5 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

5 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Her hakkı atlam Hadiye'ye atttir. aa e.) Yazan: Naciye izzet Kanser kurbanı: —ğöm— — Sus güzelim sus. Senden ve babandan uzakta hiç ben yaşryabilir miyim? Yirmi senedenberi burada” yım. Seni kendi elimde büyüttüm. Demek şimdi kalkıp da bu ihtiyar halimde bilmediğim kapılarda mı sü rüneceğim? Bunu nasıl aklma geti" riyorsun? — Kızma Ayse nineciğim kiz. ma. Hiç ben senden ayrılır mıyım? Senin beni bırakıp o gidebileceğin hayalime bile gelmez. Ama seninle iftihar ediyorum işte... Herkesin seni beğendiğini, senin gibi bir hazineye sahip olmak arzusunu besliyecekle- rini düşünerek seviniyorum. İhtiyar kadın çok memnun ok du. “Ve derin bir - rikkat duyarak sustu, o Artık itiraz etmedi. Birkaç gün sonra Cemil beyden bir telgraf geldi. Ertesi günü gele ceğini, konakta icap eden hazır. İiklar yapılmasını bildiriyordu. Kadri kızma dedi ki: — Yarın Cemil bey burada ola” caktır. Ben birkaç gün zarfında ko nakta olacağım. Sakın telâşa düş me kızım. Sen de burada lâzım ge- len şeylerin hepsini yaparsm, — Ben her şeyi hazırladım. Neclâ bunları söylemekle bera ber kalbi endişe ile çarpıyordu. E» vet o her şeyi hazırlamıştı. Fakat en müşkül, en zor bir şey kalıyordu: İstanbuldan gelecek olan bu kibar misafirlere karşı birdenbire bütün benliğini saran sıkılganlığın önüne geçmek! Av olanca şiddetiyle başlamış. tr. Cemil beyin ormanları haykırış» larla, köpek sesleriyle çmliyordu. Neclâ sabahleyin erkenden ba- basil homber konağa gelen Cemil beyle'davetlilerinin ava çıkışlarında hazır bulunmuştu, Kafile uzaklaş. tıktan sonra Neclâ hemen konağın arabasiyle köşke geldi. | Konakla köşkün arası yürümekle iki buçuk saat sürüyordu. OAvm ne kadar devam edeceğini bilmediği için çift. lik sahibiyle misafirlerini kabul et- mek içn geç kalmaktan korkuyor- du. Msafirlerin kabulü için her şey hazırlanmıştı. çiçeklerle doluydu. penbe, beyaz, altm renkli krizantem ler salonu sonbaharın bütün güzel- liğiyle doldurmuştu. Teşrinisaninin solgun bir güneşi gök yüzünden beliriyor, gün ilerli- yordu.. Neclâ ile Ayşe nine bekl» yorlardı. Avcılar galiba epeyce yaklaşmış olacaklardı. Uzun bir boru sesi işi” tildi. Sonra derin bir sessizlik.. Fa- kat birdenbire köşk etrafında bü. yük bir hareket hissedildi. Sanki donmuş, sert toprak bir sürü insan adımlariyle sarılır gibi oldu. Daha sonra gittikçe yaklaşan hızlı ve te lâşlı sesler işittiler. İki kadin büyük hir merakla sa- lonun penceresine koştular. Bir şey- ler görmeğe uğraştılar. Fakat bu sr rada birdenbire kapı açıldı. Babası Cemil beyle berâber içeri girdi. Her ikisi de son derece şaşırmış görünü- yorlardı.. Arkalarında bekledikleri misafirler yerine dört uşağı taşıdı ğı bir sedye geliyordu. Ağaç dalla” rından ve iplerden alelâcele yapıl mış olan bu sedyede genç çe sarışın bir adam yatıyordu. Yüzü ıstrapla buruşmuştu.. Neelârın hassas yü- reği derin bir acı ile dolarak sâtardı. Babasına doğru koştu. Kısık bir ses le: — Ne oldu? — Bir kaza. — Öldü mü? — Hayır kızım. Müsterik ol. Cemil beyin Yeğeni attan düştü. Belki mühim O hiç bir şey yoktür.. Sen hemen koş kızım Ayşe nineyi bul!.. Güzel bit punç hazırlasın. Ya» | ralıya çok iyi gelecektir. Kızını uzaklaştırmak, hem de Keyecanmı yatıştırmağa vesile ola, a Geniş şöminede bü | yük bir ateş yanıyordu. Her taraf İ Eflâtun, toz | cak faydalı bir iş vermekle biraz müsterih olan Kadri tekrar yaralr nm yarına geldi. Yaralıyı divana uzattılar. Her ta rafını yastıkla beslediler. Şimdi sert sedye üzerinde taşınırken olduğu gibi çok muztarip olmadığı anlaşıl yordu. Cemil bey napzını tutarak; — Nabzı fena değil dedi. Yaralı bu sirada gözlerini « açtı. Etrafındaki insanlar ve eşyaya bü- lanık gözlerle baktı. Tekrar gözle rini kapıyacağı sirada Cemil bey sor du: — Nasılsın Lemi? İyi misin? Genç adam hissettiği şiddetli as <ıytanlatan bir yüz buruşturmasiyle cevap verdi : — İyi.. Galiba,, Çok iyiyim (0) Cemil bey gülümsiyerek: — Çok iyi olamazsm ya.. Öyle ağır bir sademe ile düştü ki... —Evet, evet... Çok ağır... Az daha aklımı kaybedecektim. — Bereket versin ki çabuk ken- dine geldin Lem'iciğim.. Doğrusu cidden mukavemetli imişsin. Beriki itiraz ederek: — Hayir... Mukavemetli değil. Fakat çok sağlam... Kımıldanmak istedi. Fakat bir — ay.. Ay. diye inlemeğe baş- — Çok müztarip misin? — Ay... Evet... Bacağım... Kr rılmuş galiba... Yan tarafım... Ay... Ay.. Ay... Çok fenayım! Kadri acıyan bacağı yastıkla bes lemeğe “uğraşıyordu. o Cemil de kazanın akabinde uşaklardan birisi- ni konağa koşturdu. Uşak gelerek efendisine izahat verdi: , — Operatör Cemil beye telefon ettim, gelecek. — Telefonda kendisiyle mi kos nuştun ? | — Evet beyim, bizzat kendisiy- e. — Hemen gelecek mi? (Devamı var) IÇERİDE: * Yeni adliye tayinleri yüksek tandika ar zedilmiatir. * Dahiliye vekâletinde bir mahalli idareler relsliği kurulacak retslik köyler, belediyeler ve bususl idareler umum müdürlüğünden mürekkep olacaktır, Ziraat vekâleti köylüye parasız tohmumu tevzi edecektir. * İktisat vekâleti şark vilâyetlerinde deri, şayak, yünlü ve et kömseryesi fabrikaların kurulması için tetkikat yapmaktadır. * Bu yum ilk arpa mahsulü Menemen köy lülerinden Hüseyin tarafından ci6e edilmiş ve İzmir borsasında (O merssimle 4 kuruştan satılmıştır. * Irak barleiye veziri Naci As bududu muzdan çıkarken hariciye vekilimide bir tel prafla ziyaretinde gösterilen hüm kabulden dolay: teşekklürde bulunmuştur. * Avrupa hattı istasyonlarının etraf: çiçek bahçelerle tezyin edilecek, ( islaayonlara de mir direkler üzerine şık saksılar konulacak tar. * Bir hafta evvel o Nurünemaniyeğe bir apartrmanın kapıımda yaralı olarak lunan Ömer hastanede ölmüştür. * 19 maya gençlik hayramı o cuma günü yilâyette biyük bir toplantı yapılacaktır. * Konservatuvar talebelerinin parsam kon gerlerinden fiki pazar günü verilecektir. * İzmir körfezinin Paleo mevkiinde 5000 tonluk Arylmsen ve Yunan bandırar - 6000 tonluk Mickalyos vapusu Gelikolddn Zincir bozan mevkiinde karaya oturmuşlardır. * Müteknillerle dul ve yetimlerin maaş yoklamalarına bu sabahtan itibaren başlan mıştır. Yoklamalar, aym yirmisine (Kader sürecektir. » 'Türk .— Sovyet ticaret anlaşmasının İ müddeti bir sene uzatılmıştır. * Memlekette henüz soyadı alnıyanların iki milyon İcişiye baliğ olduğu anlaşılmıştır. Dabtliye vekfleti işin ehemmiyetle tekinin! İ ve cesa almmasmı vilâyetlere bildirmiştir. * Maarif vekâleti ortamektep mwallim ik pamuk yg e e, mmm A A A Şark or dusu neden mağlüp oldu. “5 MAYIS — 1937 Kabahat Aptullah Paşada mıdır Günde 19 tren sevketmeyi kabil eden şirket, seferberliğin dahi birinci günü kalleşliğe başlamı —i— Bu hususta 22 eylülde başku- mandanlık vekâletine yazılan şifre« ye ancak 29 eylülde cevap geldi. Cevapta: “Bulgaristanın © henüz harp ilân etmediği için kazanılmış olan vakitten istifade edilerek Edir- ne kalesinin düşmana muvaffakı- yetle mukabele edecek bir hale gel diği ve kolorduların tecemmüünün hayli ilerlemiş olduğu ileri “#ürüle- yek battım geri alınması lüzumunun ortadan kalktığı,, bildiriliyor ve ös- telik bazı noktaların daha ileri alm- ması isteniyordu, Bu emre göre: Ücüncü kolordu Kıfklarelinin şimal ve şimali garbisiyle, şark ve cenubu şarkisinde, Birinci kolordu Kavaklı — Yeni ce »— Dokucak mıntakasında. İkinci kolordu “Yenimahalle — Karaali — Hazinedar — Kurape mıntakasında bulünadak ve; Dördüncü kolordü bir frrkasmı Simenli — Somano civarma, 16 ıncı kelorduyu Babaeskide ahvalin alacağı şekle göre cephe ge risine, 17 ve mütettep 18 inci kolordu. lar ise harekâtı harbiyeye göre ih- raç edileceklerdi. Cevaba göre ordu merkez sik- letini sağ cenahmma, yani Kırklareli- ne verecek ve Edirne müstahkem mevkii sol cenah ilerisinde buluna» caktı. Bu vaziyette düşman kuv vei külliyesiyle Tuncanın şarkından lerliyecek — olursa muvaffakıyetle | mukabele edilebileceği ve bir fırsatı ni kolleyarak taarruza geçilip ikiye | aymlabileceği ileri Biketi ba. Ge neayhi şifrede. başkumtândanlık, düşmanın Makedonyaya hücumu. nu da uzak bir ihtimal addediyor ve ! düşman Makedonyadan hücum eder se şark ordusunun da şarki Trakya ya taarruzu bildiriliyordu. Emir, faraziyat ve mevhum ra- kamlar üzerinden verilmişti. Ancak « tiyacını karşılamak İçin yeni tedbirler almak tadır, * Bütün memlekette olduğu gibi, İstanbul belediyesi de ekmeklerin gioten (miktarını yeniden tayin için Sıhhiye vekâletinin gönder diği esamlar dahilinde tetkikler yapmaktadır. * Şehirelik mütehassıs mimar Prost FI Torya ile Yeniköprürün iki başımı teşkil eden Unkapanı ve Asapkap: Giketlerini tetik et iştir. * Filorya plâjğına mücavir arağinin mühim bir kızmunım hazineye ASE olduğu anlaşmış ur, * Atatürk köprüsünün Unkapanı cihetinde kazıkların 28 metreden evvel sağlam topre ga tesadüf eğdemiyeceği anlaşılmıştır. Bu me saleye de bülün kazık yapılamıyacağı için yeni bir şekil düşünülmektedir. * Eski Brezilya cumhurrelainin o refikası bir hafta kalmak üzere şehrimize gelmiştir. * irdn sefareti müsteşarı hariciye meğareti konsoloaluklar şubesi müdürlüğüne tayin edil mig ve yerine yeni müsteşar Abbas Ferruh gelmiştir. 27 SENE EVVEL MİZAH — Sokak ortasında müslüman kant, nıyla konuğuak hal — Cem'den — Karadağ hududundaki kuvvetlerin kumandanı Hayret paşa birkaç taburları mevcut olan fırka. lardan tam teşkilâtlı gibi bahsedili- yordu. Umumi karargâh, ordu ku. mandanlığı salâhiyet vazifesine de müdahale ediyor, ve Âdeta şark or. dusu kumandanlığını da başkuman dan şahsan idareye kalkışıyordu. Şark şimendüfer kompanyasının ihaneti Bugün hükümetimzin eline geç miş bulunan “şark şimendiferleri kumpanyası, Balkan harbi esnasın: daki seferberliği geciktiren en bü: yük âmillerden biri olmuştur. Umumi erkönr harbiyenin | ter tibatına göre günda”19 tren esular meği kabul eden ve askeri istasyon lar inşası, makas ve raylar tertibi gibi şeyler için binlerce (altın) lira alan bu şirket seferberliğin daha birinci günü kalleşliğe başlamış ve ancak 3tren hareket eltirmişti. Memlekete suikasttan başka bir ma na ifade etmiyen bu alçakça hareke- * Subay Kıyafet (o talimalsamesinde hazı değişiklikler yapılmıştır. Bu meyanda elbise nin parlayan düğme ve madeni kısımlarının baliharpte mat olması da vardır. * Kantejan harici olarak ithaline Müsaade «dilen mallar için İstanbul (o gümrüklerine 2200 beyanname verilmiştir. DIŞARIDA: * Londrada otobünçüler grevi (devsmet mektedir. Şimdiye kadar bir hâdise olmamış ur, * Romünya kraiı Karol Kudüste yapılan Rumen kilisesi bitince Kudüsü (ziyaret ede cektir. Bu ziyarette kendisine veliaht ile Bu men patriki relakat edecektir. * 6 mayıs Hısırilyas günü Bulgar ordusu Sofyada büyük bir geçit resmine (hazırlan maktadır. * Evvelki gece Bulgaristanda şiddetli bir fırtma olmuş, birçök köyleri su basmış, bir gok evler yıkılmış, demiryolları hasara uğra miştir. Zazar birkaç milyon levadır, * Yunan kralı Atina elçimiz Ruşen Eşrefe . son intihabın neticesinin Ja pon harici siyasetinde bazı değişiklikler husu le getireceği umulmaktadır. * Londradaki Japoh elçisi, Çin (meselesi hakkmda İngüiz hükümeti'e müzakerelerin girişmek emrini almıştır. * Papa, Almanyadaki katoliklerin vaziyeti hakkında Alman hükümelirin motampa ce vap vermiştir. * Dün Londrada Vestminister kilisesinde, Kral ve kraliçenin hüzürlle tac giyme merasi minin umumi provaaf yapılmıştır. * Fransada dün sastte 200 kilometre efirst le şakuli yükselen bir hava öletinin tecrübe Teri yapılmıştır. * İran şah; ve vellahdi trenle Arsra git ir. * İngiliz kral hanedanının senelik tahsisatı 410.000 İngiliz Tiraar olarak kabul edilmiştir Valde krsliçeye senede 70.000 İngiliz İtrası verlleceztir. Yazan: Sadık Duman meki Erkâmtarp get tin o zaman hiçin cezasını ri ğini bilemiyorum. gi Bu harekete karşı birinci kumandanlığından harbiye tine yazılan tahrirat hiç de itibara alınmamış ve bundan © alan şirket nakliyatı günde bir ne kadar indirmişti. (*) Kumpanya her gün bin sebepler bularak ordunun tındaki intizamı bozuyor, göz göre sabotaj yapıyordu. Harp ilanı Şark ordusu, bu berbat lik yüzünden ancak 65 bin bir kuvvet toplıyabilmişti. Bu cak 97 bin tüfek tutuyordu. kâğıt üzerinde yapılacak h Trakyada 124 bin kişilik bir tin bulunduğunu gösteriyordu harbe salih olan kuvvetlerin Bu ancak yukarıdaki rakam! yordu. Bulgar ordusu ise bu sırad8 bin tüfek, 4.000 'kılıç ve fazla topa malik bulunuyordu.” 3 teşrinievvel 328 günü uni karargâhtan aynen şu emir Yunan hükümeti müsti mak üzere Bulgaristan ve hükümetleriyle sureti katiyede denberi katı münasebat i Harbin ilânını bildirmiyen * taarruz emreden bu telgraf ü8€, Abdullah paşa cevabi şifresindi dusunun noksarlarından di rek taarruzun — tehlikeli oldu bildiriyordu. 4 teşrinievvelde ikinci ve üçüncü telgraflar sü rin hududu geçmelerini ve E ordusunun tecemmü misk; keşfetmelerini emrediyordu. rin büyük bir kısmı açtı. Basi daha kuvvetli oldüğu bildiril! 5 teşrinievvel günü ufak B* kıtaları hududumuza tecavüz © (Devamı * (*) Ali Çetinkayanm me”; son defa bu şirkete haykırdeği | karetlerin ne derece içi yanık asker ve bir vatansever isyan! © ğu bununla da anlaşılır. 2 Byoğlu üçüncü sulh hukuk inden: i Emine nam: diğer Emniyetif 5 aleyhine açtığı (180) lira alacak sin duruşmasında: Müddelal ri Langeras Galatadı bankalar da Agopyan Hanmda Antalya i Limitet kurum maden şirketi mW ikea ikametgâhının meçhüliyetii 4 €n 204937 günü için gazeti Pılan tebligata rağmen gelmt'i. ve davaçı Emine şahit listesini # sine ve gelmiyen Hanri Lang” gün fasıla ile gıyap kararının b ve muhakemenin — 27—5—937008 talik kılınmış olduğundan itirasi* *. mahkemeye gelmediği takdi Ki lârı kabul etmiş sayılacağı ela tebliğ makamına kaim olmak olunur: DIŞ TABIBİ Necati Pak$i, Hastalarını her gün sabahi” ma kadar Karaköy MahmudiYf si No 1.2 kabul eder. y Salı ve cuma günleri 1420 si patasız muayene edâr.