20 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| i K İ Son dakika Almanyada yeni ihtiyat sınıfları silâh altına çağırıldı Fransız siyasi mahafili yakında vaziye- tin vahamet kesbetmesini bekliyorlar Fransa ve Ingiltere Berlinde mühim bir teşebbüste bulundular, salâhiyettar bir alman : “Artık rücu edemiyeceğiz harbi göze alacağız, diyor Paris 20 — Fransız siyasi mahafili, gelen haberlere istinad ederek önü- müzdeki günlerde vaziyetin vehamet kesbetmesini bekliyorlar. Almanyada son günlerde vâzıyed- ler, memleketin iktisadi hayatını dezorganize edecek bir şekil ve vüsat almıştır. Son üç günde, Almanyada yeni ihtiyat sınıfları silâh altına çağıni- mıştır. En nihayet Alman matbua- tının Lehistana karşı şiddetli hücum- Jan, vaziyetin vehametini gösterir delillerdendir. Londra gazeteleri de vaziyeti ciddi görüyorlar Londra 20 (Radyo) — Bugünkü İngiliz gazeteleri, Hariciye Nazırı Xord Halifax'ın yarın Londraya av- detini vaziyetin vehametine bir delil addediyorlar. İngiliz gazetelerine gö- re İngiltere, Berlin hükümeti nez- dinde sarih ve kati bir teşebbüs ya- parâk şu İki noktayı bildirmşilir; 1 — Lehistanın istiklâline vaki ola» cük her hangi . tecavüz ve tecavüz teşebbüsü derhal otomatik bir suret- | te İngiltere ile Fransanın müdahale- sini İcap ettirecektir. 2 — İngiltere her nevi sulh teklif. | lerini tedkike hazırdır, Fakat bu tek- | Yiflerin sulhperverane ve mantıki ol- | ması şarttır. Berlindeki İngiliz sefiri cuma gü- İ nü Alman Hariciye Nezareti salâhi- yettar rüknile yaptığı mülâkatta bu noktaları tebliğ etmiştir. Ingiliz kabinesinin başlıca nazır Jarı salı günü, B, €hamberlainin ri- yasetinde toplanarak beynelmilel va- ziyeti tedkik edecektir. Paris 19 (A.A.) — Mihver devlet- lerinin geniş diplomatik faaliyeti hakkında tefsirlerde bulunan salâhi- yettar Fransız mahfillerinde şöyle denilmektedir, «İngiltere ile Fransa nerede vuku- bulursa bulsun, her yeni darbeye şid- | detle mukabele etmeğe azmetmişler. dir. Vaziyet ciddidir. Aşağıdaki hadi- seler Londra ile Parisin son derece müteyakkız bulunmalarını İstilzam eylemektedir: Kont Scaky'nin Almanya ve İtalya seyahati, Mussolininin İtalyan ordu- sunun şeflerile görüşmesi, Almanya- daki son askeri hareketler, larının gittikçe şiddetlenmesi:» Salâhiyettar Fransız mahfillerinde İngiltere Üc Fransanın büyük bir sükünetle hareket ettikleri ve zikre. dilen hadiselerin yeni tehdid o teşeb- büslerine veyâ kuvvet tecrübelerine delâlet ettiği takdirde giriştikleri ta- ahhüdleri yerine getirecekleri söylen- | mektedir. İngiltere ile Fransanın vaziyeti i sarahaten tesbit edilmiştir, Bu vazi- yette bir değişiklik yoktur; İki mem- leket ne şekilde olursa olsun her darbeye mukavemet etmeğe azmet- mişlerdir. Alman | İ matbuatının Polonyaya karşı hücum- Timesin bir makalesi Londra 19 (AA.) —'Times gazete- sinin Berlin muhabiri bildiriyor; İngiltere ile Fransa tarafından it- tihaz edilen tarzı hareketin buranın en yüksek mahfiilerinde tam mâna- sile anlaşıldığı görülüyor. Fakat bu anlama keyfiyeti «çok geç» addedile- bilecek bir saatte vukubuldu. Filvaki buranın resmi mahfillerinde hasıl olan kanaate göre, Almanyanın şeref ve haysiyeti bir anlaşmaya varmak üzere her hangi bir fedakârlıkta bu- lunmağa müsaid değildir. İyi haber alan Alman mehfillerine mensup bir zat diyor ki: «Şimdi rucu etmektense harbi göze alacağız.» Polonyaya karşı gazetelerin şiddetli bir hücumile Berlinde vaziyet birden- bire gerginleşmiştir. Ecnebi müşahid- ler gelecek günler içinde katl bir ka- rar ittihaz edilebileceği kanaatine iş- tirak etmektedirler. h Bir kaç hafta evvel olduğu gibi şimdi arlık kimse bir «İngiliz blokun- dans bahsetmiyor. Almanya tarafın- dan ittihaz edilecek kati bir tarzı ha- reketin Garp devletlerini Polonyayı tazyika sevkedeceği ümidi de kalma- mıştır, Bu neticeyi elde etmek için Almanyanın mürâcaat etmiş olduğu manevra bu memleketi, Almanların söylediğine göre, ricat imkânlarını bırakmıyan bir vaziyete sokmuştur. Rumen - Macar hudud hadisesi I Maarif Vekilinin tedkikleri İki Rumen askerinin kurşun | Maarif matbaası işçileri hak- atmadıkları ve arkadan kında müdüre direktifler vuruldukları anlaşıdı Bükreş 19 (A.A.) — Romanya hü- kümeti, perşembe günü Salonta mın- tâkasında vukubulan kanlı hudud ha- disesini Budapeşte hükümeti nezdin- de şiddetle projesto etmiş ve hakikati mahallinde tesbit etmek üzere muh- telit bir komisyonun tahkikat yapma- sını istemiştir. Yapılan araştırmalardan şu netice çıkmıştır: Hadise Rumen topraklarında vuku bulmuş, ölen iki Rumen askeri tek bir kurşun atmamış ve arkadan Vurul- muştur. Macar hükümeti muhtelit komisyon kurulması talebini kabul eylemiştir. Komisyon bugün saat 11 de işe başlı- yacaktır. Malta ve Kanadaya ihracat Ankara 19 (Telefonla) — 2,7005 sayılı genel Idhalât rejimi kararna- mesinin birinci maddesine dahi) mem- leketler arasına Mâlta ile Kanadanın da idhalleri Vekiller Heyetinin tosdi- kine ikliran etmiştir. Bu husustaki kararnameye göre, 2/7005 sayılı kararnamenin «İs inci maddesi Bstesine dahil meraleketlere 'Yaki ihracatın tâbi olduğu hükünr Jer Malta ve Kanadaya yapılacak tü- tün ihracatına aynen tatbik edile- cektir. Yeni kararname bugünden itibaren © meriyete konulmuştur, verdi Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yücel dün sabah Maarif matbaasını teftiş etmiştir. — — B. Hasan - Âli Yücel matbaada ça- lışan mürettip ve diğer işçilerle teker teker konuşmuş, onların ihtiyaç ve dileklerini dinlemiştir. Maarif Vekili, bihassa sıhhat mevzuu üzerinde durmuş, yaşlılardan dişleri fazla bozuk işçilerin dişçi mek- tebinde tedavilerinde kendilerine ko- laylık gösterilmesini Tıb fakültesi de- kanı döktör B. Kemale bildirmiştir. Ayrca müessese thensuplarına ka- za, yahut ölüm halinde yapılacak yardımlar ve İşçilerin sigortaları hak- kında bir proje hi hazırlanacaktır. Sıhhiye Vekili Trabzona gidiyor Samsun 19 (A.A.) — Dündenberi şehrimizde bulunan Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekili doktor Hulusi Ala. | taş, bu sabah şehrimizdeki sıhhi mü. | esseseleri gezerek tedkikalta bulun- muş ve bugünkü vapurla Trabzona hareket etmiştir. Ş. Karahisarda . şiddetli yağmur . $. Karahisar 19 (A.A.) — Dün ilçe- mizin cenubu garbi istikametinden gelen ve on dakika devam eden şid- detli yağmur, o İstikamette dağ etek- | lerindeki köylerde hasıl olan sel, bazı hasarala go olmuştur. kd iğ UR ie Mi ei Sırb - Hırvat anlaşması Yugoslav Başvekili, anlaşma- nın yakında imzalanacağını söyledi. Londra 19 (A.A.) — News Chro- nicle gazetesinin Yugoslavya hususi muhabiri, Bledede Başvekil B. Tsvet- koviç ile görüşmüştür. B. Tsvetkoviç İngiliz gazetecisine şu sözleri söylemiştir: «Yalnız Yugoslavyanın menfaatleri için değil fakat bütün Balkan yarım adasının menfaatleri için de bu dere- ce hayati olan bir Sırp - Hırvat anlaş- masının pek yakında imzalanacağı kanaatindeyim. Mısır heyeti bugün âbideye saat-11 de Taksimdeki Cümhuriyet âbidesine merasimle çelenk koyâcak- tır. Misir askeri heyetinin bu âkşam hususi trenle Edirneye gideceği öğ- renilmiştir, Hatay Maarif müdürü Ankara 19 (Telefonla) Sivas maarif müdürü Rifat Necdet Evirme. rin Hatay maarif müdürlüğüne tayin olunmuştur. | Çanakkale belediye reisliği dikten geçti, Ankara 19 (Telefonla) — Çanak- kale merkez belediye reisi Nazım De- mircioğlunun belediye riyasetine in- tihabı hakkındaki karar Yüksek taş- Mussolini Dün Geceki ve Bu Sakhahki Elfaberler Gsaky mülâkatından müsbet bir netice çıkmadı Roma mahafiline göre mülâkatta Avrupanın gelecek haftalarda mevzubahs olacak olan mukadderatı görüşüldü Italya ile Macaristanın gerginliği izale için bir teşebbüste bulunmaları ihtimalinden bahsediliyor Roma 19 (A.A) — Resmen bildi- | bir teşebbüsle bulunmak mecburiye- rildiğine göre, kont Ciano ile kont Csaky arasında yapılan görüşme, bü görüşmeği takib ve dört saatten faz- la devam eden Mussolini - Csaky mü- lâkatına rağmen müsbet bir netice vermemiştir. Romanın siyasi mahfilleri Csaky”- nin ziyareti hakkında tefsirlerde bu- Tanmakta ve şimdiki vaziyetin kar- şık ve tehlikeli olduğunu beyan et- mektedirler. Bu ziyaretin hedefi malüm olma- masına ve mülâkat esnasında bilhas- sa Macaristanın Alman - İtalyan $i- yasi ve askeri ittifakına girmesi me- selesinin görüşüldüğüne dair dün ak- şam Romada bir şayia dolaşmış ol- masına rağmen mezkür mahfillerde bu ziyaret esnasında gelecek haftalar zarfında (Avrupa mukadderatının mevzu Olduğu temin edilmektedir. Bu mukadderat bazı müşahidlere inanmak lâzım gelirse pek karanlık bir şekilde görünmektedir. Bazı kimselere göre şimdiki vüzi- yette Macaristan ve bilhassa İtalya beynelmilel gerginliği izale edecek tinde kalabileceklerdir. Roma 19 (A.A) — Kont Scaky İtal- yanın şimalinde bir kasabada birkaç gün istirahat etmek üzere bu sabah tayyare ile Romadan hareket etiniş- tir. Kont Ciano Tiranada Roma 15 (A.A.) — Kont Ciano tay- yare ile Tiranaya gelmiştir. Hariciye Nazırı Mussolininin yakında Tirana- ya geleceğini halka bildirmiştir. Kont Ciano, bazı eserlerin ilk temel taşını koyduktan sonra tayyaresile Rraça hareket etmiştir. Budapeşte 19 (A.A.) — Burada de veran eden şayialara göre, kont Csaky bu akşam Gratsiz'a varmış ve otomo- bille Budapeşteye dönmke üzere yo- luna devam etmekte bulunmuştur. Kont Csakynin yarın Budapeşleye varmış olacağı söylenmektedir, Roma 19 (AA) — Kont Csaky, bu sabah tayyare ile Romadan hare- ket etmiştir. Resmen bildirildiğine göre, Kont Csaky, şimali İtalyada ye- re inmiştir. Burada pazartesi gününe kadar istirahat edecektir. Londrada mühim Alman. mübayaalı Fiatlere bakmaksızın 3000 ton bakır ve 4,000 ton 3 lâstik almışlar Londra 19 (A A.) — Bazı gazetele- rin mali muharrirleri bu sabah Al manyanm Londra piyasasından mü- him miktarda mübayaatta bulundu gunu bildirmeğe devam etmektedir- ler, News Chronicle gazetesinin mali muharriri dün Almanların Tondra piyasasından fiatları nazarı itibara almadan mühim miktarda lâstik ve bakır mübayaa ettiklerini bildirmek- tedir. Üç bin ton bakırın mübayaası bu maddenin fiatlerini mahsus derecede yükseltmiş ve fiatler ton başını # sterlingden 44 sterling, 18 şiling ve 9 pense fırlamıştır. Almanya bundan evvel yalnız Londra piyasasından on bin ton bakır almıştır. Almanya 4000 ton lâstik satın aldığı için lâstik pi- yasası da hararetlenmiş ve finaller 3/16 peniden 83/4 pense çıkmıştır. Yalnız ağustos ayı içinde Almanlar 17,000 ton lâstik mübayaa etmişler dir. Bu mikdar normal şekilde iki &y- | da istihlâk edilmekte idi, Aynı gaze te, mevcud stoklar seviyesinin tehli- keli bir şekilde indiğini İlâve eylemek- tedir. Fransız - Alman hudu- dunda bir hadise Alman ordusundan iki kişi ile Fransız gümrükçüsü ara- sında bir hadise olduğu bildiriliyor Berlin 19 (AA) —D. N. B. ajansı, Leidingen civarında, Fransız hududu- nu yanlışlıkla geçen Alman ordusuna mensup iki Kişi ile bir Fransız güm- . rükçüsü arasında bir hadise vuku bul- duğunu bildirmektedir. Hatay ve Yozgad Defter- darlarının becayişleri Ankara 19 (Telefonla) — Hatay defterdarı Vehbi Akkaya ile Yozgad detterdarı Hasan Gürkanın becayiş- leri yapıldı, Balkanlarda Alman propagandası Alman propaganda ajanla- rına verilen ilen gizli talimat Varşova 9 — Gazeteler, Alman- yanın Balkanlardaki (propaganda ajanlarına gönderilen ve şunları ib- tiva eden mahrem tamimi meşredi- yorlar: 1 — Balkan efkânumumiyesini, Danzig ile Pomeranyanın yakında harpsiz Almanyaya döneceğine ik- na etmek. 2 — Macaristandaki Alman ekal- liyetini, bu memleketin Almanva ile birleşmesi lüzumuna hazırlamak 3 — Avrupada arazi meselelerinin 'B. Hitlerin müzahereti olmadıkça ka- bil olmadığı tezini Bulgaristana yay- 4 — «Sulh cephesinin; mukavemet arzusunu tehlikeli bir blöf olarak gös termek. 5 — Yugoslavyanın mihvere tabii yeti artık bir emrivaki olduğu şayla- İzmir 19 (Telefonla) — Salzburg adlı Alman şilebi çimento yüklü ola- rak limanımıza gelirken Çamaltı tus- lası önünde karaya oturmuştur. Yü- kü boşaltılarak tahlisine çalışıbyor. B. Lebrun, Maginot hattını gezdi Metz 19 (A.A.) — Fransa Reisicüm- buru Lebrun refakatinde Metz aske- ri kumandanı general Lolseau olduğu halde dün Mağinot hattını ziyaret et- miştir. 'Thionville mıntakasındaki tahki. matı gezen Lebrun bu mıntakanın geçilmez bir hale geldiğini müşahede etmiştir. Reisicümhur buradaki as- kerlerin yaşayış şartlarile de alâka» dar olmuştur. Mumaileyh bundan sonra tatilini geçirmekte olduğu Merey-Lehaut'ya avdet etmiştir.