30 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

30 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

m m 30 Eylüi 1997 Almanya mektupları Nürenbergde Alman Nazi kongresi nasıl açıldı? Yedi saat süren büyük Berlin (O (Husu- # muhabirimiz. den) — Alman i nasyonal sosyalist fırkası, mutad olan senelik parti kon- | gresini neden Ber- linde yapmıyor da «Nürenberg» de ak tediyor diyo me- rak ettim. Yaptı- ğm tetkikat ve tahkikata © göre «Nürenberg» o Al manlığı, “Alman kültürünü, Alman tarzı mimarisini hakkile temsil ede şehirde, milliyet- çilik ve almanlı- ğın «yükseltilmesi gayesini güden Na zi fırkası kongresi için bu şehir, tam biçilmiş bir kaftan ye, « gibidir.«Nürenbergi bugün harici gö- rünüşü (itibarile Alman şehirleri” nin en eskilerin- den birisi addedil- mekle beraber ku- runu vüstada Al man kültürünün en genç merkezle- rinden biri idi, Nasyonal sosyalist Alman partisi- nin dokuzuncu kongresi 6 Eylülde açılmıştır. Führer Münihten bindiği tayyare ile saat 15,45 de «Nürenberg» tayyare karargühına inmiş ve on bin- Terce halk tarafından hararetle karşi- lanmıştır, İkindi zamanı mecburi hiz- met efradile hücum kıtaları ve bay- raklı hücum kıtalarını taşıyan husu- si trenlerden maada, ecnebi memle- ketlerdeki teşkilâtı idare edenler ve t rini hâmil olan husu- sİ trenler de gelmişlerdir. Bir müddet sonra da ecnebi diplomatlar, setirler | muvasalat etmişlerdir. Bunlar arasın- da sefirimiz B, Hamdi Arpağ da bulü- nuyordu. Nürenberg çanları fırka gü- nünü resmen ilân etmiş ve mjsafir- ler de şehremanetine gitmişlerdir Führer açık bir otomobilde ve ber- mutad ayakta olarak hareket etmiş ve kendisini alkışlıyan halkı selimla- mıştır. Şehremaneti büyük salonun- da şehremini B. Liebel, «Führer» e boş geldiniz nutkunu irad etmiş ve şehir namına bir hatıra olmak üzere bir süyi temsil eden gümüşten küçük bir sinato takdim etmiştir. Profesör «Thoraek» tarafından vücude getiri- İen bu eser, dört beş metre büyüklü. ğünde olarak âbide tarzında inşa edi- lecek olan bir havuzun üstüne Konu- Tacaktır. B. Hitler, Kısa olan cevabi nufkunda, inşaatın harikalarından bahsederek bu hususla kendisinin pek bahtiyar olduğunu anlatmıştır. Propaganda nazırı B. Dr. Goebbels irad ettiği nutukta bermutad komü- nizme şiddetli hücumlarda bulun muştur. Kongre münasebetile, küçük mik- yasta olimpiyad oyunları da yapıl- mıştır. İZ eylül sabahı başl'yan ve tam yedi buçuk saat süren askeri te- #imi geçid, pek muntazam ve seyre değer muhteşem bir manzara idi. Al- manyanın her tarafından gelip bu resmi geçide İştirak eden hücum kı- talarile bayraklı hücum kıtalarının mevcudü 150 binidi. Bir gün evvel Hitler gençliğinin elli bini aşan mev- cudünü bu yeköna dahil edersek, bu resmi geçide tamam iki yüz bin kişi iştirak etmiş demektir. Yedi gün zarfında Almanyanın her tarafından koşup gelen ahaliyi nak- letmek için alelâde ve hususi olarak onbin tren hareket etmiştir. Şehre bir geçid resmi yapıldı bir milyona yakın ahali gelmiş Ve bunların kâffesi de barındırılmıştır. Şehir haricinde 12 bin hücum kıtala- rını istinb edebilecek bir surette ga- yet modern çadırlarla bir ordugâh ku- Tulmuştur ki ziyaret ederek tetkik et- tim, Burada neferlere mahsus 130 büyük çadır, 70 aded zabitan çadın, 8 sıhhiye çadırı, - 29 doktor, baytar, Kumandan ve idare memurları çadır- ları olduğu gibi iki bin atı barındıra- cak diğer üç büyük çadır da mevcud- du, Bu çadırlar iki yüz bin metre mu- rabbi yer işgal etmişlerdi. Bundan maada daimi ve müteharrik postane, berber, iaşe çadırları, ve kongre de- vam ettiği müddetçe Almanyanın her tarafından gelen askeri ve mülki altı yüz kadar misafiri barındıracak ve iaşe edecek beş tane de misafir çadır- ları vardı. Çadırlarda yangına karşı esaslı ter- tibat alınmıştı. 18 neferden mürek- kep ve daimi bir yangın nöbetçisi, 33 yangın musluğu, 13 yangın muhbir. leri ihzar edilmişti En mühim mesele iaşe meselesidir. Burada günde iki yüz bin porsiyon ye- mek veriliyor. Her gün 165 sığır ile 620 domuz kesilmektedir, Ayni 2x manda, tereyağlı ve muhtelif sucuk- ları havi olan yüz bin sandviç te tev- zi ediliyor. Kongre münasebetile Nürenberg- de gecelerin gündüzden hiç farkı yok- tu. Hattâ dükkânlar bile gece saat on bire kadar açıktı. Pazar olduğu halde, dükkünların kâffesi açtıktı. Hafta arası gibi fevkalâde bir faaliyet görü- lüyordu. Geceleri sabahlara kadar kahveler, barlar, lokantalar, hep işli- yordu. «Nürenberg»de eskiden kalma garib bir itikad var, «Güzel çeşme» denilen ve gayet sa- natkârane yapılan bir.eski çeşmenin etfafı parmaklıkla çevrilmiştir. Par- maklığın her iki tarafında, biri de- mirden, diğeri de pirinçten olmak üze- re mahirane yerleştirilmiş iki halka vardır, İyi talihe mazhar olmak İsti- yenler demirden halkayı üç defa çe- virmelidir. Evlenmek isteyip te karı veya koca bulamıyanlar da pirinçten halkayı üç defa çevirmelidirler ki muradlarına ersinler... Garip itikad değil mi? Fakat orası köprü gibi işli” yor... Buna ne dersiniz?, — 2. B. AKŞAM Göçmen nakli Tuzladaki kamp yerine sabit evler yapılâcak Romanyadan göçmen nakline de- yam edilmektedir. Önömüzdeki pa zar günü Köstenceden 1500 muhacir daha anavatana gelecektir. Diğer ta- raftan Tuzladaki göçmen kampları" nın sabit evler haline kalbedilmesi için yapılan etüdler de bitirilmiştir. Evler yapıldıktan sonra halen kurulu olan çadırlar kaldırılcaktır. Şimdilik altı ev yapılması münasib görülmüştür. Bunlar ikişer yüz güç- menden 1200 Kişi alacak şekilde inşa edilecektir. Yeni evlerin plânları ya pılmış ve sıhhiye vekâletine gönderii- miştir. Plânlar tasdik edilir edilmez inşaata başlanacaktır. Evlere 50,000 lira sarfedilecektir. Ayrıca Kizilay için bir yemekhane de inşa edilecektir. Yeni gelen göçmen- ler kamplarda kısâ bir müddet kala- cak, sonra evelce yapıldığı ve yapıl- makta olduğu gibi Anadoluya, köyle- Te yerleştirileceklerdir. Bulgaristandan gelen göçmenler Bir taraftan Bulgariftendan da göçmen nakliyatı yapılıyor. Bunların bir kısmı kara yolile kendiliklerinden anavatana gelmektedirler, İskân mü- dürlüğünün temin ettiği vasıtalarla da deniz yolundan göçmenler gelmek- tedir. Son parti 1000 muhacir getir- mek üezere Vârnaya bir vapur gön- derilmiştir. İki arkadaş kız beğenmek yüzünden kavga etti Evvelki gece Beyoğlunda Abanoz sokağında Sabahat isminde bir ka dının işlettiği umum! bir evde bir yaralama vakası olmuştur. Eve müşteri sıfatile giden İbrahim- le arkadaşı Rıfat, kadın beğenmek meselesinden birbirlerile kavgaya tu- tuşmuşlardır. Az zamanda büyüyen Rıfatı bir kaç yerinden yaralamış ve kadınlarını feryadı arasında da Xa pıyı açıp savuşmuştur. Vakayı müteakip gelen zabıta me- murları yaralıyı derhal tedavi altına aldırmışlar, kaçan İbrahimi yakalar nak için de tertibat almışlardır. Pastahanede deliren adam müşahede altına alındı Evvelki gün Pangaltıda Haylâyf pastahanesinde birdenbire tecennün ederek bazı kimselere saldiran ada- mın Kamnik isminde biri olduğu tes- bit edilmiş ve müşahede altına alın- mıştır. Küçükpazar kamununun Çınarcık gezintisi Cumhuriyet Halk Partisi Küçükpa- zar kamunu tarafından 3/10/937 pa İ zar günü şirketin 71 numaralı vapur rile Çınarcığa bir deniz gezintisi ter- tip edilmiştir. Vapur 8,30 da köprü Boğaziçi iskelesinden kalkarak Üskü- dar, Kadıköy, Büyükadaya uğradık- tan sonra Çınarcığa gidecektir. Akşam 16,30 da hareketle Büyükada, Kadı- köy, Büyükdere, Üsküdar ve köprüye ecnebi memleketler: Seneliği 3000, altı aylığı 1900, üp aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş Kuruşluk pul göndermek Hzımdır. Recep 25 — Ruzhımır 14$ & İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatı K.lıaaıni 64 9291200 130 va, GIT BAG L2A 1528 ITM IOT Sahife ? Boşanma sebepleri hakkında Amerikalıların garip bir anketi Bir koca, 43 sualılen yarısından fazla müspet cevap verirse yuvasının yıkılacağına işaretmiş Amerikalılar, bildiğimiz gibi çok garib tabiatlı adamlardır, Her iş için bir anket açarlar ve her hadisenin künhünü araştırmak isterler. Son Za» manlarda Amerikada karı koca ara sındaki geçimsizliğin ve neticede bo- şanmaların artması, Amerikalıları bu içtimaf hadisenin ve karı koca arasındaki ayrılıkların (sebeplerini araştırmağa sevketmiştir. Boşanma sebepleri etrafında teğ- kikat yapan Amerikalılar, bunları, 43 noktada toplamışlardır. Bir koca, Amerikalı müdekkiklerin tespit si tikleri bu 43 sualden yarısından bir fazlasma evet cevabını verirse bu, karısının kendisinden bıkarak kaça» Cağına ve aile yuvasının yıkılacağı- na işaret imiş. Bu 43 garib sual sıra- sile şudur: 1 — Yemek yerken yüzünüzü ga zete arkasında saklar mısınız ? 2 — Sabahleyin kalktığınız zaman derhal tıraş olacak yerde daha evvel kahvealtınızı mi yaparsınız? 3 — Kahvealtida mektuplarınızı okuyup karınızı yarım kulakla mı dinlersiniz? 4 — Karınız bir hikâye anlatırken: «— Dur ben anlatayım, kadınlar hi- kâye anlatamazlar» diyerek sözünü keser misiniz? 5 — Karınızı sizin tercih ettiğiniz biricik hikâyeyi her mecliste dinle- meğe mecbur eder misiniz? 6 — Karınızın siyasi kanaatlerile alay eder misiniz? T — Karınızın yalanını yüzüne vurur musunuz? 8 — İzdivacınızdan bahsederken: «<Belâya çattığım zaman, ayağıma engel olduğun zaman...» gibi tabirler kullanır mısınız? 9 — Bekârlik ve talebelik, gibi iz- divacınızından evvelki günlerinizden “bahsederken bu günleri hayatınızın en mesud günleri diye anar mısınız? 10 — İçinizi çekerek kadınların daima komplimanları yuttuklarını tekrar tekrar söyler misiniz? 11 — Misafirleriniz canınızı sıkmağa başladığı vakit gazete kapmak ayi- bını işler misiniz? * 12 — Karınıza içki takdim diği vakit: «İçkiye yazık o içki içme- sini bilmez» der misiniz? 13 — Sarhoş olduğunuz vakit aile" sırlarını İfşa eder misiniz? 14 — eYeni bir otomobil alacağız» diyecek yerde «alacağım» der misi- niz? 15 — Bir gece ziyaretinde karımış muhavereye dalmışken: <Erken kalk- edil- İ mak mecburiyetinde olduğumu unu» | tuyor musun» sözü ile onu kaldırır mısınız? 16 — Onun evini annenizin evile karınızın aleyhine olmak üzere mu- kayese eder misiniz? 17 — «Niçin vaktin yokmuş, bütün gün boşsun» diye karınıza sorar mi sınız? 18 — Karınızı evvelden haberdar etmeden eve misafir getirir misinla? 19 — «Bu evi ben senin yaptığın masrafın yarısile daha iyi idare ede- rim» diye şikâyet eder misiniz? 20 — Yeni elbisenizi methetmezse 21 — Senel devriyesini unutur mu- sunuz? 22 — Tam dudaklarını boyadıktan sonra onu öper misiniz?. 23 — Anlattığı şey tam alâkayı u- yandırmağı (başladığı odakikada. «Aman başını işidemedim, baştan baş- la» diye sözünü keser misiniz?. 24 — Kâtibenizin güzelliğinden €s- ki muaşakalarınızın iyiliğinden bahis açar mısınız? 25 — Eve sarhoş gelir misiniz?. 26 — Bir yere giderken karınız giyindikten sonra elbisesinin kendisi- ni şişman gösterdiğini ileri sürer misi- niz?, 27 — Sigara külünüzü halı üzerine dökdükten sonra: Güve için iyidir der misiniz?, 28 — Yaş bardakları büfe üzerinde ters çevirir misiniz? 29 — Boks ve futbol maçlarını din- lemek için radyoyu saatlerce açar mi- sıniz?. 30 — Ayaklarınızı masanın üzerine koyar mısınız?, 31 — Eve soğuk algınlığı ile geldi- ğiniz vakit dalma okşanmak ister mi- siniz?, 32 — Lokantada garsonla yüksek sesle münakaşa eder misiniz?. 34 — İşten eve döndüğünüz vakl güler yüzlü bir karı ve sıcak bir ye- mek görmesini arzular mısınız?, 35 — Banyoda saatlerce kalıp baş- kasının girmesine mâni olur musu- nuz? 36 — Eşyanızı banyoda orta yerde bırakıp herkesi zora sokar mısınız? 97 — Mektepli çocuklar gibi havlu- nuzu yere atar mısınız?. 38 — Karınızın tarağını alıp wslatır ve kirletir misiniz?. 39 —'Tam uyuyadağı zaman O günkü hâdisatlan bahseder misiniz?, 40 — Eve bir-eğlentiden gece geç vakit geldiğiniz zaman onu uyandırar Tak ne kadar hoş bir vakit geçirdiği- nizi anlalmağa kalkar mısınız?, 41 — Karınız çok alâkalı bir şey okurken en heyecanlı yerind elektri- ği söndürür müsünüz? 42 — Sabahleyin kalkıp çalar saati durdurmasını söyler misiniz?. 43 — Babahleyin sizi uyandırmak- ta güçlük çeker mi?. Büyük bir yağ haznesine yıldırım isabet etti, yağlar yandı Rangoon 29 (A.A.) —Syrlam'da kâ- in Burma Oil isminde bir İngiliz kum- panyasına âid bir milyon galon hao- minde bir yağ haznesine yıldırım isa bet etmiş ve yağlar ateş almıştır. Armura İspanyol vapuru sığlık bir yerde karaya oturmuştu, Vapur yavaş yavaş suya gömülmektedir. Yukarıda vapurun son vaziyeti görünüyor.