5 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

5 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

5 Ağustos 1939 Misafir amiral dün Ankarada Reisicümhur tarafından kabul edildi Amiralın, Hariciye Vekilimizi ziyareti (Baştarafı 1 inci sahifede) Türkiyenin yeni modem ve dinamik merkezi olan Ankarayı şimdi gördü- ğümden ayrıca memnuniyet duyuyo- TUM. Ankaraya ayak basarken hükümet ricalile temas etmek ve bilhassa muhterem Relsicümhur tarafından kabul edilmek ve mareşal ile tanış- mak fırsatını bulabileceğimi düşüne-” Tek ayrıca bahtiyarlık duymaktayım. Muhterem amirgı İstanbulda yap- tığı ziyaretlerin kendisinde derin bir memnuniyet uyandırdığını kaydet- tikten sonra demiştir ki: Esasen İstanbulu bundan ön beş £:ne evvel bir kere daha ziyaret ct iştim. Bu güzel şehri tekrar gör gümden dolayı ayrıca zevk duydum.» y ile Ankara arasındaki ha- an memnuniyet be- 7 Akdeniz kuvvetleri ava y ta sinin hatıra defterine cümleleri yazmıştır: «Modern bir tayyare ile rahat zel bir yolculuk geçirdik.» tasyonundan rüküplarına e doğruca Aoharii palasa gelen muhterem ami- ral Ankara palasta kısa bir istiraha- ti müteakip saat 11,30 da Çankaya- da defteri mahsusu imza etmiş ve on. dan sonra sırasile Mareşalı, MİVf Müdafaa ve Hariciye Vekilini ziyaret etmiş bu ziyaretler Ankara palasta iade olunmuştur. Öğ Mareşal tarafından şeref. lerine Ankara palasta elli kişilik bir Ziyafet verilmiştir. Bu ziyafette Mili Müdafaa ve Ha- riciye Vekilleri,- Hariciye umumi kâ- tip muavini B, Cevad Açıkalın, Mit li Müdafaa ve genel kurmay erkânı hazır bulunmuşlardır. Muhterem misafirimiz ziyafellen €vvel ve sonra Mareşal Fevzi Çak. mak ve Mili Müdafaa Vekili Naci Tınaz ile gâyet samimi hasbihallerde bulunmuştur. Saat 15,15 de Reisicümhur tarafın- dan kabul buyrulan amiral, Reisi. cümhurun nezdlerinden ayrıldıktan sonra tekrar genel kurmay başkanı lığına giderek Mareşal Fevzi Çakma. ğı ziyaret etmiştir. Bundan sonra doğruca hava mey- danına gelen amiral meydanda $a- bahleyin kendisini karşılayanlar ta- rafından istikbal edilmiştir, Bu sıra- da Anadolu Ajansı namına B. Rasim Egdemir, Anadolu ajansı foto servi. 8i tarafından hazırlanan ve amiralın Ankaradaki ziyaretlerini gösteren bir fotoğraf albümünü kendisine takdim etmiş, ve amiral bundan fevkalâde mütehassis olmuştur. Ankara hakkındaki intibalarını sorduğum muhterem amiral, bütün yorgunluğa ve vaktin darlığına rağmen bu sualimi cevapsız bırak- Mamak nezaketini göstererek dedi ki: — Ankara, bu kısa zamanda gös- termiş olduğu terakki ile mermer- den bir heykeli andırıyor. Amiral, Relsicümhur ve Mareşal İle yaptığı mülâkatın kendisinde bı- Taktığı derin intibadan memnuni- Yetle bahsettikten sonra: «Ankarada Türk ve İngiliz dostluğunun ne ka- dar sarsılmaz ve yenilmez olduğunu Bürmekle zevk duydums Demiştir. Amiralın ruküplarına edilen ve birinci pilot İlhami ve | rettebatı dün sabah idare edilmekte olan Fet tayyaresi saat 17 ye 5 kala İstanbula mütevec- cihen hareket etli, Ömer Köstem Amiralın Ankaradan avdeti Ankarada Reisicümhur İsmet İnö- nü tarafından kabul edilen amiral Cunningham saat 16,55 te hususi tay- yare ile Ankaradan ayrılmış, 18,55 de Yeşilköy hava İstasyonuna vasıl olmuştur. Misafir amiral Yeşilköyde İstanbul komutanı general Halis Bıyıktay, amiral Şükür Okan ve diğer askeri erkân tarafından karşılanmıştır. Bu münasebetle hava istasyonun- da toplanan balk tayyareden inen misafir amiralı alkışlamıştır. Misafirimizin ihtisaslari Amiral Cunningham Yeşilköyde bir muharririmize ih N: € İfade etmiştir: — Sabahtanberi, Türk gazeteci- lerinin nazik takipleri tevali ediyor. | Sizinle evvelce de görüşmüştük, İstan- bul hakkındaki intibalarımı biliyorsu- nuz. Ankarayı modern ve güzel bul- düm. Lâkin İstanbul daha güzel; Yol. culuğumuz çok rahat geçti, Gördükle. rimden çok memnunum. Ankarada Reisicümhurunuza mülâki oldum. Gerek Reisicümhur İmet İnönü, gerek- se mareşal Fevzi Çakmak ve diğer as- keri ümera tarafından gördüğüm hüs- İ nü kabul her türlü tasavvurun fevkin- | dedir. Reisicümhurunuzla bir saat kadar görüştüm ve çok iyi itibalarla ayrıl dım, Dönüşte İstanbul üzerinde yap- tığımız hava cevelâm, bizi çok müte- hassis etti,» ui beyanattan sonra misafir ami- İ ral, kendisini selâmlayan askeri kı- İ tamızı teftiş etmiş ve maiyetile bera- ber otomobile binerek hava istasyo- nundan şehre gelmiştir. Dünkü ziyafet Misafir İngiliz filasu subay ve mü- saat 9 dan iti- baren mihmandarlarile birlikte grup- lar halinde şehrin temaşaya değer yerlerini müze ve camileri gezmiş ler, öğle vakti şehrin bol ağaçlı bah- çe ve kahvelerinde oturarak dinlen» mişlerdir. Topkapı sarâyı, askeri müze, asa rı atika müzesi, Ayasofya, Yerebatan sarayı, Sultanahmed camisi dün misafirlerimiz tarafından başlıca 3zi- yaret edilen yerler olmuş, buralarda kendilerine etraflı izahat verilmiştir. Saat 13 de harp filosu kumandaâ- nı amiral Mehmed Ali tarafından şehrimizde bulunan İngiliz subaylar şerefine Moda Deniz klübünde 50 ki- şilik bir öğle ziyafeti verilmiştir. Zi. yalet çok samimi bir hava içinde sa- at 16 ya kadar devam etmiş, donan- ma komutanı amiral Şükür Okan, İstanbul komutanı Korgenerai Halis Bıyıktay, ve Türk deniz subayları bu ziyafette hazır bulunmuşlardır. Misafir İngiliz subayları buradan otomobillerle hareket ederek Fener. bahçe stadyomunda yapılan Türk - İngiliz dostluk maçını seyre gitmiş. lerdir. Dün akşamki suare Dün Ankaradan tayyare ile dönen muhterem misafirimiz amiral Cun- ningham tarafından gece Warspite zırhlısında bir suare verilmiştir. Su- are saat 22 de başlamış ve göç vak- te kadar pek samimi bir hava içinde | nanmaya tevdi edilen vazifenin aza İ Amsterdam | Berlin AKŞAM ingiliz donanması “(Baş tarafı"8-inci sahifede) Tinde tatbik eden yegüne-donanma İngiliz dorlânmasıdır. Kezalik her se- ne ilk ve sonbaharda hava kuvvetle- rinin de iştirakile yaptığı manvera- Jarla inşaatta bir çok yenilikler yarat- makta ve bu hususta dünya bahriye- derine misal olmaktadır. Bü muâzzam donanmayı idare eden subay ve erler büyük ihtimamla ye- tiştirilmektedir. İngiliz mektep gemi- leri senenin her ayında dünya deniz- lerinde dolaşmakta ve girmediği li- man ve tedkik etmediği sahil bırak- mamaktadır. İngiliz (bahriyesinin haydrografik şubesince tanzim edilen deniz haritaları kaptanların elinde en emin seyir vasıtası ve rehberdir, Geminin yenisi, kaptanın eskisi kaidesi bir düstur olarak kabul edilen İngiliz bahriyesinde gemi ko- mutanı olmak ancak uzun yillar muhtelif vazifelerde çalışmakla ve tâbiri marufile denizde saç ağari- mükla kabildir. Bir Kruvazöre kü- manda edebilmek için lânkal albay olmak yani asgari 30 sene denizde çalışmak icab eder, Şimdiki İngiliz amiralları gemi ya- hud birlik komutanı olarak harbi umümide muvaffakiyetli işler gören değerli ve tecrübeli subaylardır. Mi- safirimiz olan dost İngiliz Akdeniz filosu komutanı Vis Amiral Cunning- ham umumi harpte torpitobot filo- tillâsile İskajarak muharebesine gir- miş ve harpten sonra sırasile filotilâ komodoru ve kruvazör fırkası komu- tanı olmuş, erkânı harbiye vazifele- rinde bulunmuş en muktedir ve güzi- de amirallardan biridir, İngilterenin harici siyasetinde do- meti göz önünde tutulursa İngiliz filoları amirallarının mesleki liya! | lerinden maada umumi ve cihanşü- mul malümatlarının da yüksek oldu- guna şüphe edilemez. Kuvvetli donanmalar kuvvetli ve | müdebbir ellerde daha kuvvetli olur- ler. Bü itibarla - İngiliz donanması yalnız materiyel olarak değil personel bakımından da birinci olmak vasfını haizdir. A.B. 10 yaşında bir kız araba altında yaralandı Eyüpte Hamza sokağında 4 numa- ralı evde oturan Fazlı kızı 10 yaşın. Ga Nebile dün Şehzadebaşında bir yük arabasının altında kalarak ağır suretle yaralanmıştır. Nebile Cerrah- paşa hastanesine kaldırılmıştır. 4 Ağustos 1939 Esham ve Tahvilât Ergani Sıvas - Erzurum 1 Sıvas - Erzurum TE 1999 Bomanti - Nektar 9.10 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 5.93 New-York 126615 Paris 3395 66612 2858195 614525 1937 29.80 1 Sterlin 100 Dolar 100 Frank 100 Liret 100 İsviçre Pr. 100 Florin 100 Rayşmark 100 Belga 100 Drahmi 100 Lava 100 Çokoslorak Kr 100 Pezeta 100 Zioli 100 Pengo 100 Lay 100 Dinar 100 Yen 100 İsveç Fr. 100 Ruble Mütno Cenevre Brüksel Atina Bolya Prag Madrid Varşova Budapeşte Bükreş Belgrad Yokohama Stokholm Motkova TİYATROLAR: Cağaloğlu Çiftesaraylar Sinema bahçesinde istanbul Belediyesi Şehir Tiyatrosu #anatkârlarından Hâzım ve arkadaşları SEKİZİNCİ KOMEDİ 4 perde » ” HALK TİYATROSU Kenan Güler ve arkadaşları Ankarada TAN SİNEMASI Bahçesinde Her akşam temsil vermektedir. “ EGE TİYATROSU Bu gece Beylerbeyi İskele tiyatrosunda GÖZLERİM GÖRMEMELİ Yeni zengin varyeteler b Ertuğrul Sadi Tek - Halide Pişkin iştirakile Pazar günü akşamı Şenyol Çınardibi Alle Bahçesinde . ADA - TAVŞANI Bahife 13 İzmir halkı akın halinde Malayayı geziyor Malaya komutanı Tower dün Atatürk heykeline merasimle çelenk koydu İzmir 4 (Telefonla) — Bugün, li- manımızda bulunan İngiliz Malaya dritnotu kumandanı tarafından, Cümhuriyet meydanında Atatürk heykeline merasimle çelenk okonul- muş ve rıhtımı dolduran binlerce halk - samimi dost denizcileri dakikalarca alkışlar mışlardır, Merasime İngiliz ve Türk bandola- rının çaldığı İngiliz mili ve Türk istiklâl marşlarile başlanmış, birer kıta asker de selâm resmini ifa et- mişlerdir. Merasimden sonra Türk ve İngiliz kıtaları parlak bir geçit res- mi yapmışlar ve çok alkışlanmışlar- âır, Malaya gemisi ikinci, üçüncü kap- tanlarla; bazı subaylar otomobil ile Bergamaya giderek oradaki harabe- leri gezmişlerdir. Misafir denizciler. den müteaddit gruplar Belediyenin tahsis ettiği otobüslerle şehrin muh- telif semtlerini, müzeleri, Kadifeka- lesini, plâjları Kültür parkı gezmiğş- lerdir. Malaya komutanı Tower ve mai- yeti sivil olarak şehre çıkmış, Buca nahiyesine gitmişlerdir. Öğle yeme- ğini orada İngiliz konsolosluğunun villâsında yemişlerdir. tezahürat yaparak | Saat 12 de İngiliz kraliçesinin do gum yılı Malayadan atılan 21 para | topla tesid edilmiştir. Gemiye donan» ; ma bayrakları çekilmiştir. Bugün de halk akın halinde Malayayı gezmiş- tir. i Saat 20'de Kültür parkta Ada ga» zinosunda Belediye tarafından misâ» fir komutan şerefine 150 kişilik ziyâs | fet verilmiştir. Ziyafette Belediyd reisi ile komutan Tower tarafından | Türk - İngiliz dostluğundan bâhiş İ nutuklar irad edilmiş, iki milletin sandeti şerefine kadeh kaldırılmıştır. Yarın (bugün) Malayanın yakı. nında şarpi yarışları oyapılacaktır, Gemi futbol takım ikinci maçını yarın (bugün) yine İzmir muhteliti ile yapacaktır. ; Gemi komutanı, yarın (bugün) akşam Malayada 200 kişilik suare verecektir. Malaya pazar günü ak şam üzeri lmanımızdan ayrlJacak- tar, : “ İzmir 4 (AA.) — Türk ve İngiliz gedikli erbaşları dün gece çok eski bir maziye istinat eden Türk - İngi- liz silâh arkadaşlığının bir tezahürü mahiyetinde olarak bir arada husu- si surette yemek yemişlerdir. Birinci ordu Trakyada manevra yapacak (Baş tarujı 1 nci sahifede) ütfi Kırdarla beraber İstanbul vi- lâyet ve şehrine âit bazı işlerle meş- gul olmuştur. B. Faik Öztrak Belcâlyede meşgul bulunduğu sırada bir muharririmizi kabul etmiş ve İstanbulu ziyare! deki sebebi şu suretle izah etmi: — İstanbul Türkiyenin en büyük şehridir. Burada Dahiliye Vekâletini alâkadar eden birçok işler vardır. Vekâlete geldiğimdenberi İstanbulda bu işlerle kâfi derecede meşgul ol- mak için zaman bulamamıştım, Şim- di birkaç gün çalışmak için geldim. Belli başlı meseleler üzerinde tetkik. ler yaparak tenevvür etmeğe ve Tlü- zum göreceğim tedbirleri almağa ça- lişacağım. Bu arada bilhassa pasif korunma işile alâkadar olacağım. Yakında yapılacak manevralarla bunun alâkası vardır. Pasif korunma mevzuunda Belediyelerin, hususi ida- relerin ve Dahiliye Vekâletinin mü- him vazifeleri vadrır, Biz de bu vazi- ferberlik müdürünü birkaç gün ev. iştirak etmiş olacağız. Vekâletin se- ferberlik müdüriyeti birkaç gün ev. vel buraya yolladım, Şimdi kendini de Vali ile beraber gerek bu işi ve ge- rek diğer işlerimizi tertiplemekle meşgulüz, — Pasif koruma tedbirleri ne gibi şeylerdir? t — Haber alma, haber verme, &$k- ğınma, işık söndürme, muhafaza ve harp halinde gelecek bütün tehlike- lere karşı alınacak tedbirlerdir.» Erenköy kız lisesi direktörlüğünden Miktarı Kilo 2000 2000 1500 Cinsi Ispanak Pırasa Lâhana Havuç i Kök kereviz Yaprak kereviz Domates dolmalık » Kır Bezelye > Araka Taze bakla Çalı fasulye Ayşe kadın fasulye Dolmalık biber Sivri biber 'Taze yaprak Taze bamye Pancar Semizotu Kabak yerli Marul Patlıcan baş » Orta Yeşil salata Enginar baş » Orta Hıyar Limon Dereotu Taze soğan Maydanoz Muhammen “bedeli - İlk teminatı Kurüş » santim Kuruş 6 00 750 563 360 225 188 65 750 575 3715 750 ğ 900 dokuz yüş 1350 788 9, 180 780 90 300 1125 750 3825 2250 450 563 225 300 2250 75 75 150 GbascoySsucugaWa vvyaynunusazi g Lei Erenköy Kiz Lisesinin Mayıs 1939 mali yılı sonuna kadar ihtiyacı bulunasi yukarda yazılı sebzenin 24/V111/1939 tarihine müsadif perşembe günü sasi 14 te İstanbul Beyoğlu İstiklâl caddesinde 349 sayıl binada Wseler muhases beciliğinde toplanan okul komisyonunda açık eksiltme suretile ihalesi yapi. lacaktır, İsteklilerin 1939 yılı ticaret odası vesikası ve teminat makbuzu (le belli gün ve saatte komisyonda bulunmaları, NOT — Şartnamesi okulda gö- rülebilir. (5924) Üniversite Rektörlüğünden Üniversitenin bütün deküiieleri onlara bağlı zl bye ve e kabul muamelesin eylülde ikmal yı ür yerine m ret imtihan e | | gün Sürme didi