13 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

13 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife © AKŞAM 13 Mart 1938 Manisa umumi meclisi Kısa bir zaman zarfında Manisada mühim işler görüldü Manisa valisi B. Lütfi Kırdar Manisa Çilusüsi) — Vilâyel umu- mi meclisi vali doktor Lâtfi Kırda- rın başkanlığı altında topları, Ge- çen senenin zaptı okunduktan sonra Manisa belediye riyasetinden gelen tezkere okundu. Bu tezkerenin ez cümle vilâyet makama hitap eden kısmında: Büyük kardeş vilâyet umumi mec- Yisinin yüksek rehberliklerile çok kı- sa bir zamanda vilâyetin umum! imarı bakımından ittihaz edilen -ka- rarlar arasında bir kız enstitüsü, Cumhuriyet Halk Partisi binası, Cum- huriyet ve İnönü caddelerinin par kelenmesi, en büyük ihtiyaçlara ce- vap teskil eden Kitap sarayı, Şehir klübü gibi başarılmış ve hemen he men başlanmak üzere olan büyük otel ve sinema gibi eserlerin, Manisa şehrinin imar ve tezyini hususunda belediyenin yapamıyacağı işleri te min etmek ve yillardanberi karanlık içinde bulunan şehri hura kavuştur. mak için Elektrik birüiğindeki hissei iştirâkin daha on bin lira tezyidi lü- zumunu da kabul ederek belediyeye yardımlar yapmaktan ş olmasından ötürü şehir meclisinin minnet ve şükran duygu- larını bildirmekte idi. Bunun üzerine söz alan meclisi umumi âzaları, belediyenin kadir. lığına ve meclise karşı gösterdi- şinaslı ği tevecelihe bilmukabele teşekkür- ler ederek, sayılan O eserlerin mec- listen ziyade kudretli ve isabetli gö- rüşlü başkana ait olduğunu ve mec. lisin yalnız kendilerine müzahir bu- Yunduğunu ve İstirdattan, Dr. LOtfl Kırdarın Manisaya ayak bastığı ta- rihe kadar Manisayı göz önüne ge- tirmenin ve bugünkü yapılan işlerle bir mukayese yapmanın, yapılan iş- lerin büyüklüğünü meydana çıkar. mağa kâfi geleteğini 'öylemişler ve şiddetle atkışlanmışlardır. Vali doktor Lütfi Kirdar, medlisin gösterdiği yüksek tezahüre teşekkür- lerle mukâbele a iş, yapılan en ve umumi meclis âzaları yalnız meclise alt bulunduğunu ve kendisi hakkında gösterilen ütifatla- ra aynca teşekkür. ettiğini bildir. miştir. Meclis toplantılarına son vermek üzeredir. Bütçeler tamamen (İkmal edilmiiştir. Vilâyetimizin önümüzdeki yıl büt- çesi 1,358,240 “liradır. Bu mikdarın 305,003 lirası naflaya, 150,705 Jirası umumi meclis ve husus! muhasebe- ye, 17,784 lirası ziraate, 14,529 lirası baytara, 89,242 airası sıhhate, 388,981 Yirası kültüre, 342,993 lirası muhte- lif ve müşterek masraflara, 20,000 li- rası âkar inşasına ve 20,000 lirası Atatürk amtı masraflarma ayri miştar. Vilâyetin imanı ve esaslı kültür fa- aliyetleri meyanında talebe (o yurt- larına yardım, yeni okul binaları in- şası, âkar inşaatı, Atatürk anıtı, bü; ve teknik spor sahası, Parti ve Halkevleririn Inşası, kaza beledi- yelerine yardım, hayvan sergileri, tahaffuzhane İnşaatı, hastane yatak kadrosunun tezyidi, muallim kadro- sunu ihtiyaç nisbetinde arttırılma- sı, elektrik şirketi sermayesinin tez- yidi gibi Manisanın hayati işleri ka- Tar allınz, alınmıştır. Gerek imar ve gerekse kültür bakı- mundan ilerlemeye doğru hızlı adım- lannı atan Manisa aldığı bu hızla bir kaç yıl içinde yurdun en şirin ve en kültürlü bir merkezi olacaktır, Trabzon belediyesinin verdiği kararlar Trabzon (Akşam) — Trabzon bele- diye meclisi toplantıları sona ermiş- tir. Meclis bu faaliyet devresinde şe- hir ve halkın sıhhatini alâkadar eden bazı mühim kararlar vermiştir. Bu ka» rarlar arasında şehrin imarı plânlı ve metotlu şekilde yürütmek için bir imar komisyonu kurularak faaliyete Sevkedilmiştir. Ahnan kararlar ara- sında sıhhi mahzurlarına binaen kah» velerde kâğıt oyunu da yasak edilmiş- tir. ET 804 bin kişinin imzaladığı bir istida Bu defterler İngiliz ev kadınlarından 804,000 kişinin imzasile İngiliz par- Wmentosuna gönderilen istidayı ihtiva eylemektedir. İstida hayat pahalılığı- Na «cbeb çlan ve müstehlikleri mutazarrır eden bütün vergilerin ve ticaret tahdidatımın kaldırılmasını istemektedir. İmzalar o kadar yer tutmuştur ki istiday lâmento hademesinden 29 kişi istidayı mıştır, 1 paketler halinde Avam kamarasına göndermek lâzım gelmiştir. Par- arabadan parlâmentonun içine taşı- Fransada kabine buhranı (Baş tarafı | inci sahifede) sa bu hususta kendilerine kati temi- nat vermeğe hazır bulunduğunu bil- dirmiş, bütün düşüncelerinde ancak Fransanın menfaati hâkim olacağını söylemiştir. Bundan sonfa Habeşistanın ilhakı meselesine temas eden B. Blum: — Bu gayet nazik bir meseledir. İngütere ile daimi temas halinde bu- Tunuyoruz, Bu hususta şimdiden hiç bir vaidde bulunamam, demiştir. B. Blumun izahatı oldukça iyi bir tesir hasıl etmekle beraber ekalliyet fırkaları Ikinci toplantılarında İtti- fakla eski taleplerinde israra karar vermişlerdir B. Blum radikal maslarına devâm etmektedir ümid kesilmemiştir. Sosyalist meclisi Blume itimad beyan etti Paris 12 (A.A) — MM sosyalist meclisi 1,684 reye karşı 6,575 rey ile Leon Blum'a tam itimad beyan eden bir takrir kabuk etmiştir. Gazeteler ne diyorlar Paris 12 (A.A) — Kabine buhrani hakkında sosyalist Popüler diyor ki: «Bittabi bütün soğukkanlılığımızi muhafaza etmek lâzımdır. Fakat teh- likenin bütün şumulünü de ölçmek gerektir. Hitler'ih bu yeni darbesin- den sonra Avrupa en tehlikeli vaziye- te girmiş bulunuyor. Dostumuz Blum. un teşkil etmekte olduğu hükümet derhal ihtilâtlarla karşılaşmak mec- buriyetindedir.» ; Övr yamyor: #<Artık mesuliyetleri biribirimizin üstüne atmak, bir hü- kümetten hadisatın yapmağa mec- bur edebileceği şeyleri yapmamak te- ahhüdünde bulunmasını İstemek xa- | mani geçmiştir. “Bilâkis realiteye ta- mamile uygun bir hükümet kurmak | saati çalmıştır.» Jurnal da şöyle diyor: «Ne Cümhu- | riyetçiler, ne de demokratlar, ne da radikaller komünistlerin de iştiraki olacak ve halk cephesi felâkelinin başlıca mesulü Blum'un reisliği tında bulunacak bir milli hükümete girmek istemiyorlar. Blum'un muvaf- ( fak olamıyacağına kati nazarla ba- kılabilir. Reisicümhur selâmeti umu- miye hükümetinin teşkilini ya Dala- diye'ye yahut da Erriyo'ya tevdi ede- cektir. İ sosyalistlerie te- Henüz ak İngiliz ve Amerika gaze- l teleri ne diyorlar? Londra 12 — Niyuz Kronikl gaze- | tesi, Alman ordusunun Avusturyaya girmesinden bahsederken diyor ki: «Bütün dünya, Hitlerci Almanya- nın metodlarını tamamile öğrenmiş- tir. Bu hal İngiltereye, dünyada bir | teşebbüs yapmak için yeni ve belki | de son bir şans veriyor. Alman me todu dünyaya karşı bir meydan okumadır. Akibet medeniyet için o kadâr fe eldir ki bu kabil * şeylerin tekerrür edemiyeceğini kati bir şekilde söyle- mek lâzımdır. Bütün mülletin, İngi- liz hükümetinin dün Berlin kabine- si nezdinde yaplığı teşebbüse zahir olduğuna kanliz» Nevyork 12 — Nevyork Herald 'Tri- bün gazetesi, Almanyanın Avusturya- ya verdiği ultimatomu, 1914 senesin- de Avusturya - Macar hükümetinin Belgrad kabinesine göndermiş olduğu feci ultimatoma benziyor, diğer Ame- rika gazeteleri de böyle bir lisan kul- Jarıyorlar, Kooperatifçilik alekükde; tedkikler Sofya 12 (Akşam) — İstanbul zi- raat müdürü B. Tahsin Dilek ile İstan- bulda meyva enstitüsü şefi B. İbrahim Fuad Sofyaya gelmişler ve burada Bul- gar köy kooperatif teşkilâtı hakkında tedkikatta bulunmuşlardır. Elçiliğimizden kendilerine refaket eden bir zat vasıtasile Bulgar umum siraat kooperatifleri reisi profesör Gr, Dikov ve kooperatif birliği müdürü Svinarov ile görüşerek Bulgar ziraat kooperatif teşkilâtı ve neticeleri hak- kında izahat almışlardır. B, Tahsin ve İhrahim, buradan İtal- yaya gitmişlerdir. e ez Hitler bir beyanname ile vaziyeti izah etli (Baş tarafı 1 İnci sahifede) - | edilmelerine müs sahifede) temmuz 1936“ anla: , daha İmza- sını müteakib, hemen derhal iblâl edildi. Avusturya halkının büyük ek- seriyeti kanun haricinde kalıyor ve paria vaziyetinde bulunuyordu. Al- man: milletine iman edenler, istisna- sız, takibata tabi tutuluyordu Bununla beraber, bu vaziyetin m müddet idamesi kabil olmadığını, zi- ra, Avusturya milletinin gittikçe bü- yümekte olan hiddet ve infalinin, tikçe şiddetlenen cebir vamtala mua; Almanya için zaptı İmkânsız olduğunu, bir zamandan sonra, mümkün olmadığını, A milletinin führeri olan benim karşıma çıkan ve hiç bir meşru salâhiyete da- yanmıyan bu rejim mümessiline an- lalmak istedim, Müstemlekeler mese- lelerinde bile, bu iptidaf halkların kendi mukadderatı hakkında kendi- lerinin karar vermeleri mevzuu ba! sedilmekte olan bugünde, medeni bü- yük bir millete mensup âlti bucuk milyon halkın böyle bir rejim altın- da bulunmasına tahammül edilemez. Binaenaleyh, yeni bir. anlaşma: ile, bu memlekette bütün Almanların aynı hakka sahip ve aynı vazife ile mükellef olmasını temin etmek İste- dim. Bu da 11 temmuz 1936 muahe- deseinin tatbikile elde. olunacaktı. Fakat bir kaç hafta sonra eski Avus- turya hükümeti Azalarının bu anlaş- mayı tanzim edildiği şekilde tatbike yanaşmadıklarını esefle müşahede mecburiyetinde kaldık, Diğer taraf- tan Avusturyadak!i Almanların hak- larının devamlı bir şekilde çiğnenme- sine bir mazeret bulmak maksadile, bu adamlar memleketin ekseriyetini kati olarak kanun harici edecek olan bir plebisit yapmayı tasavvur ettiler. Böyle piehisitin . şartları, hiç bir yerde görülmemiş cinstendi. Uzun $e- nelerdenberi seçim yüzü görmemiş olan, seçicileri tayin için hiç bir cid- di esasa malik bulunmiyan bu mem- leket, ancak üç buçuk gün gibi bir zaman içinde yapılacak olan bir ple- bisit hazırladı. Ortada ne seçici liste- si, ne de seçim kartı vardı. Ne umumi bir kontrol ne de inti- habın mahremiyetine hürmet mecbu- riyeti var kalmanı ne dalr ortada hiç bir garanti mev- cud değil, reylerin ne suretle tasnif edileceğine dair kimsede haber yok... Eğer bunlar bir rejimin meşruiyet sıfatını Kazanması için kâf! şeylerse, nasyonal sosyalistler Almanyada ön beş sene müddetle abdallar gibi hare- ket etmişlerdir. Bizler Alman milleti- nin müzaheret ve tasvibini bin müş- külütla kazanmak için yüzlerce inti- hab mücadelesi teşkilâtı yaptık. Mü- teveffa son Alman cumhur reisi beni hükümet riyaseline davet ettiği va- kit, ben diğerleri: nisbet kabul et- miyecek derecede kuvvetli ve en bü- yük ekseriyeti haiz bir partinin lide- ri bulunuyordum. O vakittenberi bü tün harekâtımın ve millet üzerinde tuttuğum mevkiin meşruiyetini teyit ettirmek için, dalma çalışmaktarı hâ- li kalmadım. Eğer B. Şuşnigin takibetmek is- tediği iyi usuller bunlardan ibaret- se, o vakit diyebiliriz ki, Almanyaya avdet etmek arzusunda. bulunan bir millete karşı Sar plebisilinde de ana yatana avdeti müşkülleştirmek sure- tile vaktile ayhi oyunlar oynanmıştır. Biz ise bu meselede başka İlkirdeyiz: Hepimiz, bilhassa Sar plebisiti esna- sında Alman milletinin gösterdiği münakaşa kabul etmez ilimadı kar- şısında İfliharlar duyuyoruz. Fakat bütün tarihte ilk defa görü- len bu hileli reye müracaat teşebbü- sü karşısında Avüsturyanın bütün Alman milleti, tek bir adam gibi ayk- lanmıştır. Eğer bu rejim, yeniden şiddetle mu- kabele edilerek bu proteslo Hatekö- tine mukabele teşebbüsünde bulunsa idi, bunun neticesi ancak dahili harp olabilirdi. Fakat Rayhş hükümeti, bugünden itibaren, bu erazi dahilin- de yaşıyan Almanlardan bir kısmı- nn hususi bazı fikirler beslediklerin- den ve yahut yalnız bizim camiaya mensup olduklarından dolayı takib İntihab evrakının açılma- | | sında da bitaraflığa riayet edileceği- İ edilmelerine müsaade etmiyecektir. Ben sükün ve intizam istiyorum. Bu sebebledir ki Rayhş hükümetinin bütün muavenetini Avusturyada ya- şıyan milyonlarca Almanın emirleri altına koyuyorum. Bu sabahtanberi, Alman ordüsüe nun neferleri, Alman Avusturyanıni bütün hududlarını geçmişlerdir. Zrhl kıtalar, stiyari, piyade fırkaları, 8, 8. teşkilleri, karada, Alman hava ordu” su ise mavi göklerde Viyandnın yeni nasyonal sosyalist hükümetinin dar vetine icabet etmektedir. Bu Suretle Avusturya çok kısâ bir mühlet zarf. kendi istikbalini hakiki bir plebisitle tayin etmesini ve bu suretle kendi mukad- deratına hâkim olmasını emniy tına alacağız. Harekete pöc bu teşkiller arkâsında Alman mili nin bütün azmi ve bütün ererj yakkuz halindedir. Ben, Alman mil- İetinin ideri: ve Şansöylesi sıfatile, bir Alman ve serbest bir vatandaş gi- bi, doğmuş olduğum bu“lopraklara yeniden. avdet etmekle:çok bahtiyar olacağım, Dünya emin olmalıdır ki, Alman Avusturya milleti bu saatte en derin şevk ve heyecanlı dakikalarını yaşa maktadır. Kendi imdadı için hareke“ te geçen. kardeşlerini en &ıkı bir za manda imdada koşan kurtarıcılar md- detmektedir. Yaşasın nasyonal 808; yalişt Rayhş hükümeti, yaşasın nas* yonal sosyalist Alman Avusturya» Şehrimiz Avustur- ya konsoloshanesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) — PFikrimce buna lüzum kalmamıf” tır. Çünkü Avusturyada dünkü milli tezahürat, sabık hükümetin bu ka- rarını tatbike ihtiyaç bırakmamıştır. Avusturyada. ekseriyet, nasyonal 505 yalistlerin elindedir. Avusturya artık tam bir Alman idaresine kavuşmuş” tur. > Avusturyanın Ankara elçili- ğine de bugün bayrak çekiliyor Ankara 12 (Telefonla) — Avustur- yanın Ankara elçiliğine yarın (bugün) merasimle Gamalı Nazi bayrağı çeki- lecektir. Bu münasebetle yapılacak merasimde hazır bulunmaları içi şel rimizde bulunan Avusturyalılar elçi Ilk binasına davet edilmişlerdir Iki Sovyet mareşali tevkif edildi mi ? (Baş tarafı 1 inci sahifede) Ankara 12 (A-A.) — Bugünkü bük tenimizde Sovyet (o mareşallerinden Bluher ve Budienninin tevkif edildi- ğine dair olarak intişar eden haber, selâhiyettar mahafilce teyid olunma” maktadır, Maznunlar nedamet ediyorlar Moskova 12 (A.A) — Âli mahke- mede maznunlar müdafaalarına bu- günde devam etmişlerdir. İvanof, mahkemeden kendisine samimiyetini ve nedametini göstermek fırsalını ver” mesini istemiş ve cani ve casus çEt€- sinin asıl başı olan Buharini ittiham etmiştir. Krestinski, Troçkicilerin ve sağcr ların caniyane hareketlerini hapisbâ» nede anlattığını söylemiş ve demiş” tir ki: Başka bir adam oldum ve © nilikten bende hiçbir eser kalmamış” tar. Zubaref, nedamet ettiğini söylemiş tir. Rikof, af taleb eder hiç bir söz sÖY“ lememiştir. Müerimiyetini ve suikast teşkilâtını idare etmiş olduğunu İti- raf etmiş ve fakat Kirof, Menjinski, Gorki, Peçkof ve Kuibişefin katilleri" ne iştirâkini red eylemiştir. İTİZAR Münderecatımızın çolduğu d0- (İLE DOSTU) dercedilemedi. n özür dileriz. milletinin layısile tefrikamız bugün Okuyucularımızda