22 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

22 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

—i Sahife * 6 Asiler, son harplerde 12bin ANADOLU esir aldıklarını bildiriyorlar Almanların Ispanya ve Fransa hududlarında is- tihkâmlar yapmağa başladıkları söyleniyor Londra, 21 (Radyo) — Roy- ter Ajansının verdiği haberlere göre, General Franko orduları. mütemadiyen ilerlemekte ve iş- gal ettikleri yerleri temizlemek- tedirler. İhtilâlciler, (Tallasete) ve (Vab de Prodes) kasabalarını — işgal etmişler ve (Tortoja) ya 25 ki- lometre yaklaşmışlardır. Tortoja düştükten sonra, ge- neral Franko orduları denize çıkacaklardır. Cumhuriyetçilerin 18 inci kol: ordusu, ihtilâlcilerin ileri hare- kâtına mani olmak istemişse de imuvaffak olamıyarak geri çe- kilmiştir. İhtilâlcilerin; son muharebe- lerde 12 bin esir aldıkları ve birçok mühimmat depoları ele geçirdikleri söyleniyor. Perpinyan, 21(Radyo) — Star gazetesinin İron muhabiri yar zıyor: İspanyanın Fransız hudutları civarındaki mevaki, kâmilen A manların eline geçmiş bulu- nuyor. Muhabirin verdiği mütemmim malümata göre, hudutların bu kısmında, — istihkâmlar — yapı- makta ve yeni bir taarruz için hazırlıklarda bulunulmaktadır. Fransa, bu hazırlıklara karşı lâzmgelen tedbirleri almıştır. Barselon, 21 (Radyo)— Dün Alkaza Zellanda ve Ella Villa da şiddetli muharebeler olmuş, Cumhuriyetçiler, Frankist taar- ruzlarını durdurmuşlardır. Sara- gue, Reus ve Motârlo şehirleri düşman tayyareleri - tarafından bombardıman edilmiş birçok kimseler ölmüş, yaralanmıştır. Evlerin çoğu yanarak harap olmuştur . : Burgos, 21 (Radyo) — Ge- neral Franko hükümeli; cum- huriyetçi İspanyanın, Poy Ser- da kasabasında öksüz çocuklar için bir yetimhane yaptığını haber almış ve bu kasabanın, askeri menzil noktası olması hasebile bombardıman edilerek yakılacağını ve bunun içii suliyet kabul etmediğini bik dirmiştir. Saragosa, 21 (Radyo) — İh- tilâlciler, bugün de Cumhuri yetçilerle tekrar çarpışmışlar ve cepheyi genişleterek ilerlemeğe başlamışlardır. İhtilâlcilere mensup iki harp tayyaresi Reos kasabasını bom- bardıman etmek teşebbüsünde bulunmuşlarsa de, Cumhuriyetçi tayyarelerden biri bunlara karşı koymuş ve birini düşürmeğe muvaffak olmuştar Londra, 21- (Radyo) — İs: panya bura sefiri, Cumhuriyetci İspanyanın —mütareke istediği hakkındaki haberi tekzip eyle- Bren, 21 (Radyo) — İsviçre federal meclisi, bugün öğleden sonra toplanmış ve cumhurreisi doktor Bomanın söylevini lemiştir. İsviçre cumhurreisi, yük — devletlerin, — İs: mamiyeti mülkiyesine riayetkâr üç kuvvetli devletin verdikleri teminatta, İsviçre için korkulacak birşey olmadığını beyan eylemiştir. Reisicumhurun - söylevini, fe- deral meclisi azasından Ladikola Fransızca, sabık — cumhurreisi Mota — İtalyanca ve Grim A- Manca olarak hertarafa radyo ile vermişlerdir. Cumhurreisinin — söylevinden bir beyanname neşredi- r. Bu beyannamede; İsviç. renin; her hangi bir tehlike karşısında Allahın verdiği hudud- ları ve İsviçrenin istiklâli — ile bitaraflığını müdafaa için bütün kuvvetile çarpışmağa hazır ol- duğu bildirilmiş ve milletin, bu uğurda kanının son damlasını dökmekten çekinmiyeceği ilâve edilmiştir. Varşovada Bir gazete kapatıldı Varşova, 21 (Radyo) — En- dişeyi mucip haberler neşreden işçi organı Omo Porov gazetesi kapatılmıştır. Bu gazete- ültima- tomu yanlış olarak yazmış ve milleti heyecana düşürmüştür. Almanyanın yehi Londra sefiri Berlin, 21 (Radyo) — Hari ciye Nızırı olan Von Riben: trobbun — yerine, Almanyanın Londra sefaretine, Varşova se- firi Von Moltke tayin edile- cekt'r. “Ah, bu gönül,, Yazan: Saime Sadi — 13 — © saz sesini birkaç defa dinledim. Hattâ o ellerin ya- naklarımı okşadığını ve o göz- lerin, başımı güneşe — doğru gevirip yüzüme baktığımı bile hatırlarım. İşte, şimdi böyle bir yer istiyorum. T Tenha, sakin bayırlar, beyaz çiçekler açmış bahçeler, meyva kokuları, aâkan bir su.. Güneşin mevsime göre gurupları, bazan gecelere karışan gçılgin - firti: nalar. Aleridenin sözünü kestim. Bütün bu tahayyül ettiği ve istediği şeylerde, hazin — bir Mmaraziyetin tezahürleri vardı: — Anlaşıldıi, — dedim, — seni bir türbedar gibi böyle tasız, tenha tabiat parçalarını bek- Diye mırıldandı. O gün da- ha fazla birşey konuşamadık. Çünkü, annasi * gelmişti, Öyle hatırlıyorum ki, onun annesinde Aferideden — birçok — parçalar vardı.. Aferidenina birçok - husu- siyetleri, muhakkak ki, anadan gelen bir verasetin eseri ldi. Fakat Aferidede bu. karakter, o kadar olgun, o kadar şuurlu ve temizdi ki, âdeta, annesinin onun tesiri altında kaldığı 88 mılıyordu. Güzidenin düğününde bulu- Londra, 21 (Radyo) — Cum- huriyetci İspanya nezdindeki İagiliz sefiri; bütün İngiliz tebar asının, harekete hazır - bulun- malarını ilân eylemiştir. (Penelup ) adındaki İngiliz torpitosu, İngiliz tebaasını ab mak üzere çarşamba günü Bar: İ selon limanında bulunacaktır. Isviçre federal meclisi dün toplandı İsviçreliler, hududlarını müdafaa için kanla: rının son damlasına kadar çarpışm ığa hazır! OTUERSAREAL A" İ MO SA KA T Polonya Hariciye Nazırı Uluslar sosyetesi için ne diyor? Londra, 21 (Radyo) — (Deyli Meyi) , gazotesinin Varşova me habiri, Polonya Hariciye Nazırı kolonel (Bek)i ziyaret etmiş ve bir mülâkat yapmıştır. Kolonel (Bek); İtalya AL manya çekildikten sonra Ulus- lar sosyetesinin istinad edile- bilecek bir müessese olmadığını Roma — seyahatinde Musolini ile vaziyeti umumiye hakkın: konuştuğunu ve devletleri şer ikişer anlaşmak siyasetinde dığını, bu şeklin, cihan sulhu için daha muvafhk ve isabetli olacağını ve Polon- yânın, realist bir siyaset takib bütün devletlerle dost istediğini beyan et- Bulgaristanda intihabat Sofya, 21 (Radyo) — Dün de Filibe ve Radende mebus se- çimi yapılmış ve sükünet içinde geçmiştir. Seçilen 41 mebustan zu — hükümet taraftarıdır. Şimdiye kadar üç mı 130 saylav seçilmiştir ki, bun- lardan seksen altısı hükümetin siyasetini tasvib edenlerdir. Gelecek hafta son — olarak Sofyada seçim yapılacak ve “buradan otuz saylav seçilecektir. Avusturyadan Ber. line giden alay Berlin, 21 (Radyo) — Viya- nadan gönderilen ilk Avusturya alayı Berline- varmıştır. Alay burada yerleşecektir. namadım. Düğün aşağı yukarı, bir buçuk Ay sonra olmuştu. Ben o sıralarda Çiftehavüzlarda hasta bir akrabamın yanında bulunuyordum. Anide karar ve- rilmiş, hemen düğün yapılmış.. Teferrüatını, sonradan Aferide anlattı. Gayri ihtiyari sordum: — O ne yapıyordu? Dedim. — Dans ettim onunla. -diye e etti- Doktorun birçok ar- M ü Güzidenin e kel 'en kimseyi çağır- madıim.. Aralarında bir — saat bulundum; o kadar. Odama çekildim ve onun üstümde ka- lan kokusunu — uzaklaştırmak için derhal tuvaletimi yaptım ve biz, m &; yolladım.. Müthiş bir koku.. Yaz günü, pis bataklıklarda yatıp kalkan hayvanların o ağır, Akhisar Belediye binası projesi Akhisar be- lediye — binası projesi üzerinde açılan müsaba- ka sona ermiş. tir. Müsabaka. ya birçok pro. jieler — verilmiş ve bunlar ara- J sında İzmir Em- “ lâk Bankasının — B. Melih genç ve kıiymetli mimarı Bay Melih Yüksel kazanmış, eseri Akhisar — belediyesince — satın alınmıştır. Emlâk ve eytam bankası (Umumi heyeti Anka- rada tcp'andı Ankara; 21 (A.A) — Emlâk ve Etam bankasının umumi heyeti bugün sant 11 de ban- kanın hususi dairesinde tcp'an- mıştir. Okunan idare meclisi raporuna nazaran Emlâk ban- kası bu sene ilk teşkili zama- nındaki rakamlar stisaa edilir: se diğer bütün sşeneler mua- melâtından yüksek olarak 786 gayri — menkül — mukabilinde 1,798,180 lira ikrazatta bulun- muş ve bunun bir milyon 357 lirasını yeniden tesis ve ihya edilmekte olan hükümet mer- kezine tahsis eylemişi Bankanın ikinci mül bir vazifesi olan mütekait yetim ve dül aylıkları tediyatı da geçen sene zarfında 41,969 kişiye, 3,109,900 İiraya varmıştır. Rapora nazaran bankanın ser- mayesinin A hissesini toşkil eden 10,000,000 liradan takri- ben 7,000,000 lirasına mukabil bükümet tarafından bankaya Mmühtelif emlâk teslim — edilmiş ve bunlardan - 6,000,000 | yakın kısını nakde tahvil edil- miştir. Keza B hisselerindem satılığa çıkarılan 2,000,000 Jliralık kıs- mina mahsuben 1,100,000 lira- liğı satılmıştır. Banka memleket dahilindeki hizmetlerini — daha esaslı ve daha geniş bir surette yapa: bilmek için sermayesini tamam- lamak — teşebbüsatında — bulun- maktadır. Bankanın umumi muamelâtı bu sene 327,009 liralık bir kâr göstermektedir. İdare meclisi bu para üzerinden yüz on sekiz bin 790 lirasını B hisse senet- lerinden hükmi ve hakiki hasta bulunanların - senetlerini satın almağa tahsis etmiş ve he- yeti umumiye Maliye Vekâle- tile mutabık kalınmak şartile bu esasa muvafakat etmiştir. Kanuni ve fevkalâde ihtiyat — © ekşi kokusu yok mu?. Müstakbel mühendis hakkın- da, her izin — gösterdiği nefret ve istikrah, âdeta kat- merleşiyordu. Onun — kokusu hakkında Aferidenin şu - sözü, kafamda o kadar yerleşmiş ki, buraya geçirmekten kendimi alamadım. — Ekşi «diye ilâve etti- ağır bir koku... Ağzından değil, mesamatından — sızıyor sanki.. Dansta birşeyler — mırıldandı; çok zeki bir kadın . olacak; ye- niden mubtelif yerlerde — arazi, çiftlikler vestire almış.. Bana, uzün uzadıya bahsetti. -Bunun manasını bir türlü anlıyamadım. Halbuki, Aferidenin anlama- dım dediği şeyi, ben bile an- lamıştım. Onun da bunu anla- dığı bence muhakkaktı; Diğer oğlu için gözüne ker tirdiği yavrunun önüne, — inci Mart 22 Avam kamarasında İngiltere-İtalya müzakereleri devam ediyor ve hayli ilerilemiş bulunuyor Londra, 21 (Radyo) — Avam Kamarası, bugün öğleden sonra toplanmıştır. Azadan (Noel Beker), İngil- tere- İtalya müzakerelerinin ne raddeye geldiğini sormuş ve bu sorguya cevap — veren Başvekil Çemberlayn, müzakerelerin; İn- gilterenin Roma sefiri (Pert) ile İtalya âye Nazırı Kont Ci- ano a devam ettiğini ve hayli ilerlediğini söylemiştir. Azadan Daviçon da; bu mü- zakerelerin, ticaret muahedesile alâkadar olup olmadığını sör: muştur, Başvekil, bu suale: — 'Hayır! Cevabımı vermekle iktifa ey- lemiştir. Müteakıben, Beker); İngiltere-İtalya müzakerelerinde, İspanyadaki gönüllüler mesele- sinin konuşulup konuşulmadığını sormuştur. Çemberlaya: — Bu meseleyi âdemi mi- dahale komitesinden sorabilir- sin'z! Diye cevap vermiştir. Bunun üzerine Notel Beker sör almış ve hükümetin, — müzakerelere başlar başlar başlamaz, İspan yada gönüllüler meselesinin de konuşulacağı, gönüllüler çekil- mezse — müzakerelere — devam edilmiyeceği hakkında söz ver diğini, şimdi ise izahat verme- diğini söylemiştir. Bunun üzerine, Başvekil M. Çemberlayn — tekrar — kürsüye gelmiş ve İtalya ile bu hususta konuşulmadığı beyan eylemiştir. Bundan sonra azadan düğes (Atol), bir liste vermiş — ve İs. panya ihtilâlcilerine hariçten gönderilen ağır top, mühimmat vesairenin — Alman fabrikaları mamulâtından olduğunu söyle- miştir. Milli müdafaa müsteşarı (Büt- ler), Düşese cevap vermiş ve (Noel Almanyaya filhakika bir çok ———7 akçelerine lâzımgelen yüzdeler- de tefrik edildikten sonra üst tarafının ödenmiyen borçlara mukabil satılan nat bedeli yetişmediğinden bir — taraftan ona ve bazı şüpheli alacaklara tahsisi idare meclisi tarafından teklif edilerek umumi heyet- çe de aynen kabul olunmuştur. Bu meleler bankanın va- ziyetini gün geçtikçe daha sağ- lam bir şekle — sokmaktadır. Emlâk bankasının vaziyete göre gelecek seneden itibaren nizami faizlerini tesviyeye başlıyacar ğgına muhakkak nazarile bakılk- maktadır. serpiyordu.. Bizim Çiftehavuzlardaki - ak- raba, beni gene çağırtmışlar- dı.. Gittim, on iki gün daha kaldım ve bu defa artık hasta, toprağa kavuştu. Ben evimize dönünce öğrendim ki, ne Gü- zide kalmış, ne Aleride.. Hepsi de gitmişler.. İkinci kısım Alerideye, senelerce sonra lunun şarkında ve garbında râsgeldiğim zaman, ilk işim, ona dikkatle bakmak oldu. Size tarif ettiğim Aferide, daha uzam'ş, daha genişlemiş- t Fakat gen> ince idi. Gör lerinin eski vazuhunda ve pâr- laklığında, bazı küçük gölgeler ve karanlıklar vardı. — Burnu daha — sivrilmişti. — Gözlerinin dibinde, hafif sarı lekeler gibi birşeyler belirmişti. Bütün bun- lara rağmen, onda başka- bir güzellik, — kadınlığın ince ve esrarlı güzelliği inkişaf etmişti, n mühimmat gönderildiği hakkinda gazetelede okunduğunu ve fakat hükümetin, buna dair malümatı olmadığımı söylemiştir. Düşes, tekrar söz söylemiş ve Fransız hududlarının, tehli- kede olup olmadığını sormuştur. Başvekil Çemberlayn, bu bu- susta Fransız hükümetinden bir mürâcaat vukubulmadığını ve böyle bir tehlike varid olsa dahi, evvelâ Fransayı alâkadar ettiğini beyan eylemiştir. Londra, 21 (Radyo) — İngilk tere kabinesi, yarın toplanacak. ve beynelmilel vaziyeti tetkik edecektir. Kabine, çaşamba günü tekrar toplanacak ve perşembe günü, Başvekil Çemberlaya tarafından Avam kamarasında umumi va- ziyet hakkında mufassal izahat verilecektir. Tribuna gazetesi Dört büyük devlete elele vermelerini tavsiye ediyor Roma, 21 (Radyo) — (Tri- buna) gazetesi; ( Garpta sulh ) başlığı altında bir makala yaz- mıştır. Bu gazete makalesinde hulâsâten diyor ki: “ Garp artık elele vermeli- dir, dünyanın ea büyük dev- letleri olan İngiltere, Fransa, Almanya, — İtalya, — hudutlarını tanzim etmiş bulunuyorlar. Al- manya ne Fransadan ve ne de İtalyadan arazi istemiyor. Binaenaleyh, bu dört devlet, Avüsturyanın Almanvaya - ilti. hakından sonra, kolaylıkla- bir« leşebilir. ,, wit On bin Avusturyalı Almanyaya gez. meğe gidiyor Viyana, 21 ( Radyo ) — A- vusturyalılardan on bin kişilik bir kafile, Almanyayı gezmek üzere hükümet tarafından meç- canen Berline gönderilecektir. Muzaffer oldular ve döndüler Varşova, 21 (Radyo) — Lit- vanya budutlarından dönen ker taat sokaklarda halk tarafından heyecanla alkışlanmıştır. Kıtaat garnizonlarına yerleşmiştir. Züih belediye intiha. batında Sosyalistler kazandı. Bera, 21 (Radyo) — Zürih belediye intihabatında — Sosya- listler kazanmışlardır. Akşamdı. Odada yalnız, baş başa kaldık. Hayatım parça pârça anlattı. Dışarıda, - İstan- bulun meşhur soğuğu esiyordu. Sobanın karşısında — idik.. Bu anlattığı şeylerin çoğunu bili- yordum. İkide bir — duruyor, beni, benim hâyatımı Ssoruyor- du. Ona bir yarı muharrir ol- düğüumu — söylediğim — zaman doğruldu, hasta hasta güldü: — İlâhi Saime -dedi- - bizim memlekette yazı bayatı, fikir hayatı nedir ki?. Maamafih çok iyi etmi İçimizin, kafamızın neleri var ki, bunları hapselt'« ğimiz zaman, ıstırapların en büyüğü ile karşılâşıyoruz. Ağ, lamak nasıl bir ihtiyaçsa, gük bir tezahürse, mak ta öyle Mütema- diyen hapsedilen fikirlerin ve tahassüslerin getird.kleri felâ- ketler çok büyük -oluyor. — Sonu var —