13 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

13 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

çamurdan kolayca yorulan rakipleri- ni pahiğe uğratarak neticede 9-1 gi- bi çök ağır bir sayı farkile kazandılar. Oyuna 15,40 da Fenerbahçenin bir sikile başlandı. İlk tehlikeyi İzmir liler geçirdi. 4 ncü dakikada kaleçi le karşı karşıya kalan Ali Rıza bozuk bir şütle topu avuta attı. Bir dakika sön- ra İzmirin mükabli akinında Basri- nin şütü havadan gitti, Fenerbahçenin ilk golü 6 ncı dakikada Alsancak sağiçinden topu kapan Fikret Orhana geçirdi. Orhanın güzel bir kafa vuruşu topu Şabanın ayağına düşürdü. Karşısın- daki müdafli çalımla atlattıktan son- ra Şaban plâse bir şütle Fenerbahçe- nin ilk golünü yaptı. Golden sonra İzmirliler bilhassa güzel bir oyun çıkaran Vehabın kar- deşi Saim vasıtasile sağdan yaptıkla- rı akınlarile Fener kalesi önünde teh- liksll vaziyetler yaratmağa başladı- lar, Alsancağın golü 10 uncu dakikada Saimin sürükle- diği bir ezici akında Fenerbahçe ka- lesinin önünde büyük bir karışıklık oldu. Kafa ile uzaklaştırmak istiyen Faruğun kendi kalesine doğru yolla- dığı topu kontrpiyeye düşen Hüsamed- din tutamadı. Bu suretle Alsancakh- Jar beraberliği temin ettiler. Fenerbahçeliler tekrar oyunun hâ- kimiyetini ellerine aldılarsa da san- trhaf ile üç ortanın topu çok fazla a- yaklarında tutarak lüzumsuz yere çar lum yapmalarından gol vaziyetleri ih- das edemiyorlardı. Arada sırada çalı- mı çok seven Fenerbahçe oyuncula- rından topu kapan İzmirlilerin yaptı- ğı âni akınlar da tam gol olacak an- büyük tehlikelerden kurtuluyordu. Fenerin ikinci golü 7 nci dakikada Bülendie beraber koşan İzmir müdafii Cemil kelecisi- ne pas verdi. Hilmi ile Bülend topg atıldılar. Çamurda takılan top Bülen- din plâse vuruşu ile ikinci defa İzmir- kalesine girdi, Biraz sonra da birinci devre Fener- kahçenin 2-1 galibiyetile bitti, İkinci devre Bu devrede ilk tehlikeyi Fenerbah- çe geçirdi. 3 ncü dakikada Salim mu- hakkak bir golü kaleye bir metre me- £olede iken ka göçmek yüzünden kaçırdı. 6 ncı dakikada Fenerin yap- tığı bir akında Mehmed Reşadın 30 İkinci devr Alsancağın pane uğrama. sından istifade eden F.B. gol rekoru yaptı Fenerbahçe - Alsancak: 9 - 1 (2-1) ear Ming 8 inci dakikada ileri bir pas alan ALI Rıza çıkış yapan kaleciyi kıvırdık- tan sonra İzmirlilerin müdafassına rağmen yakından hafif bir vuruşla Fenere üçüncü sayıyı kazandırdı. Artık oyunda büyük bir hâkimiyet tesis eden Fenerbahçelilerin mütema- diyen İzmir kalesi önünde oynamağa başladılar. 14 ncü dakikada Fikretin soldan ortaladığı topu Bülend Sol vu- ruşla dördüncü defa İzmir kalesine soktu, Bir dakika sonra İzmirin mukabil akmında M. Reşad Sabriyi 18 içinde tam kaleye şüt çekeceği esnada elle itti ise de hâkem çok bariz olanbu penaltıyı vermedi, 19 uncu dakikada Ali Rıza ile Bü- lendin sürdükleri bir akında Bülen- din şütü İzmir müdafli Alinin elina çarparak gol oldu. oyun sertleşiyor 22 inci dakikada takımının mağ- Iüb vaziyetine sinirlenmiş görünen İzmir müdafli Al, AH Rızaya çok kas- di bir favul yaptı. Hâkem bu hareketi Aliyi oyundan çıkarmak suretile ce- zalandırdı. Bu dakikadan itibaren 0- yun çok sert bir şekil almağa başladı. 28 ncı dakikada Ali Rızanın Cemile vurduğu kasd! bir tekme hükem ta- rafından ancak ihtarla cezalandınıl- buna inzimam edince paniğe uğradı- lar, Fenerbahçe bundan iyi istifade ederek üstünde dört gol yaparak ma çı 9 - igalip bitirdi. Bu golleri 37 inci dakikada Bülend, 39 uncu dakikada Mehmed Reşad, 41 inci dakikada Bü- lend, 44 üncü dakikada Ali Rıza yap- tılar. Bu ara Ali Rızaya kasdi bir tek- me vuran ve bu ana kadar müteaddid. favuller yapan Cemili de nihayet ha- kem oyundan çıkardı, Nasıl oynadılar? Maçı 9-1 kazanarak göl rekoru ya- pan Fenerbahçe bilhassa İzmirlilerin oldukça şuurlu oynadığı birinci dev- rede hiç de güzel bir oyun çıkarama- dı. İkinci devrede İzmirliler asabileşe- Tek paniğe uğradıktan sonra Fener- bahçe hafları arasındaki anlaşma gü- zeldi. Tek tek oyunculara bakarsak Hüsameddin, Fazil çok iyi oynadılar. Faruğun henüz tecrübesi az, isabet- siz bir kafa vuruşu ile takımı aleyhi- ne bir gol yaptı. Haf hattında M. Reşad ve Aytan topu çok ayaklarında tutarak çalım yaptıklarından muvaffak olamadılar. Buna mukabil Fikret 22 oyuncunun en iyisi idi. Forved hatlında eniyi oyuncu Orhan oldu. Beş gol atması- 13 Mart 1038 Bugünkü Spor hareketleri TAKSİM STADINDA: Güneş - Alsancak milli küme maçı, Saat 15,30 da. BEŞİKTAŞ STADINDA: i — Beylerbeyi - Anadoluhisar ikinci küme lig maçı. Saat 9,30 da 2 — Galstasaray - Beykoz şid fİ İÜ maçı, Saat 11,15 de. 8 — Doğanspor - Feneryılmaz $ ikinci küme lig maçı. Saat 13 da. ci küme lig maçı. Saat 15 de, FENERBAHÇE STADINDA: Altınordu - Kasımpaşa kinci küme lig maçı, Saat 13,30 da, Dünya kupası Macaristan - Yunanistan maçı yapılamıyor mu? AAym 25 inde Budapeştede Yunan ve Macar takımları dünya kupası için karşılaşacaklardır. Ancak Macar- ların teklif ettiği mali şerait Yunan federasyonu tarafından kabul edilme- diği için, bu şerait değişmezse Yunan federasyonu maç yapmağı kabul et miyecektir. Maks Bir galib geldi Newyork 12 (A.A) Amerikalı Maks Bir, İngiliz Tommy Farr'a 15 ravundda sayı hesabile galip gelmiş- tir, Bakırköyünde bugün yapılacak maçlar Barutgücü alanındaki bugün ya- piacak maçlar şunlardır; 1 — Barutgücü - Akınspor A t&- kımları saat 15 de, 2 — Barutgücü - kımları saat 13 de, 3 — Barutgücü - Bakırköy Rum genç takımları saat 11 de, Akınspor Bta B. takımları arasınd Dün Galatasaray ile İstanbulspor 'B takımları arasında yapılan lig ma- çında İstanbulsporlular rakiplerini 3 - 0 yenmeğe muvaffak olmuşlardır. EEE na rağmen Bülend santrfor mevkiin- de pek parlak bir oyun gösteremedi. Ali Rıza ile Şaban da topu fazla ayak- larında tutmak ve çiğnemek hastalı- ğına uğradıklarından muvaffak ola- madılar, Bundan başka All Rıza, çok favullü oynadı. İzmirlilere gölince birinci devrede oldukça güzel bir oyun çıkardılar. Bi- hassa sağ ve sol açıkları vastasile yap - tıkları akınlar Fenerbahçe kalesi için tehlikeli oluyordu. Fakat muhacim- lerin şüt çekememeleri yüzünden bu fırsatlar heder oldu. İzmirlilerin ikinci Öevrenin 15 inci dakikasından sonra oynadıkları oyuna futbol demeğe in- sanın dili varmıyor. Mecid ile Alinin sayı farkı arttıkça işi tekme vurmağa dökmelerini hiç doğru bulmadık. Bi- hassa şimdiye kadar İstanbulda oy- nadığı her maçta bu kabil hareketleri görüleni Alinin futbolü daha itidalli oynaması lâzımdır. Hakeme gelince, uzun müddetten- beri mühim maçlar idare etmiyen Ha- id Galib dünkü oyunu çok fena idare etti. Birçok mühim vaziyetlerde yapı- Jan hataları görmedi. Bu meyanda İzmirin golünde santrforlarına olan endbolü, ikinci devrede Mehmed Re- şadın yaptığı bariz penaltıyı görmedi. Bundan maada verdiği isabetsiz karar- larla oyunun sertleşmesine sebeb ol- du. Şurada şunu da hatırlatalım ki yan hakemlerinin sahaya girerek ha- kemi ikaz etmek salâhiyetleri dahi- Hinde değildir. Hakem ancak tereddü- de düştüğü zaman yan hakemlerinin fikrini sorar ve onlarda cevab verirler. Bu noktaları dünkü maçta yan ka- SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂMİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No. 105 Ismail Mahir paşanın reisliği altında bir heyet tahkikata başladı Süleyman Fehmi — Mustafa Neci- bin tabancasını sildin mi? — Hayır! Hattâ atılmış fişeklerin boş kovanları bile içinde duruyor. Bunun üzerine iki arkadaş biraz orada, burada dolaştıktan sonra Süley- man Fehmi beyin evine gittiler. Ta- bancayı yağ ile iyice sildiler. Boş ko- vanları çıkarıp yerine dolu fişekler koydular. Hüseyin Hicrani bey taban- cayı beline taktı. Körfezde yeni işle- meğe başlıyan küçük vapura binerek boş kovanları denize attılar. Üç gün sonra İsmali Mahir paşa heyeti Selâniğe gelirek tahkikata başladı. Yaralı neferlere bazı zabitleri gösterdiler ise de neferler carihin gös- terilen bu zabitler olmadığını söyle- diler. İsmail Mahir paşa heyetile ayni za- manda erkinıharbiye binbaşısı Enver bey de eniştesinin düçar olduğu bu taarruz hakkında idarel seniye ile tahkikata memur edilmişti! O güya bu tahkikat ile iştigal etti- ği sırada merkez kumandanlığı ka- nun zabitliğinde müstahdem süvari mülâzimi Ali Zati efendi: — Ben bu İsmail Canbuladdan şüp- he ediyorum. “Öyle sannediyorum ki o mahsusen Nâzum beyin evine geldi ve onu aşağıya indirdi de öyle vurdu- lar; onun bu işte eli vardır. Gidelim evini arıyalım, Cemiyete dahil bulunan Enver bey bu teklif karşısında vakit kazahmak istiyerek: — Şimdi başka noktadan yürüyo- ruz. İcab ederse orasını da ararız. Yolunda bir cevab verdi; işi geçiş- tirdi. O gün ikindiden biraz sonra he- yeti merkeziyeden Rasim beyi görüp kendisine vaki olan teklifi hikâye otti ve: — Belki aramağa mecbur oluruz. Git, sor. Canbuladın evinde bir şeyler var ise hemen vakit geçirmeden kaçı- rmaz, Dedi. Rasim bey derhal memleket hastanesine giderek Canbulad beye Enver beyin sözlerini anlattı. Canbu- Jad bey; — Merkezi umuminin bütün evra- kı, mühürü, bir kaç bomba benim evimdedir. Evrak ve mühür tavanara- sında, bombalar da ... dedir. Fakat evde kimse yoktur; anahtar birade- rim yüzbaşı Rasim efendidedir. dedi. O sırada daha cemiyete girmemiş olan Resim efendi - vakadan bir kaç gün sonra dahil olmuştur - bulunup evin anahtarı alındı. ka taraflarında idi. Rasim bey Canbu- ladın evine girdi. Merkezi umumi mührünü, evrakı, bombaları kendi evine nakletti; bombaları bahçesine gömdü. O gece vilâyet heyeti merkeziyesi Rasim beyin evinde toplandığı esna- da Rasim bey vaziyeti anlattıktan sonra bir bohça içinde merkezi umu- mi evrakını ve uzun saplı merkezi umumi mührünü ortaya koydu. — Bu evde dalma toplanıldığı için bunların burada kalması muvafık de- ğildir. Dedi. Bütün heyet bunu kabul etti. Süleyman Fehmi bey: — Ben bu evrakı ve mühürü âlır- dım. Lâkin biliyorsunuz ki heyeti mer- keziyemizin evrakı ve mühürü de ben- dedir. Eğer tutulursa ikisi birden tu- tulmasın. Hiç olmazsa biri kurtulsun. Bunun için bunları almamı muvafık görmüyorum. Mütaleasını irad etti, Bu mütales- da tasdik edildi. Merkezi umuminin. mühürü ile evrakını Ali Fethi bey al- dı. Sonra miralay Hasan Rıza beye vel di. Hasan Rıza bey evrakı okuduktan sonra odasında duvardaki halının arkasında soba deliğinde sakladı. O İstanbula gidip Ali Fethi bey onun evine geçince bu evrakın muhafazası işi gene Ali Fethi beyin uhdesine geçti. Merkezi umuminin mühürü ve evrakı bu suretle on beş gün kadar vilâyeb heyeti merkeziyesince hıfzedildi, Son- ra bunları merkezi umumi aldı. Bu sirada da Nâzım bey vakasile i- gisi olan şöyle bir hüdise dahi cereyan eylemiştir: Haziranın on üçüncü veya on dör düncü günü Karaferiye Giridi Bahaeddin efendi rinde Karaferiyeden sonra ilk istas- yondan trene binmiş ve Selâniğe gel Bu efendinin müfettişi umumi Hü- seyin Hilmi paşaya gelip Karaferiyede cemiyetin faaliyeti hakkında malümet verdiğini müfettiş yaveri Tulçalı Sü- leyman efendi heyeti merkeziyeden 'Rasım beye haber verdi. Karaferiy8 merkezinden de Bahaeddin efendinin gizli hareketi haber alınarak vilâyet heyeti merkeziyesine bildirildi. Heyeti merkeziye âzasından Rasim, bey cemiyet efradının cemiyete mü habbetini ve heyeti merkeziye hürmet ve emriyetini celb ve idame eylemeğe pek ziyade ehemmiyet verir. Bu lü- mımdan dalma gözönünde tutulacak bir prensip gibi her fırsatta arkadaş- larına bahsederdi; azimkâr, fikrinde musir, dediğini yapmak ve yaptır makla uğraşır bir sattı, Bu haberi ai“ dığı gün evvelce heyeti merkeziye âzam sından olup fedayi bölüğüne naklet- miş olan topçu mülâzimi Hamdi efen- di ile müzakere ederek aralarında bu işi heyeti merkeziyenin ele almış ol duğunu, cemiyet aleyhinde bir şey yapılmıyacağını Karaferye heyeti merkeziyesile cemiyet mensubların& bildirip anlatmak için hemen bİF adam göndermeğe karar verirler. İşi pek müstacel addettikleri için heyeti merkeziyeden karar almağı da bek“ lemiyerek pek hararetli bir cemiyef Azası olan topçu mülâzimi Muhiddin efendiyi - büyük harbde Beyrut polis müdürlüğünde iken intihar etmiştir * Karaferyeye . göndermeğe (tevessül ederler Muhiddin efendi de bu vazife yi kabul eyler. Kendisine icab edeli #i halkın dikkat nazarını celbeder. Muhiddin efendi Karaferye heyeti merkeziyesi Azasından yüzbaşı Demir Ali beyi - şimdi Ankara merkez kü" mandanı, albay - bulur ve aldığı mata göre söz söyliyerek gerek on gerek arkadaşlarını temin ve tatmik eyler. Muhiddin efendinin bu suretle göğ” derilmesi vilâyet heyeti meri in her geye Hum. gl ebeni verdiğini ispat ettiği için heyeti merkeziyesi ve cemiyet efradi üzerinde hakikaten iyi bir tesir has “e CArkası var) Grip, e ve Diş ağrıları Nevralji, Artritizm , Romatizma