August 20, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

August 20, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

e sağır 49 Hava hücumu tecrübesi muvaffakıyetle geçti (Baş tarafı 1 inci sahifede) en ufak bir aksaklık ve karagaşlık bi. le görülmemiş, herşey, en ince tefer- rüatına kadar büyük bir intizam için- (de cereyan etmiştir. 9,35 de canavar düdükleri tehlike işaretini verir vermez halk beş daki- ka içinde sığınaklara, evlerin alt kat- Jarına, dükkânların içine sığınmış, #0 kakta, vazifedarlardan başka kimse kalmamıştı. a Sığınakların manzaralari #er, Obhanlar. sinemalar, İstanbul Sihhiye müdürlük binasının altında sureti bususiyede hazırlanan sığınak 5 -6Gdakika içinde tehlikeden ka. çışan binlerce halk ile dolmuştur. Po- lis müdüriyeti, buralarda fazla İzdi- hama meydan vermemek için icap eden ihtiyati tedbirleri almış olduğ'un- dan sığınaklar dahilindeki halk, hiç bir sıkıntıya maruz kalmamıştır. Si- ğınaklara yetişemiyenler tehlike de. vam ettiği müddetçe tek tek kuytu yerlere sığınmak suretile mefruz hava tehlikesini savuşturmağa çalışmışlar. dır. Vesaiti nakliyenin vaziyeti Diğer taraftan tehlike işareti veri- Tir verilmez sefer yapmakta olan bü- tün vesaili nakliye, oldukları yerde derhal durmuşlardır, Tramvaylar, oto- mobiller, yole ını boşaltınışlar, tak- si arabaları, en yakın taksi durağına; $efer halindeki Şirket, Haliç, Akay va- purlârı da en yakın iskeleye yanaşa- Tak yolcularını sahile çıkarmışlardır. Hareket halindeki trenler ise derhal oldukları yerde durarak yolcuları dı- şârıya çıkarmışlar, bunlar: #traftaki kirlara yayılmışlardır. Garlara yakın olan trenler ise derhal istasyonlara girmişlerdir. Hayvan ile çekilen ara- balara gelince, bu gibi vesaiti nakliye de tehlike işareti verilir verilmez ol- dukları yerde durmuştur. Arabacılar, hayvanları dingillerden çözerek bo- yunlarına yem torbalarını takmış ve kendileri birer sığınağa çekilmişlerdir. Bütün bu tedbirler, beş altı dakika için- de ikmal edildi, İruz düşman tayyareleri görününceye kadar şehrin koskoca caddelerinde beyaz filâmalı beş on hakem otomobilinin süratli süratli geliş gidişle! en başka hiç bir hareket görünmez olmuştur. Halkı rahatsız etmemek için, evvelce alınan bir tedbir ile, tecrübe devam ettiği müddet zarfında cankurtaran otomo- billeri canâvar düdüklerini öttürme. miş, itfaiye arabuları çanlarını çalma- mış, otomobiller korne kullanmamış- tır. Tayyareler görünüyor Saat 9,40 da köprü bomboş bulunu- yordu. Vazife alan zabıta memurları, gaz maskelerini giyerek elektrik direk- lerinin diplerinde heykel gibi nöbet bekliyorlar. Uzaktan, Yenicamiye sı. Zınmış, binlerce İstanbullunun. başla- rıni uzatarak semalara baktığı görü- Müyordu. Derken sant onda Süleyma- niye ile Fatih camilerinin arasındaki semada mefrüz düşman hava kuvvet- lerine mensup bombardıman filo- rın pişlar tayyaresi görünmüş ve bunu üç grup halinde arkadan diğer tayyareler takip etmiştir. Yenicami s-! ğınağındaki ahalide hafif bir dalgalan. ma var, Birdenbire tayyarelerden biri, arkasından kırmızı bir duman koyu- verdi. Bu bir zehirli gaz bombasını temsil ediyordu. Arkasından diğer tay. yarelerin de kırmızı ve beyaz renkte dumanlar saliverdikleri görüldü. Be- yaz dumanlar da tahrip bombaları atıl- dığını temsil ediyordu. Müdafaa tertibatı mukabele ediyor Bu esnada şehirde alınmış olan mü. dafaa tertibatı, manevra fişeklerile mefrüz düşman fayyarelerine bazı apartımanların damlarına ve şehrin yüksek noktalarına konulan ağır mit- râlyözler ve toplarla mukabelede bu- Tunmağa başlam arı, İlk dakikalarda alçaktan uçan releri daha yük- eklerden uçmuğa ve üzerinde bomba atmak için dojastıkları hedeflerden uzaklaşmağa icbar etmişlerdir. Ağır mitralyöz takırtıları ve top sesleri muh. telif yerlerden duyuluyordu. Mefrüz düşman tayyareleri İstanbuldan son- râ kismen Üsküdar ve Anadolu sahili. ni, ri de Beyoğlundan sonra Rü- meli sahilini takip ederek Karadenize doğru İlerlemişler, sonra büyük bir i i V ; ; Mkenin bittiğini bildiren canavar dü- dükleri çalınıncaya kadar tam bir sa- at 10 dakika geçmiştir. Hava taarruzu 10,45 de bitmiştir. Mefruz isabetler Bu hava taarruzu esnasında "Fal simdeki büyük su deposuna bir bomba isabet ettiği ve dört kişinin bombanın hasıl ettiği çöküntü allında kâldıkla- rı farzedilmiş ve cankurtaran otomo- bili ile hastaneye kaldırılmıştır. Bu yere güya tahrip bombası isabet et- miş olduğunu göstermek için siyah bir bayrak dikilmiştir. Gene Taksimde Camlıköşk gazinosunda bir yangın bombasının isabeti ile çıkan mefrüz yangın gaz maskelerini takmış itfai- ye grupu tarafından söndürülmüştür. Saat 10,14 de Taksim meydanına zehirli bir gaz bombası düştüğü farz- olunmuş, buna karşı gaz maskeleri ve kauçuk etbiselerin! giymiş olan itfaiye efradı yüya gazlanmış mınlakayı ip- lerle çevrelemişler, güzelce yıkadıktan ve kireç kaymağı tozile burasını tec- rid ettikten sonra kimsenin yanaşma- ması için de «burası gazlanmıştır»ı lev» Güya fperit gazından müteessir olan bir adamın vücudü gazın mevzii kal- ması için kireç kaymağı tozu İle uğu- larak ük tedavisi yapılmış ve mecruh imdadı sıhhi otomobiline konularak hastaneye kaldırılmıştır. Bundan baş- ka Taksim meydanının iki mühtelif yerinde bombalardan yaralanarak yer- de yattıkları farzedilen İki vatandaş da otomobillerie hastaneye kaldın. mışlardır. 'Taksimdeki tecrübelerde hava genel komutanı general Hüsnü Kılkış, gaz genel komutanı Hüsnü Ünsal, İstan- bul kumandan vekili general Osman Tufan, Emniyet umum müdürü B, Ali Riza Çevik, vali muavini B. Muzaf. fer, emniyet müdürü B. Sadettin Aka, Seferberlik umum müdürü, Belediye Seferberlik müdürü, İstanbul itfaiye kumandanı, gaz mütehassısı ve gazete- ciler bulunmuştur. Buradaki tecrü- beler, filme çekilmiştir. Beyazıd meydanında vukuu farzedilen isabetler Tayyareler, Beyamd meydanmı üç defa bombardıman etmişlerdir, BL. rinci defasında yangın bambası ve İpe- rit gazı, ikinci defasında tahrip bom. bası, üçüncü defasında da boğucu güz bombaları attıkları farzedilmiştir. Bu taarruzlaz esnasında dişci mektebi güö- ya bombalar ile harap edilmiş, bir ki. şinin ayağı, bir kişinin de kolu kınl. mıştır. Müdavatları derhal yapılmış- tır. Buradaki taarruz, hava umum ku- mandanı genral Hüsnü Kılkış, bizzat | . Mefruz düşman tayyareleri ve gazdan zehirlendiği farzedilen birine ilk tedavi usulü tatbik ediliyor teftiş etmiştir. Beyazıd meydanındakt kahvelerden birinde çıkan muhayyel yangını mahalli itifaiye grupu söndür- meğe kâfi gelmemiş, Fatih itfalyesin- den kuvvet celbedilmiştir. Fatihe isabetler Mefrüz düşman tayyareleri, ilk de- fa olarak saat 10 da Fatih üzerinde görünmüştür. Burası bombardıman edilmiştir. Fatihteki park önünde ha va gazı borularının patladığı farzedil- miş ve derhal tamir edilmiştir. Beşiktaşta deneme nasıl i? Beşiktaştaki deneme faaliyeti biraz müşkül cereyan etmiştir. Buna sebep de buradaki pazar yerinde halkın bi- rikmiş olması idi. Maamafih, tehlike düdükleri çaldıktan on beş dakika son- ra, ahali, kâmtilen sığınaklara girmiş, kalanlar da, dükkânlarının perdeleri | altına saklanmıştır. Burada bir polis memuru yorgunluktan bayıkmıştır. Bir kadın çocuk düşürdü Dünkü hava taarruzu tecrübesi esnasında, Fatihte bir çocuk düşürme vakası olmuştur: Darüşşafaka caddesinde Abdürrah- man medresesinin on numaralı oda- sında oturan Yusufun karısı bayan İfa- kat bir aralık fazla heyecana kapıl. miş ve üç aylık hamile bulunduğu ço- cuğunu düşürmüştür. Bayan İfakatın komşuları polisi haberdar etmişler, derhal çağrılan can kurtaran otamo- bilile Haseki hastanesine kaldarılmış- tar, Aklı bozuk bir çocuk muhak- kak bir ölümden kurtarıldı Bundan başka Kumkapıda da ga- | ye çarşısı intizama sokulmuş, temizlik rip bir vaka olmuştur. Kumkapı Ni- şancasında oturan on üç yaşlarında ve aklen hasta bulunan Ömer isminde bir çocuk tayyarelerin taarruzu €snâ- | kamlık ve Belediye Reisliği vazifeleri» sında, Kumkapı Hisardibi denilen yer- rada hernedense tren yolunun kenarı- na yatıvermiştir. Bu sırada da Yeni- kapıdan Kumkapıya bir tren gel mektedir. Kumkapı istasyon polis memuru B. İhya, taarruz tertibatile meşgul Bulunduğu bir sırada bu çocu- ğun vaziyetini görmüş, ve derhal ko- şarak çocuğu muhakkak bir ölümden kurtarmıştır. Hava genel komutanının beyanatı Hava genel komutanı korgeneral Hüsnü Kilkış, tecrübeler yapıldıktan Sonra bir muharririmize ihtisasatını alınan tedbirler sayesinde gerek halk ve gerek vazifedar memurlar kendi. lerine düşen vazifelerini büyük bir mu- vaffakıyetlş İfa ettiler, İlk hava ko- runması olduğu halde kısa bir an İçine İ de halkın sığınaklara veya evlerine ko-| müsteizim hareketler ve kusurlar an- | i mahsuldar top- şarak sokaklarda hiç kimse kalmama- sı büyük takdirlere şayandır. Bugün- yeter.» Polis müdürü tecrübenin neticesinden memnun Hava taarruzu neticelendikten son- Ta kendisile görüşen bir muharririmi- 7e Emniyet müdürü B. Sadri Aka: — Manevra neticelerine dair ihti. Mefruz hâva taarruzu hakkında | vilâyet bir tebliğ neşretmiştir. Aynön yazıyoruz: «Bugün «dün» yapılan birinci tay- yare deneme taarruzu hakkında vilâ- yetin tebliği: «Ordumuzun Trakyada yapmakta olduğu manevralar münasebetile İs- tanbula icra edilmesi kararlaştırılmış olan tayyare taarruzlarından birincisi 18/8/938 cumartesi günü yapılmıştır. Alarm emri İstanbul hava müda- faa komutanlığından saat 9,30 da vi- lâyet havaya karşı korunma âmirine bildirilmiş ve alarmın hitamı 10,45 de ilân edilmiştir. Tatbikat büyük bir intizamla cereyan etmiş, halkımızın ilân edilen tavsiye ve tedbirlere cid- diyetle, basiretle riayet ettikleri görül- müştür. Halkın cadde ve sokakları, na- kil vasıtalarını terkederek husust ko- runma yerlerine veya umumi sığınak- lara iltica etmekteki telâşsız ve vaku- rane şitabı takdire şayandır. İtfaiye, gaz temizleme, ilk sıhhi yardım ve cankurtarma ve teknik onarma ekip- lerinin faaliyetleri plân dairesinde ve memnuniyeti mucip bir şekilde cere- yan etmiştir. Hava deneme taarruzu ilk defa yapılmasına rağmen tashihi Hılvan günden güne “ ; güzelleşiyo Hilvan (Ak- şam) — 926da ra kaza haline ifrağ edilen Hilvan, gr yet münbit ve raklara maliktir. Elde edilen hast- lât, mahalli ihti. yacı karşıladık- tan başka civar kasabalara ihrag edilmektedir. İmar hareket- > Teri, bilhassa ka- Kaymakam ve Bele za merkezinde m meli Di Sami Akiz çarpmaktadır. Urfa vilâyeti dahilinde eşine raslanmıyacak güzellikte bir il kokul binası, modern bir hükümet konağı, kaymakamevi ve jandarma karakolu yapılmış, kasaba caddeleri ve ışıklama işlerine ehemmiyet vo- rilmiştir. Dört senedenberi kazamız Kayma» ni yapan kaymakam Sami Akiz, hal- kın muhabbetini kazanmıştır. va, 3 BS1)IT 1608 002 MA İdarehane: BabıAli civarı Acımusluk sokak No, 13 cak birkaç yerde ve küçük mikyasta vaki olmuştur. İkinci bir tecrübede 3 — Alarm işareti verilir verilmez halkın ve nakil vasıtalarının derhal oldukları yerde durmayıp tayyareler gelinceye kadar geçecek kısa zaman- dan istifade ile sığınaklara ve tenha ve tayyarelerden korunulmuş olur. 2 — Allı nakil vamtalarında hay- vanlar, arabalardan çözülecek ve ev- velce neşrolunan umumi emirde izah edildiği tarzda sağlam bir yere bağla- nacaktır. 3 — Tayyareler çekildikten sonra iperit ile gazlanmış sahalar ve inhi- dama yüz tutmuş binalar bulunaca- ğından böyle tehlike işareti ile tah- did edilmiş yerlere girmiyerek büra- lardan uzaklaşmak lâzımdır. 4 — Dükkân ve mağazeları bomba parçalarının tesirlerine karşı muhafa- 3a için kepenklerin indirilmesi faydalı- dir. 5 — Haliç köprüleri, tayyare taar- ruzlarına büyük hedef teşkil edecek. lerinden halkın bu köprülerde birik- mesi tehlikelidir. 6 — Evvelce neşredilen umumi! emrin birinci maddesinde manevralar münâ» sebetile yapılacak deneme taarruzu için harp halinin 15 ağustos 1939 gü- nünden başlıyacağı ve bitimi aynca iân olunacağı bildirilmiş olduğundan bu ilân yapılıncaya kadar halkımızın ikinci bir tayyare hücumuna intizar etmesi lâzım gelir. TT — Tevessiis saikası ile bazı cadde- lerin meydanlarına müntehi olan kı- sımlarında topluluk görülmüştür ki, bu hareket caiz değildir. Bu hütala- rın ikinci tayyare taaruzu denemesin- de tokerrür elmemesi hlakımızın yük- sek kabiliyetinden ve itizamseverli- ğinden beklenmektedir.» Boraboy gölü Pazar günleri âdeta Kâğıd- hane mesiresini hatırlatıyor $osesi Üzerindeki Boraboy köyü civa- rında, Akdağ eteklerinde çam ağaç- ları içine gömülmüş Boraboy gölünün tâ Bizanslılara kadar uzanan bir ta- rihi vardır. Derinliği bir metreden 30 metreye kadar gider, uzunluğu bir ki Tometreyi geçer. Samsun. ve civarından her sene bü- raya mevsim geçirmek üzere birçok aileler gelir. Geçen hafta gölün kena- rı âdetzx Kâğıthaneyi oandıriyordu. Göl sahili kalabalık ailelerle dolmuş, kuzular çevrilmiş, eğlenceler yapıl mış, Şehir bandosu da bu eğlencelere muhtelif havalar çalmak suretile işti- Tak etmiştir. 5 PEPEE BIR OTOMOBİL Kaldi Ye YİYEREK YEN İİ BL LİLA İŞLEVİ BE TME isHfade ediniz :