13 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Mart 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA Artist olan mahpuslar Bir kanun çıkarırken, bir yeni ni Kam yaparken, cemiyetin ne kadar ihtiyatlı davranması lâzımgeldiğini, aşağıki misal, pek beliğ surette an- latıyor: Lehistanlı bir kaç cani, hapisha- nede, büyük artist olmuşlar, Bir ka- $il, romancı, bir dolandırıcı da hey- keltraş haline gelmiş... Pari - Suar'ın Varşova muhabiri şöyle yazıyor: «Meşhur haydudlardan (Diaceski) soygunculuk, hırsızlık ve katil cü rümlerinden dolayı on bir sene mah- pus kaldıktan sonra, Cümhurreisi tarafından affa nail edilmiştir. «Bu adam, Polonya'nın yeni edebi- yat âleminde mühim bir mevki işgal etmekle bütün münevverleri heyeca- ma düşürmüştür. «Lehistan'da (Cinjan) ismile tanı- han bir dolandırıcı da, dört senelik mahpusluğu esnasmda sanat kıymo- ti görülmemiş yükseklikte heykeller yaptığı için tahliye edilmiştir, «Bu (Cinjan), tevkifinden bir çok şayanı hayret vurgunlar yap- makla bütün Varşova halkını gül dürmüştü. Daima ahmsakları seçer, Bunlara öteberi sürerdi. Meselâ saf- dilin birine bir tramvay arabası, bir diğerine mareşal Poniatovski'nin hey- kelini satmıştı, Hattâ, bir de «müş- teri» bulup Polonya Hariciye nezareti binası için, kendisinden 10,000 zloti pey almıştı!» — İrsi müerimlerin nesilleri ke- silmelidir! Yarı vardır, Doğrusu bana da doğru gelen bir nazariyedir bu... Cemiyette Mmütereddiler olduğunu ve bunların evlâğlarına da noksanlarını naklets tiklerini her günkü tecrübelerimizle görüyoruz... Irkta bir ıstıfa, beşeriyeti yükseltecektir. Ancak hangi vazu kanun, hangi hâkim bu tasfiyenin usullerini vazet- mek ve tatbikatını başarmak iktidar Ve kuvvetini kendinde bulacaktır? Üşte mesele:.. Hapishanelerimizin modemleştiği Şu devirde, bir caniyi yüksek sanat- kâr mertebesine çıkaran Jeh hapis- hanelerinden pek çok şeyler öğrene- ceğimiz anlaşılıyor, Şunları bir ted- kik etsek. a Bilâhare beraet ettiğim bir neşri- Yat davası esnasında vaktile tevkif edildiğimi karilerim . ihtimal halırlıyacaklardır.. O zamanki inti- barmı, şimdi, üzerinden zaman geç- tikten sonra, şöyle hülâsa edeyim — Hapishane dışının vâsati zekâ- $ından hapishane içi halkmın vasati Bekâsı yüksektir. Nemutlu müstakbel hapishaneleri- mize ki, artık büsbütün ifsad mekte- bi olmaktan çıkacaklar, şerre sarlo- Hunan zekâları hayra tebdil edebile- cektir? (V& - Nü) Rasadhanenin kaydettiği zelzele İstanbunl 12 (A.A.) — Rasadhane- den tebliğ edilmişti: Dün saat 16 yı 52 dakika 42 saniye Etçe kuvvetlice bir zelzele. kaydedil- Miştir. Merkez üstünün İstanbıldan Mesatesi 540 kilometre tahmin edil- mektedir. Gülhane müsamereleri Senenin: beşinci müsameresi Ben profesörü B. Şükrü Ci Teİsliğinde toplanmıştır. Müsamereden önce doktor Dayke (paşa) nın vefatı münasebetile hatı- Tası taziz edlilmiş, Prof, Dr. B. Tevfik Sağlam tarafından merhumun mezi Yetleri ve Türk tabibliğine hizmetleri anlatılmıştır. Bu müsamerede Prof. B. Bürkaned- din Osman Diyabet ve Paratiroidizm hakkındaki tebliğini bitirmiş; asabiye istan Dr. B. Necmeddin tarafından MAVİ Tasallüp ârdyı veren bir sı er aka, baş asistan Dr, B. Recai Late ndan bir kol plâstiği; Prof. B kuçi Aksii tarafından Kilye Ekinoko- ide ald parça ve maktâlar; kulak ai Dr. B. Zeki Tansel tarafından hier sendremu gösterilmiş; mü- hakaşaya Prof, B. Abdülkadir Noyan, * B. Tevfik Sağlam, Prof. B. Vah- an, Prof. B. Bürhaneddin 'Tuğan, Prof. B. Nazım Şakir işti etmişlerdir. azım iştirak 26 gün | | Azabkapısı ile Şişhane yokuşu Bu mazariyonim pek, gök. iaratimı |, o0re Arak Şiş y bazi köprüsü Köprünün inşasile| beraber istimlâk- | ler de yapılacak Gazi köprüsünün Unkapanı tarafın- daki ayaklarının inşası hakkında be- lediye ile müteahhid arasında hiç bir noktai nazar ihtilâfı kalmadığından inşaat tabil mecrasına girmiştir. Balat imalâthanesinde montajı ya- pılan dubalardan biri geçenlerde de- nize indirilmişti. İkinci duba da bu- günlerde diğerinin yanına konulacak ve heriki dubanın bağlanmasına baş- lanacaktır, Ayni zamanda dubalar üzerinde köprünün demir kısımları da kurulacaktır. Köprünün bu inşaalı devam eder- ken belediye Unkapanı ve Azabkapı başlarını da tanzim etmeğe başlıya- caktır. Mütehassıs B. Proslun hazırladığı avan projeye göre Şehzadebaşından Unkapanına doğru açılacak olan cad- deden başka Azabkapıdan ( Şişhane yokuşuna kadar açılacak cadde için her iki taraftan geniş “mikyasta is- timlâk yapmağa ihtiyaç vardır. 1938 bütçesi tatbik mevkiine” ko- nunca evvelâ Şahzadebaşı - Unkapanı istimlâki (o İamamlanacak, bundan arasındaki istimlâke başlanacaktır. İstimlâk bittikten sonra da iki ta- raftaki moydanlar belediye sabık imar müşaviri B, Wagner tarafından ha- Zirlanıp B. Prost lârafından tasvib e- dilen projelere göre imar edilecektir, Küfürbaz sarhoş 2 gün hapse 130'kuruş para cezasına mahküm oldu Ekrem adında biri.dün kendini bik miyecek derecede sârhoş olarak Sa- matya civarında Taşkasap caddesine çıkmış ve tramvay raylarının ortası- na uzanıp yatmıştır, O sırada karşı- dan gelen vatman Hasan, müteaddid. defalar çan çaldığı Hâlde Ekremi kal- dıramayınca tramvayı durdurmuş ve'kenğisi tramvaydan inerek sarho- şu yol üzerinden kaldırmak istemiş- tir. Sarhoş Ekrem buna fena halde hiddetlenmiş ve: ; -- Şurada rahat rahat uyuyorum. Betil hiçih rahatsız ediyorsun? diye küfretmiştir. Ekrem hakkında zabıt tutulmuş ve dün Sultanâhmed üçüncü sulh ceza wahkemesinde yapılan muhakeme neticesinde sarhoşluk ve hakaret suç- larından iki gün hapsine, 130 kuruş para cezası ödemesine karar veril miştir, v İcra işleri mütehassısı geliyor Adliye Vekâleti tarafından verilen kararla icra işlerini ıslah için lâzım- gelen projeleri hazırlamak ve ıslahat işlerile biltiii meşgul olmak üzere Zü- rih üniversite profesörlerinden B. | Leyman memleketimize davet edil | mişti. Aldığımız malümata nazaran B. Leyman İstanbulg” gelmek üzere | evvelki akşam üzeri İsviçreden trenle *| hareket etmiştir. B. Leyman buradan | doğruca Ankaraya giderek Adiiye Ve- kâletile temas ettikten sonra İstan- | bula gelecek ve yapılacak ıslahat et- | rafında, İstanbul icra dairelerinde” 23 lirasını çaldırmış Şişlide Sare apartımanında oturan Osrem isminde bir kadın Pangaltıda tramvayda yirmi üç lirasını çaldırmış, bilâhare İşin farkına vararak zabıta- ya müracaat etmiştir. Polis, kadının şüphesi üzerine pan- doflacı Muzaffer adında sabıkalı bir kadını yakalamış ve cürmünü tespit etmiştir. Taksi çarptı Kasımpaşada oturan Sara “adında genç bir kadın Karâköyde caddenin bir tarafından diğer tarafına geçmek- te iken şoför Muhlisin idaresindeki 2833 numaralı taksinin sademesine uuğrıyarak yaralanmıştır, ŞEHİR HABERLERİ Haklı şikâyetler ücretleri Fahiş na Erenköyünde Sahrayı Cedidde Kireç ocakğında 11 numarada bay Mehmed yazıyor: Hükümetin bir «ağaçlandırma siyaseti» var. Bütün nakliye vası- faları buna yardım etmeğe mec- burdurlar. Şirketi Hayriye, Boğa- zın her hangi bir iskelesine bir fi- dan: 20 paraya naklettiği halde Akay bir fidanı 10 kuruşa naklet- mektedir. Her iki idare arasında eşya na- kü tarifesinde de milhim farklar vardır. Meselâ Şirket bir gaz te- nekesine 5, Akay ise 10 kuruş &- yor Halbuki o Akay'ın mesüjesi daha kısadır. Bu fahiş fiatler, hükümetin zi- rai ve iktisadi kalkınma siyaseti- ne mugayirdir. e Düsellilmesini dileriz. Borsa sakin Avusturya hadiseleri ecnebi dövizlerini düşürmedi Son Avusturya hâdiseleri borsada ecnebi dövizleri ve Avusturya Şilingi üzerinde hiçbir yapmamıştır. Bilâkis Fransız parası cüzi bir miktar yükselmiştir. Avusturya hâdiselerinin dünya bor- salarında yapacağı akisleri anlamk için pazartesi inlizar edilmektedir. İstanbul piyasası Avusturya hâdise- lerini alâka İle takib etmektedir. Avus- turya ile ticari münasebetimiz yolun- dadır, Mevctd klering anlâşması mun- tazam bir şekilde işlemektedir. Tütün ve hububat ihraç ettiğimiz bu memleketteki son hâdiselere piya- | sanın alâkası tabildir. Bu alâkadan herhangi bir endişe manası çıkarmak asla varid görülmemektedir. İran konsoloshanesinde İran kolonisi kabul resmi Şehinşah hazretlerinin doğumunun yildönümü münasebetile İran Ceneral i konsolosu 15 mart 1938 sah günü sa- at 10 dan 12 ye kadar İran Kolönisini kabul edecektir. Açıkgöz dolandırıcı Cici Celâl inkârlarına rağmen tevkif edildi Cici Celâl adında sabıkalı bir yan- kesici Beyazıd civarında kalabalık bir tramvaya girereken Aristoklis ve Bi- 4âl adlarında iki kişinin yanlarına s0- kulmuş ve jiletle ikisinin de ceblerini kesmiştir. Yankesici Celâl bunlardân birinin cebinden 118, diğerfhden de 55 Ilra olmak üzere 173 lira aşırıp kaç- mıştır. Biraz sonrs paralarının çalin- dığının farkına varan iki kişi polise müracaat etmişler ve Celâl yakalan- mıştır. Dün Sultanahmed sulhceza mah- kemesinde sorguya çekilen Cici Ce- lâl suçunu inkâr etmiştir. Hâkim B. Reşid mevcud delillere istinaden Celâli tevkif ederek evrakı- nı müddelumumiliğe vermiştir. Zorlu bir kadın İnhisar idaresinin Cibali fabrika- sında çalışan Zekiye ve Perihan isim- lerinde iki kadın, hususi bir mesele- den kavga etmişler, Zekiye, Perihana birkaç yumruk vurarak hastaneye kaldırılmasını icab etlirecek derecede yaralamıştır. Polis, Zekiyeyi yakala- mış Perihanı da Cerrahpaşa hastane- sine yatırmıştır, Oyun kâğıdları resmi İskambil kâğıdları” vesair oyun le- vazımından alınan vergiler şimdiye kadar hazineye aid olduğu halde son reştedilen bir kanımla belediyeye geç- miştir. Bu yeni varldatın cibayet tar- anı tayin etmek ve icab eden teşkilât yapılmak üzere 937 senesi bütçesine tahsisat konmuştur. Bu yeni resmin hazirandan itibaren belediyece tahsi- tesir Terkos gölünde Yeni tesisat mayısa kadar bitirilecek Terkos şebekesinin ıslahi ve su mik- darile tazyikinin arttırılması için Ter- kos gölündeki fabrikada yapılmakta olan inşaat önümüzdeki mayısta ik- mal edilecektir. Bu inşaat, eski maki- nelerin İngiltereden gelen makineler- le tebdili ve terşih havuzunun bir mis- Ui tevsiinden ibarettir. Belediyenin bu tesisatı mayısa ka- dar ikmal etmeğe gayret etmesinin sebebi, ilkbahar münasebetile tifo, dizanteri gibi hastalıkların çoğalması ihtimali karşısında halka temiz ve mikropsuz su vermek içindir. mayısta Kırkçeşme ve Halkalı suları tamamile kesilecektir. Geçen seneki tifo münasebetile gir da satan esnafa yapılan aşı, bu sene de ihtiyati bir tedbir olarak tekrar edilecektir. Ancak bu aşı, geçen sene olduğu gibi bütün şehir halkma teş- mil edilmiyeceğinden yeni aşı istas- yonları tesis edilmiyecek, esnafın ti- 40 aşıları mevcud sıhhiye teşkilâtile temin edilecektir. İki fırıncının kavgası Tahtakalede fırıncılık eden Süley- manla Orhan isminde iki adam kay- ga etmişler, Orhan Süleymanı bıçak- Ja barağından yaralamıştır. Münasebetsiz sözler Suçlu Arif, cürmünü inkâr ediyor Hükümet aleyhinde münasebetsiz. sözler söylemekten suçlu Arif adında birinin muhakemesine dün asliye bi- Arif ilk muhakeme celselerinde gayri tabii hareketler gösterdiğinden akli vaziyetinin tesbiti için kendisi müşa- hede altına alınmıştı. Dünkü muhakeme Tıbbi adliden ge- len müşahede raporu okundu. Rapor- da Arifin aklının zayıf ve bu yüzden serseri olduğu, gücünün yetebileceği kadar cürüm işliyebileceği,. başıboş bırakılmaması, âmme huzuru için teh- Mikeyi mucib olduğu ve ceza İle kor- kutularak ıslah edilebileceği bildiri: liyordu. Suçlu Arif te mahkemede: kunduracı çırağı ile kavga etmiş, Mar- diros çöp tenekesile Hasanı yaralamış- tar, . Yanlış hüviyet vermiş Bir hırsızlık aranmakta, olan Fazıl adında biri zabıta tarafın- dan yakalanmış ve ifadesinde; — Ben; sizin aradığınız Fazıl deği- lim. Benim ismim Mazhardır. Diye kendini kurtarmak istemiştir. Dün Sultanahmed birinci sulhceza mahkemesinde yapılan muhakemesi neticesinde asıl ismi Fazıl olduğu hal- de kendisini Mazhar diye tanıttığı sabit olmuş ve yanlış hüviyet vermek suçundan dolayı dört gün hapsine karar verilmiştir. Mahkümların nakli bu ay bitecek İstanbul hapishanesindeki mahküm- ların taşra vilâyet hapishanelerine nakli işi devam etmektedir, Dün de bir grup Kocaeline sevke- dilmiştir. Mahkümların nakli işi bu ay içinde ikmal edilecek ve hapisha- nenin esaslı surette yıkılmasına baş- lanacaktır. Belediye zabıtası Yeni nizamname beheme- hal nisanda intaç edilecek Şehir meclisi tarafından müzakere edilmekte olan yeni belediye zabıta- sı talimatnamesi, meclisin nisan tap- lahtısında behemehal intaç edilecek- tir. Yeni belediye zabıtası talimatna- mesi beledi tenbihlere aid bütün hü- kümleri ihtiva ettiği gibi şimdiye ka- dar müleferrik bir halde bulunan muhtelif mevzulara dair belediyeye aid talimatnameleri de ihtiva edecek- tir. Yeni talimatname hazirandan evvel lar münasib vesâitle tenvir edilecek» lerdir. 'enibahçe stadyomu Kolu kırıldı Sarıyerde oturan 14 yaşlarında Os- man ve Mustafa isimlerinde iki arka- daş Bendier mahzeni bahçesinde id- man demirile oynarlarken Mustafa, Osmanın ayağından çekmiş, bu Sü- retle düşüp kolu kırılmasına sebeb ol. muştur, Polis, Osmanı hastaneye kal- dırmış, Mustafayı da yakalamıştır, Zorba bir adam Mahmudpaşada oturan Şaziye is imi EMET e er ia re m a 2 mmm