3 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

3 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

BGEHERKEBKFEB a » Mart 1938 Yol verin, kraliçe geliyor! Hollywoodda gül bayramı ve bu münasebetle eçid resmi çok parlak oldu Alay geçerken dans edenler arasında bir takım erkekler çok mükemmel step yapıyorlardı. yapılan büyük g Merakla sordum: “Bu artistler ki a - Güller geçid resminde (ortada ayakta duran meşhur yıldız Joan Bennett'dir.) Her yeni senenin ilk ayı Hol "un eğlence mevsimidir. Bir Şök yerlerde kânunusani ve şubat buz gibi soğuk geçerken, Hollywood Masmavi seması, güneşli sıcak gün- leri, hurma, portakal, muz ağaçları: nın gölgelediği asfalt yollarile bü- tün Amerika zenginlerini, Kanada Milyanerlerini, Alaskalı zengin kürk tüccarlarını Büyük Okyanusun bu kıyıma çeker... Kaliforniyanın üzü- Mü,. yemişi kadar, belki bunlardan daha fazla gülleri ve karanfilleri Meşhurdur, Kaliforniyanın en güzel Bül ve karanfil yetişen yeri de Holly- Wooddur, Zaten Hollywood iki şey ye- « sinema artisti ve çiçek... Sokağa çıktığınız zaman portakal, Mandalina, gül “ve karanfil kokula- Thin birbirine karışmasından orta- Ye çıkan acayip, mis gibi bir koku Ker. tarafı sarmıştır. Hollywoodda “turan bütün büyük yıldızlar, bü- Yük sinema kumpanyaları sokakla- Mn süslenmesi için Hollywood bele- “lyesine mühimce birer para verir- er. Belediye de “bu parayı gayet ho- Yardaca o sarfeder, Geceleri büyük €âddelerin üzerindeki portakal ağac larının “her dalında otuz, kırk renkli Ampul ışıldar... Odanızın penceresin- baktığınız “zaman dallarında Tenkli ampuller yanan ağaçlardaki portakalları uzaktan farkedersi- Hollywood festivalinde geceleri Sâdâeler bin bir renkte ışıklarile âde- rüyada görülen sokakları, ma- #allarda anlatılan efsanevi şehirleri hatırlatır. Festival, Hollywoodun meşhur Pa- a caddesinde yapılan, akıllara gunluk verecek derecede büyük Gül bayramı, yahut egül resmi geçi- “İS ile başlar. Bu gül resmi geçidin- Ö€ bütün sinema artistleri hazır nur. Fakat gül geçid resmine anin bir çok yerlerinden, Alas. kidan, Kanadadan, Meksikadan, Co- Mubi Amerikadan yüz binlerce kişi Beldiği için bunların arasında birer sinema yıldızlarını farkede İZ. Bu seneki gül resmi geçidinin şim- kağ Kadar yer yüzünde görülmemiş Ben güzel olduğunu söylüyorlar, tabii öteki gül bayramlarım gör- kai için kendi kendime . bir mu- Yene yapamıyorum. Gül ni geçidinde bulunmak için ia saat altısında otomobillere ik, Hollywoodun meşhur Colora- m“ üsünün - yanına geldik. Bu tün halk arasındaki ismi «İn- Mhr Köprüsüz dür. de Köprü gayet derin bir uçurumun üzerindedir. Hollywooda gelip iş bu- lamıyan yüzlerce genç kız, delikanlı, figüranlar bu köprüden kendileri- nl uçuruma fırlatırlarmış... Şimdi Hollywood belediyesi Colorado köp- rüsünün etrafına dikenli teller çek- miş... Geçid resmi başlıyor Dört saat bir milyon kişiden fazla bir Kalabalık içinde bekledikten sön- ra nihayet yüksek atların üzerinde dapdaracık kırmızı ipek pantalonla- rı, geniş şapkaları ile, esmer, sarışın, kümrai bir takım genç kadınlar be- lirdi. Bunlar hem şalia kalkan atla- rıni köşturuyorlar, hem de bağırı- yorlardı: — Alay başlıyor... Gül resmi geçi- di başlıyor... Bunların ârkasından ellerindeki borularla mayolu genç kızlar ilerli- yordu. Onların arkasında da gene güllerden, karanfillerden mayolarile dansözler... Fakat ne dansı... Sine- mada, New Yorkun gece klüplerinde bile böylesine rasgelemezsiniz, Genç kızlar bütün . Pasadena caddesini dans ederek, yerde takla atarak ge- çiyorlar. Fakat dikkat ettim. Tabur halinde geçen genç kızların hepsi 17 - 18,'en büyüğü 20 yaşında... Bel ki 300 genç kız... Merakla yanımdaki adama sör- düm: Bunlar hangi kumpanyanın ar- tistleri... Ne kadar güzel dans edi- yorlar... Adam ecnebi olduğumu anlayınca izahat verdi: — Bunlar artist değil... Hollywood High .School talebeleri... Burada her mektepte dans mecburi takip edile- cek dersler arasındadır. Ve her me- rTasimde, her büyük müsamerede, her bayram gününde böyle her mektep ön beş, yirmi takım balet, dansöz, cazbant heyeti çıkarır... Hollywood High School talebesinin harikulâde dansına hayran oldum. Hollywood High School talebeleri tar bizim bulunduğumuz tribünün önü- ne gelince hep birden ellerini hava- ya kaldırdılar: — Yaşasın mektebimizin güzel, meşhur mezunlar... diye lar. Etrafta bir alkıştır koptu, Bir de başımı çevirdim ki arkamda Carole Lombard, Mirna Loy, Loretta Young... Bunların üçü de Hollywood High 8chool'ünden mezunmuşlar... Onlar da gözleri eski çen ayan le yaşarmış çılgıncasına teplerinin talebelerini mi | Geçid resmine alt birkaç enstantane Sonradan öğrendim ki Carole Lom- İ bard on üç sene evvel gene böyle bir çiçek bayramında, tıpkı şimdi önü. müzden geçenler gibi tamamile meç- hul bir genç kız olarak kısa mayo- sile dans ederek geçmiş... Hollywood High School talebesi geç- tikten sonra gene 300 - 400 genç kız ve delikanlı, başka renkte mayolar, elbiseler, giymişler dans ederek önü- müzden geçtiler. Ben gene sordum: -— Bunlar hangi kumpanyanın &r- tistleri?.. Ne güzel dans ediyorlar... Cevap verdiler: — Pasadena High School talebesi... Önümüzden belki 20 mektep geç- ti. 7-8 yaşındaki ilkmektep talebe- leri bile insanı hayretlere düşüre- cek derecede güzel dans ediyordu. İtfaiye memurları dans mütehassısı! Bir aralık atlarını dans ettirerek bir takım süvariler geçti. Bunların arasında step denilen meşhur Ame- rikan dansını gayet mahirane oynı- yan erkekler vardı. Artık bunlar her halde artist olacaktı, Sordum: — Bunlar kim?. — Eollywood itfaiye memurları... İtfaiye memurlarının . İstanbulda bando ile konser verdiklerini gör- müştüm amma böyle güzel dans et- tiklerini burada gördüm, İtfaiyeler geçliler. Gene dans ede- yek bir takım genç va yaşlı erkekler önümüzde geçld resmi yaptılar. Ar- tık bunların artist olmamalarına im- kân yoktu. Sordum. — Holiywood posta memurları... dediler. Bundan sonra polislerin geçişi hep- #inden baskın oldu. Nihayet muhte- 1if meslek ve sanat erbabı, başla si- nema artistleri çiçekten yapılmış türlü türlü muazzam şekiller içinde geçmeğe başladılar. Her meslek için bir güzellik kraliçesi seçilmişti. Sine- ma artistleri çiçekten muazzam bir şato yapmışlardı. Her penceresinden meşhur bir artist bakiyor. Birisin- de Dolores del Rio, yanındaki pence rede Claudetie Colbert, ortadaki pen- cerede Garry Cooper, öteki pencere- lerde Marion Davis, komik Eddy Cantor... Kraliçeler geliyor Sinema artistlerinin arkasından borular çaldı. Kalın sesli bir adam avaz avaz bağırıyordu: — Kraliçe geliyor... Haşmetlü yumurtacılar güzellik kraliçesi. Yumurtacı kızlar danslar ederek, perendeler atarak önümüzden geçti- ler. Sonra yumurtacılar güzellik kra- Mçesi çiçekten yapılmış bir tahtın üzerinde vücudünün bazı yerlerinde bir kaç yaprak olduğu halde gö- ründü. Bundan sonra bakkalların kraliçe- sini, meyvâcıların, çiçekçilerin, satıcı kızların kraliçelerini gördük, Kre- Miçelerin maliyetleri bakkal kızlar, meyvacı kızlar, çiçekçi kızlar, satıcı- lar o kadar harikulâde güzel dans ediyorlardı ki... Bunların hepsi dün- yanın her tarafından artist olmak için gelmiş, fakat burada yumurtacı, bakkal, meyvacı, çiçekçi, satıcı ol muş genç kızlar... mler? ;; 1” cevabı verdiler: Holiywood itfaiye: pappınırdarık Güller geçid resminde genç kızlardan mürekkeb neşeli bir alay geçerken Bu gül resmi geçidinde bir çok in) bulunduğu için kendilerini istiyorlar. Zaten Ho'iy- ei sanki herkesin asıl işi or- tistliktir. Meselâ yaşlı bir sebzeel kadın görürsünüz. Boş zamanında ününe bir tiyatro kitabı açar, beğen- diği rollerden birini ezberler... San- ki herkesin bakkallığı, kasaplığı, 70r- zevatçılığı geçici bir iştir; bir gün gelecek bu kasapların, bakkalların, zerzevatçıların hepsi artist olacak- tır... Bunun için de bu bir türlü gelmek bilmiyen parlak günler için herkes hazırlanır... Havaili kızlar Fakat bu seneki gül bayramina Havai adalarından, o Honolulu'dan Havaien kızlar, delikanlılar pek par- lak bir şekilde işlirik etmişlerdi. Çıp- lak Havaien delikanlıları “Ve gür vücutlü Honalulu kızları bellerini k:- vıra kıvıra çiçekler arasında dans ediyordu. Amerikamn her şehrinden, her kasabasından, hattâ Serra Mad» dağlarının Köylerinden, Meksikadan güzellik kraliçeleri gelmişti. OKrali- çelerin çoğu yapraklarla örtürmüs- lerdi. Bir kısmı da mayolar giyimiş- Jerdi, Dünyanın bir çok köşesinden ge- len seçme güzellerin yarı çıplak, gül ler içinde geçişi, bilhassa Alaska kürk tüccarlarının, Kanadalı milyo- erlerin ağızlarını saatlerce sulan. dırdı, En arkada filim çevirmek Hollywooda dolan - yüzlerce yüzlerce şişman adam geçti... Burada cüceler ve şişmanlar cemi- yeti var. Bunlar o iki cemiyel ne- mına resmi geçide işlirik ediyorlar Nihayet Kutublardan g Eski- molarla Eskimo kraliçesi göründü... En çok alkışlanan onlar oldu. Keli forniyanın kızgın güneşine bir tür. lü ahışamıyan bu zavallı Kutub in- sanları buram buram terliyorlardı... En arkada güller kraliçesi çırilçıp lak gülden bir divanın üzerinde ge- liyordu. Çıplak vücudünün yal bir kaç noktasına birer kırmızı ka ranfil serpiştirilmişti. Bütün güzel lik heykellerini gölgede bırakacak derecede fevkalâde bir vücudü var dı. Dev gibi çıplak iki zenci delikan hısı geniş yelpazeleri salladıkça kri. liçenin çıplak vücudünün üzerinde ki kırmızı karanfiller uçuşuyordu. Gene iriyan bir zenci, Kraliçenin önünde Kalın sesile etrafı inletiyorü — Yol verin... Hollywood kraliçr si geliyor... Yol verin haşmellü Ho? Iywood kraliçesi geliyor... Hikmet Feridun Es cüce,