20 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

20 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

(Baş tarafı 1 inci sahifede) tür, Reisicümhur yarın kati neticeye ulaşacak olan kırmızı ve mavi kuvvet- ler aralarındaki mukabil çarpışmala- rın cereyanı etrafında manevra ko- mutanından aldığı izahatle beraber vaziyeti bizzat arazi üzerinde takib etikten sonra tekrar otomobilin3 bi- nerek seyahatine devam etmiştir. Relsicümhur, yolunun üzerine te- sadüf eden Toloz nahiyesinde kendi- sini ellerinde bayraklar olduğu halde karşıla çıkan köyülerle yakından alâka olarak otomobilden indi, köylülere iltifat etti ve biraz dinlen- lenmek üzere odasına girdi. Bu- rada köylüler tarafından kendilerine kahve ikram edildi. Milli Şef kahve- sini içerke: ünden Zzi- rai durum, bu razi ve okuma işleri etrafında izahat aldı, Trakya umumi müfettişinin verdiği izahatı dinledi Milli Şef, köyde bir radyo bulunma- sından ve bundan köylünün pek isti: fade ettiği hakkında verilen izhattan çok memnun kaldılar. İönünün Toloz köyündeki tedkikatı bir-sa, adar sürdü. Burada yeni te- dis ri 1 rağım ve mektep ihşaatını gezdikten sonra 1530 dâ Kırklareline avdet eden Milli Şef, hususi trenlerinde 18,30 a kadar İs- trahat buyurdular Reisicümhurun akşam üzeri Kırk- İarelinde bir gezinti yapacakları şayi oldu, İstasyona uzanan cadde, Bele- diye parkı, Belediyeye giden yol baş- tan başa halkla doldu, Mini Şef, hal. kın alkışları ve sevinç tezahürleri arasında saat 18,40 da otomobili ile Kırklareline geldiler ve İstasyon cad- desini takiben Belediye parkı önün- den geçtiler. Binlerce halkın biriktiği bu geniş meydanda tezahürat Son haddini bulmuştu. İnönü askeri has. taneye kadar ilerledikten sonra tek- rar döndü, Parti binası önünden ge- çerek şehre hâkim bir noktada bulu- nan Camiikebir mahallesine çıktı. Burada otomobilden inen Mİlli Şef, | şehri bir müddet temaşa etti; Vali B. Ihsan Doksoydan muhtelif binalar hakkımda izahat aldı. Göçmen evlerinde Reisicümhur, bu sırada biraz ileride bulunan göçmen evleri ile oldular ve bu evlerden birinin içini gezmek arzusunu izhar ettiler. Ya- nında Başvekil doktor B. Refik Say. dam olduğu halde, Rusçuktan buraya Etlip yerleşen Ahmed ve Yunus isimli İki bacanağın evine girdiler, Burası te- Miz döşenmiş, iki odalı küçük bir Böçmen evi idi. İnönü, odaların içine girerek gezdikten sonra arka odaya geçti ve yer minderine oturdu, Köylü- ler de karşısınü diz çöküp oturdular. Reisicümhur Yunusla konuşmağâ başladı: — Ne kadar oldu geleli? — Dört ay. Yaldnız mı oturuyorsun? Bacanağımla beraber Ne vakıt çıktın Rusçuktan? Beş sene var, Hemen buraya cu yerleştin? Hayır, bu evi iki sene evvel ver. diler, Yeni yerlestik kirada oturuş — İşini düzelttin mi? — Çok şükür hamdolsun... — Kazancın nasil? — Bin bereket versin, lâkadar i | Almanya, haken hazırbışi Kırklarelinde Milli Şefin otomobili etrafındaki kalabalık — Ziraat yapmıyor musunuz? Daha tarla alamadım. Amma komşuların yapıyorlar? Onların tarlaları var, — Kaç nüfussun, — İki nüfus, Çocuğun olmadı mı? — Olmadı paşam.. Reisicümhur bu sırada Yunusun yanmda oturan Ahmede dönerek: Senin çocuğun yok mü? — Yoktur. - Oldu mü ya?. İ — Üç çocuğum vadı, üçü de öldü | unlardan birisi Tunada boğuldu. Kizımı kocaya vermiştim, © da orâ- da öldü. Mini Şef, göçmenlerle yaptığı has- bihalden sonra civarı başlan basa dolduran diğer göçmenlerin alkışları arasında otomobiline bindi. Yine $€- hir içinde bir cevelân yaptıktan son- ra İstasyondaki hususi trenlerine av- det etti, Milli Şef, geceyi Kırklare- * linde geçirdi Mareşal Fevzi Çakmak, manevra | harekât komutanı orgeneral Fahrettin | Altay ve başhakem yarın (bugün) öğ- leye kadar burgda karargâhia kala. caklar ve öğleden sonra manevra $a- hasına gideceklerdir, Geçid resmi hazırlığı Kahraman ordumuzun Edime 've Kırklarelinde yapacakları büyük res- mi geçid hazırlıkları süratle ilerle tedir. »Edirnede tayyare meydârinda yapılmasına başianılan 30,000 kişilik iribün bitmek üzeredir. Resmi geçidde Mısır askeri heyeti ve ataşemilterler de bulunacaklardır. Mısır askeri heyetini İstanbuldan almak üzere buradan bir heyet İstan- bula hareket etmiştir, Ş. Rado Asılsız haber Ankara 19 (A.A.) — Beden terbi- yesi genel direktörlüğünden: 18 tarihli Cumhuriyet gazetesinde, yüksek hakem komitesinin toplanarak İstanbul bölgesi birinci futbol küme- sini teşkil ettiklerine dair oir haber intişar etmiştir. Vazife ve salâhiyetleri ayn bir ta- limatname ile tesbit edilmiş olan yük- sek hakem komitesinin bu işlerle alâ- sı olmadığını, henüz hiçbir makamca böyle bir şey görüşülüp karar veril- mediğini, bu hususta çıkan haberin asıl ve esastan tamamen âri bulundu- ğunu tavzih ederiz. İngiliz Japon görüşmeleri Tokio 19 (A-A.) — Siyasi mahafil, İngilterenin bügüne kâdâr tutulan esas dalresinde “Tientsin meselesini görüşmekten imtinamı ve müzakete. Tere başka devletleri ve hattâ doküz- lar muahedesini imzalıyanları dâ İş tirak ettirmek istemesini hayretle kar- şılamıştır. İngilterenin bu hattı kareketi To- Kio anlaşmasının ihlâli suretinde te- i iâkki edilmekte ve matbuat bundan ab eden neticeleri çıkarmasını hükü- meiten istemektedir. Öyle zannediliyor ki, Toklo konfe- | rTansı akim kaldıktan sonra Tienisin meseleleri askeri -makamat tarafın. dün hallolunacaktın. | tı, Polonyaya şiddetli hararetle devam ediyor Bavyeradan 50,000 Alman askeri Slovakyaya girdi Polonya, Bohemya ve Moravya hudutlarını kapadı Berlin 19 (A.A.) — İyi haber alan mahflilerde söylendiğine göre Slo- vakya topraklarının Alman ordusu tarafından işgal ve tahkim edilebile- cek olan kısmının tahdidi için Al- manya İle Slovakya arasında bir iti- 1âf imza edilmiştir. Bir Alman askeri heyeti Bratisla- va'da bulunmaktadır. Heyet da'mi Alman askeri heyetinin vazife vs 8€- lâhiyetlerini tesbit edecektir, Bratislavada bir Alman askeri kumandanlığı teessüs ettiğine dair Times tarafından verilen haberlerin aslı bu olduğu ayni mahfillerde flâve edilmektedir. Diğer emetten «Alman bahriye ga- zetesi> arasında selâm teatisini tanzim eden bir kararnamenin metnini neşret- mektedir. Paris 19 (A.A.) — Excelslor gazete- sinin verdiği bir habere göre, Slovak- yanın hükümet merkezi olan Bratis- lava'da bir Alman kumandanlığı ku- . rulmuştur. 100,000 kişilik Slovak ordusu Alman- yanın emrine verilmiştir. Berlin 19 (A.A.) — Alman matbun- hücumlarında devam etmekte ve orada oturan Al- manlara yapılan muamelenin taham- mül edilmez bir hal aldığını yazmak- tadır. Gazeteler, Alman olduklar için kütle halinde yapılan tazyik vakaları- nı sayarak bu vaziyetin artık devam edemiyeceğine işaret ediyorlar. Berlin 19 (AA) — Polonya, Bo- | hemya ve Moravya hududlarını dün kapamıştır. 50,000 Alman askeri Slovakyada Londra 19 (A.A) — Varşovadan News Chronicle gazetesine o bildirili. yor: Bavyera gamizonlarının büyük bir kısmını teşkil eden 50,000 Alman a3- keri Slovakyaya gelmiştir. Polonya - Slovak huüdudunda bu «skerlerin muhtelif mevkileri işgal ettikleri bil- dirilmektedir, Söylendiğine göre şim- diye kadar bu hududda bulunan Avusturya alayı hemen tamamile geri alınmış ve yerine Almanyadan gelen kıtalar ikame edilmiştir. Ber- Mn Avusturyalıların itimada lâyık olmadıkları kanastindedir. Çünkü bunlar Slovak ve Çek halkına karşı lüzumundan fazla dostluk göster. mektedirler. Avusturya askerlerinin Slovaklara: «İztirab içinde bulun- duğumuz şu sırada siz bizim kardeş- lerimizsiniz» dediklerinin İşitildiği söylenmektedir. Leh -Ingiliz ittifak paktı İttifak muahedesi gelecek hafta Londrada imzalanacak Londra 19 (A.A) — Perşembe gü- nü Londraya gelen Polonya hükü- metinin askeri müşaviri Kulski dün akşam İngiliz - Leh ittifakının nihaj metnini hazırlamak üzere İngiltere Hariciye Nezaretinin hukuk müşaviri #ir Malkin ile görüşmüştür. Öğrenildiğine göre, ittifak gelecek hafta zarfında lord Halifax ile Polon- ya sefiri kont Racziynski tarafından imza edilecektir. Fransız - Leh anlaşması Varşova 19 (A.A) — Polonyanm milli müdafaası için bir kredi açılma- sna dair olan Fransız - Polonya an- Jaşmasının aktedildiği haberi burada derin bir memnuniyetle karşılanmiış- tır. İki memleket arasındaki samimi- yet ve müzakerelerin çok kısa bir za- manda neticelenmiş olması ehemmi- yele tebarüz ettirilmektedir. Papa Lehistan sefirini kabul etti Castelgandolfo 19-(A A.) — Papa dün akşam Polonyanın Vatikan nez- | dindeki sefirini kabul etmiştir. Alman ve Slovak askerleri | Zabitler Polonyaya İltica etmek i$ teyen Çeklerle Slovaklarin “hüdudda geçmesine müsaade etmişlerdir. Almanyadan buraya 60 - 70 vagor telörgü gelmiştir. Slovakya hükü metine de Polonya hududuna -; yolların inşasını biran “evvel *. laması için emredilmiştir. Londra 19 (A.A.) — Bu sabahktin giliz gazetelerinin mtüşahedesine göre, | Alman - Polonya gerginliği yakında İ bir karar verilmesini icabettirecek de receyi bulmuştur. Matbuat, Polonya. nın Alman fütuhat hırsının kurbanı | olduğunu yazmakta ve Varşova hükü. metinin gösterdiği mükemmel itidali medih ve sena etmektedir. Alman matbuatının Polonya üley- hindeki mütezayid hücumlâtırı kay. deden gazeteler, İngiliz - Rus müza- kereleri hakkında bazı sâbırsizlıklai göstermektedir. Leh mahafilinin fikri Varşova 19 (A.A) — Alman - 8 vak muahedesi hakkında tef: i bulunan Polonya hükümet mahfik lerinde şöyle denilmektedir. Alman » Slovak asker) ittifakı esa- sen çoktanberi fiilen mevcud bir v ziyeti tevsik etmektedir. Bunun rsber bu ittifak, Polonyayı ik mek gâyesile Slovakyada b Alman kıtalarının ve malzemesir takviyesine yardım edecektir. İhata siyasetini takibedenler garb demok- rTasileri değil, Almanlardır. Polonya- hara taarruz etmek üzere değilse bile, sarahaten onları korkutmak maksatile ecnebi bir memleketin İş- galine ihata kelimesinden başka bir isim verilemez. Bir Amerikan gazetesinin fikri New « York 19 (A.A.) — New - York Times gazetesi bugünkü başmakale- sinde şöyle yazmaktadır: #Hitler Slovakyanın hududlarım 25 sene için garanti ettikten beş ay sonra bu memleketi askeri işgal al tana aldı, Bu hal Alman De tarafından yapılan valdlerin tamaml. le kıymetsiz olduğunu ve kendisile anlaşma imkânı bulunmadığını gös- termektedir. Çünkü böyle bir anlaş- manın Hitlerin işine gelen müddet ten bir gün fazla süreceğini kimse temin edemez. Danzigi Almanyaya vermekle Hitlerin istediği gün sona erecek olan bir mütareke satın alın- mış olacağından kimsenin şüphesi yoktur. Böyle yapmak ona yeni bir Südet mıntakası ihdas etmek ve yeni bir istilâda bulunmak için bir hare ket noktası vermek demektir» Moskova müzakereleri İhtilâfın Uzak Şark işile katiyen alâkası yoktur Moskova 19 (AA) «Polska Sbrolna», «Express Porannys (o ve «Kurjer Warszevskiş adındaki Polon- ya gazeteleri, Sovyetlerin Uzak Şar! bir harp çıktığı takdirde İngiltere ve Fransanın yardımını istediğinden Sovyet, İngiliz ve Fransiz askeri he. yetleri arasında ihtilâf çıktığına dair bir haber neşretmişlerdir, ar madır ve filen mevcut ihtilâf büsbü. tün başka bir meseleye aid olup Uzak Şark işiyle katiyen alâkadar değildir. Moskova 19 (AA.) — İngiltere ve Fransız askeri heyetleri ile Sovyet as. keri heyetleri arasında bugün de gö- rüşmeler yapılmamış ve bugün Ziraal sergisinin gezilmesine tahsis olun. muştur. Londra 19 (A.A.) — Lord Halifaz bugün Londraya dönmüş ve Hariciye Nezaretine giderek İngilterenin muh- telif Avrupa hükümet merkezlerinde- | ki diplomatik mümessi'lerinden geler. İ raporları tedkik eylemiştir. Lord Ha lifax, pek muhtemel olarak yarın sa. | bah yeniden Ynorkshire dönecektir.