September 17, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

September 17, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Geceki ve Bu Sabahki Haberler Son dakika Fransız Başvekili cephede Alınan yeni yerleri gezdi Paris 18 — Başvekil B. Daladier cumartesi günü Paristen cepheye git- miş. ve yeni zapledilen mevzileri gezmiş, cephede bir gece kalmıştır. Başvekil Askerlerle görüşmüş, hudud yakınındaki köylere de uğramıştır. Halk köyle. rinde kalmış olup büyük emniyet göstermektedir. Sarre'de torpillerin, tuzakların ve saire mâniaların inihası, ileri hareke- tinin yavaş olmasına sebebiyet vermiştir. Alınan ihtiyat tedbirleri sayesinde ordu az zayiat ile ilerilemiştir. Garp cephesinde bombardıman Alman mevzilerinde mühim tesir yaptı Paris 18 — Siegfried hattı bombardımanının neticeleri; tayyareler tarafın- dan alınan fotoğraflarla tesbit edilmiştir. Bu fotoğraflarla bombardımandan evvel çekilen fotoğraflar, aradaki farkı bariz bir şekilde göstermektedir. Bu süretle istihkümlar wlelâtele inşa edilmiş olan kısımlarının mukavemeti az malzeme ile yapılmış olduğu teeyyüd etmektedir. Fransızlar Zveibrucken'i ele geçirdiler Londra 18 — Fransız askerleri, hududdan 8 kilometre içeride Zvelbruc- ken'i ele geçirmişlerdir. Rusya, İngiltereye karşı bitaraflıkta devamedecek ıngilterenin de siyasetinde bir değişiklik yapmasına lüzum olmadığı bildiriliyor Londra 18 (A.A.) — Hariciye neza- reti şimdiye kadar Moskovadaki İngi- liz sefirinden yülnız kisa bir rapor gi- mıştır. Sefir, raporunda Sovyet hü- kümetinin kendisine Sovyet Rusyanm Büyük Britanyaya karşı bir bitaraflık | siyaseli takip edeceğini bildirmiş ol- | duğunu beyan etinektedir. ! Salâhiyettar mahafilde beyan olun- | duğuna göre, İngiltere hükümeti, Sov- yellerin hareketleri hakkında beyanat- ta butunmak için sefir bay Seeds'in tafsilâtlı raporunu beklemektedir. Bu münasebetle bu hareketin evvel. den tahmin edilmiş bulunduğu ve Av- Tüpa hükümetlerinin Sovyet - Cermen ademi tecavüz misakının imzasından- beri bu ihtimale karşı koymak mecbü. riyetinde kalmış oldukları beyan olun- maktadır. Şu halde İngiltere hükü- metinin şimdiki siyasetini tadil et- mesinin muhtemel olmadığı ve bilhas- sa Sovyet Rusya İle Almanyanın beraberce hareket etmeleri ve Sor- yet Rusyanın - Polonyada müda- halede bulunmasının gayesi, Alman kı- taatının Sovyet Rusya hududuna var- malarıma mâni olmak olması müm. kün bulunmasına binen İngilterenin | siyasetinde bir değişiklik yapmasına lüzum olmadığı ilâve edilmekledir. Rusya Albanyanın Ukraşnalıdarı ve beyaz Rusları himaye elmesine ka- il bulunmamaktadır. Siyasi mahafilde şöyle denilmektedir: 1 — Alman ve Sovyel menafiinin, doğrudarı doğruyu karşılaştıkları za- man, aralarında bir müsademe vukua gelmesi ve bundan Almanya ile Sov- yet Rusya arasındaki münasebetten daha büyük müşküller zuhur et- mesi de mümkündür, 2 — Almanya İle Sovyet Rusyanm evvelden aralarında mutabık kalmış olmaları ve şimdiki hâdiselerin petro- luna Almanyanın ve Basarabaysına Rusyanm göz dikmiş oldukları Ro- manyaya karşı daha vahim bir tehdid teşkil etmesi de ihtimal dahilindedir. Bütün mahafilde bu suallere verile- cek cevabım; ancak Sovyet Rusya ile Almanyanın Ukraynanın ükibeti hak- kında bir karar verdikleri ve ayni za» manda müşterek bir kududa mı malik oldukları yoksa Almanya ile Sovyet 'Rusyayı yekdiğerinden ayırmak için minyatür halinde bir Polornyayı ibka mı etmeleri hususlarını tayin ettikleri zaman vetilebileceği beyan edilmekte- dir. Sovyet- Japon müzakeresi Iki tarafın askeri murahhasları Mogol - Mançuko hududunda görüşmelere başladılar Paris 18 — Sovyet Rusya ile Japonya arasında Moğölistan - Mançuko hududunda müzakereye başlanmıştır. albay Tanaka Sovyet hatlarına gelmiş Cumartesi günü saat 16,30 da Japon ve üç Sovyet zabiti ile görüşmüştür. Japon zabiti Japonların ateşi kestiklerini, Sovyetlerinde bu hususta emir alıp almadıklarını sormuştur. diğini ve sabah saat sekizden itibaren Savyetler de kendilerine de emir gel ateşi kestiklerini bildirmişlerdir. Bunun üzerine Albay Tanakanın reisliği altında 3 Japon zabitinden mürek- kep bir heyet, general Botokofon reisliği altındaki Sovyet heyeti ile temas et- miş ve müzakere için salâhiyet aldıklarını görerek mütareke ahkâmının tes- biti için müzakereye başlamışlardır. Müzakere bugün saat 16 da devam ede- cektir, Ingiliz parlâmentosu toplanıyor Londra 18 — Asosyeyledpresin haber aldığına göre son vekayi dolayısile degiliz parlimenlosunun çarşamba günü toplanması muhtemeldir, Kaçak eşya yüklü 33 vapur muayene edilecek Londra 18 — İstihbarat nezaretinin beyanına göre bitaraf devletlere mensup, fakat kaçak eşya yüklü 33 vapur muayene edilmek üzere İngiliz li. , manlarıma, sevkedilmiştir, Estonya ve Leton- ya hududlarında Sovyet kıtaatı toplanıyormuş Moskova - Riga treni dün Rigaya gelmemiş Londra 18 (A.A.) — Polonya rad- yosu; Sovyet kıtaatmın Polonyaya girmesi üzerine Estonya ve Letonya- du büyük bir endişe hissedilmeğe başlanılmış olduğunu bildirmektedir. Parislen bildirildiğine göre Sovyet kıtaatı Estona ve Letonya hududla- rında tahaşşüd etmiştir. Moskova - Riga treni dün Rigaya gelmemiştir. Sovyet - Japonya münasebetleri Japon gazeteleri mütareke- nin münasebetleri düzelte- ceğine inanmıyorlar Tokio 17 (A.A) — Röyler; Japon gazeteleri, Mançuko hududundaki mütarekenin mutlaka Rus - Japon münasebetlerinin Islahına müessir olacağına itimat etmemektedirler. Okumüinşimbun gazetesi, Sovyetler Birliğinin hâlen Çan - Kay - Şek re- jimi idaresinde kalan Çinin bütün bölgelerini bolşevikleştirmeğe çalış masından ve buha binaen Sovyel - Japon münasebetlerinin daha gergin bir hal almasından endişe etinekte- dir, Omturişimbun gazetesi de diyot ki: «Geçen sene Çanglufeng hadisesin- den sonra yapılan mütarekeye rağ- men hududların tahdidi henüz bas- lamamıştır ve bu hal Japonya ile Sov- yetler Birliği arasında normal m sebetler için zamanın henüz müsaid Olmadığı fiktini vermektedir. İktisad, Maliye ve Sıhhiye Vekilleri gittiler Şehrimizde bulunan İktisad Vekili B. Hüsnü Çakır, Maliye Vekili B. Fuad Ağralı, Sıhhiye Vekili doktor B. Hulüsi Alataş dün Ankaraya avdet etmişlerdir. Amerika ordusu Vaşington 17 (A.A.) — Amerika or- dusu, Polonyadaki harpten alınmış olan derslere göre motörlü bir çok fır- kaları ihtiva edecek surette yeniden tensik edilecektir. Yunanistanın Ankara elçiliği büyük elçilik oldu Ankara 17 (A.A.) — Yunanistanın Ankara elçiliği büyük elçiliğe kalbe. dilmiş ve haber aldığımıza göre şim- diye kadar orta elçi sıfatile Yunanis. tanı temsi! etmekte olan B. Rafael'in büyük elçiliğine tayinine Türkiye hü- kümeti tarafından muvafakat cevabı verilmiştir. Polonyanın altın stoku Bükreş 17 — Polonya hükümetinin altın mevcudu Romanyaya geçirilmiş ve cuma günü Köstencede Eosen vapuruna nakledilmiştir. Vapur İs- kenderiyeye hareket etmiştir. Bu pa ra 100 milyondur. Diğer 100 milyon zloti de ayrica gönderiimişlir. Bayan Şevkiyenin bin lirası çalındı Şehir Tiyatrosu artistlerinden bha- yan Şevkiye, polise müracaatla bin lirasının çalındığını bildirmşitir, Ba- yan Şevkiye alti senedenberi çalışa- rak biriktirdiği 2500 lirayı bankadan almıştı. Çantasındaki bu paranın bin Mirası çalınmıştır. Polis tahkikata baş- anar... << © Balatta bir sinemada yangın . Dün âkşam saat l7/de Balatta Tahtaminare caddesindeki Mihi sine. mada filimlerin tutuşması yüzünden yangın çıkmış, sinemanın Çatısı ve ahşap koltukları sonra ateş söndürülmüştür, İnsaüca zayiat yoktur. Romanya bitaraf kalmak- ta devam edecek Sovyet Rusya, Romanyanın tamami- yetine riayet edeceğini bildirdi Paris 18 — Bükreşten alınan haberlere göre Hariciye Nezâretinin gâzete- 3i olan Tempul yazdığı makalede Romanyanın yeni vaziyet karşısında bita- raflığını muhafazaya karar verdiğini, bunun gerek Romanyanın, gerek diğer igark memleketlerinin menfaatine muvafık olduğunu söylemektedir. Tondra 17 — Bükreşten bildirildiğine göre Sovyetler Birliği sefiri bugün Romanya Hariciye Nazırını ziyaretle bir nota vermiştir. Notada Sovyet Rus- yanın Romanyanın arazi bütünlüğüne rlayet etmeği taahhüd ettiği bildiril. mektedir. Romanyadaki Alman ekalliyetlerin vaziyeti Bükreş Vi (A, A.) — Sovyetlerin | nomisi seferber edilmiştir. Polonyaya müdahalesi henüz resmen Bundan böyle ihracat kati olarak ilân edilmemiştir. irhalat ile tevazün edecektir. Siyasi mahafil Sovyet İlerleyişinden Hükümet gerek idhalatı gerek derin endişeler duymakta ise de Sov- yetlerin bitaraf kalacaklarına dair teminatlarını teyid etmiş oldukları kaydedilmektedir. Maamafih Roman- yadaki Ukraynalı ekalliyetlerin ha- rekete geçmelerinderi korkulmakta- dır, Bilkreş 17 (A. A.) — Bu akşamdan le hususi beynel- tatil edil- miştir. Yalnız resmi ve müsandeli matbuat görüşmeleri yapılabilecektir. Bükreş (A. A.) — Bugün neşre- dilen bir emirname ile Romanya eko- Sovyetlerin Polonyaya girmeleri diğer memleketlerde nasıl karşılandı İngilterede i yapıldığını ve Sörystler ihracatı azaltabilecektir. Keza hükü- met milli müdafaa için lüzumlu olan her türlü maddenin ihracını men: Yyebilecektir. Bükreş 17 (A. A.) — Rador ajansı bildiriyor: Dahiliye Nazır muavini yanında Alman ekalliyetinin şefi ve diğer Alman ekalliyeti liderleri oldu- gu halde muhtelif Alman merkezle- rini ziyaret etmiştir. Bu ziyarette Al- man ekalliyetine yapılan muamele hakkında tam bir görüş birliği hasıl olmuş ve Alman mümessilleri hükü- mete teşekkürlerini bildirmislerdir, mutabık olarak Londra Vi (AA) Sovyet kur. Birliğinin Almanyanın yani başında har- iğ Y 5 ini gösteren hiç bir emare mor- vetlerinin Polonyaya girdikleri habe- | cud değildir. â & | — Hadiselerin Moskova ve Be e a ir İ sir tareları arasındaki fark, bU e O © | göre, pek dikkate değer. Bovye letdenberi intizar edilmekte olduğu | eri £ tebarüz ettirilmektedir. | Siyasi mahafilde Sovyetlerin Po- Tonyada mesul Leh makamat ve me- murini bulunmadığı suretindeki id- dialarının Lelkike bile değeri olmadığı ve İşgalin gayesinin daha ziyade Cur- zon hattı denilen hat ile tahdit edil miş olan muntakada nizamı muhafa- za etmek olduğu beyan edilmekte- dir. Londfadaki Sovyetler mahafilinde Sovyet mutalebatınım tabii olduğu, hedeflerinin mahdud olduğunu ihtilâfta bitaraf kalmak isted eylemektedir. Almanyada Brüksel 17 (4A) © Berlinden Belga ajansına bildiriliyor: o Polonyanın Sovyet kıtaatı tarafından işgali hakkında Alman mahfillerinde hiç bir tefsiratia Dulunal- i mamakta Almanlara Rusların daimi ve Sıkı bir temas halinde bulunduklari"'İre ademi tecavjiz paktının Almanyaya malâ- mat verildiğini kâf; surette isbat eylediği bildirilmekle iktifa edilmektedir. Belâhiyettar mahfiller, Litvanya ve Al- mapya hükümetleri arasında mevcud fe- mwaslar hakkındaki #üallere cevab verme- çünkü Sövyet müdahalesinin gayesi- mişlerdir. nin Almanların Ukraynalılar ve Be. İtalyada 4 Roma 17 (A.A) — Sovyetlerin Polonya- yaz Ruslarla meskün olun mintaka | tleri i Ci i ya tecavüzü, hiç değilse bükümet maha- üzerinde hâkimiyet tesis etmelerine | giy haricinde, ancak öğleden sonra restien mani olmaktan İbaret bulunduğu beyan ediimekledir. Polonya sefiri, Varşova ile sıkı bir temas muhafaza elmektedir. Polonya hükümetinin Sovyellerin hareketi- nin doğrudan doğruya yapılmış bir tecavüz olduğunu ilân edip etmeme ğe henüz karar vermemiş olduğu, be- yan edilmektedir. Fakat Polonya, herhalde zayıf da olsa Sovyetlerin ileri hareketlerine karşı «sembolik» bir mukavemet gösterecektir. İşçi partisi liderinin beyanatı Londra Ti (A.A) — Röyter: İşçi parti- sinin lider muavini Greenwood şu beya- natta bulunmuştur: «Dünya Sovyetlerin Polunyayı işgal et- tiklerini öğrenmekle derin bir sadmeye uğ- rıyacaktır. Bunun akis ve tesiri ne olacağı derpiş edilemez ve tahminlerde faydasız» dır. Muhakkak olan bir şey varsa o da İn- gillerenin Polonyaya karş: teahhütlerini ne #ubur ederse etsin ifa edeceğidir. Fransada Paris 17 (AA) — Rüyler: Sovyet kıta- larının Polonyaya girmesi siyasi mabfii- malım olmuştur. Bu haber, pek bariz olarak efkâirnmma- miyede şiddetli bir tesiv yapmıştır. Yarı resni malmlil şimdiye kadar kati bir ketumiyet muhafazu etmekte ise de Sovyet hareketinin hiç derpiş edilemiye- cek neticeler doğurabileceğini ihsas #yle- mektedir, Yugoslavyada Belgrad 17 (AA) — Huyas ajansı bildi riyor: Rusyanın Polonyaya karşı tearrıma Yugoslav efkâri ümümiyesini büyük bir bayret ve futurr düşüzmüş ve tıpkı 22 ağustosta Sovyet - Alman paktının ani Hânında olduğu gibi şaşırtmıştır. Milet ve bilhassa Nikola Rusyaslla' bu- Rünkü Stalin Rusyas: arasında fark gözet- miyen Sırp köylüsü, Ifrat derecedeki Rua dostluğu hissiyatlle Hitlerizme karşı duy- duğu ve buna yardım edenlere de siçra- ması pek tabii olan derin dehşet hissiyatı arasında kalmıştır. Masun kalan bir şey var ki o da davası bütün küçük devletlerin davası ola de- mokrasilere merbutiyettir. Uzun müddettenberi tam bir ketumiyet cari olan resmi mahfllerde ise Cefsirattan artık büsbütün kaçımılmaktadır. Şurası zannedilmektedir ki, Bavyetler Birliğinin sahneye çıkması ilk tesiri Yu- lerde hakiki hiç bir sürpriz teşkil etme- | goslav ricalini birkaç gün evvel resmen miştir. Hân edilen bitaraflığın mümkün olduğu Alman Oo propagandasının gayretlerine | kadar muhafazası hususundaki arzulârın- rağmen, bu Sovyet icrâatımın Almanya ile Müessif bir ziya 'Tüccardan Mehmed Sıdkı Dilberin refikası ve İpekçi Kardeşlerden Cevde$ İpekçinin kızı, Mehmed İpekçinin kız kardeşi bâyan EYMEN, hayatının baharında müptelâ olduğu elim rahatsızlıktan kurtulamıyarak dün gece da takriye etmek olacaktır. ailesinin gözyaşları arasında, mücadele ettiği ölüme mağlüp olmuştur. Cenazesi bugün saat 2de Beşiktaşta Valide Çeşmesinde Acısu sokğ- ğındaki 21 numaralı evinden kaldırılarak namazı Beşiktaşta Sinan paşa camisinde kılındıktan sonra aile makberesine defnedilecektir. Allah rah- met eyliye, —