14 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

14 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

4i Sayfa 6 San'atlar sergisinde Celâl Bayar'ın nutku uçurumdan * Başı 1 inci uhlfodı- Memleketimizde büyük en- düstri politikâsı bugünün bü- yük milli davası halinde taki- — bedilirken elişleri ve küçük san'atları ihmal etmek çok hatalı bir hareket olurdu. Hü- — kümet asla bu hataya düşme- — iştir. Bunu nazarlarınızda — ehemmiyetle tebarüz ettirmek — isterim. Biz'kendi öz prensiplerimiz bakmımdan;tlevletçiyiz.Faket mülkiyeti, ferdi mesainin de- / ğerini temel diye alan devlet- — çiyiz. Bizim politikamızın ka- — rekteristiği, yapan, yapıcı ve — yaptırıcı olmasıdır. Büyük sa- : ıııyı işlerinde bunlardan bi- — rincisi küçük sanayi de ikin- cisi, devletin bütün - teşkilâtı “ve imkânları, gerek birincisin- de gerek ikincisinde daima milli menfaatın gösterdiği isti- — kametle fertlerin daima emrin- — de ve hizmetindedir. Küçük sanayi etrafındaki düşüncelerimiz bir rapor ha- Tinde okunacaktır. Size esasla- rından bir ikisini hulâsa ede- bilirim. Elişlerimizi ve küçük san'at- larımızı teşvik ve himaye ede- — bilmek için mevzuu maddi ve “mânevi bir şekilde ele almak — istiyoruz. Ve sanayiin bugün- kü vaziyeti karşısında mazi- — nin ve tarihin büyük mes'uli- yetleri vardır. Kapitülâsyonlardan eski dev- tamir ve ıslah elmek şeref ve vazifesi Cumhuriyet nesline düşüyor. Burada bu şerefli is- tikamette plânlı bir savaş ter- Mı için toplanmış — bulunu- 'th zevkler değişmiştir. — Teknik değişmiştir. Elişleri ve hıçıık san'atları Cumhuriyet bır uçurumun ağzında yakala- miş bulunuyor. Ona Iiyık ol- — duğü veçheyi vermek, iç ve _dıı piyasada onu milli geli- — rimiz için, milli refahımız için | değerli, yaygın bir kaynak ha- line getirmek - istiyoruz. Yay- mak istedikleri fikir ve ideal K cqıhıd budur. Pratik olarak B işi ele aldığımız zaman ilk lara sermaye vadetmek doğr - bir hareket olmaz. Fakat hiçol- mazsa muhtaç oldukları kre- diyi kolay, ucuz ve bol ola- rak temin çarelerini ihzara < mecburuz ve ihzar ödeceğiz. Bazı küçük san'atkârlarımız — büyük mahrumiyet içinde ça- v hışmaktadırlar. San'atlarını icra — edebilmek için muhtaç olduk- - lan iptidai maddeleri bile te- -— darikten âcizdirler. Mesailerin- | de başkaları hesabına ayirma- — ğa mecbur oldukları pay ken- di paylarından büyüktür. Biz alacağımız tedbirlerle san'at- kârlarımızı - teşkilâtlandırmak, — muhtaç oldukları iptidai mad- “deleri kendi teşkilâtları vası- tasile temin etmek istiyoruz. İstihsale aid tedbirleri itti- haz ettikten sonra yapacağı- miz - teşkilâtla satışlara reh- berlik vazifesini vereceğiz. El ıılcn ve lılçuk san'atlar ma- .u,, kıymeti bulun- | Bu san'atları cumuriyet ** umdan kurtarıyor ması, bu işlere kendini ver- miş vatandaş için kazanç va- sıtası olması ve ihraç kabili- yeti olarların milli bir ihra- cat kolu halinde muntazaman inkişaf — etmeleri — lâzımdır. San'atkârlarımıza * bu fbakım- dan muhtaç oldukları rehber- liği, yardımı da yapmak için Vekâlet bünyesinde bir teşki- lât vücuda getireceğiz. - Ressamlarımızdan ve - tek- nisiyenlerimizden — mürekkeb olacak olan bu teşkilât, san'at, ticaret, piyasa, orjinalite, milli renk, estetik ve hakikt kıymet bakımından en iyi modelleri tesbit edecek ve en ekonomik imal tekniği ile alâkadarlara yayacaktır. Bütün san'atkârlarımızın zevk ve san'at hususunda bu bü- rodan kendi öz teşkilâtları gibi maddi hiçbir külfet mukabili olmaksızın — istifade — edebile- ceklerdir. Nihayet mevkut sergilerle bu sahada Türk zevkinin, Türk kabiliyetinin en güzel model- lerini muntazaman teşhir edip muvaffak olanları mükâfatlan- dıracağız. İktısad Vekâletinin her kong- rede an'ane halinde tekrarla- dığı bir sözü vardır. Sözleri- mizi bitirmeden evvel bu sözü buradan da tekrar etmek va- zifemdir. Müzakereleriniz ve kararla- rınız kemali dikkatle takıbedi- Tecek, nazarı itibara alınacak- tır. Bunlardan kanun haline konması icabedenler proje ha- linde milli hâkimiyeti temsil eden Büyük Millet Meclisine arzulanarak kanuni şekil alma- larına delâlet edilecektir. (Al- kışlar) Kongre devam ettiği müd- detçe mesainize yardım etmek üzere vekâletimin bütün şube- leri ve memurları emrinize amadedir. Büyük sanayi hare- ketinin yanı başında adet iti- barile mühim bir ekseriyet teşkil eden küçük san'atlarda radikal bir milli kalkınma dev- resine girmelidir. Bundan en evvel bahtiyarlık duyacaklar- dan biri olarak kongreyi açı- yorum. Ve hepinize muvaffa- kıyetler dileyorum. Ankara, 12 (A.A) — Eliş- leri ve küçük san'atlar kon- gresi bugün saat 10 da İkti- sad Vekâletinde 226 murah- hasın iştirakiyle — ve İktısad Vekili Celâl Bayar'ın bir nut- kuyla açılmıştır. Kongre çalışmasına başlar- ken reis vekilliklerine İzmir meb'usu Rahmi, — Tekirdağ meb'usu Şakir Keşebir kâtip- liklere de İzmir'den Kâzım, İstanbul'dan Kâzmm, Eskişe- hir'ten Oğuz, — İçel'den Ali Galip seçilmiştir. Müteakiben küçük san'at- lar hakkındaki rapor — okun- muştur. Kongre bugünkü — toplantı- sına Cumhür - reisi Atatürk'e Başvekil — İsmet İnönü'ne ve iktısad vekili Celâl Bayar'a köngrenin — tazimatını arzet- mesi alkışlarla kabul etmiş ve gelecek umumi — toplantının Cumartesi günü saat 9,30 da yapılmasına karar vererek da- gılmıştır. M. Baldvin müdafaa terti- ——— .— - Başı | inci sahifede - *Ayni gazetenin Roma mu- abiri ise Roma ile Londra arasında müzakerelere şimdi- den başlanmış olduğunu bil- dirmektedir. — Müzakerelerde esas Akdenizdeki bahriye kuv- vetlerinin bugünkü vaziyetle- rinin idamesidir. Daily Telgraf gazetesi de pek yakında gerek İngiltere gerek İtalya için şayanı mem- nuniyet bir anlaşmıya varıla- cağı kanaa. G izhar eyle- mektedir. Ayni gazetenin “Roma'dan bildirdiğine göre Kont Ciya- no'nun Londra'yı ziyareti hak- kındaki haberler şimdilik mev- simsizdir. Roma'da tebarüz ettirildiğine — göre böyle bir ziyaret için ilk teşebbüsü yap- mak İngiliz hükümetine aid bulunmaktadır. Maamafih bu ziyaret birinci kânun ayından evel de kabil değildir. Londra, 12 (A-A) — Roy- ter Ajansının diplomasi mu- habiri diyor ki: — Laondra siyasi mahafili M. Baldvin ile M. Mussolini- nin son nutuklarının vaziyeti tenvir etmiş ve İngiliz'lerle İtalyan'lar arasında daha dos- tane münasebetler tesisine doğ- ru bir yol açılmış olduğunu beyan etmektedir. Maamafih bu muhabir. İn- giltere'nin İtalya ile İngiltere arasında Akdeniz'e aid bir itilâlname aktine matuf bazı tekliflerde bulunmamış oldu- ğunu ilâve etmektedir. Bu bapta henüz hiçbir. müzakere yapılmamıştır. Fakat diplomasi yolile iskandiller yapılmış ol- duğu zannedilmektedir. Londra, 13 (A.A) — Milli müdafaa hakkında avam ka- marasında yapılan müzakere- lere devam edilmiştir. Söz alan M. Baldvin ezcümle demiş- tir ki: — “İki kanaat beslemek- teyim; 1 — İngitiz siyasası, Avru- pa sulhunu temine yardım için elinden geldiği kadar çalış- malıdır. 2 — Sulh ihlâl olunduğu takdirde İngiltere harba hazır bulunmalıdır. Bütün memleketin de bu kanaatta olduğunu zannede- rim.,, M. Baldvin İngiltere'nin mü- dafaa sevkülceyş - tertibatını, hava taarruzlarına karşı koru- ma plânını ifşa etmek isteme- miştir. Lond.a, 13 (Radyo) — İn- giltere Başvekili M. Baldvin, avam kamarasının bugünkü toplantısında İngiltere'nin si- lâhlanma faaliyeti etrafında uzun izahatta — bulunmuş bu faaliyetin son zamanlarda ye- rinde olduğunu ve imparator- luk müdafaa komitesinin va- ziyeti uzun — müddet tedkik ettiğini, Lord Çorçil'in, Al- manya'nın - silâhlanması hak- kındaki — sözlerinin, çok mü- balegalı bulunduğunu beyan eylemiştir. NFT TEEYELTUNUN T e dilen kanun projelerini ve tek- lilleri tedkik etmek üzere te- şekkül eden Hanun kredi ve tedrisat, tor << ve taş ve kâ- gatçılık, macen işleme encü- menleri bugün saat 14 den itibaren çalışmalarına — başla- a ANADOLU nt ifşa etmedi. Bütü Heriki taraf tamuvaf. en b faki, iyor n cephelerde milis- ler taarruza geçtiler - Başı J inci sahifede - Hükümet kuwvetleri Man- zanares mehrinin bütün köp- rülerini — ellerinde bulundur- maktadırlar. Cumhuriyetçilerin piyade kuvvetleri Casa Del Campo mıntakasında ilerle- miştir. Bu mıntakada şiddetli muharebeler olmuştur. Cum- | huriyetçilerin 18 tayyareci Ca- sa Del Campo önünde âsile- rin mevzilerini bombardıman etmiştir. Âsiler mühim zayiata uğ- ramışlardır. Âsilerin Escalona tayyare meydanından gelen Yunkets tipi üç motörlü tay- yare bo .ba yüklü olduğu hal- de Henares'den Alcalaya gel- mişlerdir. Bir İspanyol küçük zabiti olan pilot hava nazırı tarafından mülâzimliğe - terfi ettirilmiştir. İtalya İspanya'ya top ve asker göndermiş. Londra, 12 ( AA ) — M. Eden işçi partisine — mensub bir meb'usun bir sualine ver- diği tahriri cevapta, İspanya büyük elçisinin İngiltere dış iş- leri Lakanlığına esir edilmiş olan bir İtalyan askerinin ifa- deleri hakkında bir rapor ve- rerek bir İtalyan topçu ala- yına mensub toplarla asker- lerin Nasyonalistlere yardım için İspanya'ya — gönderilmiş olduğunu — bildirdiğini teyid eylemiştir. B. Eden cevabını şöyle bi- tirmiştir: — Bu hususta İtalyan hü- kümeti. nezdinde doğrudan doğruya teşebbüsatta bulun: mak İngiliz hükümetine düş- mez. Eğer bu ithamın doğru- luğu teeyyüd ederse — mes'ele ile ademi müdahale komitesi meşgul olacaktır. 3 âsi tayyare düşürüldü Madrid, 13 — (Radyo) Resmi olmıyan haberlere göre, hükümetçiler, Desarti civarın- da birkaç kasaba zaptetmiş- lerdir. Üç âsi bombardıman tayyaresi de, Cumhuriyetçiler tarafından düşürülmüştür. Hü- kümetçiler Siyavadanta civa- rında ilerlemeğe başlamışlardır. Dünkü şiddetli Muharebeler.. Paris, 13 (Radyo) — Mad- rid cephesindeki Havas mu- habirinden: Cüumhuriyetçiler şimal istas- yonunu müdafaa etmişler, âsi- lerin şiddetli bombardımanı, istasyon — binasını — yıkmıştır. Payitahtın muhtelif yerlerinde yangınlar çıkmıştır. Gazhane- deki yangın devam etmektedir. Dünkü günün en şiddetli muharebesi, Madrid - Toledo köprüsü denilen yerde olmuş- tur. Cumhuriyetçiler burada birçok mitralyöz yuvası kur- muşlar, âsileri doğramışlardır. Nasyonalistler, bir kale gibi müdafaa edilen her evi ayrı ayrı çarpışarak — alabilmişler, ağır zayiat vermişlerdir. Âsilere karşı zehirli gaz kullanılıyor. Cebelüttarık, 13 (Radyo)— Madrid şehri dahilinde ihti- lâlcilerle milis kuvvetleri ara- sında şiddetli muharebeler de- vam ediyor. Milis askerleri, ihtilâlcilere karşı mukabil bir hücum yapmışlarsa da ric'ate mecbur kalmışlardır. A BEZ bu hücumda zehirli gazlar kul- lanmışlardır. İhtilâlciler, mas- keli kıtaatla milis kuvvetlerini takip ederek telefat verdir- mişlerdir. Askeri vaziyetin, 24 saattan evel tebeddül etmiyeceği tah- min olunuyor. Malaga tekrar bombar- dıman edilmiş Cebelüttrik, 13 (Radyo) — Önitet Pres gazetesi; Kanarya adındaki zırhlının, Malaga'yı tekrar bombardıman ettiğini ve bütün petrol ve benzin de- polarını - yaktığım haber ve- riyor. Diğer bir habere göre, Mail ve Sejares'te ihtilâl or- dularile hükümet kuvvetleri arasında kanlı muharebeler olmaktadır. Âsiler garb cephesinde taarruza geçliler Lizbon. 13 (Radyo) — Se- kolo gazetesine göre, Villa'da General Varellâ — kuvvetleri Madrid'in garb mahalleleri üzerine şiddetli bir - tazyik yapmaktadır. Faslı askerler el bombaları ile birçok binaları işgale mu- vaffak olmuşlardır. Sivil halkın zaranına mey- dan vermemek için . harekâtta itidali tavsiye etmiştir. Madrid'in top ateşi ile tah- ribi mümkün olmakla beraber, hücumla zaptı muvafık görül- mektedir. Yalnız komünistlerin tahassun ettikleri binalar topla tahrip edilecektir. Fabr ajansı: “Ne olursa ol- sun Madrid kızılların ellerinden çıkmış addolunmalıdır. - Ko- münist liderler ancak kızıl as- kerlerin Valânsiya ve Barse- lon'a ric'atini temin için ça- hşmaktadırlar,, demektedir. Alman ajans-nın haberleri Berlin 13 (Radyo) — Mad- rid cephesindeki Alman mu- habir, general Franko kuvvet- lerinin büyük bir ihtiyatla ileri hareket ettiğini bildir- mektedir. Madridde panik hüküm sürmektedir. Tayyarelerden ve toplar- dan Madrid üzerine bombalar ve mermiler yağmaktadır. Yi- yecek —maddeleri azalmağa başlamıştır. (Ne bitmez tü- kenmez gıda maddeleri imiş ki, üç aydanberi tükenmedi.) Bir Rus vapurile Gelen harp malzemesi Salamank, 13 ( Radyo ) — Valansiya'ya bir Rus vapuru gelmiştir. Bu vapurda iaşe ve harp levazımı vardır. Bu se- beple Valansiyada büyük teza- hürler yapılmıştır. 2 Bin kişi ölmüş Paris, 13 (Radyo) — Royter muhabirine göre, dünkü çar- pışmalarda heriki taraftan iki bin kişi telef olmuştur. Nas- yonalistlerin harekete geçine- leri mümkün olamamıştır. Hü- kümetçiler iki âsi tayyare daha düşürmüşlerdir: Esroyal cep- hesinde hükümetçiler ilerlemiş- erdir. Âsi tanklar parça parça ediliyor. Toledo, 13 (Radyo) —Âsi- lerin yanındaki Royter muha- birinden : Hükümetçi topçularının en- dahtlırındıkı isabet ve sür": at eyesinde âsiler muvaffakıyet- 14/11/ 936 DORSA Üzüm satışları Ç Alıcı K.$.. .K. SĞ 302 Talât Erman 10 25 20 270 S. Süleyma. 11 23 50 217 İnhisar ida. 8 10 50 | 165 S.Goömel 1275 15 ——— 125 H. Alyoti — 15 15 112 Alyoti bira. 15 50 20 111 S. Ergin — 13 16 50 111 K.Kâmm 1475 1675 78 J. Kohen 11 50 15 25 | 65 Koope. itti. 12 75 13125 | 59 Albayrak ti. 13 5) M.J. Taranto 16 4 Vitel 14 75 24 İzzet kaptan 15 50 17 Tevfik diri 15 16 A.R.üzüm. 14 14 Ş. Rizaha. 18 50 8 S. Celârdin 11 7 Beşikçi z. bi. 12 4 Bahri ve Tev. 16 50 2 B. Alazraki 21 1801 | 330558 | | 332359 Çi Aba ( (K8. d1 A.H. Na. 9 170768 170779 Zahire satışları Ç a Simsi a S A BU 11893 Buğday — 5125 675 | 74 Susam 14 50 14 75 131 Burçak — 4 4375 4 4375 13 Nohut 475 5625 24 Bakla 415 475 246 Ken. pala. 260 — 265 547 B.pamuk 46 50 47 400 Ton P. çekir. 2 90 2 90 Dt O0 FMi SAA İncir satışlar ğ Polor yanın mevkii || —Bıuı Z2inci sayfada— ü açımıya ve Polonya'lıların rını daha müsait bir çe kilde karşılamalarına sebeb olmıya kifayet etti. Geçenlerde — Polonya erkâmharbiyei umumiye — reisine Fransa'da yapılmış olan zafer teşar hürlerinin — sebebini işte buradâ aramalıyız. Nitçkim — son Eden-Bek mülâ- katında Polonya'ya — gösterilen t& veceühkâr muamelenin ve bu hir kümeti gimdiye kadar uzak totuk duğü Lokarno işlerine karıştırmak gibi müsaadekârlıkların sebebini de barada aramak lâzım geldiği gibi | | Hamdi Nüzhet Çançar Lağım menfez kapaklarını çalanlar.. Şehitler caddesile Gazi bul: varında belediyeye aid lağım menfez kapaklarını çalmakta olan bir şahıs! ötedenberi be- lediyece aranıyordu. İki kişi bunları çalarken -tutulmuşlar- dır. Bunlardan Mustafa altı ay, Mehmed de sekiz ay hapse mahküm edilmişlerdir. İzmir İnhisarlar baş müdür- — lüğünden: Dairemizde mevcut müstamel 8 dane çini ve iki dane saç soba pazarlıkla satılacaktır. Muhammen - bedeli - 64-75 teminatı 9,75 liradır. — İstekli: lerin 18-11:936 günü saat 15de Baş müdürlüğümüzdeki komis” yona gelmeleri, 1188 a er MT — sizlikten — muvaflakıyetsizliğe uğramaktadırlar. İleri harekâ” tına teşebbüs eden tanklaf, parça parça edilmektedir. Dün cephede idim. Uzut bir şerid halinde bulunan ih> tilâlci askerlerin hiçbir faali- | yet gösteremediklerini gözler — rimle müşahede ettim, Tank” | lar, hükümet bataryaları içit , mükemmel bir hedef teşkil et | mektedir. Şimdiye kadar tank” lar sayesinde ilerliyen âsilet» bu . vaziyet karşısında dur