19 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

19 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

Ispanya faciası Paris, 19 (Hususi) — gelen haberlere göre bu şehir düu fecir vaktinden itibaren bu sabaha kadar 24 saat zarfında 12 defa Franko tayyarele- ri tarafından bombardıman edilmiştir. Gece yarısına kadar enkaz arasından 1300 ölü çıkarılmıştır. Yaralılar 2000- den — fazladır. Diğer taraftan iki saat süren — kabine toplantısından sonra neşcedilen resmi tebliğde, hükü- metin İç ve dış vaziyeti tetkik ettiği mühim ve siyas! ve azkeri tedbirler aldığı ve sonuna kadar mücadeleye de- wama karar verdiği bildirilmektedir. Cumburiyetçi İspanyada efkârı umu- miye, Çemberlâynın İspanya hakkın- daki beyanatı yüzünden hayal inkisa- yına uğramıştır . Bütün gazeteler, muhafazaklr fırka- da bir tefrika husule geleceği ve bu halin başvekil iktidar mevkilni terket- meğe İcbar eyleyeceğini ümidini izhar etmektedirler. Dün akşamdanberi Fransız — İspan- ya hududu Fransa tarafından her tür- Ki oşya için ithalât ve ihracata kapan- mıştır. Hedefler askeri değil Londra, 18 (A.A.) — Avam Kama- rasında işçi partisi lideri Atle, “Barse- dona üzerinde yapılan hava seferleri- nin gayesi sivil halkı tedhiş etmek mi- ir, yoksa bu hücumlar herhangi aske- Tt hedeflere karşı mı tevcih edilmiştir?,, süretinde bir sual sormuş, bunun Üze- rine Başvekil Çemberlâyn, İngilir se- firinin raporunda bu husus bakkında hiç bir gey mevcut olmakığını, fakat gazetet haboerlerinin, hücumların aske- ti hedeflere değil, husust meskenlerde geniş mikyoasta tahribat yapmış oldu - gunu göstermekte bulunduğunu — söy- temiştir. Çemberlâyn, bu baberlerin dehşet ve isikrah hissetmeksizin okuna- mıyacağı mütelcasında bulunmaktadır. Başka bir suale cevap veren, Çem- berlayn, İngiltere ve Fransa hükümet- lerinin bu kabil bombardımanlara niha- hayet vermeleri için Ispanyadaki iki tarafa müracaat etmek hususunda müu- tabık kalmış olduklarını ve Fransa hü- kümetinin bu müracaata iştirak etmesi için Vatikan nerdinde şimdiden teşeb- büste bulunmuş olduğunu beyan et- miştir, Sonuna kadar harp Madrit, 19 — General Miyaka beya- natta bulunarak şöyle demiştir : — Harbi kazamacğız. Hayatta bir tek cumhuriyet askeri kaldıkça bir za- ferden emin olacağız, Her harbin lehte veya aleyhte taraf- ları olur, mesele neticededir. Biz neti- cenin lehimizde olacağına kamliz, Fransız konsolosu öldü Barselona, 19 Fransanın Barselona- daki ikinci konsolosu tayyare bombar- dımanları esnasında bir Jokontada ye- mek yerken ölmüştür. Harp tehlikesi henüz geçmedi! B Baştarafı 1 incide elân muhafaza etmektedir. Lehistanm, müddeti bu gece saat 21 de biterek o- lan ültimatomunda ileri sürdüğü şart. lar çok ağırdır. Litvanya eğer yalnız kalmıyacağını anlarsa bunları kabul etmiyecektir. Fakat hiçbir devlete gü- venemezse, takriben iki buçuk milyon nüfuslu bu küçük devlet için Lehista. ':G boyun eğmekten başka çaresi yok. ur, Lehistanm bu gekilde hareket eder- ken Almanyadan teşvik görmüş oldu. Bu pek küvvetli bir ihtimal dahilinde görülüyor. Lehistanm Litvanyayı il- hak etmesi bu memleketa Baltık de. nizinde Memel limanmı vereceği el- /hetle Danzig koridoru meselesi orta, (dan kalkacak ve Lehistan Danzigin JAlmanyaya geçmesine ses çıkarmıya- Baktır. İki memleket arasmda bu hususta Bgizli bir muahode yapılmış olduğu sa- nılryor. Litvanyada heyecan Kovno, (Litvanyanın merkezi) 19, ÇA A.) — Litvanya efkârı umumiye, Bi son derece münfalidir. Lehistanm Hiltimatomunu müşkü'dtle kabul öde- cektir. Hududda Leh fırkalarınm tah, gid edilmiş olması Litvanyalılarda bir müukavemet arzusu doğurmuştur. Halk şimdiki vaziyeti 1920 deki vaziyete benzetmektedir. O târihte Mmütareke- nin imzasından iki gün sonra Lehistan Vilno'yu işgal etmişti. ' Lahistan ültimatomunun kabulü da, hilde vahim neticeler doğurabilecek ve belki de hükümet istifa edecektir. Litvanya henüz karar vermedi Litvanya hükümeti kararmı, bugün fikirleri istimzaç edilen dost hükü- metlerin cevabları geldikten sonra ve- Tecektir, Bü karar, ağlebi iİhtimal, öğleden sonra hariciye nazırının beyanatını dinlemek için toplanacak olan parlâ. mentonun tasvibine arzedilecektir. Ültimatomun reddedilmesi isteniyor Birçok heyetler Litvanya makamla- Tma bazan tehdidkâr bir tonla kaleme almmış karar suretleri tevdi ederek ültimatomun kabul edilmemesini iste. mektedirler. Birçok mühfellerde Le- histan ile diplomatik münasebetlerin iadesi Vilno istilâsmımın fililen tanınma. ge demek olacağı, bu hareketin şimdi- den tahmin edilemiyecek neticeler tevlid edeceği ve ezclümle Lehistanın rine karışacağı söylenmektedir. Litvanya hükümetinin millete hitabi Hükümet, neşrettiği bir beyanna. mede bilhassa diyor ki: “Eski ve şayant ihtiram bir mille- tin oğulları ve kızları, Polonya taleb. lerini bildiren tebliği hayretla okuya- caksınız. Vatan ve mem!eket.lmııı.n is, tikbali için çok vahim olan bu aaat- kerde sizlerden tam bir soğukkanlılık talob ediyoruz. İrademiz açık ve müt- tehittir.,, Leh başkumandanı hudulta Vargova, 19 (Hususl) — Leh ordu. ları başkumandanı Mareşal Smigli, Lehistan - Litvanya hududu civarın. da olan ve on sekiz sene evvel Lit- vanyadan zaptedilen Vilno şehrine Bitmiş ve Varşovaya dönmüştür. Mareşal Smigli . Rirdz, Litvanya - Polonya hududunda Troki mmtakasını gezmiş ve general Bieranki ve Vilsins- ki ilo görüşmelerde bulunmuştur. Ma. reşal, Vilno kolordusu kumandant o. lan general Biernakiye Polonya - Lit- vanya hududu üzerinde tahşid edilmiş kıt'alar kumandanları ile dalmi te, masta bulunmasmı emreylemiştir. Leh Hariciye Nazırının temasları Vargova, 19 (Hususi) — Lehistan hariciye nazırı Bek, Lehistan - Lit. vanya hudud ihtilâfı fle alâkadar ola. rak Lehistan hükfmeti tarafından ya- pilan demarş hakkımda malfimat ver - mek üzere arka arkaya İtalya, Alman- ya, Fransa ve İngiltere büyük elçile. rini kabul etmiştir, Leh ültimatomu Lehistanım Litvanyaya verdiği ülti. matomun metni, dün akşam saat 20.10 da Varşovada neşredilmiştir. Ültimatemun metni şudur: “Polonya hükümeti, 14 mart tari- hinde Litvanya tarafından teklif edi. ken şartlarr kabul edemez. Zira, bu şartlar emniyeti lüzumu kadar garan- ti eylememektedir, Meseleyi halletmek için, Polanya hükümetinin noktal na- zarma göre, bir tek çare vardır ve © *a, kayıtsız ve şartarz olarak normal bir diplomatik münasebetler tesis et- mektir. Bu, sulhü ehdit eden tehlike. leri beraraf etmek için yegâne çare. dir. Polonya hükümeti, bu husus için, Bötanın Tallindeki Polonya elçisi tara. fmdan Litvanya elçisine tevdii saa. tindan itibaren 48 saatlik bir mühlet vermekedir. Diplomaik — mülmessiller, 31 marttan evvel tay'n odilmelidir. Bu mesele hakkmdaki notalar, en geç 19 HABER — Aklşam postası A9 MART — Y9S8€ —g Karısını ve kaynatasını öldüren adam BW Baştarafı 1 incide sene evvel | Kıdınwuudı evlenmişlerdir. Bir sene sonra Meliha isminde bir kızla. rı olmuş, bunu altı yaşında Feriha, dört yaşında Mediha takip etmiştir. Emin bundan dörti sene evvel — Kasta- monudan İstanbula gelmiş, birkaç yerde abçı çıraklığı yaptıktan sonra bir gün iş. siz kalmıştır. Kısa bir müddet sonra da Dıvanyolunda 122 numaralı ahçı dükkâ. nına garson olarak girmiştir. Eminin ba- bası Kastamonuda ahçı olduğundan bu İşe eli çok iyi yatmaktadır. Dükkânın sahibi ahçı Mehmet, garson Eminin çoluk ço. cuk sabibi olmasına acımış! — Ben bekârim, Hastalıklı bir babam- Ja Dizdariyede bir evde oturuyorum. Bi. zim odanın altındaki bodrum katında boş bir oda var; oraya gelip yerleşin. Demiştir. Garson Emin odayı görüp be. Genmiş, karısını ve çocuklarını Beşiktaş- taki akrabaları yanından alıp bu odaya getirmiştir. Söylendiğine göre garson Emin, üç ço- cuk babası olmasına rağmen — evine bak- mamakla, aldığı bir lira gündeliği şurada burada yemektedir. Günde evine on kuruş birakarak bu paranın üç çocukla bir ka. dına kâfi geleceğini söylemektedir. Ustası Mehmet, bu vaziyet karşısında — çocuklara acımış, Zehraya şöyle demiştir: — Gündüzleri bizlm odayı «il, süpür! İhtiyar babama bak. Sana lokantadan ye. mek göndereyim; — dediğini de yapmaya başlamıştır. Ahçı Mehmet bir yandan da garson Emine nasihat etmiş, çoluk çocu. Buna bakması tavsiyesinde bulunmuştar. Bu hal geçen seneye kadar devam et. miş, Zehra çocuklarını alıp Beşiktaşta o- taran kız kardeşine misafir gidip kal. maya başlamıştır. Kız kerdeşinin kocası ahçı Salih çocuklara bayramlık elbise al. miş, bir bayram günü karısını görmeye gelen Emine de hayli — nasihatte bulun. muştur. Emin bu sözlere kırmış, bıçağını çeke. rek Salih iİle karısının üzerine yürümüş, bünun üzerine de Salih bir daha kendi evine uğramamasını tenbih etmiştir. Mült dit kimselerin nasihatleri karşı. sında evini Ihmal eden Eminin karısı Zeh ra boşanmak Özere mahkemeye müracani Belçikada seferberlik şayiaları Brüksel, 18 (A.A.) — Bazı kıtaatm barekâtı dolayısiyle dün gece ve bu Ba- bah birgok şayinlar doöveran elmiş bu harekât hakikf bir seferberlik gibl gös- terilmek istonilmiştir. Milif müdafaa nazırı, bu husus hakkın- da aşağıdaki tobliği neşretmiştir: Seferberliğe ait hiç bir tedbir ne n- İmmaş ne de derpiş edilmiştir. Yapıl- makta olan talimler normal talimlerdir. Yedinci fırka, kampa çağırılacağı Üç ay- dan daha fazla bir zaman evvel haber werilmiş olan ihtiyat firkasıdır. Hiç bir kıtada izinler ilga edilmiş değildir. mart tarihinde, yani mühletin inkıza- | sından evyel teati olunmalıdır. Bu no- talarım metni gönderilmişir. Yukar- daki teklifler, ne şekli, ne de muhta, viyatı itibariyle bir müzakere ve mi. nakaşa mevzuu teşkil edemez. Cevap vermek, veyahud herhangi bir İhtira. zi kayıt koymak, red gibi telâkki olu- nacaktır. Bu takdirde Lehistan hM meti, kendi meşru devlet mmlııtlr' bizzat kendi vasıtaları le temin ede- | cektir.,, Soövyet Rusya yardım etmiyecek mi ? Paris, 19 (A, A.) — Paris Solr ga. Zetesinin Riga muhabiri bildiriyor: Kovno'daki Sovyet elçisi, Litvanya harleiye nazırı Lozoretis'i ziyaret ede. rek, Moskovanın Litvanya hakkmdaki bütün sempatlsine rağmen, Sovyet hü- kümetinin bu memlekete yardım ede. memesl muhtemel olduğunu bildirmiş- tir. Sovyet elçisinin bu beyanatı büyük bir rol oynamış ve Litvanya, Polonva» nm metalibini kabul etmediği takdir- de tamamile yalnız kalacağını anla. mıştır. Paristeki ftemaslar Paris, 19 (Hususi) — Sövyet Rus. yanım Paristeki büyük elçisi Su:lç, Polonya . Litvanya ıııı—-ııılm dolayı: sile hâdis olan vaziyeti de tetkik et ralşlerdir. etmiş, kocasına da bir gece kapıyı açma. mıştır. Zehra Kar'amonuda bulunan baba. sı Hasan çavuşa da mektup yazarak Emin- le geçinemiyeceğini, ayrılmak özere mah kemeye başvurduğunu, kendilerini alıp Kastamonuya götürmek üzere İstanbula gelmesini bildirmiştir. 72 yaşında olan Zehranın babası Hasan çavuş yirmi beş gün evvel İstanbula gelmiş, — damadı ile RörÜşmüş, nasihat etmiştir. Emin bu söz. lere de aldırış etmemiş, karısından şüphe- lendiğini söylemiştir. Zehra artık Eminle yaşıyamıyacağını söyleyince htiyar adam mahkeme işini takibe — başlamıştır. Dört gün evvel de Zehra çocukları ve babası ile Beşiktaştaki kız kardeşine misalir gitmiş, dün saat dörde doğru eve dönmüşlerdir. Dün gece... Ahçı Mehmet, garson Eminle birlik- te akşam üzeri eve gelmişlerdir. Meh. met yemek de getirmiştir. Zehra ile babası Emini içeri almamışlardır. E. min kapıda durmuş, ahıçı Mehmet içe- riye girip kadınla kocasının arasını bulmak istemiş, fakat kadın artık her şeyin bittiğini, mahkeme sonuna ka- dar kocasını odasına alamıyacağını söylemiştir. Bunun üzerine ahçı Meh. met dışarıya çıkmış. Emine bir lira para vererek göyle demiştir: — Bunlar seni istemiyorlar, Bu ge- ©e git otelde yat. Bakalım yarın ara- nızı bulabiliriz belki.., Emin parayı almış, kapıdan uzak . laşmış, fakat sonradan meydana çıktı. ğına göre civarlarda dolaşmıştır. Gece saat yirmi üçe doğru evin ya- nmdaki tahtaperde aralığından içeri giren Emin doğru yatağında bulunan karısının üzerine doğru gitmiş, uyan- bağırmıştır: — İki gün evvel birisiyle kavga et. tim. Bana “boynuzlu” dedi. Sen ahçı Mehmetle oynaşıyorsun. Bü yüzden kadınla aralarında kavga Ççıkmış, ayni odada yerdeki yatakta yatan Zehranm — babası Hasan düğü kadının vücuduna on beş defa bıçağını sokup çıkarmıştır. İhtiyar, üste yatan aşçı Mehmedi uyandırmak fizere yukarı kata çıkmış, oraya düş. müştür. Emin karısını öldürdükten sonra yukarıya çıkmış, yerde yatan ihtiyarın üzerinden atlayrp ev sahibi- nin odasma girmiş, yatağından fırla. yan Mehmede de bir kaç bıçak sapla. miştır. Mehmed kuvyetli olduğundan Eminin kollarmı tutmuştur. Bu sıra- da da Mehmedin babası Muhsin de u- Yanmış, bağırmağa başlamıştır. Fer. yad Üzerine katil ustasını brrakmış- tır. Aşçı Mehmed dön gömlekle kendi. sİni sokağa atmiş, evin diğer katımda yatanlarla ayni katta oturan bir genç uyanmıştır. Katil alt kata inmiş, karısmım cese. di Üzerinden atlıyarak uyanmış olan | dört yaşmıdaki kızmı kucağma almış, bir bardak &u içmiş, üyumakta olan di- | ğer iki kızını öptükten sonra sokağa fırlamıştır. Civardaki halk aşçi Meh- medin bağrrarak daha evvel sokağa fırladığını duyduğundan hepsl - kati- Jin kucağında çocuğu İle yandaki so. kağa saptığını görmlüşlerdir. Katil Emin doğruca Sultanahmede çıkmış, oradan bir — Fatih.Harbiye tramvayına atlamış, Beşiktaşta akra- basmdan Osmanın evine gitmiştir. Bönini gece yarısı gözü dönmüş bir vaziyette gören Osman ne olduğunu sorunca göyle cevap vermiştir: — Zahrayı öldürdüm. Aşçi Mehme- di de yaraladım, işta kanlı broak.. Cinayetten sonra... Osmön bir fırsatını bulup — Beşiktaş merkezine koşmuş, biraz sonra zabıta memurları ile birlikte gelmiştir. Me- murlar katili yakalayıp Alemdar kara- koluna getirmişlerdir. — Vak'adan nö- betçi müddelimi muavini haberdar e- dilmiş, eve gelinmiş, Zehra ile Hasan Çavuşun öldükleri tesbit edilmiştir. A- er yocalı olan ve karakola koşup cina- yıdhbc:nmıhgwmi paşa hstanesine kaldırılmıştır. Katil Emin gece saat bire doğru €Vf ;eufumq mahallinde keşif yapılmış * Kıl.lliıı itirafı MGMMMHM demiştir ki: — Karımdan Üa çıktım. Ahçı Mehmetle karım bir YY takta yatıyorlard. Daha fazla dayâfi” _du.Aıılxyıinlpmhı_. zerine atıldım. Onu vurdum. Mehmeli kadar doğru olduğunu tahkikat gösrt” recektir. Şu kaklar var ki kadın ait İtf odanın önündeki taşlıkta yatmaktağııi Babast ise yukârı kat sofada ölü buluf” nn penceresinde perde yoktur. lâmba yanmaktadır. Bundan — başli — Mehmedin babasr da ayni odada yâf maktadır. Böyle bir odada Mi kadınm münasebette bulunmasına Hf kân verilmemektedir. | Müddelumumi Fehmi hâlâ vak'a Ye", rinde tahkikatla meşguldür. m gene yangın çıkti Dün akşam saat 18 de Hnnıyıînıduhuıdımç’lâ tır. Kapalı bir odada başlıyan yangıtf neden ileri geldiği hâlâ anlaşılamamılı” — ut'l'ıhmlnl’:tdgidıynhkw ileri geldiği ürerindedir. ttlalye tarafından sür'atle mildabali .ııınııııammı:ı" dölabı tamamen harap olmuştur. Kayıp oııııılıınımo 933 martında Sihhiye Gedikli okulundan aldığım ve lıılııtvıw Muavenet Vekâletinin 515 sayı, $ - 10" 933 tarihli tasdikini haiz şahatlet * namemi kaybettim. Yenisini alacağı” T Yeni Eserler : Sulara dalan gözler Değerli şair Halid Fahri lııı-—huunlıhniyıdıdl- W AKA GUNDÜZ BERİiçiN dildente değer bir eser ——— hazırlamaktadır ——_—___../ Bulmaca ALALA..S.D.R. G.. T. Yukarıdaki noktalara birer harf yınıeumu,ıuıuııu:ııuı"" mimwhhklı_- İkinel bir albüm. Üçüncüye bir perklr takımı ılklth”dcmhuu——’ verilecektir. # HABEP ÇOCUK SAYFASI Bilmece kupontu 18 MART — 1938 _f