13 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

13 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

n İS Mart 1933 AKŞAM İ Alman askerler (Baş tarafı 1 inci sahifede) #onu kumandanı, Alman ordusu ku- | Mmandanını ziyâret etmiş ve Alman nın emri altında bulun- | duğunu bildirmiştir. Viyana 12 (A.A) — Linz'den kal Karak kamyonlarla ilerlemekte olan Alman askerlerinin bugün öğleden Sonra buraya gelmesi beklenmekte- dir. Linz şehri ve civarında 300 Alman fayyaresi uçmaktadır. Tanklar şehre | Birmeğe başlamıştır. Kuvvei külliye- | min şehre vusulüne anbean intizar edilmektedir. Alman generalleri ve motörlü kıtalar Viyanada Viyana 12 (A.A) — Altı otomobil İçinde Alman generalleri ve yüksek rütbeli subayları olduğu halde, bu Bere saat 23,30 da Viyanaya girmiştir. Motörlü Alman kıtaları bu otomo- billeri yakından takib etmekte idi. Paris 12 — Alman tayyareleri Vi- Yanadaki tayyare karargâhına bir ta- bur Alman askeri getirmiştir. Alman tayyareleri Viyanaya * “beyannameler attılar Viyana 12 — Gamalı nazi bayrağı belediye ve polis-müdüriyetinde dal- Balanıyor. Naziler radyo İstasyonunu, «Nasyonal sosyalist Almanya, nas- Yonal sosyalist Avusturyayı ve Avus- tura hükümetini “tam ve çöğülmez bir birlik hissile selâmlar. Yaşasın Hitler “Avusturya! topraklarına girdi Berlin 12 — B. Hitler bugün tay- Yare ile Münihe gitmiş ve öğle üzeri | bir tomobile binip Avusturyaya mü- tereccihen hareket ederek saat 15 dö halkın coşkun tezahüratile Avustur- Yaya dahil olmuştur. Brono 12 — B. Hitler doğduğu $€- hir olan Brono'dan geçerken otomo- bilini binlerce kişi çevirmiş ve şehir dişma kadar teşyi edilmiştir. Viyana 12 (AA) — Brono'dan Dihz'e giden bütün yol boyunca şehir Ye'köylerde Hitler'e heyecanlı bir ka- gösterilmiştir. Hitler'in Linz'e Müvasalatına intizaren bütün Alman Ye Avusturya ricali radyoda nutuklar Söylemişlerdir. Bunların - arasında Bitlerin eski hocası da vardır. Binlerce ve binlerce kişinin ağzın- dzn çıkan meserret bağırtılarını şehir Hâdisenin her tarafta uyandırdığı akisler Püris 12 (A.A) — Havas bildiriyor: Avusturya hâdiseleri Pariste derin bir İeyecan husule getirmiştir. Hâdi- | BEYE lâyik olduğundan az ehemmiyet 'kle beraber, bizzat Avustur- Ya hükümetinin hattı. hareketi « bir Müdahaleyi müşkil kılmaktadır. Fil- hakika, Alman Kıtaatına şansöliyo st- İatile müracaat eden Says İnkuert gibi, Avusturya ordusu muka- göstermemek için daha evvel igden emir almış bulunuyordu. Şerait içinde, Milletler Cemiyetine Müracaat imkânsız hale konulmuştur. Zira Avusturya hükümeti bir taarru- M8 kurban olduğunu inkâr edecektir. | binaen, gözler istikbale ve Al | Ya tarafından açık veya kapalı bir taarruz teşebbüslerine hedef | olabilecek olan Çekoslovakyaya çev- | ir Başında hângi hükümet 0- nm Fransa müttefiki ölan ya karşı olan taahhüt- m edecektir. Keza, Milletler Ce-| bağlı Paktının umumi yecibelerile Si e ea İngilterenin, Çekeslo- | de itin İde maruz kaldığı takdir- Dülmeye; edeceği hattı hareket düşü- iş ektedir. Şüphesiz, tahaffuzi kıy- | olabilecek hareket, İngilterenin ile birlikte Çekoslovakyanın Ani bütünlüğünün ve politik istik- hangı a azasına, itina edeceğini Baktır za bir şekilde bildirmesi ola- » iki büyük batı demokrasisi bu hususta diplomatik bir m pe olma kkk İ ük önce Avusturya ordusunun mü- i nasında yalmz B, Hitlerin ötomobili- İ şeye gerek şahıslar hakkında gerek i üzerinde uçan yüzlerce Alman harp tayyarelerinin molör gürültüleri ara sıra bastırıyordu. Nazır Horstenau, şanlı Alman or- dusundan bahsetmiş ve Alman asker- lerini, başkumandanlarını ve Hitler'i «şefimiz> diye selâmlamıştır. Alman polis reisi Himler de «şefi- mizin, büyük vatanına, doğduğu top- raklara dönüşünü selâmlarız.> de- miştir. B. Hitler Linz şehrinde | Linz 12 — B. Hitler saat 18,45 de halkın coşkun tezahürleri arasında buraya gelmiştir. Yeni Başvekil B. İnkuar B. Hitleri bizzat istikbal etmiş, | messili ve ondan sonra diğer nasyo- | nal sosyalist teşkilâtı rüesası tarafın- dan selâmlanmıştır. B. Hitlerin şehre girişi esnasında semada 300 kadar tayyare mütemadi- yen uçmakta idi, Şehir halkı sokak- lara dökülmüştü. B. Hitler otomobi- linde ayağa kalkarak halka «Halâs- kâr Führer geliyor, selâmlayınıze di- ye bağırmış ve çok alkışlanmıştır. Luiz şehrinde yapıları tezahürat es- ne çiçek atılması yasak edilmişti. B. Hitler Linz şehri civarında Leodingte medfun bulunan ana ve babasınm mezarlarını ziyaret etmiştir. B. Hitle- re bu seyâhatinde-Alman orduları dairesi şefi general Kaytel refakat etmektedir. Yeni Başvekilin Hitlere hitabesi Ling 12 (A.A) — Avusturya Başve- kili Says İnkuart, belediye dairesinde Hitlere hitaben söylediği nutukta, sen Jermen muahedesinin Avusturya- nın Almanyaya ilhakını meneden 88 incel niaddesinin hükümsüz olduğunu ilân etmiş ve demiştir ki: «Şefimiz Hitler olmak üzere yeni devrenin başlangıcında bulunuyoruz.» Hitler cevabında, Alman vahdetini yeniden tesisin kendisi için mukad- der olduğunu vebu vazifeyi bugün | tahakkuk ettirmiş bulunduğunu söy- lemiştir. Avusturyada bir plebisit yapılacağı- nı ilân etmiş ve bu hususta demiştir ki: «Bu plebisitin hangi gün yapılaca- | Kın bilmiyoruz, fakat bu günün uzak | olmıyacağını ümid ediyoruz. Bu, bü- | tün dünyaya gösterecektir ki, bu mil- leti birbirinden ayırmak teşebbüsleri tamamen boştur. e Almanyanın bütün mıntakslarından gelen ve Avusturyaya giren &skerleri bütün Alman milletinin ebedi kudret, itilâ ve asaleti uğrunda birleşmesi için çarpışan muharibler olarak telâkki etmelisiniz. i Çek hududunda Alman tahşidatı mı? Moskova 12 (Radyo) -— Bugünkü Berliner Tageblat gazetesi, Çekoslo- | vakyanın nazi aleydarı Avusturyalı- ları modern silâhlarla techiz ettiğini iri harfli serlevhalarla yazmaktadır. Bundan maksad, efkârı 'umumiyeyi Çekoslovakya üzerine Almanların gi- rişecekleri töşebbüse hazırlanmaktır. Dördüncü Alman kolordusu Çek | hududuna getirilmiştir, geniş tahşi- ; data devam olunmaktadır. Çek resmi mahafili Avusturyalı na- zi aleydarlarını teslih ettiklerini tek- zib etmişlerdir. Prag 12 (A.A) — Selâhiyetter ma hafilden bildirildiğine göre, Avustur-. yadan Çekoslovakyaya muhacir gir- memesi için Çekoslovakya tarafından hiç bir tedbir ittihaz olunmamıştır. Halbuki «Abend Zeitung» Avustur- yalıların -Çekoslovakyaya girmesinin menedildiğini yazmaktadır. Bu hususta selâhiyettar o mahafil diyor ki: Hudud katiyen > kapatılmış değildir. Yalnız hududdan geçen her eşya hakkında sıkı bir kontrol konul- muştur. Mesele bundan ibarettir. Bu suretle Çekoslovakyanın o Avusturya sosyalistlerine şilâh verdiğine dair ec- nebi memleketlerde çıkan haberlere | bir nihayet verilmek isteniyor. Prağ 12 (A.A) — Çekkoslovakya efkârı umumiyesi Avusturya hâdise- leri ve bu hâdiselerin enternasyonal i Viyanaya girdi | bayraklar ve arkalarında kalabalık Hitler nutkunu «yaşasın birleşik Almanya» sözleri ile bitirmiştir. Hitler geceyi Linzde geçirdi Viyana 12 (A.A) — Hitler plân- larını değiştirerek bü geceyi Linz'de bir otide geçirmeğe karar vermiştir. B. Hitlere mareşal Göring vekâlet ediyor Berlin 12 — B. Hitler, Berlinden gaybubeti müddetince mareşal Gö- ringi kendisine vekâlet etmeğe me- mur etmiştir. Selâhiyettar makamla- rm zannine göre mareşal Göring'in B. Hitlere vekâlet etmesi kâdisesi ec- nebi devletlerle müzakereler için bir Başvekil muavininin tâyinine mua- dildir. Bu tedbirin. B. Hitlerin İtalya- ya seyahatinden evvel ittihaz edilece- ği tahmin ediliyordu. Fakat Avustur- ya hâdiseleri bu tedbiri tacil etmiştir. İnkuar kabinesi yemin etti Viyana 12 (A.A.) — Yeni Avustur- ya kabinesi bu sabah B. Miklas'ın önünde yemin etmiştir. Avusturyadan kaçanlar Budapeşte 12 (A.A.) — İyi menabi- den öğrenildiğine göre, sabık-Avustur- | ya nazırlarından B. Zernotto ve Sto- kinger, dün akşam Bratislava'ya gel- mişlerdir. Bir çok gazeteci İle vatan- sever cephe mensuplarının da Bratis- lava'ya İltica etmiş bulunduğu bildi- rilmektedir. Viyanada çıkan birçok gazeteler kapatılmış, bir kısmı da ka- patılmak üzeredir. Viyana 12 — Selâhiyettar mahafil- | den bildirildiğine göre, Rayhspost mu-| harriri Funder, Viyanadan kaçmıştır. Viyana 12 — Alman askerlerinin Avusturyaya girmesi üzerine binler- ce Yahudi İtalya, Macaristan ve Çe- koslovakyaya iltica etmek Üzere bu- Yundukları şehirleri terketmişlerdir. Reyiâm yapılacak Viyana 12 — Bâşvekil B. Says İnkuart. reyiâmm tehir edildiğini ve yakında yapılacağını beyan etmiştir. Berlinde tezahürat | Berlin 12 (AA) — Berlinde hâlâ | büyük tezahürat yapılmaktadır. Na- zi teşekkülleri önlerinde muzika ve balk kitleleri olduğu hâlde sokak- lardan geçmektedir. Berlin 12 (A.A) — Nasyonal s0s- yalizmin Avusturyada iktdar mevki. ini alışı münasebetile; Dahiliye neza- reti, pazartesiye kadar bütün bina- ların bayraklarla süslenmesini em- retmiştir. Fransız ve İngiliz protestoları reddedildi Berlin 12 (A.A.) — Alman hüküme- li, Avusturya işlerine Almanya tara- fından müdahale edildiği hakkındaki Fransız ve İngiliz protestolarını red- detmiştir. vaziyette ve büyük devletler üzerinde yapacağı tesirleri derin bir dikkatle takib eylemektedir. Prag siyasi maha- filiide dünyanın bir defa daha “bir emrivaki karşısında bırakılmış oldu- | ğü beyan edilmektedir. Yugoslavya hâdisatı dikkatle! takib ediyor Belgrad 12 (A.A.) — Belgradda ve bütün Yugoslavyada derin bir alâka ve dikkatle takib olunmaktadır Bu- nunla beraber büyük bir soğukkanlı. Yık gösteriliyor. Çünkü böyle bir neti- ce esasen bir kaç gündenkeri bekleni- yordu. Yugoslavya her hangi bir aske Tİ tedbirlere müracaat etmediği gibi herhangi bir harekette bulunmak ta- savvurunda da değildir. Avusturya Yugoslavya hududu kapatılmadı Belgrad 12 (AA) — Avusturya - Yugoslavya hududünun kapatıldığı hakkındaki haberler resmen yalan- lanmaktadır. İsviçre endişeli vaziyet görmüyor Bern 12 (A.A) — İsviçre federal konseyi, Avusturya hâdiseleri üzerine endişeyi mucib bir vaziyet mevcud ol- madığını müşahede ve tesbit etmiştir. Sovyetlerin garb hududunda seferberlik ilân ettikleri yalan Moskova 12 (A.A.) — Selâhiyettar mahafil, yüksek Sovyet harb konse- yinin garb hududunda seferberlik i- Jân ettiği hakındaki haberleri yalan- Jamaktadır, Yazan; Sermed Muhtar Alus NANEMOL Dünkü tetrikanın hulâsâs: 1876 yılı. (Berdelâcuz) denilen kocakarı soğukları devam etmede, Ortalık don, sa- çaklarda buzlar. Günlerden perşembeyi cumayı ulaştıran bir gece; saat aşağı yukarı 10... Abdülâziz devrinin son ayları. Her taraf uykuda, Beyazıd meydininda in cin top oynuyor. Parmakkapıdan Kum” kapıya İnen yamrı yumru yokuş ne İş- Myor, ne işliyor. Konak arabalarında vü- kelâlar, pâşalar, saray müsahibleri, ma- beyinciler,. yaverler, Bütün bu arabalar yokuşu biraz indikten sonfa, #stop ediyorlar, içindekiler çıkıyorlar... Kupaların arabacıları, arabalarının içinde horul horul uykuda. Fayton koşanlar, kırk yerinden yamalı yağ- mur muşambasını körüğe çengelle- mişler; kafaları, kulakları sarıl, altı- na sinmişler... Paramparça yağmurluklarının ku- kuletelerini başlarına çekmiş, dirsek- lerine yularları dolamış, ayaza karşı koymak için boyuna kollarile havada kulaç atan beygir sürücüleri bir aşa- ğı, bir yukarı palaçalıyorlar. Bu köhne arabalar, kurada atlar, Yüz elli, iki yüz adım uzunluğunda, yüksek, sıvasız bir duvar boyunca 81 ralanmışlar... İçeride büyük bir arsa; arsada da temel katı kâgir, üstü ah- şab, çatısı hamam kubbeleri gibi küm- betli, şekli beyzi, koskocaman, kühi mi kühi bir alâmet... İçinde alaala hey!.. Curcunalı bir muzika sokaklara taşıyor; çatlak zur- nâya benziyen Ermeni ağrı bir ses de araya karışıyor: Dünya âlem yere batsa ben içerim ram pam pam poli, ram pam pall... Çatlak zurna kesilince alkışlar, 1s- lıklar. (Tekrar!.. Birdaha!, Bis!) diye bağırtılar.. ve gene muzikanın bombortlu, okranteli, davullu, zilli gümbürtüsü, Şimdiki seslerin arasında inceleri ve düdük gibileri de var: Gel, gel, kakkalı beyaz, sakkalı beyaz, sakkalı beyaz... Bu, (La belle Helene) operetinden alınma, matı maskara edilmiş bir par- ça... Gene alkışlar, tepinmeler, iki parmağı dile bastırıp daha keskin 15- lıklar, Yaygaralar ve gürültüler ayyuka çi- kan bu kümbed çatılı, köhi suratlı alâmet, Güllü Agobun Gedikpaşada- ki meşhur (Osmanlı tiyatrosu) dur.(*) Etrafındaki çepeçevre duvar, Ali- bey yokuşu, Yahyapaşa ve Tatlıkuyu sokaklarile sınırlanmış, eflâke ser çek- miş bir bina., Padişahların bile locası bulunan, sadrazamlara, vükelâlara varıncıya kadar müşterisi olan, İstan- bulun baş tacı, biricik tiyatro.. İyi sma bu kaçta başlıyor ki?.. Sa- atten kimsenin haberi mi yok?.. Vakit bu kadar geciktikten, meydanlarda, caddelerde ervahiler dolaşmağa baş- ladıktan sonra hâlâ oraya koşuşan- Jarın hikmeti?.. derseniz sebebi şu: Tiyatro direktörü Güllü Agob efen- di, Yenicami ayarı saat üzere, alatur- ka tam üçte perdesini açmada... İlk hamlede, dolanlar dolacağı ka- dar dolmuş. Ortalık iğne atsan yere düşmiyecek hale gelmiş. Askeriyeden, bahriyeden, zaptiye- den erkân, ümera, zabitan... Sivilden daire müdürleri, kalem mümeyyizleri ve kâtibleri.. Mektepliler: Tibbiye, Harbiye, Mühehdishane, Bahriye mek- tebi talebeleri... Sonra hayriye tüccar ları, dükkân tezgâh sahibleri, kuyum- (4) Şimdiki «Azak» sinemasının ve apar- tımanlarının bulunduğu yerdeydi. Arsu duğu) Abdülbamide Jurnal edilmiş, bir gece içinde belediye amelelerine ile yeksan ettirilmiş. dis mektebi inşası kararlaştırlarak ve gayet metin temeller atılarak 90 bin sarı ira sarfedilmişken her nedense vazgeçi- Mp temeller senelerce kalmış, bilâhare Abraham paşa veresesi arsa bedelini hü- kümgiten İstirdad eylemiş. (,.) Manastırı Rıfat merhum, ehil seyi olmakla beraber. ehli kalem, şalr ve hürriyetperverdi. (Çanta), (Hikâyatı Fet. , Okülliyatı Kavaldi Türkiye), (Me- camli Edeb), (Manzum İlmihal), GHadi) isimli edebi, dini eserleri vardır, Gençli- inde, babayiğitiiğinden dolayı ona Zorlu zabit derlermiş. Galata ve Beyoğlundaki Ma'talı, Kefalonyah şirretleri susa dur- dururmuş... Mimliler arasında bulunduğu için Ha- lebe nefyedilerek vefatına kadar, urun seneler orada Kalmış ve kaymakamlıktan yukarı çıkarılmamıştı. Hasan Bedreddin rahmetli de bir çok saman Şamda menküb bulunmuş, sonra- Oabilrülşti. bina hâk ları Uvalığa terfi ederek paşa Bahife 7 Tefrika No. 2 LA cu çarşısının esnafları... Daha sonra cavalacoz gürül... Bunların çoğu yatsı olmadan, hat- tâ daha akşamdan, Gedikpaşa yolunu tutmuşlar. Tiyatro gişesinden loca, koltuk, -birinei - mevki, ikinci mevki, paradi biletlerini aldıktan sonra - da- ha hayli vakit var ya -, duvar içinde ki geniş meydanlığın soluna tesadüf eden gazinoya hıncahınç doldurmuş- lar. Oyunun başlıyacağını haber ve- ren kampana sesini duyunca tiyâtro- daki yerlerine hurya etmişler, ilkönce, ayak takımı harcı bir komed- ya oynanıyor. Kıranta iki abbarla kartoloz iki dudunun, gıdıklayım da gül kabilinden, bumbuz martavalları.. Bu bitince, monoloğlar, düettelar, kuvarttolar © | (Âdet budur,'en sonra gelir bezme €kâbir) fehvasınca yüksek kıratta ki- şilerle ukalâ takim ve başaktrise tut- kun bağrı yanık kılpırangalar, bu pa- tırdılar gürültüler savulup piyes baş Jarken, yani (maşukai âlem) k Karakaşyan hahım sahneye ikbal şuk pantalon, ayağında ökçeleri yen- miş potinler.. Boyu orta, yapısı na Daha dikkatli gözden geçirelim: Çok genç; 19, 20 yaşında var yok. Kuru yüzlü, saz benizli, Batık gözleri uzun kirpikli ve gövelâ. Burnu çok düzgün, ağzı ufak. Sendeliyor, serseriye benziyor. Göz- leri ilân levhalarında, Sülüslü, hesihli, rıkah satırlarda Şunlar yazılı; 1292 sene rumiyesi martının 3 ün- cü perşembe günü akşamı, yani cuma gecesi, kumpanyamızın birinci sınıf “hanımın menfaatine lübiyatı fevkalâde birinci defa olarak - * Delile Hissi dram 6 perde Müellifleri: Erkânıharbiye binbaşı- larından Manastırlı Rifat ve Hasan Bedreddin (**) Tiyatrodan gene davullu, zilli mü- zika şamataları taşmağa başlıyor. Bu sefer de, güverçin tersi yemişe benzi yen kisik bir Ermeni sesi: Açık fayton içinde Gezerim piyasada Harf atarım kızlara düettolar daha'bitmemiş!.. Paltasunu: aralayıp yelek cebine el attı... Şaşıp. kalınız. «Tavannes Watehs» marka, çifte kapaklı bir altın saat... Baktı: ; - Beşe çeyrek var... Gene uzaktan şakir şukur zincir şakırtıları, Japlap at âyağı sesleri... nalarına koşulmuş gıcır gıcır bir fay- ton, yıldırım hızıyla gelerek donan- mış kapıdan öyle bir giriş girmişti ki levhaların önünde, gözleri hâlâ avu- cundaki saatte olan delikanlıyı az kal- sın çiğnemiş gitmişti, Fayton kapı eşiğini atlar atlamaz, az öleden, (Arkası var).