17 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Fransız tebliği Almanlar mütemadiyen takviye kıtaatı alıyorlar Paris 17 (A.A.) — (Resmi tebliğ): Bütün cephede her iki târafın büyük topçu faaliyeti görülmüştür. İlerlemiş olan kıtaatın 'da “faaliyeti müşahede . Düşman, mütemadiyen takviye kıtaatı almaktadır. Birçok nokta- edilmiştir. larda düşman, çekilirken, terkettiği kasabaları tahrip etmektedir, Polonya te Polonya ordusu her tarafta me muhafaza ediyor > Varşova 11 — Dün saak 23 de neşredilen Polonya resmi tebliğidir: Polonya ordusu her tarafta muarhidans harp etmekte düşmanın adetçe falkiyetine rağmen mevkilerini muhafaza eylemektedir. Zürih VT — Varşova radyosunun tebliğine göre, dün Varşoraya 200 bom- ba atılmıştır. Bombalar mühim hasara sebep olmuştur. Letonya sefareti nin yarısı harap olmuştur. Ölenler pek çoktur. Almanya, Polonyadan ça- buk istifade edemiyecek Maden ve petrol kuyuları tamamen dolduruldu şimendifer hatları tahrip edildi Paris 17 — Polonya cephesinde bulunan İndependence Belge gazetesi muhabiri Polonyalıların larını tahrip ettiklerini bildiriyor. çekilirken her tarafta madenleri, şimendifer hat. Muhabir diyor ki: Yukari Silezya maden kuyularınasu doldurulmuştur. Bunların boşaltıl. ması ve kuyuların ıslâhı için bir sene lâzımdır. Şu halde Almanlar ancak 941 de maden kuyularından istifade edebilirler. Petrol kuyularına gelince bunlar kâmilen doldurulduğundanyeni kuyular kazmak lâzımdır, Alman- lar, Göringin nutkuna rağmen Polonyadan çabuk istifade edemiyeceklerdir, Evening News'ün bir makalesi Londra Vi — Evening News gazetesi diyor ki: Belçikanın 914 de birkaç gün mukavemeti Kayzeri tahtından uzaklaşarak Hollandaya ilticaya mec. bur biinin âtisini tayin edecektir. etmeğe kâfi geldi. Polonyanın kahramanca müdafaası Hitler ve teva- Amerikada Cümhuriyetçiler Bitaraflık kanununun tadili a rm Vaşington. 1T A.A.) — 940 senesinde muhalefet etmiş bozmuştur. “ve Avrupada harp patlayalıdanberi Roostveltin idaresine şiddetle hücum etmek suretile a a Reisicümhur ilk defa olarak B. siyasi mütarekeyi Avrupadaki Japon askeri heyeti reisi Berline gidiyor Roma 17 — Romada bulunan Avrupadaki Japon askeri heyeti reisi Te- ravşi Berline gitmeğe karar vermiştir. Alman Hariciye Nazırı kendisile görüş- mek üzere karargâhtan Berline gitmiştir. Amerika mühim tedbirler alıyor Nevyork 17 — Reisicümhurun reisliği altında bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda kara, deniz ve hava erkânıharbiye reislerile, Harbiye ve Bahriye Nazırları bulunmuştur. Toplantıda donanmanın takviyesi görüşülmüştür. Bir Fransız torpil gemisinde iştial Roma 17 — Fransızların Pluton torpil gemisi Kazablankada torpil yük- lerken bunlardan biri iştigal etmiş, diğer torpiller de patlamıştır. Gemi batmıştır, 400 kadar ölü ve yaralı vardır. Almanyada yakın sulh ümitleri azaldı . Kopenhag 16 (A.A) — Almanya. da bulunan ecnebi müşahidler Al manların eskisi gibi yakında sulh olacağına inanmadıklarını ve gârpte esaslı tahliye hazırlıklarına başladıklarını beyan etmektedirler, Diğer cihetten Almanyada vesika usulü gün geçtikçe daha yeni bir ş9- kilde tatbik edilmektedir, Daha şim- diden kedilere ve köpeklere de teşmil edilmiş bulunmaktadır. * Kopenhag 16 (AAŞ — Poliliken giretesinin Berlin muhabiri Vartes yakın bir sulh ümidlerinin pek azal. dığını bildirmektedir. Almanlar, kuy- vetlerini gârp cephesine yığabilmek rım, bütün kış mukavemet etmek lâ zım geleceğini ve asıl muharebelerin tıkbaharda başlıyacağını itirat e Zelzele Evvelki gece 4 zelzele kaydedildi İstanbul 16 (A.A.) — Kandilli ra- sadhanesinden bildirilmiştir: Bu ge ce saat 11 16 dakika 56 saniye geçe şiddetlice bir zelzele kaydedilmiştir. Şehrimizden de kuvvetli olarak his- sedilen bu zelzelenin merkez Üstü rasadhaneden 137 kilometre mesafe- de tahmin edilmektedir. Asıl merkezin, satha 20 kilometre yakın olduğu görüldüğünden merkez Üstü mıntakasında tahribat yapmış olması muklemeldir. Bundan başka bu zelzelenin tekerrürü olmak üzere saat 2,14 de, 3,43 de ve 4,21 de üç tane daha zelzele kaydedilmiştir. Bunlar, nisbeten hafif geçmiştir. Ankara 16 — Memleketin muhtelif yerlerinden gelen malümata göre, zelzele İzmir, Kocaeli, Kütahya, Uşak, Şile, Akhisar, Çanakkale, Bilecik, Balıkesir ve Eskişehirde de hissedil- miştir, Ihtikârla mücadele İzmirde bazi esnaf ve tüccar tecziye ediliyor İzmir 18 (A.A) — İhtikârla mücadele ko misyonu dün belediyede toplanmıştır. Ko misyonun teşekkülünden sonra muhtelif tüccar ve esnafın fazla fiatla satıp yaptık- ları hakkında vaki şikâyetler, bu esnafın tcari defterleri ve mağazaları kontrol eeil- mek suretile tedkik edilmiştir. Tedkikler ng- ticesinde bam esnaf ve tüccarın filhakika sebepsiz surette bir mikiâr fiatı yükselt tikleri görülerek, bunların tecziyesi ciheti- ne gidilmiştir. Emniyet, belediye ve tiraret müdüriyeti memurları şehir işinde dola- Şarak fiatları murakabeye devam etinekte- dir, den fala toptancı ve ış yapan muhtelif mağaza vo rile çok şayanı memnun! hareket ettiklerini göstermiş şeklide dürüst Bugün komisyon toplantısında bazı yurd- daşların “ceza ve alelümüm müstahzaratı tıbbiye yüzünden fiat #ammı yapıldığını ve bir kısım ecza ve ilâçların gizlendiği hak- kındaki şikâyetleri de görüşülmüş ve bu hususta derhal tedkikata girişilmiştir. Hal- kin sağlığı üzerinde ihtikâr yapacak olan- Yar en ağır cezalara çarptırılacaklardır. Bu sabahki trenlerle gelenler Bu sabah 8,30 da gelen konvansi- yenel ile, kalabalık bir İranlı aile, 9,10 da gelen Semplon ekspresile de Mısırlı prenseslerden bayan Nimet Kemal şehrimize muvasalat etmişler- dir. Dost İranlılar, harp dolayısile Almanyadan ayrılmışlardır. Şehri. mizde birkaç gün keXlıktan sonra memleketlerine gideceklerdir. Romanyada silâh altına çağırılanlar İngilteredeki 300 ihtiyat da Romanyaya hareket etti Londra 16 (A.A.) — Reulterin Bük- reş muhabir bildiriyor: Çok iyi menbadan öğrenildiğine gö- re, Romanyada mütehassıslar silâh altına çağrılmıştır. Bütün nezaretler ve müesseseler, kendilerine elzem memurların liste- sini tanzim etmek emrini almışlardır. Efganistan ve Bulgaristan bitaraflıklarını ilân ettiler Londra 16 — Sofyadaki Reuter muhabirinin işaratına göre, Bulğa- ristan bitaraflığını Nân etmiştir. Kâbil 16 (A.A.) — Efganistan, bu- günkü Avrupa anlaşmazlığı karşı- sında bitaraflığını ilân elmiş vebu karar Kâbildeki diplomatik heyetlere resmen bildirilmiştir. Görünür ve görünmez cr Yazan; HALİDE EDİB Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Üç Ingiliz, bir Belçika vapuru batırıldı Cenubi Amerika filoları bitaraflık- larının ihlâline mâni olacaklar Londra 16 (AA) — Bir Alman tahtelbahiri bir Belçika vapurunu tor- pilleyerek balırmışlır. Yunan bandı- Derhal indirilmiş olan tahlisiye san- dallarında yer aldık. Hepimiz süküneti mizi ve soğukkanlılığımızi muhafaza ralı bir vopur sağ Kalanlardan 49 ki- İ ettik. Ne dehşete kapıldık, ne de gemi- #iyi kurlararak en yakın limana gö- türmüştür. Kurtarma vapuru sağ | kalanların diğer bir kısmını da kur- tarmak üzere vaka mahalline gönde- rilmiş ise de torpillenen vapur o zâ- mana kedar suların içinde kaybol- muştur, Vapur nasıl batırıldı? Londra 16 (AA) Dün gece Manş denizinde batırılmış olan Bel- çikalı ticarel gemisinin adı Alex Van Opstal idi ve bu geminin müretteba- tını kurtaran Yunan gemisinin adı da Atlantikos idi. Belçikalı geminin mürettebatından 8 kişi ağır surette yaralanmıştır. Bunlaf, derhal hasta- nelere nakledilmişlerdir. Alex Van Opstal'ın çarkçılarından Alfred Thorne, şu beyanatta bulun- muştur? — İçimizden kimse, tahtelbahiri görmedi. Müthiş bir infilâk sesi duy- duğum zaman makine dairesinde bu- Tunuyordum. İnfilâkı müteakip derhal zulmet içinde kaldık. Birçok patlama- Jar oldu, Geminin iki parça olduğunu gördük. Gemlde 7 yolcu vardı, deniz sakindi. 'Tahlisiye sandallarını indir. dik. Atlantikos vapuru bizi toplayıp aldı. Bu geminin kaptanı, Alman tah. telbahirini gördüğünü söyledi. Bütün malımızı kaybettik. Alex Van Opstal, Nevyorktan Anverse dönüyordu.» Louvan'lı talebeden ve Alex yolcu- larından Joris de Clerck şöyle demiş- tir: — Gemi, torpillendiği zaman güver. tede idim. Güverte, derhal parçalandı. de panik çıktı, Bir İngiliz şilepi batırıldı | Londra 18 (A.A) — «Fanand-He- ad» ismindeki İngiliz şilebi, bir Al. man tahtelbahiri tarafından batınıi- mıştır. 5.200 ton hacminde olan bu gilep, Ulster Steamship kumpanyasi- na aid idi. Diğer cihetten harbin başlangıcın danberi ilk defa olarak bir İngiliz balıkçı gemisi batırılmıştır. «Davarâs isminde 291 ton hacminde olan bu gemi Fleetwood limanına kayıdlı bu- lunmakta idi. Geminin patronu ile mürettebatına teşkili eden 11 kişi denize bir sandal İndirerek yarım saat kadar top ateşi altında kaldıkları halde uzaklaşmağa muvaffak olmuşlardır. Kurtulanlar arkalarından 35 kere topla ateş edil- diğini beyan etmişlerdir. Cenubi Amerika devletleri- nin tedbirleri Bucnos - Aires 16 (A.A) — Arjan- tin hükümeti tebliğ ediyor: Arjantin, Brezilya ve Uruguay filo- ları bitaraflık kaidelerini ihiği te- şebbüslerine mâni olmak için müşte- reken harekete geçeceklerdir. Bir de Amerikan - İngiliz gemisi batırıldı o © Londra 16 (A.A.) — İstihbarat Ne- zaretinin bildirdiğine göre, İngiliz - Amerikan Cheyenne sarnıç gemisi bie denizaltı tarafından batırılmıştır. Ge- minin mürettebatı, İdabakke Noiyeç gemisi tarafından kurtarılmıştır. ei Sovyetler Birliğinin hattı hareketi Fransız gazetelerinin mütalâaları «Sovyetlerin silâhlı bir müdahalesi takdirinde, muahede mucibince, Romanya müdahale edecek ve o zaman bütün Balkanlar ve ezcümle Şark üzerine böyle bir sıkleti kabul etmiyecek olan Türkler mücadeleye sürüklenecek» Paris 16 (AA) — Havas ajansı bildiriyor: Fransız matbuatı, Sovyet- ler Birliğinin hattı hareketinin «Bü- yük meçhul. teşkil ettiğini tebarüz ettirmekte ve bu hattı hareket gaze- telerin müliim surette endişesini mu- cib olmaktadır. Gazeteler şöyle mü- talâa yürütüyorlar: Sovyetlerin niyetleri, henüz karan- Tıktır. Daha doğrudan doğruya bir müdahaleden korkmamakla beraber, İzvestia'nın beyanatını tartalım, Bu gazete diyor ki: «Sovyetler Birliği muhtemel olarak çarpışmaya girecektir, fakat teyak- kuz ile harekâtın neticesini takib ey- lemektedir. Sovyetlerin silâhlı bir müdahalesi takdirinde, muahede mucibince, Ro- manya müdahale edecek ve o zaman bütün Balkanlar ve ezcümle, şark üzerine böyle bir sıkleti kabul etmi- yecek olan Türkler mücadeleye sü- rüklenecektir. Rusların Almanyanın yanı başında müdahalesi üzerine, bütün antiko- münist devletler, hattâ Almanyanın mütlefikleri bile anlaşmazlığa sürük- lenecektir ve ezcümle İtalyanın intizar hattı hareketi çabucak inkişaf edebi- lir, Bazı bitarafların ve ezcümle İngi- liz ablukasına engel olmamak istiyen İsviçrenin hattı hareketi teeyyüd et- mektedir. Birçok tefsirler, müttefik- lerin denizler üzerindeki hâkimiyeti. nin daha şimdiden ne kadar müessir olmağa başladığını göstermektedir. Bazı denizaltı gemileri balırılmı' ve bitaraflar, ister istemez, Almanya- nin iaşesinde işbirliği yapmamak mecburiyetinde kalacaklardır. Ankarada sığınak yapılacak Ankara 16 (Telefonla) — Yeni ya- pılacak olan Büyük Millet Meclisi binası için ayrılan tahsisattan 450 bin liranın sığınak yapılmak üzere münâkele suretile temini hakkındaki kanun lâyihası Meclis ruznamesine alınmıştır. Atina 16 (A.A) — Yeni Türkiye setiri ile Yeni Macaristan sefiri dün mütad merasimle hükümdara iti madnamelerini takdim etmişlerdir. Maliye Vekili Ankarada Ankara 16 (Telefonla) — Bir'kaç gündenberi İstanbulda bulunan Ma- liye Vekili B. Fuat Ağralı bügün Ankaraya dönmüştür. i Boluda bir eczane ile dört mağaza yandı Bolu 16 (A.A.) — Dün gece saat 22,30 da çarşıda bir tuhafiye mağa- zasında çıkan yangın bir saat deyâm etmiş ve biri ezcane olmak Üzere beş mağaza yanmıştır. Zarar miktarı tesbit edilememiştir. Eczane ile yâh- a Çağ İN KLAN » a