3 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

3 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA. : : Dil meseleleri Gene ecnebi ismihaslar — “ Farisi,, terkipler —ıI #mzasını okuyamadığım bir kari- İma, Haydarpaşadan postaya ve rilmiş mektubunda diyor ki: Etnebi ismi kasların imlist mesele sinde - bana kalırsa - siz haklısınız Şimdiye kadar bu hususa dair yazıları- “mızda gösterdiğiniz birçok makul ve söz götürmez sebeplere, zannedersem, Şunu da ilâve etmek milmkündür: Ecnebi şafiıs isimlerinde telâffuzdan tiyade asıl o #smin imlâsı büyük rol oynar, Meselâ Fransızlardan sık sık te sadüf olunun şöyle bir isim ele alalım: Ribot, Bu, Ribo diye okunur değil mi? Fakat gene bu okumuşla bu ismi bir- çok türlü yazmak kabildir: Ribot, Ri- bo, Ribeau, Ribeaut, Ribau, Hibant, Ribaud, Ribemud, Ribesuelt ilh... İşte bu isimlerin her biri bu yazılış tarzile bir klişe halinde ayrı aynı şahıslara alem olmuştur. Pekâlâ bilirsiniz ki, Avrupada bir mağazadan alışveriş edip te aldığınız eşyayı adresinize göndermek üzere is» minizi kasaya söylediğiniz zaman, İs- minizin telâffuzu ne kadar kolay anla» şılırsa anlaşılsın, mutlaka size İsmini- zi heceletirler. Blüteveffa Briand'ın ismini Brillant olan zat olduğu anlaşılır mı? Halbuki bizim yazı ile-bu her iki ismi. Briyan diye yazmak lâzım gelir, Üşenmezsenir bir (Bottin) açımız; orada ayni telâffuzla bir ismin birçok türlü yazıldığını görürsünüz. İsimleri ayni şekille telâffuz edilen şahıslar ve aileler biribirlerinden tefrik edilmek çaresini Bunda bulmuşlardır. Bu saye- de soy ağı da mahdud bir çerçeve için- den çıkıyor ve isimlerin biribirine ka- rışması ihtimali azalıyor. —.— . iğer bir kariim de, arada sırada Tarisi terkibi izafileri kullandı. İm için beni kabahatli bulunyor. «Sizin de vaktile mensup bulundü- Bunuz hececiler bu terkiplerden yan dilini temizlemişlerdi. Bunları niçin tekrar diriltmeli?» diyor. İtirazı haki bulmuyorum. Gerçi bi- zim neslinsiz, Bisanı Bu terkiplerin ta- sanmmundan temizledi. Fakat artık if. rata da varmamalıdır. Yiz; cinsanların çoğu» sözünden hafif- letilmiş, fakdim tehir edilmiştir. «Ba- his mevrut» nur de ayni kaldeye tabt olarak mevzuu bahis» olmuş diye tam türkçe kaideye mutabık telâkki ede biliriz, , Daha ne misaller var? sRengi soluk», adini bütün... Bun- lardamı furisi Kaidesile vastrter. kibir... Öyleyse, yaşıyan bie sürü eter. kipleri» neden öldürmeli? e. ikiyi Şan resitali Tından Bayan. A. Babikyan — tarafın- çan 5 Mart Cumartesi günü ssab İT Fransiz tiyatrosunda şan. resitali Gounodi ve Cemal Reşid. gibi: musiki Üstadilarının: müintahap bir çok par- emmi vardır. Bayana piyano ile B. - Cemar Reşid refakat edecektir. Bi Jetler tiyatro gişesinde, Ünyon FPran- Eğ ve konservatuarda satılmakta- Avukat Nuri Osmancıklıoğlu vni Bayerin vekilliğinden istifa etti Dişçi Avni Bayerin vekili avukat Mühmed Nüri Osmuncıkltoğlu bu ve- kâletten istifa etmiştir. Et satışı Parça halinde satış yasak . şü edilmemiştir Mezbalindin. kesilen etlere cinsini gösteren damga vurulması Kararlaş- mıştı, Kararın tatbikine başlanmıştır. Dün mezbahada kesilen bütün hay- vanlara damga vurulmuştur. Ancak dün mezbahada nisbeten az hayvan kesilmiştir. Esasen Çarşamba günleri her hafta az hayvan kesilmesi mutad olduğundan bunda bir fevknlddelil yoktur. Parça Tilinde et satışı yasak edil- diği hakkında kasaplar arasında bir şayla dolaştığından bir çok kasap- lar gövdeleri parçalamaktan çekin- muşsa da bu madde heniz şehir meo- Hsince kabul edilmemiştir. Meelisce kabul edilen talimatnamenin meriyeb mevkiine girebilmesi için bütün tar limafnamenin mecliste kabul ve son- ra tasdiki lâzım gelmektedir. Bina- enaleyh parça et satışı hakkmda ya- sak mevcut değildir. Kasaplar her et gövdesi üzerinde mevcmi damgadan başka etiket de 7 vapur beş ay Içinde gelecek Denizyolları idaresinin Almanya” ya ısmarladığı on gemiden üçüncüsü- nün de denize indirilmesi memnuni- yetle karşılanmıştır. 3000 tonluk 0- lan bu gemi Mersin hattine tahsis edilecek olan dört yeni vapurdan bir tanesidir. Marmara hattına da üç vapur tahsis edilecektir. Bu 7 yeni gemi beş ay zarfında limanımıza ge- lecektir. Yeni gemiler denize indirilmekle Beraber kazanlarının yerftştirilmesile diğer küçük aksama müteallik işler itmam edilmemiştir. Denize indiril- miş olan üç vapuru diğer dördü takib edecek, bu süretle Kersin ve Marma- ra hatlarma tahsis edilecek olan l Küçük tonajlı yolcu vapurlarının in- şası bitecektir. Bundan sonra da Kar radeniz. hattına tahsis edilecek olan diğer vaptrlar denize indirilecektir. Denizyolları idaresinin on gemisile Akay ve İzmir için smarlarıan körfeğ vapurlarırın tamamen tesellümü 939 senesitin #k aylarında bititilecektir. Diğer taraflan deniz Ücaret filo- muzun esaslı şekilde takviyesi mukap- Terdir. Yeni gemiler ihtiyacı karşılı yamadığı takdirde yeniden 10 gemi daha ısmarlanacaktır, Bunların han- gi devlet tezgâhlarına ısmarlanacağı hakkında şimdiden birşey söylene mez, Yeni gemilerimiz geldikten sonra halen elde mevcud eski vapurlar da esaslı tadilât yapılması ve bunların ci ortaokul direktörlüğüne de Üskü- dar üçüncü. ortaokulu. müdürü Meh- med. Emin'nin tayin edildikleri İstan» bul Maarif müdürlüğüne bildirilmiş» tir, Aksu dün Sinoptan hareket etti On gün kadar evvel Sinop limanın» da karaya oturarak hasara uğrıyan Denizyolları idaresinin Aksu vapuru dün Sinoptan hareket etmiştir. Vapur bugün .limanımıza gelecektir, Aksu vapuru Sinopta kısmen tamir edil miştir. Burada yeniden esaslı şekilde tamir görecektir. e Haklı şikâyetler Bakımasızlığı tahammül- fersa ve nufüsu kesif semtler Kocamustafapaşa semtinin ka- dekirik lâm- memnuniyet- Is okudum. Bizim Elyemez'de Çavuşzade sokağına üç elekirik lâmbası asılması için senelerce uğraştığım halde bu sene de mü- racaatim dinlenmedi. Çavuşzade sokağının Sultan camiinde Elyemez yokuşu cad- desine çıkacak kısmı ilç döne meçlidir. Bu sokakta 37, 49 ve 53 numarak evlerin arasındaki kö- şeye ve bir de sokağın ağzına lâm- balar konulursa bunca senelerdir çektiğimiz zahmetleri unuturuz. Sokağımız öyle bir yerdir ki, hattâ Zaloğlu Rüstem pehlivan sağ olsa geçmeğe cesaret edemez- di. O derece korkunçtur. Cumhuriyetten bütün mahal. leli ışık bekliyoruz! Talât Talay Şüphesiz, şehrin imarmda bi- rinci derecedeki semtler, yahud anı culdeler en ön plânde gelir. Lâkin, ayni zamanda tahammül- fersa derecede bakımsızlara azı- cık ildifat etmeği, nüfusu fazla olanları diz azıcık kayırmağı unut- Kartalda bir tarl bir çok eşya bulundu Bunların bir evden hırsız aranıyor Evvelki akşam geç vakit Kartal me- zarlığı civarından geçmekle olan Mus- tafa adında biri, tarla içinde, çalılar arasında bir yığın görmüştür. Musta- Fakat işin garip ciheti, bu. eşyanın, gayet muntazam birşekilde, hattâ ülülerinin bile bozulmamasına itina arasına yerleştirilmiş olmasıdır. Bunları aşıranın kim olduğu tesfit edilmemiştir. Tahkikat ilerle. tilmektedir. Hi Deniz Bank umum müdürü İzmirden geldi Deniz Bank Umum müdürü B. Yu- suf Ziya Önişdüm İzmir vapurile İz- mirden şehrimize gelmiştir. Deniz- yolları müdürü B. Sadeddin ile Akay işletmesi müdürü B. Cemil umum müdüre refakat etmektedirler, Deniz Bank umum müdür muavini B. Tahir Kevkep ile B Hârunda Almanyadan şehrimize . Umum. Müdürle. muavinler Deniz bul şubesi biriki güne kadar kati şeklini alacaktır. Soyadı almıyanlara verilen cezalar Soyadı almıyanlaar hakkında ve- rilen cezalara dair Dahiliye Ve- “ kiletinden viliyete bir emir gelmiş tir, Bu emre göre 2/7/937 tarihinden sonra altı ayda karara bağlanmıyan cezadarın cezs Kanununun 102 nel maddesine göre müruru zamana ta bi olduğu bildirilmiştir. Darlışşafaka Kıymetli kültür yuvamız 65 yaşında Yurdumuza yıllardan beri binler cs münevver yetiştiren kıymetli mü- de biri, çarşıda Evliya hanının helâ- sında abdest bozarken paltosunu çivi- ye asmıştır. Bu sırada Tevfik adında bir sabıkalı paltonun cebinden 195 W- rayı aşırıp kaçarken yakalanmıştır. Polis, Tevfiği Adliyeye teslim etmiştir. Salıtekâr şebekesi Oseb adında birt aranıyor Müddetumumiliğin, bir müddetten beri İstanbulda muhtelif sahtekârlık- lar yapan: bir şebeke hakkında tahkli- kat yaptığını yazmıştık. Bu şebeks ile alâkadar olarak taklid imza ile sahte rapor fnziminden maznun Adnan adında biri geçenlerde tevkif edilmişti. Müddeiumumilik ve tahkikat hik mi tarafindan yapilan tahkikat ve tedkikat neticesinde Oseb sdmde bir adamın da şebeke ile alâkadar bulun- duğu tesbit edilmiş ve kendisi sorgu-" ya çağırılmıştır. Fakat yapılan araş- Türkofis İstanbul şubesi müdürü iyileşti Tehlikelt bir otomobili kazası geçi- ren Türkofis İstanbul şubesi mrüdü- rü B, Suphi Ziya uzun bir teda; sonra kesbi âtiyet ederek tel vü zifesins başlamıştır. B. Suphi Ziyaya vekâlet etmekte olan B. Necmeddin Metonun şitidetii bir rahatsızlık neticesi hastaneye kaldırıldığını teessüfle öğrendik. B. Metoya âcll şifalar diler, Ofis müdü- rüne geçmiş olsun deriz. İskelelerde hayvan mururiye resminin İndirilmesi kararı vilâyete bildirildi Bt fiatlerinin on kuruş ucuzlatıl- ması mürasebetile iskelelebde hap- van mürüriyösinin de tenziline dafr Heyeti. Vekilece verilen karar vilây»- te bildirilmiştiğiğ onar par alınması, büyük hayvan yavrularından alınan. beş ve büyük hayvandân alınan on kuruş yerine de yüzer para alıması muvafık görül- müştür. Bir kadın halı silkerken pen- cereden düşerek yaralandı Kumkapıda Taşçılar sokağında otü- ran Robe isminde bir Rum kadını, evi- nin pencerelerini silmekte iken dört kaldırılmıştır. İ STANBUL HAYATI Ya sert olsaydı?. yeye getirilmesi için: lâzım gelen te- gebbüslere girişmiş ve lâzım gelen evrak tanzim olunarak dün Harlelye vekâletine gönderilmiştir. Ğ