20 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

20 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Büyükada dünden itibaren susuzluktan kurtuldu Sıra ile; Iskele yanındaki çeşme başında, Vali B. Lütfi Kırdar merasimde nutuk söylüyor, Dahiliye Vekili makine mühendisinden izahat alıyor (Baş tarafı L-inci.sahifede) öarla dün .saat 12.den itibaren Ada- daki evlerin musluklarına gelen su, Büyükadanın bu ezeli derdine nihayet vermiştir, Büyükadaya suyun akıtıl- masi parlak ve neşeli bir tarzda tesid edildi. Davetliler, köprüden 9,15 te kal kan vapurla hareket etmişlerdi. Va- purda Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak, Vali ve Belediye relsi B. Lütfi Kırdar, İstanbul mebuslarından general Re- fet, general doktor Hakkı Şinası, B. Şükrü Âli, B. Salâh Cimcoz, B. Ziya- eddin, umumi meclis azası, belediye erkânı, gazeteciler ve diğer davetliler vardı, Davetliler, Büyükada iskelesinde mezun bulunan Adalar kaymakamı B. Şevket, kaymakam vekili B. Kemal, Halk partisi Adalar reisi B. Süleyman Ve Adaları güzelleştirme cemiyeti rel- si avukat B. Emin Âli ile diğer zevat tarafından karşılanmışlardır. İskele meydanını dolduran kesif bir halk kütlesi, Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak ile etddi azmı ve takip fikri sayesinde nisbeten kısa bir zaman | içinde Büyükadalıları suya kavuştu. | ran B. Lütfi Kırdarı hararetle alkış- | ladılar. Davetliler su terfi istasyonunda | Davetliler, burada arabalara bine. | rek Maden cihetinde Kumsal mevkiin- | de Belediye Sular idaresi tarafırldan | yapılan su terfi istasyonunun önüne geldiler. Bu mevkide sahilde “denize doğru uzanan bir iskele yapılmıştır. İskeleye yanaşacak su nakline mahsus yapurlardan alınacak Elmalı suyu is- | kele üzerinde mevcud bulunan boru- larla ve altı müsluk vasıtasile bu mev-| kide inşa edilmiş terfi istasyonuna akıtılmakta ve beheri saatte yüz ton $u veren iki makinenin tazyikile 900 ton su istiap edecek büyüklükteki Kaz. Oğlu su deposuna sevkedilmektedir. Terfi istasyonunda hâzır bulunan zevat yarım saat kadar beklediler. Bu sırada Heybeliada tarafından ilerli. yen Limanlar umum müdürlüğünün 300 ton su istiap eden su vapuru Su is- kelesine yanaşmıştı, Valinin nutku Bu esnada Şehir bandosunun çaldı. | ğı İstiklâl marşile merasime başlan. dı. Bunu müteakip Vali ve Belediye Reisi B. Lütfi Kırdar, terfi istasyonu- nun önünde kurulan oparlörün başına geçerek şu nutku söyledi: «Sayın arkadaşlar! sİstanbulumuzun muhteşem varlığını teşkil eden çerçeve içerisinde, - Adaların, emsalsiz. küzelliklerile şüph. yok ki çok | hususi ve kıymetli bir mevkii vardır. Kalb- Jerimizdeki İstanbul sevgisini biraz tahjil #dince orada, Adaların büyük mevkiir. dalma sarahatle görürüz, Bu itibarladır ki gehrin en mamur, en mütena, &n temiz birer parçası olmuşlardır. Bunlara rağmen Adaların bugüne kadar bir türlü Bailedilememiş esaslı bir derdi, susuzluğu idi, İstanbula gelip vazifeye baştadığımın lk dakikasından “itibaren ehemmiyetle ele alp üzerinde durduğum pwseleler arasında Ada suyu birinci plân- da yer almıştı. Filhakiks bu, o kadar kolay bir iş olma- dı. Etüdü, plânlarının hazırlanması, icab eden diğer hasırlıklarının tamamlanması, servisin tanzimi İçin alâkadar diğer te- şekküllerle temas »e müzakereler yapıla- rek mutabık kalınması ve nihayet filler harekete geçip tesisatın ikmali için tam sekiz Gv ia3al sarfetmek icab etti Vilcusin getirilen tesisatı bugün İşletmeye Açarken ümid ediyorum ki sayın Adahlar pe bul da - ei inşaatın devami müddetince biraz sabır- mış olsalar bile, geçen bu müddeti sar etmiyeceklerdir. Uzun devirler tahakkuk edemiyen bir işin sekiz ayda bitirmiş olmasını hattâ Yalnız, hüsnü telâkki ile kalmıyacaklar, bilâkis Sular idaresinin nasıl bir enerji ile çalışmış olduğunu takdir edeceklerdir, ka- naatindeyim Büyük Mi Şef, çok eskiden, daha Başvekillikleri zamanında, bir hitabesinde asu gibi azize tabirini kullanmışlardır. Bu söz bütün memleket için umumi bir direk- tif oldu. O gündenberi yer yer bir çok be- Jediyeler #u işlerini hallettiler. Bir çok be- lediyelerin de faaliyetle ayni mevzu Üze- rinde çalıştıklarına şahit oluyoruz. Bu umum! mesaiye İstanbul şehri de elbette ki ittiba edecekti, Nitekim İstan- (Terkosta), Kadıköyünde(Kimalda) Adada, Bakırköyünde hülâsa şehrin tün su tesislerinde Azami faaliyetle çalış- maktadır. Bugün mesaimizin Adada aldığımız bu netleesi ne kadar mütevazi olursa olsun Ada halkının sihhi ve medeni en mübrem bir ihtiyacımı karşılamış bulunmaktan derin bir haz duyuyoruz. Adahlara kutlu ve müteyemmen B. Emin Âli'nin cevabı B. Lütüi Kırdarın şiddetle alkışlanan bü nutkundan sonra Büyükada halkı namma avukat B. Emin Âli, aşağıdaki güzel nut- ku ile Büyükadalıların şükran hislerine tercüman oldu: «Muhterem Vekil, sevgili Vali, aziz mi- safirlerimiz, Bugün Ada mütevazi tarihinde indığı pek mesud günü Yağıyor. Ada yıllarca hasret çektiği suya 20r ras- Çünkü, bir kaç pü- | Davetliler İstiklâl marşmı dinliyor dakika sonra kavuşuyor. Bu, düne kadar erişilmez bir hayal, inanılmaz bir masaldı. Şimdi maddi bir hakikat oluyor. Adahlar, küçüğünden büyüğüne, yoksu- lundan zenginine kadar gizlenmez coşkun sevinç heyecanları içindedir. Bu tahassüs- leri daha salâhiyetli ağırlardan İşite- ceksiniz. Fakat, beni huzurunuzda ilk ön- ce söz almak cürelinde bulunduran şahsi sevinç, büsbütün taşkın, herşeyden Üstün- dür. Hattâ onu muvaffak esetini bir ba- banın haklı gururile seyreden kıymetli Valimizin yüksek duygularile bile ölçebi- dirim. Adalıyım.... Umumi sevinçte payım var, Adaları güzelleştirme gibi bir maksadla kurulan cemiyetin, reisi diye taltif edilmiş naçiz bir uzvuyum, Güzel Ada bugün çir- kin bir mahrumiyetten kurtuluyor. Ce- miyet öz dileklerinden birineseriyor. Buna seviniyorum. Belediyenin su işlerile uğra- şan bir teşekkülünde vazifem var. Böyle resmi bir hizmetin fini semeresi Önünde bulunuyorum. Bunlardan başka on bir sene buişpe- #inde sabırla koştum. Ada suyu benim için bir kevser oldu. Erişilmez bir kevser.. Bu- gün dildadesine kavuşmuş bir Aşık vazi- yetinde, masum bir vuslatın zevki için- deyim. Adalıların aziz misafirleri, Hüzurunuzda. hepinizin ve hepimizin bildiği Obir hakikati o tekterliyacağım. Unutanıyalım ki, Ada, suya, Cümbhuriyet idaresinin çelik iradesini temsil eden, on- dan ve Mimi Şefimizin nurlu feyzinden ühâm alan tek bir adamın azim ve kara- rile, gevşemez himmetile kavuştu... Vali- miz Lülfi Kırdarın!.. Ona hiç bir Adalı tarafından itiraz kor- kusu almaksızın umum namına SOnSUy gükranlar sunuyorum. oi- sun! Fakat çok korkuyorum.. İnsan bulduk- ça bunar derler, Valimizin muhterem $€- lefi zamanında elektriğe, Lütfi Kırdann harikavi hiznmetile suya kavuşan Ada şim- di de kendisinden, meselâ liman isteime- sin.. Fakat bugünkü eşsiz muvaffakı- yet ayni zamanda bize bir kere daha öl retti ki, samimiyetle, azim ile başlanılan herşey, halkın bu dileği müsteiad gö- rünse bile, bilhassa inklâp Türkiyesinde ergeç tahakkuk eder ve edecektir. Adanın bügünkü gerçek bayramını şe- reflendirdiğinizden dolayı başta faziletkâr Dahiliye Vekilimiz olduğu halde hepinize yürekten teşekkürler ederiz.» Dahiliye Vekili kurdeleyi kesti Bundan sonra B. Lütfi Kırdarın ri- cası üzerine Dahiliye Vekili B. Fâik Öztrak fabrika kapısı önündeki kurde- leyi kesti ve derhal makineler işleye- rek . yukarda izah ettiğimiz gibi - su tankındaki su bu makineler vasıtasile terfi havuzuna sevkedildi. B. Faik Öztrak kurdeleyi keserken hazıruna hitaben: — İnşallah çok yakında Adalar, va- mta olmadan membuından suya kavu- şurlar, dedi, Bunu müteakip, Dahiliye Vekili he- nüz daha inşaatı tamamlanmıyan ter- fi istasyonu binasına girdi ve maki- nelerin işleme tarzı ve su isale kudre- ti etrafında Sular müdürü B. Ziyanın Su gibi aziz verdiği izahatı alâka ile dinliyerek B. Ziyaya — İnşallah daha büyük işler başar- mağa muvaffak olursunuz!u temenni- sinde bulundu. Bundan sonra merâa- simde hazır bulunan zevât, arabalar? binerek iskele meydanında tesis edi- len çeşme başına giderlerken yolda bi- rTiken halk Dahiliye Vekili ile Valiyi al. kışladıfar. Burada inşa edilen çeşmenin başın» da «B. 8. İ. 19/3/1939> yazılı bir ki- tabe vardı. Çeşmelerden su akıyor 'Tam saat 12 de terfi istasyonu va- sıtasile verilen su çeşmeye gelmişti, yerdeki musluk bir burgu ile açılınca, kuvvetli bir tazyik ile su bir iki metfe yüksekliğe kadar fırladı ve arka: kuvvetli bir alkış tufanı Koptu. Ç menin diğer bir almağa müsaitli. Burad dıktan sonra davetli Plâj otelinde öğle yemeğine davet edildiler, Burada Iki saat süren neşeli bir ziyafette yu- kanda isimlerini yazdığımız zevatlan başka Adadan mer Kütahya mebusu B. Recep Pı tanbul mebusu B, Salâh Cime manlar umum müdürü B. Rauf yas da hazır bulunmuşlardır. $ bandosunun ve otel orkestrasının çi dığı parçalar arasında yemek dev ederken umumi meclisin Adalar 4 Avni Yağız ayağa kalktı ve irtie şu hitabede bulundu. B, Avninin hitabesi 26 yıl KUNgi ve Recep Pekerin i sekreterliği zamanında Adalar bir kongresi yaptılar. Bu kongre, cetlerinin müsbet neticeler takib eden en güzel yolunu şu düsturla eden migti Ferdi varlık mr içinde, ferdi servet su İçinde idi k kurak lim “bir mıntakada gresindi zafer Veli doktor LOtfi Kırdar hürmetle sefi dedi. larim, ızdan Ssonm umumi mecli, ımdan bayan Meliha Avni de şu cümlelerle hissiyatını ifad: etti; — Bügün Adanın su bayramıdır. Bu işi başaranı, imeydana getireni al- kışlamak bir vazifedir. Bu su çağla yıp aktıkça, Lütfi Kırdar nan bür- metle anılacaktır. Sular müdürü B. Ziya da söz alarak umumiyetle İstanbulun su vaziyeti et- rafında izahat vererek: — İdarenin başında olduğum halde bu kadar kısa bir zamanda Adaya su vereceğimizi ben de ümid etmiyordum. dedi, Ve Adalıların duydukları mesud gevke işaret ettiğini kaydettikten son- ra Dahiliye Vekilini ve Valiyi selâmlı- yarak tebrik etti. Dahiliye Vekilinin nutku Yemeğin sonuna dağru, Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak ayağa kalkarak: — Adayı suya kavuşmuş görmek be nim için de ayrıca bir zevk teşkli edi- yor. Suyun medeniyet sahasındaki yük« sek mânası çok vazıh ve barizdir. U. gun geçen bir devrede Adanın gile nisbet kabul etmi mahrumiyet geçirmesi b arkadaşlarım bunu kismen meyi benim mesuliyet devrem: tcsg- (Devamı 13 üncü sahifede)