March 3, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

March 3, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Amerika donanması için 1 milyar 800 milyon dolar! Bugünkü 7 milyar 200 milyon dolara daha 600 milyon ilâvesi isteniyor Vaşington 2 — Âyan meclisi hari- diye encümeni relsi Pitman, gazete- kre beyanatta bulunarak deniz si- laylaştıracağını Oümüt etmektedir. Amerikr hükümeti, 35,000 tondan | yukarı zırhlı inşa etmeğe karar ver. | meden evvel Londra müzakereleri neticesinde hasıl olan vaziyeti bü- yük bir alâka ile takip etmektedir. Tondra muahedesile tesbit edilen tahditlerin Amerika tarafından red- milyonu bomba, torpil ve saire ima- ne tahsis edilecektir. GÜNÜN HADİSELERİ Zavallı insanlar! Ararsın aliilama büçça ig | ŞAN İİ yüz ruliyon del | SM yüz milyon dolar aba e ezliye Ecramı ölçmeğe mahsus, nazari rakam» biri... Bir fikir edin'lemiyor.. Onun misallo anlatalım. Mühendislik, doktorluk, ustabaşılık gi- Yani yarım dolar. Vaseti 1 msanm otuz sene -. tatil- bayramsız, hastalıksız ve kapı dışarı edilmeksizin - bilâ inkıte çalıştığını ta- ge ödin. Öyleyse, mütevassıl bir ferd, ründe: l | İ 365Xx30 — 10950 gön çalşabilizor, ve: 10950 X050 m 475 dolar Kazanıyde demektir. Yirmi bez do- lar da cabası; Etti 8500... Şimdi 1,800,000000 rakamını bu adedle taksim edelim: 377.272... Yanl, henüz harp olmadan, beşeriyetin Üç yüz yirmi yedi bin iki yüz yetmiş iki dardı, doğduğundan öldüğüne Kadar ya- men bütün kıymetleri Amerikanın şim- diki süâhlanmasına tahsis ediyor. Dikkat: Yalnız şimdiki teslihatına ve yalniz Amerikanın! F. Tanur Son dakika Sovyet Rusya müspet cevap verdi ley muha- Ankarada ver rilen Ecnebi i gönüllülerin ke İne başlandı Eski Hariciye halk komiser muavini Troçkist değilim diye bağırdı Moskova 2 (A.A.) — Havas muha- biri bildiriyor: 21 Troçklst ve salğcının muhakeme sine bugün öğle üzeri başlanmıştır, İthamnamenin kıraatinden sonra, rels Ulrih, 21 mahküma suçlarını ka- bul edip etmediklerini sormuştur. Bu- harin, Rikof ve Yagoda, biribiri arka- «ma evet demişlerdir. Bundan sonra, sabık Hariciye halk komiser muavini Krestinski, şiddetli bir sansasyon u- pm yerinden m YE ener- Me «Hayır, ben Troçkist , ben casus değilim, ila Troç- “| 'nin oğlu Sedov ile görüşmelerde bu- diye bağırmıştır. Rels, 28 musarrah itiraflarını hatır. , Krenstinski'nin sesini kesmiş» | ür, Krenstinski, «Hayır, suçlu deği- Um» diyo tekrar etmiştir. Diğer bütün suçlular suçlarını ka- bul etmişlerdir. Cami hademeleri nizam- namesinin 21 inci maddesi Mala eği — Vekiller nizamnamesi- Heyeti cami hademesi fin 21 inci maddesini şu şekilde de- «Bir camide birinci, ikinci gibi sıra- ya tabi olarak yüzden fazla kimse ta- rafından yapılan hizmetlerde yer açıl- dıkça (vakfiyelerinde ayrica bir şart ) bundan sonrakiler iimi hiz esasen imtihanla alınmış ve cami hizmetinde en az altı sene çalış- mış olmak şartile, sırasile yürütülür, Sırada bulunanlar bu şartları haiz değilse, açık hizmet hakkında üçüncü maddeye 21/12/936 tarihli nizamna- me İle eklenen fıkra hükmü tatbik lunur. Ölenin yetişmiş oğlu veya © ları o camide en son açık kelacak veya diğer bir camide o dereceye mü- adil olarâk açılacak hizmet için mü- sabakaya tabi olurlar, B. Stoyadinoviç Belgradda Belgrad 2 (AA) — Başvekil ve Hariciye Nazırı B. Stoyadinoviç saat, 2145 de Belgrad'a dönmüştür. Baş- ekli garda bütün hükümet âzası, Balkan antantı devletlerinin ve Bul- anın mümessilleri, Hariciye er- Yugoslav Radikal birliği mü- ve bilhassa parti gençlik mensup muazzam bir he- ve diğer bir çok şahsiyetler tara- dan karşılanmıştır. Garın önünde toplanmış olan halk B. Stoyadinoviç'i hararetle alkışlamıştır. kararlar Yunan gazeteleri hararetli makaleler yazıyorlar Atina 2(AA) — Alina ajansı bildiriyor: Gazeteler Balkan antantı toplantısının neticelerindeki ehemmi- miyeti kayda devam ediyorlar. Estiya gazetesi, Ankara toplantısı- nın bütün Avrupada akisler hasıl et- tiğini yazıyor ve diyor ki: Tondra, Roma, Paris ve Berin, bu memleketlerin radyo postaları tara- fından verilen haberlerden de anla- şıldığı üzere, Konsey kararlarına hu- sust bir ehemmiyet atfetmektedirler. Etnos gazetesi, B. Stoyadinoviç'in, Balkan antantının bütün Avrupada en mühim bir kuvvet teşkil ettiğine dair olan sözlerini bilhassa kayıt ve işaret ediyor. Vradini ve Atinalka gazeleleri, Yu- nan milletinin Türk - Yunan mun- sam muahedesini büyük bir sevinçle karşıladığını kaydediyorlar. Katimerini gazetesi, Türkiye Baş- vekili B, Celâl Bayar'ın Yunanistana yapacağı ziyareti hararetle karşılı. yor ve Yunan milletinin, iki dest memleket antantı için selefi kadar hararetle çalışmış olan B. Celâl Ba- yar'ı kabul etmekle bahtiyar olacağı- nı bildirerek diyor ki: Başvekil B. Celâl Bayar, Atina'nın eski dostu doktor Tevfik Rüştü Aras- la Yunanista'na geldiği vakit, bütün Yunanlıların 'Türk - Yunan dostlu- Buna ne kadar bağlı olduklarını gö- recktir, Zeytinyağı fabrikalarının muafiyet ruhsatnameleri iptal edilmiyecek Ankara 2 (A.A) — İktisad vekâ- letinden tebliğ olunmuştur: 935 ve 898 yıllarında zeytin mahsulünün azlığından dolayı zeytinyağı fabrika- | Mısır Akdeniz e larından bir kısmının noksan çalış- tığı ve bir kısmının da hiç çalışma- dığı anlaşılmış. ve bu fabrikaların mahsul azlığı dolayısile yukanda yazılı yıllarda çalışmamaları mücbir bir sebeb olarak kabul edilmiş oldu- ğundan zeytinyağı ( fabrikalarının ruhsatnameleri sınıflarının bu yüz- den tenzil ve yahut ruhsatnameleri- vi iptal edilmemesi takarrür etmiş- ir. Faşist meclisinin içtima tehir edildi Roma 3 — Bugün toplanması mu- karrer olan büyük faşist meclisinin içtima Gabriele d'Anunzionun vefa- tı münasebetile on marta tehir edil miştir. çekilmesini kabul ediyor Paris 3 (Akşam) — Londradaki Sovyet sefiri B. Maiski, ademi müda- hale komitesi reisi ' Lord Piymouthu ziyaret ederek Sovyet Rusyanın pren- sib itiberile ecnebi gönüllülerin İs- panyandan çekilmesi formülünü ka- bul ettiğini tebliğ etmiştir. Fransada haydudlar ile bir müsademe Bir jandarma ile bir haydud öldü iki jandarma 'ile bir haydud da yaralandı Paris 3 (A.A.) — Kulomieldeda bir İ fabrikayı soyup otomobille kaçan üç haydut ile onları gene otomobille ta- kib eden jandarmalar arasında haki- ki bir muharebe olmuştur. Her iki ta- raf da tüfek ve tabanca kullanmıştır. Bir jandarma ölmüş ve iki jandarma ağir surette yaralanmıştır. Haydutlar- dan biri ölmüş ve diğeri ağır surette yaralanınıştır. Bunların ikisi de İs- panyoldur. Alman olan üçüncüsü ya- kalanmıştır. Nazır ünvanını alan iki Alman kumandanı Berlin 3 (A.A) — Hitler neşrettiği | bir emirname ile kara orduları ku- İ mandanı general Von Branhiç ile do- | manma kumandanı amiral Raedere İ nazır nvanını tevcih etmiştir. Bu | suretle bu iki kumandan da hava or- | duları kumandanı ve hava nazırı ma- i reşal Göring gibi kabine toplantıları- na iştirak edebileceklerdir. sine iştirak etmek istiyor Kahire 3 (AA.) — Alahram gaze- tesi, İngiliz - İtalyan müzakereleri bakkında yazdığı bir makalede diyor ki: «Hür ve müstakil bir devlet olan Mısırın, herhangi bir Akdeniz müza- keresine iştirak etmek hakkı sarih- tir» Ingilterenin teslihat masrafı 1,5 milyar sterlin Londra 3 — Neşredilen Beyaz kita- ba göre İngiltere hükümeti 1937 se- nesinden 1941 senesine kadar silâh- lanmıya bir buçuk milyar İngiliz Mi- rası sarfedecektir. ! Fransız gazeteleri Almanyanın Mus- e İuryada harekete geçmesini bekliyorlar /Bu gazetelere göre Ingilterenin son temayülü Almanyanın harekete Paris 2 — Echo de Paris gazetesi, Alman Hava Nazırı Mareşal Goe- ring"in son nutku münasebetile yaz- dığı bir makalede diyor ki: Alman milletini idare edenler he- men her gün sözlerile tahrikâtta bu- Tunuyorlar. Fransızlarla İngilizler Berchtesgaden ültimatomundan son- ra da buna kualk asmamağâa karar vermiş bulunuyorlar. Bununla bera- ber Avusturyaya yakında yeni bir tebliğde bulunulmasından korkmak lâzımdır. Londradaki son vaziyet Al- İngiltere Başvekili İtalyayı, Avus- turyanın, istiklâlile daha fazla meş- gul olmağa sevketmek istiyor, Hal- buki Romada B, Hitlere parlak istik- bal resmi hazırlanmaktadır. İngilte- re, 1935 Martında Almanya Versay muahedesinin askeri hükümlerini nakzettiği zaman, Fransız nazirla- rile yapılan anlaşmaya rağmen Ha- Yeni sene bütçesi Hangi dairelere ne nisbette tevzi edildiğini yazıyoruz Ankara 2 (Telefonla) — Yeni yıl bütçesinin geçen seneki bülçeden 17 milyon Ira fazla olduğunu bildirmiş- tim. Bu fazla tahsisatın hanki daire- lere ne nisbette tevzi edildiğini geçen seneki bütçe ile mukayeseli olarak bildiriyorum. Büyük Millet Meclisi bütçesi 175 bin 18 lira fazla ile 4,002,064, Başve- kâlet bütçesi 7173 lira noksanile 1 milyon 294,992 lira, istatistik umum müdürlüğü bütçesi 79,167 lira mok- sanile 233,324 lira Devlet Şürası büt- çesi 13,997 lira fazlasile 250,911 lira, Devlet meteoroloji Umum müdürlü- gü bütçesi 100,027 lira fazlasile 617 bin 185 lira, Maliye Vekâleti bütçesi 690,616 Ilra fazlasile 20,851,565 lira, Düyunu Umumiye 2,510,213 lira faz- lasile 51,659,488 lira, Gümrük-İnhi- sarlar Vekâleti bütçesi 253 lira tazla- sile 5,644,160 lira, Dahiliye Vekâleti 175 bin lira fazlasile 5,031,198, Erini- yet işleri umum müdürlüğü bütçesi 250,000 lira fazlasile 6.916. 967 lira, jandarma umum kumandanlığı büt- çesi 250,000 lira fazlasile 10,469,300 Ura, Hariciye Vekâleti bütçesi 255,000 İlra fazlasile 3,555,925 lira, Sıhhiye Vekâleti bütçesi 1,397,906 lira fazle- sile 7,896,133 lira, Adliye Vekâleti bütçesi 300,000 lira fazlasile 9 mil- yon 546,603 lira, Maarif Vekâleti büt- çesi 3,485,737 lira fazlasile 15,708,108 lira, Nafıa Vekâleti bütçesi 8,112,501 Ura noksanlie 7,667,607 lira, İktisad Vekâleti bütçesi 202,000 lira noksa- nile 5,466,316 lira, Ziraat Vekâleti bütçesi 1,041,000 lira fazlasile 7 mil yon 153,962 lira, Mili Müdafaa Ve kâleti bütçesi Kara, Hava, Deniz, As- keri fabrikalar ve Haritalar Umum müdürlüğü bütçeleri de 15 milyon küsur bin lira fazlasile 82,232,004 li- Tadır. Geçen senekinin ayni bütçeler Riyaseticümhur bütçesi -geçen s€- neki bütçenin ayni olarak 404,960, Divanımuhasebat bütçesi 602,034, Di- yanet işleri riyaseti bütçesi 608,241, Tapu umum müdürlüğü bütçesi 1,370,222, Matbuat umum müdürlü- ğü bütçesi de gene geçen seneki büt- çenin ayni olarak 186,009 liradır. yakalandı Kudüs 2 (A.A.) — Reuter ajansı bil. | âlriyor: Yakalanması için 200 İngiliz lirası mükâfat vadedilmiş olan bir Arab çe- te relsi dün yakalanmıştır. Bu çete on beş İngiliz zabitini öldürmekten suç- tadur. manyanın hareketlerini çabuklaştır- | Filistinde bir Arab çete reisi | geçmesini tesri etmiş ricye Nazırı Sir John Simon'u Berli- ne göndermişti. Şimdi bu mütered- did diplomasi yoluna tekrar girmek- tedir. İngiliz Başvekilinin hayalinin devam etmiyeceğini ümid ediyoruz.» Epogue gazetesi de diyor ki: «Al- manya ile anlaşmak... B. Hitler Cer- men birliğinden bahsettikçe ve Goe- ring Alman askeri tayyarelerinin zeliğini anlattıkça bize ve barış yen herkese düşen ilk vazife kuvv olmaktır.» Ocuvre gazetesi diyor ki: «B. Hit- lerin yakınları Avusturyaya karşı ye- ni bir taarruzda bulunmak istemiş” lerdir. Fakat B. Hitler bunu tasvip etmemiştir. Bu taarruz en fazlabir iki hâfta zarfında bir emri vaki yâp- mak olacaktır. Bu münasebetle yeni bir ültimatom verilecektir. Goering'in nutku bunun başlangıcıdır. Bu nut- ku Viyanada, Graz'daki karışıklıklar nevinden karışıklıklar takib edecek- tir> mi oluyor ? Vaşingtona gönderileceği rivayet ediliyor Lonudra 2 (A.A) — Dayli Skeç gar zetesi «Eden Vaşington'a büyük elçi olacak mı» başlıklı yazısında, Sir Ro- nald Lindsey'in sekiz seneden beri bu vazifede bulunduğunu ve kaldırılma” 81 çok yakın olduğunu kaydettikten İ sonra diyor ki: Londra politik mahfilleri dün uk- şamdan beri böyle bir tâyin lehinde propagandaya (başlamışlardır. Bu mahfillerin iddiasına göre, bu tayin yalnız Hariciye Nazırının istifasın- dan çıkan meseleyi halletmekle kal mıyacak, ayni zamanda İngiliz - Amerikan münasebetlerinin istikbali için de değer biçilmez bir kıymeti hâ- iz olacaktır. “Londra 2 (A.A.) — İngiliz diploma- si mahafili, bir İngiliz gazetesinin B. İ Eden'in Vaşingion büyükelçiliğine yakında tayin edilebileceği hakkın- da verdiği haberin esassız olduğunu bildirmektedir, Alman - Italyan v dostluğu | Italya Hariciye Nazırının bir Alman gazetesine beyanatı Berlin 2 (A.A) — Welt und Majt gazetesi İtalyan hariciye nazırı kont Ciyano ile yaptığı bir mülâkatı neş- retmektedir. Kont Ciyano diyor ki: Haset ve itimatsızlıkla parçalan- mış olan Avrupada, İtalya ve Almanya İ milletleri arasında hakiki dostluğun karşılıklı olarak hayati zaruretlere riayet edilmesine ve bu zaruretlere karşı anlayış gösterilmesine istinad etmesi lüzi nu anlamışlardır. Bu hayati zaruretler ihlâl olunduğu yer- de hiç kimse için sulh ve itimad mev- zuu bahis olamaz. Almanya, İtalya imparatorluğunun ihtiyaçlarını anlamış, ve İtalyada Almanyanın Afrika güneşi altında yer alması lüzumunü takdir ve ilân eylemiştir.» Kont Ciyano, İtalya ile Almanya İ arasında bolşevikliğe karşı mevcut tesanüdü kaydettikten sonra şunları ilâve etmiştir: | «Alman - İtalyan dostluğunun de- İ rin bir ideali vardır. Bu dostluğu ha- | sırlıyanlar işte bunu mükemmel bir tarzda anlamışlardır ve her gün de | daha ziyade bu zihniyete bağlanıp itimad gösteriyorlar. Onların en bü- yük temennisi bu dostluğun Hitler ve Mussolini gençliklerinin kalbine de kök salmasıdır, Çünkü milletler ân cak gençiiklerie ebedileşirler ve en genç çocuklarında yüksekliklerini bu- Turlar.»