20 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

20 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

A yarışlarının beşinci haftası Memleketimizde ilk defa olarak üçlü bahis bugünkü yarışlarda tatbik edilecek Dört haftadanberi devam eden ve gittikçe büyük bir rağbet gören at bahis ithal edilmiş ve bu suretle mü- sabakaların heyecanı bir kat daha arttarılmıştır. Her defasında büyük sürprizlerle nihayet bulan koşuların bugün de aynı şekilde nihayetleneceği bilhas- sa Üçlü bahislere iştirak eden merak- ların bütün yarışların müddetince helecan içinde kalacağı tabildir. Üçlü bahisler 3 üncü, 4 üncü ve 5 inci yarışlar üzerine konmuştur. Memleketimizde ilk defa tatbik edi- len bu bahis de aynen ikili bahis gi- bidir. Bunda şart olan her üç yarışın birincisini tahmin etmektir. Yalnız üçlü bahislerin biletleri diğerleri gi- bi matbu değildir. Bunlar el ile ya- ulıp verileceğinden iştirak edecek meraklıların biletlerini koşulardan çok evvel tedarik etmeleri lâzımdır. Bahislere iştirak edenlerden hiç birisi üç koşunun birden birincisini bulamazsa, toplanan para. iki koşu- nun birincisini tayin edenler arasın- da taksim edilecektir. Bu cihetle üç- Mi bahisler için alınan biletleri yarış- ların sonuna kadar saklamak mecbu- ddir. Bilet alındıktan sonra at isim- lerini değiştirmek memnudur. Üçlü bahisten başka ayrıca iki çif- te ve bir ikili bahis vardır. Çifte ba- hislerin birincisi 2 inci ve 3 üncü ko- şular, ikincisi 4 üncü ve 5 İnef koşu- lar üzerinedir. İkili bahis de dördün- cü koşudadır. Bugün yapılacak ko- şuların programı şudur: Birinci yarış Üç yaşındaki halis kan Arap'erkek ve dişi taylarına mahsus olan bu ko- şunun mesafesi 1600 metre ikrami- yesi 180 liradır. Müsabakaya Diker, Önal olmak üzere iki at girmektedir. Diker'in rakibine tefevvuk ihtimali kuvvetlidir. İkinci yarış (satış koşusu) Üç ve daha yukarı yaştaki halis Serbes güreş müsabakaları Güreş. ajanlığı tarafından tertip Süleymaniye klübü salonlarında başlanmış ve dün akşam da devam edilerek müsabaka nihayet bulmuştur. Müsabakalardan sonra uan tasnifinde Kasım. paşa skar kite İstanbul serbes güreş birincisi olmuştur. Galatasaray klübü 9 puanla ikinci, Beşiktaş 5 puanla üçüncü, Demir- 61 kilo: Birinci: Yaşar (Mit takım), ! ikinci: Halil Üzer, üçüncü: Hakkı Akpınar (Beşiktaş). 66 kilo: Birinci: Servet Meriç (Ka- sımpaşa), ikinci: İzzet Kıhç (Kasım- paşa), Üçüncü: Hasan Karadeniz, 72 kilo: Birinci: Faik Büken (Ga- latasaray), ikinci; Mustafa Çakı (Beşiktaş), üçüncü: Halil Öztek (Beykoz). 79 kilo: Birinci: Hasan Koç, ikinci: Hayim Biçer (Kasımpaşa), üçüncü; Nesrin (Kasımpaşa). 37 kilo; Birinci: Ali Ahmed (Demir- spor), ikinci; Rızık. Ağır: Birinci: Çoban Mehmei (Ga- latasaray), ikinci: Ahmed Yener (Be- şiktaş). kan İngiliz at ve kısraklarına mah. 8us olan bu koşunun mesafesi 1400' Oys (Fahri Atlı) 415 > Bu yarışın favorileri Dandy, Oya, Sonandairdir. Üçüncü yarış (hendikap koşusu) Dört ve daha yukarı yaştaki yerli yarım kan İngiliz at ve kısraklara mahsus olan bu yarışın mesafesi 2600 metre ikramiyesi 225 liradır. Müsabakaya şu atlar girmektedir: Andre Budin (Fahri Atlı) 63 kilo Mahmure (Salih Temel) (59 Mavzika (Nazif Atabek) (o 62 Olga (M. Çelebi) Ceylin (Salih Temel) Nona (Şaban Atlı) Bu yarışın favorileri Mahmure. Mavzika, Nonadır. Dördüncü yarış (Beykoz koşusu) Üç ve daha yukarı yaştaki halis kan İngiliz at ve kısraklarına mahsus 56 SA 45 olanı bu koşunun mesafesi 2000 met- “ re, İkramiyesi #70 liradır. Müsabaka» ya şu atlar girmektedir: Ateş (Salih Omurtak) Şipka. (Tevhide Çırpan) (o 60 > Romans (P, Halim) 585 » Yilmaz Kaya (Musa Kaya) 55 >» Kaya (Atıf Esenbel) 85 > Ece (Salih Temel) 515 » Bu yarışın favorileri Romans, Şip- ka, Kayadır. Beşinci yarış Dört ve daha yukarı yaştaki halis kan Arap at ve kısraklarına mahsux olan bu yarışın mesafesi 3500 metre ikramiyesi 320 liradır. Müsabakaya şu atlar girecektir: Çetin (İhsan Atlı) Al Derviş: (Fehmi Vural) Ceylân (Receb) Bulkan) Bahtiyar (Şemsi Tank) İnet (Hasan Akay) 56,5 Karakuş (Hasan Mutlu) 565 » Bu yarışın favorileri Karakuş, Çe- tin, Al Dervişlir. 60 kilo 58 kilo 58 58 56,5 ŞAZİ Tezcan I Dün geceki boks müsabakaları | Sönmeğe yüz tutan boks sporunu canlandırmak gayesile bir kaç heves- kâr tarafından tertip edilen boks mü- sabakaları dün gece Tepebaşı bahçe- sinde kalabalık bir halk kütlesi önün- de yapıldı. Müsabakaların neticeleri şunlardır: 53 kiloda Beşiktaşlı Hüseyin, Ra- miye abandon İle galip. 56 kiloda Semih, Markoya sayı hesabile, Anka- ralı Hakkı, Beşiktaşta Mustafaya Ekrem ile Kâni arasında yapıldı. Bu müsabaka evvelce yapılan vs Ekre- min. galebesile neticelenen maçın re- vanşı mahiyetinde idi. Ekrem 69 kilo, Kâni 65 kilo olarak ilân edildiler, Müsabaka 2 şer dakikadan sekiz ra- vund idi, Çok çetin. ve o nisbette id- dialı bir şekilde geçen maçın ilk üç ravundu tamamen eski ve «*mektar bir boksör olan Kâninin hâkimiyeti altında geçti. Dördüncü ve beşinci ravundlar müsavi, altıncı ravundda Ekrem. faik, Bu müsabaka için fazla çalışmış olduğu Belli olan Kâni, yedinci ve sekizinci ravundları çok faal olarak bitirdi ve müsabakadan pek haklı olarak galip çıktı. Rakibinin kilo, boy ve yaş itibarile kendisine *efevvuk etmesine rağmen Kâninin aldığı ga- lebenin kıymeti. büyüktür, Kendisini hararetle tebrik ederiz, Serbes profesyonel güreşler Tekirdağlı bugün bugün Bulgar diye tanınan meşhur Bulgur Bankof şehrimize getirilmiş ve Tekirdağlı ile karşılaşması temin edilmiştir. Bu- gün Taksim stadında yapılacak gü- reşlerin en mühimi Tekirdağlı - Ban- kof arasındaki güreştir. İki güreşçi de hazırlıklarını ikmal ettiklerinden bu müsabakanın çok çetin olacağı mu- hakkaktır. Bu güreşten başka Mülâ- yim - Sındırgılı Şerif müsabkası da oldukça ehemmiyetlidir. Programın ikinci ecnebi temasını Manisalı Halil ile Yugoslav pehlivanı yapacaklır. Henüz çok genç ve isti. dadlı bir pehlivan olan Manisalının ilk defa olarak yapacağı ecnebi te- masına alâkadarlar büyük ehemmiyet vermektedirler. Bu üç karşılaşmadan başka daha bir çok enteresan müsabakalar ya Pılacaktır. Müsabakalara saat 15 de başlanacaktır. Istanbul kürek .. .ğs) . birincilikleri Su sporları ajanlığı tarafından ters #lp edilen kürek müsakalarının 50 nuncusu olün İslanbul kürek birin- eiliği bugün Yenikapı ile Ahırkapı arasındaki sahilde 2000 metre üze- rinde yapılacaktır. Saat 10 da başla- nacak olan bu müsabakalar bir saat. Wk öğle tatilini müteskib tekrar de- vam edecek ve 5,30 da nihayet bula- caktır. İstanbul kürek şampiyonunu mey- dana çıkaracak olan bu müsabakalar klüplerin büyük fedakârlıklarla temadi ettirebildikleri kürek şubelerinin bir senelik (oçalışmalarının neticesini göstereceğinden en enteresan spor karşılaşmasıdır. Bundan evvel yapılan. teşvik ya- rışlarında büyük varlıklar gösteren Beykozlular geçen sene olduğu gibi bu sefer de şampiyonluğu elde etmek | için çalışacaklarsa da bu seferki şam- piyonluk pek kolaylıkla elde edilecek vaziyette değildir. Çünkü gün geçtik- çe terakki eden bu şubede diğer klüp- Ter, bilhassa Galatasaray ile Güneş Beykuzlulara çok kuvvetli rakib va» ziyetindedirler. Bilhassa teşvik yarışlarına giremi- yen bazı talebe kürekçiler mekteple. rini bitirdiklerine dair vesika getire- rek lisanslarını değistirdiklerinden rekçiler arasında cereyan edecek ve müsabakalar o nisbette sıkı olacak. tar. Şampiyonluk kıdemli kürekçiler bakaların da âlâkalı olmasını temin için ajanlık tarafından puan itibarile birinci olâr kfüibe bir kupa konmuş. tur. Bayanlar şampiyonluğu için Fe- nerbahçe, Galatasaray ve Güneş klüpleri arasında bu yüzden büyük bir iddia başgöstermiştir. Bugünkü spor hareketleri VELİEFENDİ ÇAYIRINDA; At yarışları Saat 15 TAKSİM STADINDA: Profesyonel serbes. güreşler > YENİKAPI SAHİLLERİNDE; İstanbul kürek birinciliği » 15 10 MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIALİ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tefrika No. 36 Balkanlılar arasında itilâf husulü bir mucizeye mü- tevakkıftı. Bu mucize Çarlığın gayretile vukubuldu 1910 teşrinievvelinde Kabine riyasö». tine göçen Venizelos teşrinisanide Sof- yaya bir itilâf teklifinde bulundu. (1) Bulgarlar Deli Yaninin evvelce istedi- ği gibi Yunanlılara Serezi, Kavalayı, Vodine ile Kesriyeyi, Florinayı bırak- mağa razı olmadılar. Anlaşmak kabil Bu islâv milletlerin hükümdarları, aralarmda tatlı sözler testi ediyorlar, mülâkatlar yapıyorlardı. Osmanlı hükümeti Makedonyada silâh toplamakla uğraşırken Sofyada İslâv kongresi inikad ediyordu (Tem- muz 1910). Karadağ prensliği krallığa tabavvül ederken (Ağustos 1910) Bal- kan kral ve vetiahdları Çetinede birle- şerek bunu tesid ediyorlardı. Yeni bir siyaset formülü bir ittihad sesi gibi yükselmeğe başlamıştı: — Balkan Balkanhlara! İttihad ve Terakki merkezi umum! si Balkanlılar arasında görülen bu anlaşma meyillerinden endişeler duy- makta idi, 1910 da şubelerine tebliğ et- tiği beyannamede harici siyasetten bahsederken bu endişesini şöyle izhar eylemişti: (Bulgaristan, Sırbistan, Karndağ gi- bi İslâv kavimleri arasında bugün iti- lâf derecesinde bir ittihad görülüyor. Atiyen bu bağların kuvvetlenmesi ve bu ittihadın Rumeli dahili işlerine müşterek müdahaleye tevcih edilmesi muhtemeldir. Buna karşı ciddi hir intibah ile ha- reket olunmak zaruridir. Yunanistanın Girid üzerindeki ihti- rasını ve tahayyül ettiği temellükü ha- kikileştirmek üzeer hududu aşacak bir harekette bulunması da ihtimalden bald değildir. Hariçten gelebilecek bu muhasamat seylâbesi önünde demir bir sed gibi müttehidane harekete her zamandan ziyade muhtacız.) Cemiyetin kurulmasını istediği bu de- mir sed vücüde getirilemedi! Balkanlardan taşan seylâbe de 'Türk- leri Rumeliden sürecek bir dehşet gös- terdi! 1909 da Avusturya ile İtalya ara- sında Balkanlara müteallik gizli bir mukavcir akdedilmişti. (2) 1910 senesi nihayetierine doğru Rus- ya Çarı refakatinde Hariciye Nazırı Sazanof olduğu halde Potsdamda Al- manya İmparatoru ikinci Vilhelmi zi. yarete gelmişti. Bu iki hükümdar"mülâkalının umu- mi siyasi neticelerine dair Alman Baş- vekili Betman Holveg 10 kânunuey. vel 1910 tarhiinde Rayhştagda şu tebli. gatta bulunmuştu: (3) (Son mülâkatın neticesi olarak be yan etmek isterim ki, her iki hükümet diğer hükümetlere tecavüz mahiyetin. de itilâflara girişmemeği yeniden tes- bit etmişlerdir. Bu maksad icapların- dan olarak Balkanlarda, hasseten ya- kın Şarkta statükonun muhafazası hu- susunda Almanya ile Rusyanın men- faatlerinin müşterek ve ayni derecede olduğunu ve bundan dolayı her nere- den gelirse gelsin statükonun işkâlini mucip olacak hiç bir siyasete müza- heret edilmemesini teyide firsat bul. duk.) Bütün büyük devletler Balkanlar. da statükonun muhafazasına böyle sözde taraftar idiler! Hakikatte bu ta. Rusyanın Balkan ittifakının hazır. lanmasına yardımlarile bu statükonun bozulmasına nasil çalıştığını, Balkan- ların galebesinden sonra bütün bu büyük devletlerin Rumelinin parça- lanmasını nasıl hoş gördüklerini, hat- tâ alkışladıklarını aşağıda izah ede- ceğin. Siyasi ahlâkın iğrendirici cilveleri- dir bunlar! Büyük devletler birbirleri- ne karşı siyaset oyunları, dolabları Bugünlerde Tırnovada Bulgar milli meclisi Bulgar kralına gizli ittifaklar aktedebilmek salâhiyetini verecek şe- kilde Bulgar kanunu esasisinde tadi- lât kabul ediyordu. Bulgar ve Sırp ik- tisadeıları İki memleketin iktisadi mü. nasebetlerinin tanzimi hakkında mü- Bulgar talebesi Atinayı ziyarete gi- diyordu (Nisan 1911). Bu haller neye delâlet ediyordu? Şuna delâlet ediyordu ki, Rusların bir Balkan ittifakı vücude getirmek yolundaki gayretleri semeresini veri- yordu. Ruslar buna mukaddeme olmak üzere evvelâ Bulgarlarla Sirpları, son- ra Yunanlıları barışmağa sevkeyliyor- lardı. Fakat kilise ve mektep ihtilâfları, ırk davaları arada o'derece derin bir mddiyet ve husumet peyda eylemiş ki bir anlaşma husulü siyasi bir mu- cizeye mütevakkıf görünüyordu. Bu mucize Rusyanın himmetile vücude geldi. Bunun nasıl başladığını (Boğazlar meselesi) eserimden naklettiğim şu sar tırlar gösterir: (Rus elçisi Çarikof İtalya harbi de- vam ederken sadrazam Said paşaya Rus ve Osmanlı devletleri arasında mihveri Boğazlar meselesi olmak üze- re bir ittifak teklif etti. Babıâli Rus harp gemilerinin Bo- gazlardan durmadan serbes geçmeleri- ne kendi emniyeti için lüzum güste- receği şartlar dahilinde muvafakat ederse Rusya da Balkan hükümetleri- ni Osmanlı devletile iyi ve dostane mü. nasebellerde bulundurmak üzere tesir icra edecekti. Rusya bu suretle iste- diği vakıt Akdenizde bir harp: filosu bulundurabilecekti. Gayet mahremane olarak yapılan bu teklif ile âdeta eski Hünkâr iske- lesi muahedesinin iadesi isteniliyar- du. Çarikof 25 teşrinievvel 1911 de Sa- ii paşaya -güya kendiliğinden. yüz dığı «hususi mahiyeti hafz» bir mek- tupta bu ittifak vücude gelince Rus- ya da Osmanlı devletinin hegemonyası altında bir Balkan ilifakı vücude ge- tirecekti. Babıâli ise milletler arasında en mü- him. meselelerden biri olan Boğazlar hakkında Rusya ile böyle hususi şart- larla anlaşmak suretile İngiltere, Fran. sa gibi Akdenizde birinci derecede il- gili büyük devletleri kırmaktan tahaşi ediyor, Rusya ile böyle bir ittifakın devlete faydası mı, zararı mı olacağını kestiremiyordu. İngiliz ve Fransız elçileri bu müza- kerelerden koku aldılar. (4) İnginz ve Fransız hükümetleri Rusyadan iza- hat istediler, Boğazlar açılırsa kendi. leri de bundan Rusya kadar istifade etmek fikrinde bulunduklarını bildir. diler. Boğazlar meselesinin Rusya le- hine tadili İttifakı Müsellesin hiç işi. ne gelmezdi. Almanya ve Avusturya ek çileri hükümetlerinin Boğuzlarda sta. tükonun devamına taraftar oldukia- rını Babtâliye tebliğ eylcdiler. İstanbulda (Yeni gazete) Osmanlı devletinin bir Rus vasali olmağa razı Gn yolunda neşriyatta bulun- 'Babıâli Çarikofa red cevabı verdi (8 kâmunuevvel 1911). Rusya hüküme- ti elçisini tekzip ve tekdir ederek İs- tanbuldan kaldırdı. (5) Rusyanın uzattığı eli pek koparıcı olmasından ihtirazen tutmıyan ve başka bir devleti de Kendisiye yar. dımcı ve müttefik bulamıyan Osmanlı devleti şimdi arkalarında Rusyayı da bulan Balkanlılarla başbaşa kalmıştı. (Arkası var) (1) Engvöte dans les Balkans. (2) Giolitti: Memoirös de ma vie. Giç- ut hatıratında bu mukâvelenin şartları izahat vermiyor. (3) Kari Helörih: Büyük harbin evveli- yası; müterelmleri H.B. N. (4) Said paşanın, Çarikofuh mektubu- — e elçisine gösterdiği rivayeti (5) Boğazlar meselesi 8. 80, Rusya hü kümeli Çarikofu Ayan özalğına tayin