1 Eylül 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 52

1 Eylül 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 52

Ayaklarınızı ıslatmak için bilmeniz gereken her şey Müzik Programlamada İlk Adımlar Jim Aikin Yerel bir kayıt stüdyosurda yarım zamanlı işe başladınız. İşi kapmanızın nedeni gerçekten iyi çalmanız ve saatte 50 sente çalışacak kadar çılgın olmanız. Yeni patronunuzun yaptığı ilk iş bir duvarın dibine yığılmış duran synthesizer'ları işaret edip şöyle demek: “Şunları görüyor musun? Onları programlayacak birine ihtiyacımız var; benim hiç vaktim olmadı öğrenecek. Şuralarda bir yerde kullanıcı kılavuzları olacak. Bir iki saat göz gezdirip yapıp yapamayacağınad bak bakalım.” Dışınızdan kafa sallayıp salak gibi sırıtırken, içten içe buz kestiniz. Tüm o düğmeler, kollar, yanıp sönen ışıklar, sayılar! Bir saat sonra başınız çatlayacak gi- bi ağrıyor, gözleriniz kılavuzun açık gri harflerini seçemez halde ve şu sözcük- leri geveleyip duruyorsunuz: “Bir pe- riyodun belli sayıda kısma bölündüğü bir dalga biçimini ele alalım...” Bu lafı ne kadar sik tekrarlarsanız tekrarlayın, size en ufak bir şey ifade etmiyor. Cid- di ciddi iş değiştirmeyi düşünüyorsu- nuz, hayatınızı sörf tahtalarını cilala- yarak kazanmak birdenbire çok ca- zip görünmeye başlıyor. Ne yazık ki ne derginizin bu sayısı, ne de herhangi bir zihin dönüştürücü kimyasal sizi bir anda uzman haline getirebilir. Ama üzülmeyin, synthesi- zer'ları programlamak hemen hemen herkesin becerebileceği bir yetidir Birkaç temel kavramı anladıktan ve birkaç aletle biraz oynadıktan sonra sis bulutları dağılmaya başlayacaktır. Bu makalede sizi yola çıkartacak ka- dar temel sağlayacağız, diğer sayfa- larda da aradığınız sesleri elde ede- bilmek için gerekli ipuçlarını bulacak- sınız. Size veremeyeceğimiz şey, üze- rinde oynayacak bir alet. (Yayıncıyı, —— CONMmMoOĞdore 52 her sayının yanına bir Poly-800 koyma konusunda ikna etmeye çalıştık, ama nedense yanaşmadı). İlk elden dene- yimin yerini hiçbir şey tutamaz; bu ne- denle eğer bir synthesizer'ınız yoksa ve stüdyoda çalışmaya başlamamış- sanız, yapacağınız salt dalga geç- mek olacaktır. Şu Programlama Denen Şey de Ne? Synthesizer programlamayı bilgisa- yar programlamakla karıştırmayın. BASIC FORTRAN ya da PASCAL üzeri- ne en ufak bir bilginiz olmadan da synthesizer programlamada virtüöz merftebesine yükselebilirsiniz. Bellek deposu ve veri girişi gibi bilgisayar fonksiyonlarıyla muhtemelen şöyle bir tanışacaksınız, ama mikroçiplerin kul- landığı makine diliyle uğraşmanız ge- rekmeyecek, Alet fasarımcıları ve bil- gisayar mühendisleri, programlama- nın bu düzeyini kullanıcının gözlerin- den ırak tutmak için epey çaba gös- termişlerdir. Synthesizer programla- ması, synthesizer'ın ön panelindeki düzenlemeleri varolan sesi değiştir- mek ya da yeni bir ses yaratmak üze- re değiştirme işlemidir. Bir programcı olarak siz programlar yaratacak (bunlara aynı zamanda yama adı da verilir; çünkü ilk synthe- sizer'larda her ses birbirine eklenmiş kordonların belli düzenlemeleriyle ya- ratılırdı) ve özel bir “yaz” düğmesine basarak bunları aracın belleğine ya- zacaksınız. Her yama yirmi ila yüz farklı parametrenin ayarlanmasını içerir. Kullanabileceğiniz parametrelerin sa- ısı ve türü, aletin modeline göre fark- lılik taşıyacaktır. | İyi de parametre nedir? İyi ki sordu- nuz. Parametre, sesin (ya da aletin tepkisinin) ön panelden ulaşabildiği- niz ve değiştirebildiğiniz herhangi bir yönüdür. Parametrenin en bariz örne- ği, belki de ses yüksekliğidir. Osilatör dalgabiçimi de hemen hemen her alette değiştirilebilen bir diğer para- metredir. Bir parametrenin yerleşimi- ni her değiştirdiğinizde, programla- maktasınız.