1 Mart 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 52

1 Mart 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 52

Gmîî:ü'wı Vi ga KK Na kaz U ay sınırların artık hemen hemen hiç değişmediği, nükleer savaş korkusuyla kim- senin savaşa cesaret edeme- diği, bunun yerine terörizme başvurulduğu ve gizli servisle- rin türlü oyunlarla Dünya'yı bir- birine kattığı 1990'lı yılları ter- kediyoruz. Balance of Power 1990'ın soğuk savaşından 17. YY sıcak savaşlarına gidiyo- ruz. Batı Hind Adaları'na kor- sanlık ve ticaret yapmaya... Ama sizin sandığınız gibi bu oyunun adı PIRATES değil. Keş- ke öyle olsaydı! Geçenlerde arkadaşım Zu- zu'nun bilgisayar dükkanına gittiğimde Reach for the Stars'ı yapan SSG (Strategic Studies Group) firmasının bu yeni oyu- nuna rastladım. Ne iyi etmişim 52 de Zuzu'ya gitmişim. Bu oyu- nun en büyük özelliği bizi sık- maması. Sürekli olarak sayılar- la uğraşıp durmak bir süre sonra çok sıkıcı olur. Ama bu- nu engellemek için gerek gra- fiklerde gerekse oyunda kulla- nılan dilde mizah unsurunu ön planda tutmuşlar. Bunlara da- ha sonra tekrar değineceğiz. Golds of Americas'ta dört oyuncu var; İspanyol, Portekiz, Fransız ve İngiliz. Ya da oyun- daki tabirleriyle hain İspanyol, hilekar Portekiz, şeytani Fran- sız ve kalleş İngiliz. Dört kişi be- raber oynayabileceğimiz gibi tek kişi olarak üç bilgisayar oyuncusuna karşı da oynaya- biliyoruz. Amacımız yeni kıta- da keşifler yapmak, koloniler kurmak, okyanuslarda ticaret yapmak veya ticaret yapan gemileri soymak, korsanlarla savaşmak, yerlileri katletmek vb. Oyuna 1501'de başlıyoruz. 1800'de en çok pudanı olan oyuncu oyunu kazanmış sayı- liyor. Bu 300 yıllık zaman onar yıllık 30 periyoda bölünmüş. Eğer tarihi seçeneğini seçtiy- sek olaylar tarihte olduğu gi- bi gelişiyor. Örneğin İngiltere İspanya'ya savaş açıyor. Açık denizlerde her iki tarafın do- nanmaları birbirlerine saldırı- yorlar. Ya da İspanya İle Por- tekiz müttefik oluyorlar. Birbir- lerine saldırmıyorlar. 1501'de Yeni Dünya'da keş- fedilmiş 3 bölge var. Bir yerde koloni kurabilmek için önce orasının keşfedilmiş olması ge- rekiyor. Bu İş için keşiflerimiz var. Kaşifimizin başarılı olma- sı onun kalitesine ve ona ver- diğiniz ordu miktarına bağlı. Kaşifimizin değeri yıldızla be- lirtiliyor. Bir yıldız başarısız, ÜÇ yıldız çok başarılı demek. Ka- şifleri keşif için kullanabildiği- miz gibi düşman kolonilerine saldırı için de kullanabiliyoruz. Örneğin İngilizsek 16. YY orta- larında Hawkins ve Sir Francis Drake ile İspanyol kolonilerini yağmalayabiliriz. Ayrıca kom- şu bir koloniye yeterli askerle saldırırsak o koloniyi oyunda dendiği gibi bağımsızlığına kavuşturmuş oluyoruz. Ama