1 Nisan 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 24

1 Nisan 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 24

Dijital Voltmetre C-64'ünüze birçok araç ve yardımcı bağlandığını biliyorsunuzdur. Bir Voltmetrenin de bağlanabileceğini hiç düşünmüş müydünüz? Geçen ay dijital-analog dönüş- türücüleri incelemiş ve iki basit uygu- lama yapmıştık. Bu sayıda ise analog- dijital dönüştürücüler hakkında kısa bir bilgi edindikten sonra C-64'e bağ- layabileceğimiz bir voltmetre yapaca- ğız. Analog-dijital dönüştürücülerin çalışma prensibini kısaca şu şekilde özetleyebiliriz: Bir sayıcı sürekli O'dan en yüksek değere kadar devam- li saymaktadır. Bu en yüksek kulla- nılan dönüştürücünün Bit genişliğine bağlıdır. Örneğin 8-Bit bir dönüştür- cüde 0'dan 255'e kadar sayılır. Saya- cın çıkışı dijital-analog bir dönüştür- cü kullanılarak o anki değere karşı gelen analog gerilime dönüştürülür. Dönüştürülen gerilim bundan sonra- ki aşamada bir karşılaştırıcı yardı- mıyla (Op-amp) ölçülmek istenen ge- rilim ile karşılaştırılır. Karşılaştırıcı eğer iki geriliminde aynı değerde ol- duğuna kanaal getirirse çıkış konu- Anıl Gül munu değiştirir ve buna bağlı olarak- ta sayıcı durur, Aynı anda bağlanmış olan bilgisayara sayacın durduğunu bildiren bir sinyal gönderilir. Bundan sonra bilgisayar sayıcının çıkışında ki ölçülmek istenen analog değerle eş se- viyede olan dijital değeri ölçer,. Tüm bu işlemler tamamlandıktan sonra bilgisayar tarafından her şey baştan başlatılır. Bu metod oldukça basit olmasına karşılık yavaştır. Analog-dijital dö- nüştürücü ne kadar hassas, yani Bit sayısı ne kadar fazla ise sayıcı o ka- dar uzun süre saymalıdır. Örneğin 12 Bit hassasiyetindeki bir dönüştürücü için en yüksek değer 2 12—4096"- dır. ) MHz'lik bir sayıcı için bu dö- nüşüm süresi hemen hemen 40 ms'dir. Yalnız bu 40 ms'lik süre en yüksek voltaj ölçülürken söz konusu- dur. Düşük gerilim değerlerinde sa- yaç en yüksek değere kadar saymak zorunda kalmayacağı için dönüşüm işlemidi daha kısa sürecektir. Şimdi bu kısa bilginin ardından C- 64 ile basit bir uygulama yapacağız. Resim 1'de devremizin şeması yeral- maktadır. Burada dijital analog dö- UÜser-Port C64 24