13 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Mart 1956 - - Avusturyaya 60 bin Alman askeri girdi falya son vakayii tabii görüyor ve sükünetle karşılıyor Viyana 13 — Avusturyaya 60 bin Alman askeri girmiştir, Viyanaya ilk giren Alman tankları hararetle karşı- Janmıştır. çiren B. Hitler bugün Viyanaya gi- recektir. Viyanada halk kendisini sa- bırsızlıkla bekliyor. 'B:; Hitleri, Linzde selâmlıyan Avus- turya Başvekili- B. Says İnkur söy. | Jediği'nutukta demiştir ki: »Avustur- yanın Almanya'tarafından. ilhakı bü- yük Alman imparatorluğunun temel taşını teşkil edecektir. Versay mua- hedesinin Almanyanin, Avusturya 5 | tiklâlnie riayet edeceğine dalr olan | 60 Şar arkin artık hükümsüzdür.» tal idi Londra 13 — Romadan gelen ha- berlere göre B. Gayda neşrettiği bir makalede diyor ki: «Son hâdise AL man tarihi için tabii bir şeydir. İtal hiye inkişafını menetmiye- İ ir, | , ie) ! 13 — Roma - Berlin mihve- ri: son vekayiden müteessir olmıya- caktır. B. Hitler tayyare ile Romaya bir memur göndererek vaziyetten B. Müssoliniyi haberdar etmişti, İtalya ile Almanya daima temas halindedir İtalyan salâhiyettar mahafili diyor ki: sAvusturyadaki değişiklik . Avus- İ turyaya aid dahili bir meseledir. B Şuşnig Avusturyada plebisit yapma. ğa karar verdiğinden İtaiyayı haberder etmemişti.. Papalık telâşta Londra 13 — Papalık mahafili telâş içindedir. Avusturyaddki hâdiseler üze- rine orta Avrupada Katolikliğin son Kalesinin de düştüğü söyleniyor. Viyanada vatanperver cephesi dağil- maş, birçok tevkifler yapılmıştır. Avus- ka cümhurreisi B, Miklasa bugün- kü mevkiinin son vaziyete uymadığı m mi anlâklmağa çalışılıyor. çalışıyor. İngiliz - Alman anlaşması suya düşmüş Amerika gazeteleri “ Dünya gözünü açmalıdır,, diyor Londra 13 — Avusturya vekayil bu- rada büyük bir tesir yapmıştır. İngil- tere Fransa ile sıkı temas halinde - dir. Nazırlar Londradan ayrılmamış- Yardır, Pazar olmasına rağmen bügün | toplanacaklardır. Gazeteler uzun makâleler yazıyor- lar. Deyli Telgraf diyor ki: sAvusturya | meselesini ırk birliği sebebile Alman- yanın dahili meselesi şeklinde göster- mek kabul olunamaz. Bu hâdisenin va-' racağı fena neticeleri şimdiden tah- | min etmek kabil değildir.» Diğer gazeteler vaziyeti çok karışık görüyorlar ve İngiltereniri silâhlarını -Bu sabahki yangınlar Mfaiye ikisini de | çabuk söndürdü | Bu sabah iki yangın olmuştur: Saat altıyı geçerek Sultanhamamın- da Marpuççularda' Barnâtan hanın- da Vitali isminde' birine alt «Şen Bayan» şapka deposu ateş almış, da- hili malzemeden bir hayli yandığı halde söndürülmüştür Ateşin akşamdan (bırakılan bir ütüden çıktığı tahmin edilmekte, di ğer taraftan tahkikata devam olun- maktadır. İkinci yangın, saat sekize on kala Beyazıd kulesi tarafından görülerek #Haiye haberdar edilmiştir. Bu yangının çıktığı yer; Eminö- Dünde Limon iskelesinde Saferoğlu ve Tavukçuoğluna ald Üç katlı kâ- gir bir sabun imalâthanesidir. Üçün- cü katta sabun imaline mahsus do- Iu yağ tenekeleri, sabun çuvalları ve bir kısım kâğıd ambalaj balyaları yandıktan sonra söndürülmüştür. Bu ikinci yangının nasıl çıktığı he“ nüz anlaşılamamıştır. Zabıta ve it- | faiye tahkikatı derinleştirmektedir. | Amerika ve Fransadaki akisler Nevyork 12 — Gazeteler Avusturya hâdiselerini hayretle karşılamışlardır. Bu hâdiselerin dünyanın gözünü aça- İ cağı ümid ediliyor. Nesyork 'Taymis İ Avusturyanın Almanya târafından i- hakının sonu tahmin edilemiyecek Ka İ söylüyor. Paris 12 — Fransız gazeteleri uzun makaleler yazıyorlar ve diyorlar ki; «Avusturya kendini müdafaa hakkını elde edemeden ölüyor. Herşey bitmiş- tir, şiddet muzaffer oluyor. Avusturya bugünden ilibaren Almanya tarafın- dan bir nevi müstemleke gibi idare edilecektir. Mussolini bu acıklı işin Fransa ve İngiltere kadar manen ken- disine de tesir ettiğini anlamakta ge- çikmiyecektir. 935 de Habeşistanda başlıyan 936da İspanyada, 937 de Çinde devam eden hareketin durdurulması lâzımdır. A- i lite emrivaklin son kurban: ols Mersin ölür Ni 20 seneye mahküm oldu Suç ortağı Ayşe de 9 sene hapiste yatacak Ankara 12 (Telefonla) — Metresi- | ni parasına tamaan eziyet ve işkençe yaparak iple boğmak suretile öldüren Keskinli Alinin muhakemesine bu- gün devam edildi, İlk celsede İstan- bul tıbbı adlisinden gelen rapor Okundu. Rapor Ankara tıbbı adlisi B, Behçetin noktal nazarını tamamen teyid eder mahiyette idi. Rapordan sonra suçlular müdafa- alarını yaptılar. Heyeti hâkime uzun bir müzakereden sonra cinayetin faili Aliyi 20, suç ortağı Ayşeyi de 9 sene hapse mahküm eti Karadenizde fırtına Dündenberi durmadan yağmur yağıyor. Şiddetli bir şimal rüzgârı da eshekledir, Üç gündenberi Karade- nizde şiddetli fırtınalar olduğu hak kında iimanımıza haberler gelmek tedir. Fırtınanın şiddetinden Kara- denizden dün limanımıza gelmesi beklenen Ülgen vapuru bu sabaha kadar gelmemşitir. Dün limanımızdan Karadenize hiz reketi mükarrer olan Mersin vapuru da haşeket eden GÜNÜN HADİSELERİ Yakın tarihin en mühim hadisesi Yeni gi a Tejimlerin zuhurunu ve bizim emsalsiz dirilmemizi bir yana bırakırsak, beşeriyet büyük harptenberi, en mühim badisesini, Avusturyanın ilhakile, kayde- Esasen, 1914 harbi de, Almanya'nın nis- betsiz büyüme istidadları göstermesi üze Tie ve onunla istirkaplar neticesinde pat lak vermemiş miydi? Uimmi harp, Al manya'yı, yapacağını yapmakta on beş yirmi sene geri attı. Fakat işte, 1914 üze rinden henüz bir ceyrek asır bile geçme. mişken, mukadder akibet yine Kendini göstermiş bulunuyor: Cermen âlemi, Av- Tapa kıtasını nazirsiz bir şekilde büyü- müştür, Napolyon Bonapart Avusturya'larin. çok boğuşmuştu. Fakat Fransa için Atman birliğinin cn muazzam tehlike olduğunu anladığından: — Avusturya mevcut bile olmasadı onu yaratmak lâsimgelirdi! - dehiştir. Hakikateri> Avusturya Macaristan im- paratorluğu, Orta Avrupa'da bir Osmanlı saltanatını gayn. mülecanisliğile hüküm- ran olarak, kendi cezası arasindaki Cer- men unsurunun, Bismark tarafından vah- det haline getirilen Alman âlemine katıl mamns mâni olmuştur. Avusturya, Avrupa'yı teşkil eden Lâ- tinler, Slavlar"ve Cermenler ve Turaniler *am münasile bir «tampon» du... İttifakı müsellesin mağlübiyetinden son- ra, İtJAf devletleri, su karışmamış bir Cermen dilden, ayni kültürden olan bu iki dev- birleşmesi zaten günün mesele- siydi. Ve, işte emrivaki ile karşı karşıyayız. © Bu tampon'un orladan kalkmasından en fazla İtalya'nın da müteessir olacağı noktası gibi görünen Brenner geçidinde ise, dün, İtalyan askerleri, Avusturya başa kateden Alman as- dir; bir realiledir. Bu.da yakın tarihin en mühim hadiselerindendir. Belki de ma- hiyeti ve avakıbı itibarile bizzaç umum! harpten mühimdir. F. Tanur Beşiktaş - Harbiye maçı Beşil ılar 2 - O galib geldiler bugün Muhafızla oynıyorlar Ankara 12 2 AA) — Mili küme maçlari dölayısile şehrimize gelmiş bulunan İstanbulun Beşiktaş takım: ilk karşılaşmasını bugün Şehir *ta- ında çok kalabalik bir meraklı önün- de Ankara şampiyonu Harbiye takı- mile yaptı ve 2 - 0 kazandı Oyunun ilk 20 dakikasını mutlak bir hâkimiyetle geçiren Harbiyelilez hücum hattında fırsalcı bir şutör bu- Tunmayışı yüzünden elde ettikleri bir çok gol vaziyetlerinden istifade ede- meğiler, İlk devre | - 0 Beşiktaş lehi- ne bitti, İkinci dövre başlaf başlamaz Har- biyelileri fik devrede olduğu gibi ge- ne Beşiktaş kalesini zorlamağa baş- ladılar. Beşiktaş muhacimleri ise bilhassa ; Hakkı, Şeref ve Eşref arlaşması An- kara kelesine tehlikeler geçirtiyordu. 31 inci dakikada Hakkının merkez mu- atin yerine geçmesi üzerine hücum hattına çıkan Fevzi Harbiye kalesi önlerine Şerefin çok yerinde verdiği | bir ara pası ile takımına ikinci golü sıkı bir vuruşla kazandırdı, Maçın bundan sonraki kısmı her E- ki tarafında gol yapmak için âzami gayreti ve sıkı bir mücadele İle geç- ti. Fakat vaziyet üzerinde bir değişik- lik hasıl olmadığından oyun 2-0 siyah beyazlıların galibiyeti ile sona erdi. Betiştaş takımı ikinci karşılaşması- nı yarın Muhafızgücüne karşı yapa- caktır. Profesör Pittar memleketi- mize geliyor Cenevre 12 (A.A.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor; Hükümetimizin daveti üzerine Ce- nevre profesörlerinden B. Pittar ya kında memleketimize doğru hareket edecektir. İstanbul Üniversitesinde 16 veyahud 17 martta bir Konferans ver- dikten sonra Ankaraya gidecek ve orada da tarlivdil ve coğrafiya fakül- . tesinde bir kaç konferans verecektir. B. Hitlerin B. Iltalya Avusturya mesele- sini sükünetle takibediyor Mussoliniye i gönderdiği mektupta neler var Almanlar Italyanın hattı hareketini mem- nuniyet ve minnettarlıkla selâmlıyorlar Berlin -12 (A.A) — Yarı resmi bir menbadan verilen bir tebliğ, ezcümle şöyle diyor: Alman mahafili, Avusturyada. nas- yonal sosyalizmin muzafferiyeti kar- şisında İtalyan gazeteleri ve İtalyan politik mabafilinin tuttuğu hattı | hareketi büyük bir memnuniyet ve minnettarlıkla selimlamaktadır. Fa- | şist İtalya, bu suretle yüksek bir poli- | tik reğlizm (göstermiştir. - Mussolini | İtalyası ve Berlin - Roma mihveri, | Avrupa sulhunun idamesi bahsinde büyük rolünü bir kere daha son gün- | lerde isbat eylemiştir. Roma 12 (A.A) — Resmi mahafil- den bildirildiğine göre, hususi bir Alman tayyaresi, B. Hitler'in Avus- turya meselesi hakkında B. Mussoli- niye hususi bir mektubunu getiren bir zatı hamilen bugün buraya gel- miştir. Koma 12 (A.A) — Nazır- Alfleri, Venedik sarayına çağrılan İtalyan ve yabancı matbuat mümessillerine yap- | | tığı tebligatta, Fransanın İtalyaya | Avusturyanın istiklâlini iade için müş- terek bir hareket kabulünü teklif et- tiğini resmen bildirmiştir. Ve fakat İtalya hükümetinin bu teklifi reddey- lediğini söylemiştir Keza nazır, B. Mussolininin B. Hits lerden bir mektub aldığını ve bu mek» tupta B. Hitlerin İtalya ile olan Per- ner hududu hakkında teminat verdi- ğini söylemiştir. B. Hitler, B. Mussoliniye olan bu mektubunda diyor ki: 1 — Avusturyadaki “ieraatım, bir milli müdafaa hareketi olarak telâk- ki'edilmelidir. 2 — İtalya için çok nazik'bir daki- kada, size hissiyatımın kuvvetini gös” terdim. İstikbalde de bu hususta hiç bir şeyin değişmiyeceğinden şüphe etmeyiniz. $ — Önümüzdeki hâdiselerin neti- celeri ne olursa olsun, Fransa ile kati bir hudud tesbit ettim. Şimdi yine Kati olan bir diğerini İtalyaya çiziyo- Tüm: Bü hudud Brenner'dir. Bu ka rarı 1938 de değil, umumi harbin ake- binde verdim. Sabık Avusturya başvekili B. Şuşnig tevkif edildi Berlin gazeteleri kendisini Alman ni Alman sulhüne ihanet ve ettiği yemini tutmamakla itham ediyorlar Viyana 12 (A.A.) — Şuşnig, kendi- sini emniyet altına slmak üzere tev- kif olunmuştur. Viyana 12 (A.A) — B. Şuşnig'in Eelveder'deki ikametgâhı, kollarında, gamalı haçlı kırmızı kordelâlar bulu nan silâhlı S8. A. muhafızları tarafım- dan muhasara edilmiş vaziyettedir. İkametgâhın yanında, bir polis kam- yonu beklemektedir. Bütün bu vazi- yet, sabık Başvekilin mevkuf bulun- duğunu göstermektedir. Viyana 12 (A.A) — Royter muha- birinin bildirdiğine göre, Şuşnig, han- gi memlekete iltica edebileceği mese- lesi etrafında Naziler ile müzakere et- mektedir. Nasyonal sosyalistler, ken- disini serbes birakmak arzusundadır. Vatansever cephe lâğvedilmiştir, Bir | çok kimse tevkif olunmuştur. Bunla- | rın arasında albay Adam da vardır. | Kimlere yetim maaşı bağlanabilecek? | Askeri ve mülki tekaüd ka- | nunu pazartesiye mecliste ecek Ankara 12 (Telefonla) — Askeri ve mülki tekaüd kanununun 47 nci | maddesini değiştiren kanun lâyihası- nın encümenlerce müzakeresi bitiril | miş ve lâyiha meclisin pazartesi günkü ruznamesine alınmıştır. Lâyt- hanın encümenden geçtikten sonra aldığı şekil şudur: Yetim maaşı birinci derecede zev- ceye ve evlâda, bunlar bulunmadığı takdirde ikinci derecede dul ana muh- taç veya malül zevç ve babaya tahsis olunur ve bunlara yetim denililir, Me- murlar veya mütekaidler ikinci dere- cede bulunan istihkak (sahiplerinin | birinci dereöbde müstahaklar arasına konulmasını bir beyanname ile iste- mek hakkını baizdirler. Ancak bu yolda beyanname verilmemiş olsa da- hi muhtaç olan dul ana ile malül ve- | ya 65 ve daha ziyade yaşta bulunan İ muhtaç babaya talepleri üzerine bi- rinci gerecede yetimler arasında maaş tayin edilir, | yetini tebarüz ettirmiştir. Berlin 12 (A.A.) — Bu sabahki al- msn gazeteleri, Avusturya hâdisele- rini, aşağıdaki tarzda muazzam mans şetlerle bildirmektedir: «Avusturya, nasyonal sosyalisttir» «Alman Avusturya, tezebzübten kur- tulmuştur» , «Şuşnig Alman sulhüne hiyanet etmiştir» , «Says İnkuart, Als man kıtaları gönderilmesini taleb edis yor». Gazeteler, şiddetle Şuşnig'in aley- hinde bulurimaktadır, Fölkişer Beo- bahter, “Şuşnig'i, «Plebisit üzerinde son kozunu oynıyan ve Berhtesgaden- de Führer'e yalan söyliyen bir politi- ka entrikacısı» diye tavsif eylemektes dir. Fölkişci Böobahtör, sözlerine şöyle devam ediyor: Biraz sonra, Şuşnig'in ismi, tarihe, büyük Alman milletinin mütereddi bir ferdi olarak geçecektir. Cenevre tarih cemiye- tinin yüzüncü yılı Bayan Afet B. Hikmet Bayur merasimde hazır bulundular Cenevre 12 (A.A.) — Anadolu ajan* sının hususi muhabiri bildiriyor: Cenevre tarih ve arkeoloji cemiyeti" nin yüzüncü kuruluş yılını tesid için yapılan merasime vuku bulan davet Üzerine Türk tarih kurumu da İşti” Tak etmiştir. Türkiye gibi uzak bir memleketten murahhas yollanması Cenevre tarih cemiyetinin çok büyük şükranını mucib olmuştur, 5 mart ak“ şamı cemiyet âzası profesörler, tarihi İ meraklıları ve dışardan gelen murah- , haslara büyük bir ziyafet verlimiştir. | Türk tarih kurumu namına ikinci | rels bayan Âfet ve Manisa saylavı B- Hikmet Bayur iştirak etmişlerdir. Muhtelif nutuklar irad edilmiş ve B- Hikmet Bayur nutkunda iki cemiyet arasındaki dostiuk münasebetlerini ve Türk tarih kurumunun mesai ve haf riyatının tarih bakımından ehemmi- / | i — iğ a mi MM