1 Nisan 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 47

1 Nisan 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 47

Bilgisayarınıza Yemek Vermeyin Bilgisayanmz bir çocuk gibidir. Bilgisayar bir çocuk gibi düşünür. Si- zin verdiğiniz direktifleri izler ve ken- di adına rasyonel kararlar veremez. Bunların yanısıra toz ve kiri bir mık- natıs gibi çekmeleri ve yıkanmamakta direnmeleri anlamında da çocuklara benzerler. Birkaç yıl önce şöyle bir olay ol- muş: Birisi kendisi için çok önemli olan bir datanın tek kopyasının bu- lunduğu 5.25 inçlik disketine kahve dökmüş. Disketi kurutup plastik kı- lıfinı çıkardıktan sonra, sabunlu suy- la yıkamış. Kuruttuktan sonra aşırtıcı bir şekilde çalıştığını görmüş. Bu de- neyi tekrarlamaya kalkışmamanızı önermekle birlikte, sonucun disketle- rin oldukça dayanıklı olduğunu ka- nıtladığını da kabul etmek gerek. Bu örneklere bakarak bilgisayarcı- lığın ilk yasasını söyleyebiliriz: bilgi- sayarlar bir şey içmezler. İnorganik yaratıklar olarak yemediklerini de söyleyebiliriz. Bu konuyu hafife al- mamak gerekir çünkü bisküvi kırın- tıları gibi hiç aklınıza gelmeyecek unsurlar klavyenin hassas mekaniz- malarına zarar verebilir. Yiyecek ve içecekler ilk akla gelen zararlı maddeler olmakla birlikte, o kadar belirgin olmayan başka unsur- lar da var. Bir Amiga ya da PC'yi bir kurşun kalemle bile oldukça çok ze- delemek mümkündür. Nasıl mı? Eğer bir kurşun kalem birkaç tuş arasın- da sıkışırsa ve ucu kırılırsa -olmaz ol- maz demeyin- tuşlar sıkışabilir. Bu masum kalem arkadaki pervanenin yakınında olursa, devrelerin içine grafit tozu yayılabilir. Şimdi de birçoklarının favori ko- nusu sigara üzerinde durmak gereki- yor. Sigara dumanı buharlaşmış katran ve toz parçacıklarından oluş- maktadır. Her parçacık kendi başına bir milimetrenin milyonda biri geniş- liğinde olmakla birlikte, biraraya ge- lince bir yüzeye yerleşebilen yapışkan a ee H TaR — v bir tabaka oluşturabilmektedirler. Hard disk yüzeyleri de bu yüzeyler arasındadır tabii. Özellikle hard dis- kin kafası tehlikeye maruzdur. Bugünün ev ve okul ortamında, dünün bilgisayarları tarafından talep edilen temizlik standartlarını tuttur- mak olanaksızdır. Bu kadarına zaten gerek yok, çünkü mikrolar erken ma- kinaların ihtiyaç gösterdiği antiseptik ortama ihtiyaç göstermiyor ve daha dayanıklılar. Buna karşın, yeni bilgi- sayarlara karşı da belli bir özen gös- termek gerekiyor. Hiç farkına varmadan bilgisayarınıza zarar vere- bileceğinizi aklınızdan çıkarmayın. ÖZEN GÖSTERİLECEK NOKTALAR 6) Ekran ve disket sürücüsü ka- falarını temizlemek için deterjan gi- bi maddeler kullanmayın. Bu bilgisayarın herhangi bir parçasını te- mizlerken de geçerlidir. 7) Bir hard diski önce kafasını park etmeden hareket ettirmeyin. 8) Disketleri sıcağa ya da manye- tik alanlara maruz bırakmayın. 9) Bilgisayarın içine bir şey sok- maya çalışmayın 10) Bilgisayarınızı kendi başınıza onarmaya çalışmayın. Daha fazla za- rar verebilirsiniz. ) Bilgisayarınızı her zaman özen- li ve dikkatli kullanın. 2) Disketleri kullandıktan sonra koruyucu kılıflarına koymayı unutmayın. 3) Tuşlara basarken fazla şiddet- li davranmayın. 4) Kapattıktan sonra hard disk kafalarını yerlerine park etmeyi unutmayın. 5) Bilgisayarı kapattıktan sonra yeniden açmak için en azından otuz saniye bekleyin. Bu hassa çiplerin za- rar görmesini önleyecektir. 47