23 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 23 Kânunusani 1438 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Yeni Fransız kabinesinin programı Londrada iyi karşılandı Cahutemps'in mecliste büyük bir ekseriyet kazanması, Berlinde derin bir tesir yaptı Paris 22 (AA) — Âyan meclisi dün akşam akdettiği kısa celse c5- nasında Hükümetin beyannamesini dinlemiş ve beyannameyi müteaddit «Bravo» sedalarile tasvip etmiştir. Londrada iyi bir intiba Paris 22 (A.A.) — Fransız hükü- metinin beyannamesi Londrada çok sempatik takdirlerle karşılanmıştır. Fransız - İngiliz dostluğunun teyi- di ve üç taraflı para anlaşmasının yor. Vaşington 22 (A.A) — Chautempe" in kazandığı itimat reyi siyasi mah- fillerin en nikbinane (tahminlerini geçmiştir. Bu itimat resmi mahfil lerde ve bilhassa hazine mahfillerin- İ de pek müsalt bir intiba bırakmıştır. Berlin mahafili ne düşünüyor? Berlin 22 (A.A) — Chaulemps'in kazandığı itimat reyi burada büyük bir tesir husule getirmiştir. Voelkischer Beobachter gazetesi, .Chautemps'ın komünistlere müsaa- datta bulunduğu ve merkez fırka- larına mensup mebuslar bir mili that kabinesi hazırlıyabilecekleri- ni ümid ettikleri için bu kadar bü- yük bir ekseriyet kazandığını yaz- maktadır. i yapılan ve çok iyi neticeler veren ted-İ (Berliner Tageblatt diyor ki: birlere benzer tedbirlerden Fransa- «Komünistler halk cephesinin de- nın da aynı neticeleri elde edeceği | vam etmekte olduğu hissini vermek kanaati beslenmektedir. istemişlerdir.» Stoyadinoviçin Almanya seyahati Beleralsireleleri çöst rilen hararetli hüsnü kabulden bahsediyorlar Münih 22 — B. Stoyadino- viç 1923 deki darbesi esna- sında ölen Nazilerin mezarına bir lin bu aralık ziyaret etmekte olduğu büyük Alman sanayi merkezlerinde kendisine karşı gösterilen hararetli hüsnü kabulden bahsetmektedirler. Gazeteler, Düsseldorfda Ruhr hav- zasında. çalışan Yugoslav amelesi müurahhaslarının B. Stoyadinoviç'i her sahada elde ettiği muvaffakıyet- lerden dolayı tebrik ettiklerini kay- detmektedirler, Ispanya harbi Hükümet tayyareleri Salamankaya bomba attılar Salamanka 22 (A.A) — Yedi hü- kümef. tayyaresi dün, Salamanka Üze- rine iç harbin başlangıcındanberi en şiddetli baskını yapmışlardır. 9 ölü ve 20 kadar yaralı vardır, 'Barselon 22 (A.A.) — Milli Müda- faa bakanlığı tebliğ ediyor; Teruel cephesinde muharebe de- vam etmiştir. Bütün düşman hücum- Barselon 22 (A.A) — Üç asi tayya- re dün Castellon üzerine bir çok bom- ba atmıştır. 7 kişi ölmüş, 50 kişi ağır surette yaralanmıştır. ” Vilâyetler hususi idare bütçelerinde münakale * Dahiliye Vekâletinde müteşekkil raş, Çorum, Çankır, Tokat, Ordu, Muğla, İsparta, İstanbul, Rize, Van, Mİ a Urfa, Afyon ve Zon- guldak vilâyetleri hususi idare bütçe- lerinde yapılması istenilen münakale- leri kabul etmiş ve hazırladığı karar- name projesini Yüksek tasdike arze- K üz Japon ileri Ye keti yavaşladı Şanghay 22 (AA) — Reuterbi- Çin haberlerine göre, Tientsin - Pu- kov demiryolu boyunca Japon ileri mektedir, Tokyo 22 (A.A.) — Diyet meclisin- de beyanatta bulunan Konoye, ibti- ,lâfın yakında halledilemiyeceğini ve daha büyük fedakârlıklar yapmağa hazırlanmak lâzımgeldiğini söylemiş- tir. Çinliler bir meydan muhare- besi verdikten sonra geri çekildiler Şanghay 22 (A.A.) — Japon tebli- inde bildirildiğine göre Şanghay ci- varında Japon geri hatlarını müte- mâdiyen vuran ve sayısı bir kaç bin tahmin edilen Çin akıncıları dağılmış- tur. Bu hareket esnasında Şanghayın 30 kilometre cenubu şarkisinde haki- ki bir meydan muharebesi olmuştur. Çinliler Şanghayın garbine çekilmiş- lerdir, Amerika filosu 22 harb gemisi inşası programı büyük bir ekseriyetle kabul edildi Vaşington 22 (A.A.) — Parlâmen- to, 553,586,494 dolara baliğ olan 1939 normal bahriye bütçesini kabul et- miştir. Vaşington 22 (A.A) — Zannedil. diğine göre, Ruzvelt, deniz progra- mı hakkında ancak gelecek hafta BE bir mesaj gönderecek- gm (44) — Kongre, 22 harb gemisinin inşasını derpiş eden deniz bütçesini 15 reye karşı 283 reyle kabul etmiştir. 70 milyon dolar kıymetindeki 2 sırhlının inşasını kongre tarafından reddedilmiştir. 'Bu teklifte tezgâha konulmak için Ye ek mia men'e matuf bir tadil teklifi 27 reye karşı 201 reyle GÜNÜN HADİSELERİ P Ispanyol cumhuriyetçileri iz neticede galip i : gelebilecek mi? 'Teruel'de Frankocuların yeni yeni sa- yiata uğradığı haber veriliyor. Bunun #ebebi, Mussolininin eskisi gibi yardımda bulunmamasıdır. Hottü baharda da - ya- BI harb için elverişii mevsimde de » yar- sİ dım etmiyeceği sannı kuvvetleniyor. Bir rivayete göre, İtalya, niyet mere kezini Akdenizden orta Avrupayz çerir- miş. Romanyanın faşistleşmesi üzerine, önünde bambaşka bir ufuk açılmış imiş. Diğer taraftan, İspanyol Cumhbufiyet- gilerinin yepyeni ve mükemimel techizatlı bir ordu teşkilime-müvattak olduklarım İngiliz muhalefet lideri binbaşı Attlee, Madridi ziyarelinden avdette haber vef- mektedir. Işte uzun tetebbü makalesinden bası Mâvhalar. 1 Eskiden İspanyada Cumhuriyetei fır Kalar bile biribirlerine düsnandılar. Kys- Metçilik zihniyeti hâkimdi. Şimdi, İspanyol ye Katalan meclislerinin aynı binada top- Yanması dikkati caliptir. Madridde tiyatrolar, çalgı: kahveler taşmaktadır. Her tarafta kahkaha- lar... Sanki mütemadiyen bombardımana” maruz şehir burası değil! # Cephenin iki kilometre gerisinde bir mekteb gezdim: “Tam bir sökün içinde derse devam olunuyordu! # İk zamanlar, - vaktile Rusyada ol- duğu gibi - Madrid sokaklarında vahşete avdet etmiş, sürü halinde gezer melcesiz çocuklar görülmüş. Fakat şimdi Cumhu- Fiyet hükümeti, bu felâketin önüne geç- miş. © Evvelce hemen bülün hava kuyvetle- Tİ asilerin inhizarında imiş, İtalya ve Al- manya da onlara yeni tayyüreler, vermiş. ler. Bunlar gelip gelip Madrid! bombar- dıman ederlermiş. Bir Cumhuriyetçi an- |; in | Matı «O kara kuşları ında, bir Japon başvekili Konoyenin| Wövir: (0 Sr Dear pm beyanatı Muharebeye tutuştu. ra, bizim beyaz Kuşlar çoğalıp kaçırttı. İşte o sevincimize payan yoktu» $ Harb zamanında lord Kiçner nasl yepyeni bir İngiliz . ordusu tesisine mu- vaffak ei aynı şeyi İspanyol Cum- huriyetçileri de yapabilmişterdir. Onlara pahacr, kendi .dövüştüğüm zamanı ha- na bilir Cu > kat Ka dada teşkilâtı nedir, bilirim. Cumhu- riyetçilerin ordumu mükemmeldir. arasında seri hür“ dövüşmeğe gelen ec- Bunlar vaktile aynı mefhum ? Yunanistana, İtalyaya, cönubi Amerikays gideh gönüllülerin dü- şündesİle ve Todakârlığile dövüşüyorlardı. Aynı zamanda da yeni İspanyol ordusumu kuruyorlar * b “Acaba mülliyetperverlik mamıns hare- Ket'eden Franko, sadece, vatanının Üm- Fanını ve tarihi ssarını yıkmakla ve mil- Jetdaşlarından birkaç yüz binini mekle mi, makhur, münhezim kalacak?.. Bu gidiş onu gösteriyor. TF. Tanur Bütün borsa acenteleri Ankaraya gidecek Acenteler birliği sekreteri şehrimize dönüyor Ankara 22 (Telefonla) — Borsanm Ankaraya nakli için verilen karar üzerine alâkalı makamlarla görüş“ mek maksadile buraya gelmiş olan borsa acenteleri birliği sekreteri B. Nedim İstanbula hareket etti. Acen- telerden hemen hepsinin Ankaraya geleceği anlaşılmaktadır. İktisad Vekili İktisad Vekili B. Şakir Kesebir bu- günlerde şehrimize gelecektir. İktisad Vekili şehrimizde bir kaç gün kalarak esaslı tetkiklerde bulunacak, bilhassa Deniz Bankın İstanbul şubesinin teş- kili ile meşgul olacaktır. ği B. Şakir Kesebirin şehrimizde sana- Yi işleri üzerinde de tetkiklerde bu- Yunması muhtemel görülüyor. B. Delbosun memleketimizi ziyaret tarihi Ankara 22 (Telefonla) — Fransız Hariciye Nazırı B. Delbosun önümüz- deki ay içinde Ankarayı ziyaret ede- ceği yazılmıştı. Öğrendiğime göre bu ziyaretin tarihi Hariciye - Vekili. miz B. Tevfik Rüştü Arasın Cenev- rTede kendisile yapacağı temastan sonra belli olacaktır. Rusyada 75 Japon mevkuf Tokyo 22 (AA. Domei ajansının bildirdiğine göre, aralarında şimali Sakalin petrol şirketi memurlarının i değ 5 die ei top- hlar inşa edeceği teeyyüd ettiği tak- dirde Vaşington ve Londra muahe- delerile 35 bin olarak tahdid edilen tonaj mikdarında.-yapılacak değişik- sında yakmda yapılacak istişarelerin mevzuunu teşkil edeceğini bildirmek- tedirler, Emin bir Japon omenbam- dan öğrenildiğine göre, Japonya yâr kında bu tonaj haddini tecavüz eden kruvuzörier inşa etmek niyetindedir. İngiltere Hariciye Nezareti Fran- $#a ve Amerika ile temasa geçmeden evvel bu hususta "Tokyo sefiri tara- fından gönderilecek olan raporu bek- Jemektedir. Tokyo 22 (A.A.) — Bahriye Neza- Teti namına söz söylemeğe selâhi- yettar bir zat oJaponyanın deniz Yahudi aleyhtarı dünya kongresi Romanya Devlet nazırı içtimaını istiyor Berlin 22 (A.A) — Westdevischer Beobachter gazetesi - Romanya dev- let nazırı Cuze ile yaptığı bir mülâ- lâkat esnasında Yahudilere okârşı açılan müçadelede müşterek bir hat- tı hareket ittihaz edilmesi için . bir Yahudi aleyhtarı dünya kongresinin toplanmasını kongreye ezcümle Romanya, Alman- ya, İtalya, Polonya, İspanya ve Ma- caristanın iştirak etmesi lâzım gel- diğini söylemiştir. Bükreş 22 (A.A) — Demir muha- faza teşekkülünün organı olan Buna Vestire gazetesi, Romanya hüküme- tinin,-Romanyadan yalmız harpten Sonra yerleşen Yahudileri çıkarmağı Cenevrede taahhüt etmekle yalnış hareket ettiğini yazıyor ve diyor ki: Dış bakanımız memleket için teh- Jikeli bir hattı hareket ittihaz etmiş- tir, Zira Goga kabinesi veyahud da- ha nasyonalist bir kabine Roman- yada harpten evvel yerleşmiş olan Yahudiler için de kati bir karar it- tihazına mecbur kaldığı takdirde, Milletler cemiyeli işe müdahale ede- cek ve bizim ekalliyetler hakkındaki muahedeleri bozduğumuzu söyliye- bilecektir, - İbnissuut itilâfı Amman 22 (A.A.) — Maverayi Er- dün ve İbnissuut hükümetleri bir dyi komşuluk» itilâfı imza etmişlerdir. İtilâf 21 şubatta meriyete girecektir. Çok çocuklu hâkimlere yardım için Ankara 22 (Telefonla) — cuklu hâkimlere yardım hakkındaki kanun mucibince hâkimlerin şubat birer lira kesilmesi icab etmektedir. Maliye Vekâleti bu para- nın kesilmesini alâkadar mâlsandık- larına tamim etmiştir. Çok çocuklu hâkimlere yardım Ankara 22 — Çok çocuklu hâkimle- re yardım kanununun tatbikine geçil- miştir. Hâkimler istenilen malümatı Adliye vekâletine göndermişlerdir. Eski Mısir Hidivi geldi Ankara 22 — Eski Mısır Hidivi Ab- bas Hilmi paşa dün Avrupadan gel- miş, Perapalas oteline inmiştir, B. Blumun Mm öldü Paris 22 (A.A.) — Eski Başvekil make ei Miğin Londra, Vaşington ve Paris ara- I | Cuza böyle bir kongrenin! katı neşretmektedir. Nazır bu mü- | tavsiye etmiş ve bu | Devletler zırhlılarda 35 bin tonaj haddini değiştirecekler Japonlara göre 43 bin tonilâtoluk zırhlılar yapmaları, kimseye karşı bir tehdid değildir Londra 22 — İyi haber alan mah- | porgramı hakkında melümetı olma- filler, İspanyanın 4$ bin tonluk zırh-| dığını kaydettikten sonra 43 bin tonluk kruvazörler inşa edileceği hakkında .dolaşan şayiaları . tekzib edemiyeceğini söylemiş ve demiştir ki: «Bununla .beraber Japonyanın in- şaalı devlelleri ürkütmemelidir, Çün- kü Japonya hiç bir zaman tehdid etmemekten ibaret olan prensibine daima sudık kalacaktır. Japonya Uzak Şarkta ve dünyada sulh ara- maktadır. Birkaç zırhlının inşası, tam bir programa istinad etmediği takdirde, bir silâhlanma yarışının başlangıcı addedilmemelidir. Sovyet- ler birliği ile Amerika Vaşington muahedesinde .derpiş edilen donan- ma mikyaslarını nazarı itibare al muıyarak büyük inşaata. tevessül et- tikleri takdirde böyle bir silâh yar» şına başlamış olacaklardır. Lenin için Sovyet gazeteleri ölümü- nün 14 üncü yıldönümü * münasebetile makaleler yazıyorlar Moskova 22 (A.A.) — Leninin ölü- münün on dördüncü yıldönümü mü- nasebetile bütün memlekette merâ” sim yapılmıştır. Matbunt inkılâberyâ uzun makaleler tahsis etmektedir, İzveslin gazetesi, varisi Stalin bak- ği medihkâr yazılar yazmakta- Si şehirlerde ölünün hatırası» nı anmak için toplanlılar yapılmış” tar. Moskovada büyük tiyatro binasını da Kalininin riyasetinde büyük me rasim yapılmıştır. Bu merasime Sta- Bin, Molotof, Voroşilof ve Yaganoviğ iştirak etmişlerdir. İdanor, Leninin hayatından ve eserlerinden bahsetmiştir. Berlinde üç casusun kafasi kesildi Berlin 22 (A.A) — 35 yaşında Gerhardt Diehl, 39 yaşında Felix Bo- bek ve 30 yaşında Arthur Feschke ca- susluktan dolayı idama mahküm edil dikleri için bu sabah Berlinde Plo- zeensee hapishanesinin avlusunda balta ile başları kesilmiştir. Kadınların askerliği Ankara 22 — Kadınların askerliği hakkındaki kanun Jâyihası meclisin önümüzdeki devresinde görüşülecek- tir. Lâyiha mucibince 16 yaşına ge len her Türk çocuğu âskerlik çağı- na gelmiş sayılır. Askerlik mükelle fiyetinin son haddi 65 yaştır. Lâyiha kabul edildikten sonra ka- dınların görecekleri vazifeler tesbit edilecektir. Kadınlar hava hücum- Jarına, karşı korunma, ordunun yiye- cek ve giyeceğini hazırlama gibi iş- lerle meşgul olacaktır. olacaktır. ” Türk hava kurumu başkani mezuniyet aldı Ankara 22 — Rahatsızlığından do» ' layı istifaya karar veren hava kuru- mu başkanı B. Fuad Bulca bu kar! rarımı değiştirmiştir. Kendisine bir buçuk ay mezuniyci verilmiştir. Bu müddet zarfında tedavi için Avrupa, ya gidecektir. Ankarada otomatik telefon binası Ankara 22 (Telefonla) — Yenişe- hirde yapılmakta olan otomatik tele- fon binasının inşaatı bitmiştir. Bina- da vücuda getirilecek tesisatla çekile- cek kablolar 9 - 10 ay içinde bitirile- cek ve bundan sonra yeni bine işleme» de açılacaktır.