara- sında yeniden yirmi kolera vakası kay- dedilmiştir. Vergi kanunlarımızın ana hatları hakkında konferans Ankara 29 (Telelonla) — Maliye Vekâleti tedkik heyeti âzasından B. Kenan tarafından bugün ordu evin- de, harp akademisi ve yüksek levazım mektebi mzunlarına, varidat bülcesi ve vergi kanunlarımızın ana hatları hakkında bir konferans verilmiştir. Norveç kraliçesi Londrada Londra 29 (A.A) — Norveç Krali- çesi Mand, İngilterey gelmiştir. Ken- disi, İngilterede kaldığı müddetçe Sandringham şatosunda oturacaktır. Mareşal Balbo Zagrebde Roma 30 (Akşam) — Mareşal Bal- bo üç dört gün kalmak üzere Yugos- lavyada Zeğrebe gitmiştir. B.Blum Çek Hariciye nazırile Cenevreden Parise gidecek Paris 20 (A.A) — Pazar gününden beri Cenevrede bulunan B. Leon Blum Milletler cemiyeti nezdindeki muhte- Bt heyetler ile temaslarda bulunmuş Nazırı B. Krofta ile görüşmüştür. B. Kroftanın B. Blum ile birlikte, ikİ günlük bir ziyaret için Parise gideceği essür içinde nedamet göstermiştir. tahmin olunmaktadır.