5 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Kg e e 5 Ağustos 1939 am Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Son dakika Danzig şehrinde gizli - seferberlik devam ediyor Berlin mahafili, Danziy meselesinin olgun bir hale geldiğini ve halli lâzımgeldiğini söylüvorlar Paris 5 — Danzigden gelen haberlere göre serbes şehirde gizli seferberlik de- vam ediyor. Dün Dansigde 5,000 kişi se- Danaige den beri 12,000 kişi si- Mh altına alınmıştır. Berlinde Danziği yulmağa matuf son büsrlıklar yapılıyor. Maamafih Alman mahafılı, Danziçe karşı Avusturya ve Çe- koslorukyadaki kuvvet darbesine müşa- bih bir kuvvet darbesi ve her hangi bir «— Danzigde çe pm edemez. Mesele kemale gelmiştir ve biz an evvel halledilmek Jâzımdır.» Dansig nasi şefi Forster de: — Mesele e de- miştir. Vaşova mahafili vaziyeti Azami teyakkuz ile takip ediyorlar. Dansigdeki Leh komiseri, Leh gümrük azaltılması lâzımgeldiğine dirmiştir. Japonya, Alman - Italy an ittifakına dahiloluyor Bi Roma siyasi mahafili, Japonyanın mihver ittifakına gireceğini beyan ediyorlar Paris 5 (Radyo) — Havas muhabiri Ro- madan bildiriyor: Japonyanın Berlin - Roma mihverine karşı hatlı hareketini tâyin etmek için Kome civarında Cer- nowio villâsmda bir konferans akteden Japonyanın Berlin ve Roma sefirleri, hü- kümetlerine gönderdikleri rapor hakkın- da talimat bekliyorlar. İtalyan mahafiline göre, iki Japon 88- firi, hükümetlerine Japonyanın Alman - İtalyan askeri itilfakına girmesi muvafık olacağını bildirmişlerdir. Genc Roma mahaflline göre Jâponyanm, Almân - Malyan itilâfına girmesi çoktan kararlaş- farılmış, yalnız Mikadonun muvafakati kalmıştı. Romadaki ecnebi müşahiğlere göre Iki Japon sefirinin ba konferansı, Japonya- nın mihvere sureti katiyede iltihakından #iyâde Londra ve Parise karşı bir ihter telâkki edilmek lâzımdır. Vaşington 5 — Japonyanın Alman - İkalyan ittifakına gireceğine dair gelen haberler burada derin bir intiba uyan- dırmıştır. Amerika siyasi mahafili, bu ha- ber tahakkuk edecek olursa Almanya, Japonya ve İtalyanın garp demokrasile- rinden başka ayni zamanda Amerikayı da tehdid etmekte bulunduklarına dair olan B. Rooseveltin noktal namazi teeyyüd ©i- miş olacaktır. Fransa her ihtimale karşı hazır bulunuyor B. Daladier buhranın son bahardan evvel patlak verebileceğini muhtemel görüyor Paris 4 — Almanyanın son gün- Jerde hararetle ve gizlice devam eden askeri hazırlıkları Fransız siyasi ve askeri mahafili tarafından büyük bir dikkat ve alâka ile takib edilmekte. dir. Vaki olan bazı İfşanta göre Fran- sz Kabinesinin son içtimaımda Baş- vekil B. Daladier beynelmilel gergin- İiğin sonbaharda en şiddetli haddini bulacağına dair beslenen umumi ka- naat hilâfına olarak zan ve tahmin edildiğinden daha yakın bir zaman- da buhranın patlak vermesi ihtimali bulunduğunu kaydetmiş ve böyle bir (htimal vuku bulduğu takdirde mem- Moskova müzakereleri Fransız askeri heyeti dün Londraya gitti Londra 4 (A.A.) — Moskovaya gi- decek olan Fransız askeri heyeti, bu- gün saat 15,30 da buraya gelmiştir. Londra 4 (A.A.) — Avam Kamara sında liberal Manderin bir sualine cevab veren B. Chamberlain, Sovyet- ler Birliği ve İngiltere tarafından bil vasıta tecavüzü tarif için ileri sürü- len formülleri birldiremiyeceğini, zi- ra müzakere yapmakta olan diğer tarafların müsaadesi olmadıkça bu gibi vesikeların neşrinin âdet olma- dağını bildirmiştir... Orgeneral Huntziger Londra 4 (A.A) — Türkiyeye git- miş olan Fransız askeri heyetinin re isi general Huntziger, iki gündenberi Lonrada bulunmaktadır. Bu sabah Harbiye Nezaretine giderek İngiliz | Gort leketi gafil avlandırmamak hususun- daki kati azim ve kararını ilâve et- miştir. Fransız siyasi mahafili beynelmi. Jel vaziyetin inkişafları âzami teyak- kuz ile takib edilmesi lâzım geldiğini beyan ediyorlar. İngiliz Başvekili uzun bir ta- til için İskoçyaya gidecek Londra 4 (A.A.) — B. Chamberlal. nin bugün Cheguers'e gitmek üzere Londradan ayrılacağı ve Cheguers'de bir kaç gün kaldıktan sonra uzun bir tatil devresi geçirmek üzere İs- koçyaya gideceği haber verilmekte- dir. İngiliz hava manevraları Manevralara 1300 tayyare iştirak edecek Londra 4 (A.A) — İngilterenin hava manevraları 8 ağustos akşamı ile 11 ağustos arasında yapılacak ve bu manevralara 1300 tayyare iştirak edecektir. Geçen seneki manevralara 900 tay- yare iştirak etmişti. Manevralara tay. yarelere karşı müdafaa kuvvetleri de iştirak edecektir. | Stokholm s sefirimiz hüküme- timizi Finlândiyada da temsil edecek Ankara 4 (Telefonla) .— Yeni Stok- holm elçimiz B, Agâh Akselin hükü- metimizi Finlândiya cümhuriyet hü- kümeti nezdinde de temsil eylemesi hakkaidaki ar İle tas. ip Reisicümhur Dün Ankarada şehir dahi- linde bir gezinti yaptılar Ankara 4 (Telefonla) — Reisicüm- hur İsmet İnönü bugün akşam üse- ri şehirde yaya olarak bir gezinti yapmışlardır. Milli Şef bu arada Bü- yük Millet Meclisi bahçesini de gez- mişlerdir, İsmet İnönünün bu gezin- tlleri halkın hararetli sevgi ve teza- hürlerini izhara vesile olmuştur. Rumen ve Iran askeri heyetleri Önümüzdeki hafta içinde Ankarayı ziyaret € edecekler Ankara 4 Telefonla) - Bir Ru- men askeri heyetinin önümüzdeki hafta içinde Ankarayı yiyaret edece- ği haber verilmektedir. Söylendiğine göre bir İran askeri heyeti de gene bugünlerde memleketimizi ziyaret edecektir. B. Cemal Hüsnü Ankara 4 (Telefonla) — Yeni Var- şova büyük elçimiz B. Cemal Hüsnü bu akşamki ekspresle İstanbula ha- reket etti, Orgeneral Asım Gündüz Genel Kurmay ikinci reisi Or. general Asım Gündüz, bu sabahki Ankara ekspresi ile şehrimize gel miştir, Adliye Vekâletinin bir tamimi Ankara 4 (Telefonla) — Bazı mah. kemelerin avukatlık kanununun hü- kümlerini tevsi ederek mahkemeye verilecek her arzubâl ve lâyihada avukat imzası aradıkları anlaşılmış- tır. Adliye Vekâleti bu münasebetle yaptığı bir tamimde her şahsın Jâyi- hasini bizzat Oyapabileceklerini ve hak sahiplerine lüzumsuz mecburi- yet ve masraflar tahmiline mteydan verilmemesini bildirmiştir. Başvekâlet müsteşarı bu sabah geldi Başvekâlet müsteşarı B. Vehbi, bu sabah İstanbula gelmiştir. Mumaileyh tedavi için Avrupaya gidecektir. Ankara Parti vilâyet idare heyeti reisliği Ankara 4 (Akşam) Ankara Cümhuriyet Halk Partisi vilâyet ida re heyeti reisliğine avukat B. İbra- him Ayaşlı seçilmiştir. B. İbrahim Rauf Ayaşlı Mili Mü. cadelenin sonuna kadar Ankarada müddelumumilik ve hâkimlik yap- muş, muhtelif zamanlarda Ankara baro heyeti haysiyet divanı ve yilâ- yet ve Belediye meclisleri azalıkla- rında bulunmuş ve Ankarada büyük bir sevgi ve muhabbet kazanmıştır, B. İbrahim Ayaşlıya yeni vazifesin. de muvaffakiyet dil dileriz. Kıskançlık mı? Kumkapı gazinolarından bi- rinde bir genç başka birini yaraladı Evvelki gece Kumkapı gazinola- rından birinde bir cinayet işlenmiş- tir. Burada Onniğin gazinosunda oturmakta olan Şevket isminde biri, bir aralık yanına bir kadın getirmiş. tir. Bunlar beraberce oturmaktalar iken, gazinoya Hamparsum isminde bir genç gelmiş ve hiçbir lâkırdı söy. lemeden cebinden bir kama çıkara. rak Şevketin boynuna yerleştirmiş- tir, Şevket bu ani darbe karşısında şa- şalamış ve boynunun büyük damar- larından biri kesildiği için fazla kan kaybetmeğe başlamıştır. Bu kanlı hâdise üzerine çok kala- balık olan vaka yeri karışmış, halk kaçışmağa başlamış, bu sırada carih bir yolunu bulup savuşmuştur. Şevket derhal Cerrahpaşa hasta. nesine yatırılmıştır, hayatı tehlike. de bulunmaktadır. Hamparsum her Insiliz başvekilinin mühim beyanatı Başvekil Uzak Şark, Hariciye müsteşarı da Danzig hakkında beyanatta bulundular Londra 4 — Avam Kamarası içti- ma devresini bugün bitirmiştir. Baş. vekil Chamberlain Uzak Şark mese- esi hakkında sorulan suallere cevap vermiş, Japonlarla muallâkta bulu- nan meselelerin müzakere yolu İle halledilmesinin daha iyi olacağını, hâdiselerin cidden takbih o edilmeğe değer olduğunu, İngilterenin Japon- ya ile akdettiği ticaret anlaşmasını feshetmemek için hiçbir taahhüde girmediğini söylemiştir. Chamberisin beyanatına devamla; — Uzak Şarktaki Ingiliz filosu, Japon- yanınki kadar kuvvetli değildir. Fakat İcap ederse oraya başka gemiler de gön- derebiliriz. Müteakiben B. Chamberlain umumi va- siysle temas ederek demiştir ki: — Vakayi ve hadisatın sevk ve iebarile Avrupada serih taahhüdler altına gir- diz. Bu taahhüdler bizi harbe kadar sü- Kükleyebilir. İhtimalki Uzak Şarkta da ayn! taahhüdler altına girişebileceğiz. Fa- kat ben icbar edilmedikçe bunu yapmak istemiyorum. Uzak Şarkta İngilterenin ve İngiliz tebaasının hukuk ve menfaatleri ni ve istikbalini korumak icap eder. Unut- mamalıyız ki, önümüzdeki aylarda vahim meseleler çıkabilir. Bunun için her ibti- male karşı koymak için kuvvetlerimizi Korümuğa imecburuz. Amele fırkası mümessili, İngiliz - Ja- pon ticaret müuahedesinin feshi temen- nisinde bulunmuştur. Muhafazakâr me- buslardan B. Giz söz alarak demiştir ki: — Umarım ki, İngüterenin azim ve kati kararı Japonyayı daha ihtiyatkâr davran- mağa sevk edecektir. Japonya, bize karşi vaziyet alırsa, umumi harpte Almanya- Bın uğradığı mağlöbiyete o uğrıyacaktır. Japonya, Almanyadan hiç bir yardım bek» Wyemez. Bğer Almanya, bizi harbe icbax ederse, Türkiye, Lehistan, Romanya ve diğer bütün sulhçü milletlerin yardımını temin etmiş olan kuvvetli ve azimkâr İn- giliz imparatorluğuna karşı kati bir he- zimete uğrıyacaktır Bazı mebuslar, Hariciye parlâmen- to müsteşarı B. Butlerden, Danzigde nasyonal - sosyalist tehdidinin fazla- laşıp fazlalaşmadığını sormuşlardır. B. Butler, verdiği cevapta son haf- talar içinde Danzigde askeri ve yarı askeri faaliyetin fazlalaşmış olduğu- nu kabul etmiş ve mahalli vaziyetin çok yakından takip olunduğunu, Po- lonya hükümetinin de İngiltere bü- kümeti ile sıkı bir teması muhafaza ettiğini ilâve eylemiştir. Muhafazakâr mebuslardan Adams Danzige büyük çaplı toplar yerleşti. rilmesi doğrudan doğruya bir teca- vüz telâkki olunabilip olunmayaca- ğını sormuştur. B. Butler, böyle bir şeyden habe- rim yoktur, cevabını vermiştir. Hiong King'deki ecnebi konso- loshaneler bombardımandan harap oldu Londra 5 — 27 Japon tayyaresi, Çinin merkezi Hong Kingi bombardıman et- mişlerdir. Bü bombardıman neticesinde İngiliz ve Fransız konsoleshaneleri, bü- yük hasara uğramışlardır. Alman konsö- İoshanesi ise tamamile- harap olmuştur İngiltere aleyhinde nümayişler Tekye 5 — Dün sabah 25000 Japon İn- gliz sefarethanesinin önünde toplanarak hasmane nümayişler yapmışlar, «Kabrol- sun İngiltere» diye bağırmıslardır. Berlinde benzin az 10Olitreden fazla kimseye benzin verilmiyor Berlin 2 — Otomobilcilere benzin tevziatında esaslı tahdidler yapılmış- tır. Bâzı tevzi merkezleri, mutad müş- terilerine on Htxeye kadar benzin vermekte, tesadüfi müşteriler ise an- cak beş litre alabilmektedirler. Bu tahdidlerin nakliyatta görülen müş- külâttan ve birçok defalar müşahede edilmiş sarnıç vagonların #ikdamn- dan mı, yoksa ordunun benzin ihti. yaçları azim bir mikyasta arttığı bir sırada tevziatın muayyen bir hadde tâbi tutulmasına lüzum görülmesin. den mi mütevellid olduğu belli değil dir. Hamburgta da bu kabil tekay- yütler görülmüştür. Tedhişçiler Londra postanesine bomba attılar Mektuplar yandı, bir binada da infilâk vuku buldu. 94 yaralı var Londra 4 (A.A.) — City de Saint - Paul kilisesi civarında inşa halinde bulunan bir binada infilâk vuku bul- muştur, Tahkikat neticesinde, infilâk ve inhidamın, su borusunun patiama- sından hasıl olduğu (anlaşılmıştır. Bunun üzerine gaz borusu da patia- mış, elektrik cereyanı sönmüş ve bina da çökmüştür. 94 kişi yaralı vardır. Bunlardan sekseni hastanelere yatırılmıştır. İn- #lâk mahallinde alev, sekiz on metre yükselmiştir. Londra 4 (A.A.) — Bugün öğleden sonra yangın vakuları vukua gelmiş. tir. Halifax postanesinde bir bomba patlamış ve bütün öğleden sonra ge- Jen mektuplar yanmıştır. Çinliler on bir şehri aldılar Chung - King 4 (A.A.) — Chekini ajansı bildiriyor: İki Japon fırkası geçende Hankovdan alınarak meç- hul bir istikamete hareket etmiştir. Geçen hafta Çinliler Peiping - Han. kov demiryolunun şarkında 6 ve gar- binde 5 mühim şehri istirdad etniş- Wi Prestonda da posta çuvallarının pog taneye götürülmesi esnasında Ikinci bir bomba patlamış ve posta harap olmuştur. Bu hadiselerin Irlanda tethişçileri tarafından çıkarıldığı tahmin olun- maktadır. Londra 4 (A-A.) — Avam Kamara sında amele partisi mebuslarından Sorensen, Irlanda tethişçilerinin fa» aliyetine karşı harekete geçilmesi için İngilterenin de Valera hüküme- tinin işbirliğini temin edip etmediği- ni” Dahiliye Nazırından sormuştur. Nazır Sir Samuel Hoare, hüküme- tinin tedhişçilerin faaliyetine mani olmak için icap eden şeylerin yapıl ması lâzım geldiğini müdrik bulun duğu cevabını vermiştir. Çek ordusu 9000 kişiye indi Prag 4 (A.A.) — Alman makam» ları, tensik edilen Çek ordusunun kadrosundaki jandarma mevcudünü 12,000 den 9,000 e indirmişlerdir. Fs kat bu indirme hakikatta daha bü- yük mikyasta yapılmıştır. Çünkü 9000 jandarmaya ancak 6,000 tüfek al e ditiğdi,