27 Eylül 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

27 Eylül 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Cürümler ve Tramvaylar Şişhane karakolundaki (Otramvay iasının muhakemesi hâlâ devam iyor; gelecek aya tehir edildi; her İde hüküm daha da uzayacak. Cemiyetin vicdanında facianın brrak- ğı akisler, çoktandır sönükleşmiş umuyor. Felâketzedelere aylarca p çektiren yaralar, bereler, bi- tr “sikatris,, haline geldi. Alil kalan- İr eksik uzuvlarını yadırgamaz oldu. mzeğelerin sevgili ölüler arka- dan döktüğü göz yaşları dindi. Ikın galeyanı kalmadı. Eğer hakimin yahut zarar ziyan bi- #cek bir heyetin huzuruna, kanlı bez- #rle yüzü gözü sarılı felâketzedeler! #karılmış olsaydı, elbette, vidani ka- at şimdikinden başka türlü tezahür diz Böyle biçarelere, - yüzünde Zr izler yahut eksiklikler olanlara Misbetle « daha fazla maddi ve mane- tazminat temin edilirdi elbette. ... Yeni cürmü meşhutlar kanununu, bakımdan, alkışlamamanm imkânı tur; Artık böyle bu kanlı facia du mu, müttehimler hemen, çabucak im huzurüna çıkarılacak. İş ay-| ca hatta senelerce Merak (Sak., Ve bu müddet zarfında da, müc- timin ruhiyatında, vesalkte, şahitlerin | afızasmda ve smmenin vicdanında teğişiklikler olmayacak,. Ceza yahut bernat sıcağı sıcağına" Müdine Bunun böyle olmasını, evvelce de, F yazımda temenni etmiştim. Vaktile öyle bir adama rastladım ki uhakemesi mevkufan iki buçuk sene “ürdükten sonra bernat etti.. Meğer İmamile kabahatsizmiş. Fakat bu Müddet zarfında da dükkânı iflâs et- ti: karısı sefaletten evi bırakıp kaçtı Ye çocukları dilenci oldu. Yeni cürmü meşhutlar nizamı, adli- Tede sürat temin edeceği için bu gibi adalet facinlarının önüne geçilecektir. JAznr süratın herhançi bir davada da temini İçin tedbir almakta elbette bir mahzur yoktur: “Böylelikle niçe hak- lar korunacaktır. » * # Tramvay şirketi, yeni cürmü meşhut Usulünün şiddetinden Şişhane facia- #nda yakasını sıyırmış olmanın ke- İaretini bari o sarsak arabalarını ta- “İire koymak ve yeniden kanlı hadise- İ're sebebiyet vermemek suretile e., Fakat ne gezer? İşte meselâ #İze üç araba numarası: 75, 89 ve 101. Bunlar, değil iniş yokuşta, hatta düz Yolda giderken bile, iki yana, yoldan İrlayacakmış gibi sallanmaktadırlar, ... Buna, cürmü meşhut kanunu da kâ- fi değildir. Ah, öyle bir kanun olsa ki, ) Sürümleri davet eden bu gibi ihmalle- Yi, aldırmayışları da cezaya çarpsa.. rva-NO) Atatürk ugoslavya nazırına otoğraflarını hediye ettiler Büyük Önder Atatürk © bundan bir Müddet evvel memleketimizi ziyaret e den dost Yugoslavyann Türk © nazırı Bevki Behmene bir fotoğraflarını hediye #tmişlerdir. Bu fotoğraf Belgrat sefiri- Miz Ali Haydarla sefaret müsteşarı Şef ati tarafından dost memleket nazırma Verilmiş ve Atatürkün selâmları bildi- Yilmiştir. Fotoğrafda K. A harfleri fek- edilmiştir. Üzerinde Büyük | Şefin el Yazıları da bulunmaktadır. Bu hediyeden fevkalâde mütehassis "lan Şevki Behmen Atatürke derin say- Rilarınm bildirilmesini Belgrat sefiri Mizden rica etmistir. Açık teşekkür #anesinde yumurta büyüklüğünde taş bulunduğunu bir anda anlıyarak ve Sikartarak çocuğumu kıza bir zaman- da yeniden hayata kavuşturan kıy- Metli genç doktorlarımızdan Zeytin hasatnesi bevliye mittehassısı “oktor Süreyya Atamal'a alenen te (İ #ekkür etmeyi vazife bilirim. Kocaeli Gölcük kazan Hamidiye köy öğretmeni Kâmil Batı cürümler Beş yerde sulh hakimleri işe başlıyorlar Meşhud cürümler (o kanununun tat- bikini © kolaylaştırmak Üzere pazartesi günü müddelumumi (tarafından zâbrta memurlarma (bir konferans verilecek- tir. İstanbulda nöbetçi (o müddeiumumi bulundurulacağı © gibi Beyoğlu, Pakır- köy, Adalar, Eyüp, Yeniköyde de sulh halcimleri meşhud cürümler işine baka - caktır. e Sulh hakimlerine bu hususta sâlghiyet verilmiştir. Ayın birinden itibaren Beyoğlu cihe- tindeki müddeimumilik faaliyete geçe- cektir. Caddelerde yüksek bina yapılabilecek Eski bina kanununa göre caddelerde yapılacak binalar o cadde veya sokağın genişliğine göre hesap edildiği için İstanbul şehrinde dokuz metreden yüksek (bina yapmağa imkân bulun- muyordu. Yeni bina kanuna ise bina” İarm yüksekliğini deniz seviyesin- den hesap ettiği için binalar yüksek olabilecektir. Bu seneki pamuk mahsulü geçen seneden fazla Yapılan (o tetkikat neticesinde 936 - 937 mevsimi Çukurova (son ve kat'i rokoltesi (o tesbit edilmiştir. Bu son tahmine göre (Obu sene mahsulü geçen sene rekoltesinden (o 11,400 balye fazla olarak (o 159,560 balyedir. Beher balye 200 kilodur. Geçen seneki rekoltenin son tahmini evvelâ 144,000 balye yapıl muşsa da o sonradan talhminden fazla mahsul (elde edilmişti. Yapılan tahmine göre bu seneki re- koltenin yerli pamuk cinsi geçen seneki miktarın (hemen de ayni olarak 107, Hırsız sanılan Bir kadının muhakemesi Maznun serbest bırakılınca sevincinden ağladı Bir ay evvel Bahçekâpıda zaman ma- ğazasmdan 90 Jira kıymetinde 12 met- re ipekli kumaş çalmmış, maznun olarak (Naime yakalanmış, arkadaşı Nuriye bulunamamıştı. Bu hırsızlığın o muhakemesine dür Sultanahmet birinci sulh ceza mahke - mesinde devam edilmiş, hırsızlığı zabr- taya ihbar eden şahid Zeki dinlenmiş - tir. Zeki şöyle ifade vermiştir: — Ben Bahçekapıda o hacı Recebin muballebici dükkânında oturuyordum. Evvelâ Naime geldi. Sonra sarr saçlı u- zan boydu bir (o kadın mahallebicinin üst katına çıktı. Burada bacaklarının arasından büyük bir top kumaşı çıkarıp paket yaptı ve sonra Naime ile birlik» te aşağıya indiler . Paketi mahallebici, ye bırakıp gittiler. Bunun üzerine ben de zabıtaya ihbar ettim. | Zekinin ifadesi üzerine bir aydanberi| mevkuf bulunan Naimenin serbest bıra- kılmasına, diğer şahidlerin çağırılma- sma karar verilmiştir. Naime serbest bırakıldığını öğrenince sevincinden büngür hüngür ağlamıştır. —— Şark misakı Cumhuriyet bayramı- mızda Ankarada parafa edilecek İskeçede çıkan o Trakya gazetesi şu baberi veriyor; “Çumhuriyetin yıldönümü münase - betile Türkiyenin dostlarına gönderile- cek davetiyeler . hazırlanmaktadır. Bu münaseebile İran ve İrük hariciye na - sırlarının da Ankârâya gelörek'Bağdat” ta imza edilecek olan şark Oo misakınm Ankarada parafe edecekleri sanılıyor... 005 balyedir. İzne ve ekspres cimle|Cumhuriyet bayramı rinin buseneki mahsul miktarı da geçen seneki (o miktarın olarak (32,815 balyedir. Klevland cin- si pamuğun ise bu seneki miktarı 19740 balyedir. Ibracatımızda dürüsti esastır İzmirden bazı tacirlerin üzüm ve incir üzerine evvelce giriştikleri aliv- re taahhütleri, fiatın yükselmesinden dolayı, yerine getirmiyeceğini duyan Iktısat Vekâleti bunlar hakkında şid- detli hareket ederek kendilerine taah- hütlerini yerine getirmeyi tebliğ et- miştir. Ayrıca haklarmda ihracatm murakabesi hakkındaki kanunun ver- diği salâhiyete istinaden muamele ya- 'pılacaktır. —ap Sebze halindeki yolsuzluk tahkikatı Belediye hallerinde yapıldığı sanı- lan yolsuzluklardan dolayı Belediye! iktısat müdürlüğü ve haller müdürlü- Zülnün tetkikatı neticesinde haller mü- dür muavini Feyzi ve diğer bazı mö- murlara işten el çektirilmesi mese- lesi işi Belediye teftiş heyetine intikal etmiştir, Mesele teftiş heyetinin tahki katı sonunda katiyet kesbedecek ve bu işte hakikaten bir yolsuzluk olup ol- madığı anlaşılacaktır. hemen ayni! programı Dün şehrimize gelen Maarif vekili Saffet Arıkan doğruca Cumhuriyet Halk Partisi merkezine giderek içtima halin- de bulunan (ve Cumhuriyet bayramı kutlulama programını (— bazırlıyan komisyona (o riyaset etmiştir. Komis- yon Cumhuriyet (o bayramınm bütün memlekette (o muntazam esaslar dahi. linde Okutlulanma O için ptogtam yapmaktadır. Hlert: 1355 . Recep: 1i Sümepiz Dese ÇAMI Güreşin Bet 0,52 Lİ 1800 mss fsm Jon İni arc se İsi ni, 480 12,05 15,27 18,00 19,32 412 şe 1081 005 MET 1200 131 1018 GEÇEN SENE BUGÜN NE OLDU * Türkiyenin de iştirak ettiği 18 ler komitesi , Yunanistania yapılan o nltr aylık ticeret «anlaşması imzalanmıştır. ingiltereye Sekiz vapur ısmarlıyoruz Almanyaya ısmarlanan altı vapurdan başka Denizyolları ve Akay için sekiz vapurun yaptırılması hususunda İngi- liz tezgâhlarile tam bir mutabakat hasıl olmuştur. Bu anlaşma, Türk — İngiliz teşriki mesaisinin çelik ve demir fabri- kalarından sonra, ikinci büyük işi teşkü etmektedir. Birkaç küçük noktanın ballinden son ta bu husustaki anlaşma yakında imzâ edilecektir. Yaptırılacak gemilerden Akaya ait olanlar daha evvel tesellüm edilecektir.| Bunların 15 milden yukarı süratte ol - maları mukarrerdir, Denizyollarının va- purları da soğukhava tertibatlı olacak- tır. izmitte Yeni bir kâğıt fabrikası kurulacak Biszat Başvekil İsmet İnönünün açtığı İzmit şâğıl fabrikamız mamu- lâtı kısa bir zamanda büyük bir rağ- bete mazhar olmuştur. İzmit kâğıt fab rikasının yaptığı yüksek cins Kia rın nefaseti ve dışarıdan gelen kâğıt- larla olan fiyat farkı az zamanda bü- tün siparişleri bu fabrikaya çevirmiş- tir, Bu rağbeti karşılayabilmek için in- kişafı zarureti görülen kâğıt sanayi- miz için sevinçli bir haber almış bu- Tunuyoruz. Yakım bir zamanda İzmit kâğıt fabrikasının yanımda yeni bir kâğıt fabrikası daha ve bir de sellüloz fabrikası yükselecektir. Bu suretle İzmit, Türk kâğıt sanayiinin merkezi- ni teşkil edecektir. Bu fabrikalar ya pildıktan sonra-fabrikalarımız —— da yapılacak kâğıt cinsleri ayrılmış olacaktır, Şahadetnamesini tahrif eden bir çocuk İmroz ilk mektebi 934 mezunların - dan Cemil isimli bir çocuk şahadetna: mesini mektepten 935 senesinde çıkmış gihi tahrif ederek Maarif müdürlüğüne müracaat etmiş, fakat müdür Tevfik ev- rakı tetkik ederken bunun farkına var- Baştır. Cemil hakkında takibat yapılmakta - dır. Askere çağrılanlar Eminönü askerlik şubesinden: 1 — Aşağıda doğum ve sınıfları izah edilmiş olan, askerliğini yapmamış sağ- İam erler 936 ilkteşrinde askere çağrı- lacaklardır. 2 — Bunların şubeye müracaat cde- cekleri gün ayrıca ilân edilecektir. | A — Bir buçuk seneliklerden (316 — 327 dahil) | B — İki seneliklerden (o (316 — 330 Cahil) C — Jandarma sınıfından (316 —331| dahil) İ Yukarıdaki sınıflar, ihtiyaç nisbetin- de almacaktır. D — Deniz sınıfından o (316 — 331 dahil) bu senim hepsi alınacaktır. ŞEHRİN DERTLERİ Sokaklar çöple tamir ediliyor! Karilerimizden biri, Kasrmpaşada son yaptığı tahribattan şikâyet etmesi de, birinci tahribattan sonra alman tedbirleri öne sürerek başlıca iki mahallenin iki sokağının ne kadar kötü vaziyette olduğunu anlattı. Mevzuubahs mahalleler Kasımpaşada Hacı Hüsrev ve Hacı Şaban maballeleridir. Bu mahallelere ait olan Tekke sokağile, Akarca sökağı son yağmur sellerile hayli bozulup taşı toprağı sürüklendikten sonra şimdi tamir görmekte yağmurların | | ek ee Leş dir. Fakat nasıl? Kariimizin anlattığına göre o toprak veya molozlarla doldurulacağı yerde çöple dolduru- luyormuş! Bu itibarla sokak eskisinden kötü hale gelmiş. | Yolcular gelirken bir sinek alayıdır havalanıyormuş. Aca- ba bu yeri gözden geçirmek mümkün müdür? Sokak, tarif edildiği şekilde çöple doldurulmuş İse, sıhhate pek muzır | olan bu halin hemen önüne geçileceğini muhakkak —1 sokaklar | Fransızlar frangı niçin düşürdüler ? Asım Us, bugün Kurunda diyor kis Fransızlar neden dolayı frangı dü- gürüyorlar? Bunu anlıyabilmek için bugünkü nakit meselesinin milletlerarası man- zarasmı hatma getirmek lâzımdır; Malümdur ki Avrupa devletleri ara: sında parasını İptida muayyen bir program ve nispet dairesinde İstiye- rek düşüren; bu suretle altın ölçüsün- den ayrılan memleket İngiltere ok muştur. İngilterenin aldığı bu tedbir çok durgun bir hale düşmüş olan İn: giliz ticaretinin yeniden uyanmasma, buhranm hemen hemen ortadan kalk- mâsma, muvazenesini kaybeden dev- let bütçesinin kendini toplamasına, İngiltere ekonomisinin kalkınmasına yardım etmiştir. Bundan sonra başka şekilde olarak ayni yola Amerika gir- miştir. Roozevelt'in bir diktatör sa- lâhiyetiyle yaptığı devalüasyon heti- cesinde dolar kiymetinin (6440) ımı kaybetmiştir. Roozevelt'in aldığı bu tedbir de kapitalist âlemde büyük sarsıntılar vücuda getirmekle beraber gene Amerikada işsizlerin azalması- na, bir çok kapanmış fabrikaların ye- niden açılmasına yaramıştır. İngiltere ile Amerikada başlıyan devalüasyon hareketi sonra Japonya- ya sirayet etti. Japonya da altın öl çüsünden ayrıldı. Daha sonra Fran sada dahi devalüasyon taraftarları çıktı. Bununla beraber Fransa küçük ekonomi memleketi olduğu için şim- diye kadar hiçbir hükümet bu tedbire el sürmemişti. Bu suretle Fransa ak tım ölçüsüne candan sarılmış memle- ketlerin başımad geliyordu. Fakat parası altın kıymetini muha- faza öden Ftansada ekonomi işleri birkaç yıldanberi çok bozulmuştur. İşleri tamamile durdurmüştur Agaielöm rin miktarı gittikçe arimişir. Bini” mukabil parasını düşürmüş olan mem leketlerde işler açılmıştır. Hiç olmaz- sa ekonomik buhranm şiddeti hisseği- lir derecede azalmıştır. Bundan dolayıdır ki Leon Blum hü. kümeti bugün #rangın devalüasyon suretile düşürlilmesi tedbirine el at- mış bulunuyor. Bu tedbir sayesinde Fransanın dış ticaretini canlandırmak işleri durmuş olan fabrikalara biraz hareket vermek, işsizlere iş bulmak ümit ediyor. Metaksas Yunan siyasetinin değişmiyeceğini söylüyor Yunan Başvekili Metaksas Alman (| Nazilerinin gazetesi Fölkişe Beobah- ter gazetesinin bit muhabirine beya- natta bulunarak takip ettiği hattı ha- reket hakkında şu izahatı vermiştir: “.- Yeni kuracağımız rejimin şekli korporatif (Faşist «talyada olduğu gibi) olacaktır. Bunun için her vilâ- yette iş verenlerle iş yapanlardan mü- rekkep teşeküller kurulacak ve bu te- şekküller bir gün parlâmentoya Ben- j zer bir şekil alacaklardır. Aynı za- manda memleketin canlı anasırından büyük bir devlet partisi kurulacaktır. Bundan başka yüksek mektepler diplomalarının saçtığı proleterya zih- ryetini de ortadan kaldırmak istiyo- o ruz. Bu sebeple gençlerin tahsii ve b terbiyelerninde esaslı bir tebeddül hü- sule getireceğiz. öğ Yunan Başvekili beyanatının 80- nunda Balkan ve Akdeniz vaziyeti karşısında Yunanistanın tarzı hare ketine dair şunları ilâve etmiştir: o “— Harlei siyasetimizde değicecek Mi hiçbir şeyimiz yoktur. Biz sulh istiyo- ruz. Bir Balkan ve Akdeniz devleti olmak itibarile yaptığımız taahhütlere kati surette riayet eyeceğiz,, demiştir. yi