20 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

20 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Manisa belediyesi büyük bir faaliyet gösteriyor “Şehrin temizliğine ehemmiyet. veriliyor, Su ve elektrik işi yakında halledilecek Bra si Manisada belediye tanzifat arabaları Manisa (Akşam) -—— Şehir birkaç haftadanberi yeni bir danlılık havası. Ba girmiştir. Fevkalâde olârak topla- nan Belediye Meclisi, Manisaya su ge- tirilmesi için istikraz yapılmasına ve Elektrik birliğini feshederek, bu işin Belediye tarafından görülmesine ka- rar vermiştir, Belediye, elektrik işinin halline ha- raretle çalışmaktadır. Vali, yakından alâkadar oluyor, Münakalât Vekili B. Ali Çetinkaya Manisaya geldiği za- man su meselesi mevzuubahis olmuş ve bir hal çaresi bulunmuştur, Belediye, varidat temini için istas- yonla Dış mahalle arasında İşlemek Üzere otobüs satın almıştır. Otobüs- ler yakında şehre gelecektir. Manisa yollarının yenileştirilmesi için Yund dağındaki taşlardan istifa- de edilecek, yollar Bandırma parkele- rine müşabih olan bu taşlarla döşe. necektir. Tanesinin 5-5 kuruşa mal olacağı anlaşılmıştır, Velioğlu caddesinde ve Kurtuluş parkı karşısında Hususi idare ile Be- lediye ve ortaklar arasında kurula- cak olan kooperatif tarafından on me- mur evi inşa edilecektir, nizamname hazırlanmaktadır. Dış mahallede bir Çocuk bahçesi, Belediyeler bankasından almacak 44 bin lira para ile asri bir mezbaha ya- pılması karar altına alınmıştır. Mez- baha inşaatı münakasaya konmak üzeredir. Belediye, şehrin sıhhi durumunun ıslahına çalışmaktadır. Siird şehrinde yer yer güzel binalar yükseliyor içme suyunun İsalesi müteahhide ihale edildi nümune evlerinin yakında inşaatına başlanıyor Siirde damdan bir kuş bakışı (X işaretli zat muhabirimizdir) için idare binaları ve tuz ambarları | Siird (Akşam) — Şehrimizin ezeli bir derdi olan su işi (120,000) ilra be- | dölle geçenlerde ihale edildi. Su yolları hafri işi başlamıştır. Ya- kında boruların döşenmesine başlana- caktır. Tesisatın bir an önce bitiril mesi matlâp olduğundan müteahhidin müddetinden ervel bütün işleri bitire. ceği anlaşılmaktadır. Diğer türaflan elektrik fabrikasının binası da bit- mek üzeredir. Nümune fırınının İn- şası da hayli ilerlemiştir. Yeni inşaat sayesinde - Siirdin çok çâbuk çehre- sini değiştireceği anlaşılmaktadır. Yeni şehirdeki vali konağı inşaatı bi- | tirilmiştir. Vilâyet tarfaımdan yaptırılması ka | rarlaştırılan mümune evlerinin de yakında yaptırılmasına başlanacak ve kışın hulülünden evvel bitirile- cektir, EL bin İira sarfile tuzla memurları yaptırılmaktadır. Silrd halkı damda yer ve damda yatarlar, Gündüzleri tahammülsüz sıcakların tesirile bunalan halk ge- celeri bunun acısını çıkarırlar, Siir- din iklimine Türkiyenin hemen hiç bir tarafında raslayamazsınız. Gün- düz ne kadar sıcak oluma olsun ak- şamdan sonra hava tamamen deği- şir. Damda yatanlar bilirler, hattâ ekseriya yorgansız yatılmaz ve insan Adeta üşüdüğünü hisseder, Bir gece yarısı civar mahalleden du- yulan feryadlar ile uyandık. Vakayı tahkik ettim. 13 yaşlarındaki bir ço- cuğu akrep sokmuş ve zavallı yavru bir müddet sonra can vermiştir. Bu gibi vakalara nadir de olsa raslan- makta olduğundan bu hususta Be- lediye bazı kararlar alır ve bunu hal- ka duyurursa çok yerinde olacaktır, Adanada her şey bol fakat pahalı Belediye pahalılıkla mücade- le etmeğe başlıyacak Adana (Akşam) — Çukurovada her şey bol, fakat her şey pahalı, ha- yat çok pahalıdır. Adana Belediyesine üzerinde çok ciddi çalışması icab eden bir vazife verilmişti. Hayat pahalılığı ile mücadele, Hayat pahalılığının iktisadi kur. tuluşumuzla alâkadar ve geniş bir bakımla mütalâası muktazi bir mese- le olduğundan, bütün devlet teşkilâtı ve mahalli idarelerin bu işle vazifeli oldukları âşikârdır, e İktisad Vekâletinden Adana valili. ğine çok mühim bir tamim geldi. Bu tamimde, bilhassa havayici zaruriye maddeleri üzerinde Belediyelerin sıkı bir fiat konlrolunda bulunmasının çok hayırlı neticeler vereceğinin ,t0c- rübelerle sabit olduğu ve bu maksadla yapılacak ilk işin tedkik mevzuunu teşkil eden maddelerin istihsalinden istihlâkine kadar geçirdiği bütün saf- haları gözden geçirerek fiatlerin ne suretle konulduğunu tayin etmek ve pahalılıkla mücadele etmek lüzumu bidirilmiştir. Bu neticeyi alabilmek için Adana vilâyetile Belediye iş birliği yapacak- tar, Haber alındığına göre bugünlerde vali B. Faik Üstünün riyasetinde bir komisyon toplanacaktır. Buy komis- yon, yapılan işler hakkında her ay Tİ- caret Vekâlelini bir raporla haberdar edecektir. Söylendiğine göre, mesken mevzuu da burada tedkik edilecektir. Erzincanda elektrik Tesisat için Belediyeler ban- kası 150 bin lira veriyor Erzincan (Akşam) — Şehirde elek- trik tesisatı vücude getirmek için Be- lediyeler bankasından yapılan 150 bin Uralık istikrazın muamelesi tamam- lanmış, paranın verilmesi için resmi emir gelmiştir. Elektrik tesisatının 7a- pılması, Dahiliye Vekâleti tarafından münakâasaya konacaktır. Haber, Erzincanda sevinç uyandır. mıştır, Anadolu ve Trakyadan haklı dilekler (1 İneklerin caddelerde başi- boş dolaşmasına meydan vermemeli Ayancıktan bildiriliyor: Ayancık sokaklarında başt boş dolaşan ineklere sık sık tesadüf edilmektedir. Şimdiye kadar Bele- diyeye yapılan milracaatlar weüs- bet bir netice vermemiştir. Her ne kadar bu gibi hayvanların sahip. lerinden muayyen bir para cezası alındığı Belediyece söylenmekte ise de sokak üralarında dolaşan, başlarile çöp tenekelerini devire- rek, muzahrajatı etrafa dağıtan hayvanların adedi bir türlü azal. mamaktadır. Sıhhi mevzuata uymyan ve halkı rahatsız eden bu vaziyetin önüne geçilmesi hususunda Bele. diyemizin nazarı dikkatini cel betmenizi rica ederiz. Niyazi Göksel (> Memleket sahifesi, her hafta bu sütunda Anadolu ve Trakya karileri- mizin haklı şikâyetlerini, bülunduk- lari vilâyet, kaza ve köylere âid 3a- mimi dileklerini alAkadar makamların nazarı dikkatine arzedecektir. Yalnız bu dileklerin sütunlarımızda yer ai- müsi için tamamen muhitin ihtiyaci- na tekabül etmesi ve her türlü şah- si düşüncelerden uzak olması lâzımdır, Şikâyet ve dileklerinizi sarih adres- lerinizle «Akşam - Memleket sahifesle muharrirliğine gönderiniz | Tekirdağ bölgesinde mahsul vaziyeti ne halde? Buğday ve ketentohumunda bereket var, Kuş yemi bu sone az elde edildi gesinde kışlık ve yazlık mezruatın en ziyade muhtaç olduğu mevsimlerde havalarını kurak gitmesi ve sonradan da yağışların sıklaşması ve fazlalaş- ması yüzünden mahsulâtın bir kısmı müteessir olmuştur. Görüştüğüm çifçi ve ihracat tacir- lerinden öğrendiğime göre: 938 yılma nazaran bu yıl buğday ve ketentohu- munda nisbeten bereket vardır. Son tahminleerg öre, bu yıl kuşyemi zeri- yat sahasının geçen yıla kıyasen yüzde | elli nisbetinde az olması ve yağmur- Yeni mahsul borsa önünde Tekirdağ (Akşam) — Tekirdağ böl- ların'tam zamanında düşmemesi, Trakya mıntakası itibarile İstihsal rekoltesini 95-100 bin çuvala düşür- müştür, Geçen seneden kalan 30 bin çuvalı yeni sene mahsulüne ilâve etmek suretile hasıl olacak 125 - 130 bin çuval raddesindeki malın bu yıl piyasaya çıkarılması, fiatlerde bir ha- raret ve yükseklik meydana getirece- ği yerde, hâlen iç piyasalarda vaki olan alım ve satımlardaki düşüklük- leri müstahsillerimiz arasında derin aksi tesirler yapmaktan hali kalma. mıştır, Demir şehri Divrikte amele evleri yapılıyor Kasabaya temiz bir içme suyu getiriliyor bir sene zarfında mühim mıktarda demir cevheri çıkarıldı Divrikte amele evlerinin temelleri atılırken kaymakam nutuk söylüyor, 1 işa- reti Sivas valisini, II Mühendis B. Yusufu, II Maarif müdürünü gösteriyor Sıvas (Akşam) — Divrik, Sıvasu bağlı güzel ve şirin kazalarımızdan biri olduğu gibi, tarihi durumu da çok eski bir kazamızdır. Divriğin ye- tiştirdiği değerli mebusumuz B. Ab- dürrahman Naci Demirağ, ve B. Nuri Demirağ kasabanın imar ve kalkın- masına büyük maddi yardımlar Sar- fediyorlar. Nuri Demirağın Divrik Is- tasyon yamaçlarında yükselttiği or- taokul 70 bin Hra sarf ile meydana gelmiştir. B. Abdürrahman Naci Demirğa da kasabanın yıllardanberi beklediği *e- miz İçme suyunu 19 kilometrelik bir yerden kasabaya getirtmektedir. Su, Cümhuriyet bayramında kasa» baya akıtılacaktır, Ayrıca kasabanın ışık işi üzerinde de tedkikler yapıl- maktadır. Kıymetli ve çalışkan valimiz B., Muhtar, bersberinde Maarif müdürü B, Rifat Necdet Evrimer, Vilâyet Jan- darma komutanı yarbay B. Asım ol. duğu halde Divriğe gitmişler, orada kaza işlerini tedkik ve okulları teftiş etmişlerdir. Ayni zamanda Divrik için hakiki bir servet olan Demirdağ şan- tiyesini de gezmiş ve Eti Bank tara- fından işletilmekte olan Divrik demir madenleri işletmesi müdürlüğünün 250 kişlik amele evinin temel atma merasiminde bulunmuştur. Bu merasimde demir şantiyesi na- mına kaza kaymakamı B. İbralüm Rüştü Altıok güzel bir nutuk söyle- miş, valimiz B, Muhtar veciz birkaç söz söyliyerek binanın İlk temel ta- şını koymuştur. Demir madeninden, bir sene olma- dığı halde, mühim miktarda cevher istihsal edilmiştir. Yeni kırma maki neleri geldikten sonra istihsal haddi âzamiye çıkarılacaktır. Maden civarı, elektrikli küçük ve zarif bahçeli evleri ile daha şimdiden bir maden şehri manzarasını Ver- mektedir,