1 Mart 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 53

1 Mart 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 53

bu bizim bayrağımız altında bağımsızlık demek oluyor. Neyse, bir yeri keşfedince oradaki yerlilerin, mineral ve altın rezervlerinin miktarını ve bitki örtüsünü ve tarımcı elverişliliğini görüyoruz. On- dan sonra sıra buraya koloni kurmaya geliyor. Her 10 yıllık periyoda başlarken kralımız bize bazı hediyeler gönderi- yor. Bunlar asker, kolonici, ti- caret gemileri, savaş gemile- ri, bizim hesabımıza çalışacak korsanlar (privateers) veya kö- leler olabiliyor. Hazinemizdeki ve gizli sermayemizdeki para- larla etrafta bulunmalarına göre bunlardan biz de alabi- liyoruz. Ama kralın gönderdik- lerini beğenmezsek bunları satamıyoruz. İşte eğer kral bi- ze kolonici yolladıysa veya biz kolonici getirttiysek bunları keşfedilmiş bir arazi üzerine yerleştirebiliyoruz. Yalnız bura- da çok beğendiğim bir nokta- yı anlatmalıyım. Diyelim ki İspanyoluz. Ve Amerika'nın kuzeydoğu ucu yani Newfo- undland keşfedilmiş bir böl- ge. Ama biz buraya koloni ku- ramıyoruz. Ancak gemicilikte ilerledikten sonra buralara gi- debiliyoruz. Ya da Cape Horn geçilmeden gemilerimizi Pasi- fik Okyanusu'na çıkaramıyo- ruz. Bunlar güzel düşünülmüş. Koloni kurulunca yerliler sal- dırarak buraya yerleşenleri öl- dürüyorlar. Bunu engellemek için kolonicilere asker veriyo- ruz. Böylece hem İnsanlarımı- zı koruyoruz hem de yerlileri köle olarak kullanabiliyoruz. Yalnız bazı yerliler kolay kolay köle olmuyor. Örneğin Apaçi- ler sürekli saldırıyorlar. Koloni kurulduktan sonra şeker kamı- şı üretmeye başlıyor. Altın ma- denleri varsa altın, mineral madenleri varsa mineral üre- tiyorlar. Ama zamanla ma- denler tükeniyor. Ve altın ma- denleri azalmadan kimse mi- nerallere rağbet etmiyor. Se- ne sonunda bize bir miktar vergi veriyorlar. Burada “Co- lony Managmenit” menüsüne geliyoruz. Dört seçeneğimiz var: 1- İlk şekli seçersek daha fazla vergi alıyoruz. Ama kolo- ninin sadakati azalıyor. Ama koloni seviyesi bir veya İki İse sadakat azalmıyor. Koloni sa- dakati bayrakla belirtiliyor. Yedi bayrak tamamen sadık, “tek bayrak bağımsızlığını ilan etmeye hazır demek oluyor. Koloni sadakalti sıfır olunca ko- loni bağımsız oluyor ve coğra- fi konumuna göre kendi bay- rağı oluyor. Yani eğer Texas bağımsızlığına kavuşursa meşhur Confederatlon bayra- ğını açıyor. Vancouver ba- gımsız olursa Kanada bayra- ği çıkiıyor. Ve buranın milli marşından kısa bir parça ça- liniyor. 2- İkinci şekili seçince aldığı- mız vergilerin bir kısmını kolo- ninin geliştirilmesi için kullanı- yoruz, Yeterince İnsanı olan ve bize sadık koloniler gelişiyor. Koloni gelişme derecesi bir ev resmi ve bir rakkamla belirtil- miş. Birinci derecede basit bir kulübe görüyoruz. Yedinci de- recedeyse büyük bir bina ek- rana geliyor. 3- Bazen biz ağır vergiler koymasak bile koloni sadaka- ti azalıyor. Onların sadakatini tekrar kazanamıyoruz. Ama daha fazla azalmasını bir sü- re engellemek İçin üçüncü şe- kili seçiyoruz. Böylece aldığı- mız vergilerin bir kısmı burada yaşayan İnsanlara gidiyor. Ay- rica komşu bağımsız koloniler bizim kolonileri etkiliyorlar, is- yana teşvik ediyorlar. Bunların kökünü kazımak farzoluyor. 4- Eğer hiçbirini seçmediy- sek normal vergimizi alıyoruz. Koloni gelişmesi normal de- vam ediyor. Elbette yalnızca koloniller-