1 Mart 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 43

1 Mart 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 43
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

C-64 İçin Grafık Donanımı - 3 BELLEK KULLANIMI C.ca grafiklerini tam kapasitede kullanabilmek için, özellikle bilgisa- yarın belleğine nasıl ulaşılacağının bi- linmesi gereklidir. En değerli ve önemli fonksiyonlara ancak makina dilinde ulaşmanız mümkündür. Bu nedenle makina dili bilgisi bu konu- da çok gereklidir. Eğer makina dili bilmeden grafiklerle uğraşmak isti- yorsanız, kendinze bir grafik ekleme pakedi almanız gerekmektedir. Bu paketlerde grafik programcılığını çok kolaylaştıran basit komutlar bulun- maktadır. Böyle bir pakedi alırken, en önemli unsurun hız olduğunu unutmayın. Ekrandaki metin ve gra- fikleri depolamak için belli bir mik- tar bellek kullanılır. Örneğin bit- mapped grafikler renk belleği için 8K artı 1K gerektirir ve çok renge gelin- ce 2x1K olur gereksinme. Bu bellek alanı grafiğe ayrıldıktan sonra başka amaçlarla kullanılamaz. Aynı zaman- da bu amaçla kullanılanılamayacak ya da kullanılması çok zor olan bel- lek alanları da vardır. (Özellikle BA- SIC"'te) Daha sonraki konuların izle- nebilmesi için, öncelikle bilgisayarı- nızın bellek düzeni hakkında birkaç şey söylemek gerekiyor. 64'de her tür işlem için gerekli olan ana işlemci 6510 tipidir. Daha önce gelen model 6502'den tek farkı bellek için kulla- nabilecek ekstra satırlara sahip olma- sıdır. 1. ve Ü. adreslerde sırf onda bu- lunan iki register (kütük) vardır. Bi- zi burada | ilgilendiriyor. C-64 bilgisayarının 6G4K'lık bir RAM kapasitesi vardır. RAM bilgi- sayar kapatıldığı zaman kaybolur. Bu nedenle yalnızca çalışma sırasındaki bellek olarak hizmet eder. Buna kar- şılık ROM bilgisayar kapatıldığı za- man bile muhafaza edilir. C-64 ROM'unda kernal, BASIC yorumcu- su ve karakter jeneratörü bulunur. RAM'e ek olarak çeşitli ROM alan- ları ve perifer araçların kütükleri (VIC, CIA gibi) bulunur ki bunlar toplam 24 K alırlar. Peki tüm işler sa- dece G4K'lık bir adres alanıyla nasıl gerçekleştirilebiliyor? Bunun yanıtı üst üste gelme (over- lapping) tekniğidir. Örneğin RAM ve ROM gibi değişik bellek alanları ay- nı adreslere sahip olabilirler, yani bel- lekte aynı yeri paylaşıyor olabilirler. Bir bellek haritası şöyle görünebilir: kartuş BASIC ROM karakter seti Kernal ROM VO 43

Bu sayıdan diğer sayfalar: