19 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

19 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Pk xddiyetler var. Hattâ biribirinin a olduklarını söylüyorlar. Öy- Olduğu da muhakkak. Fakat arala- müşterek bir vasıf var ki o da fikriyatını kurmuş, büyük mües- Mazlerin, devlet teşkilâtmm — başma Temiş adamlar var. Ferdin ne kıy- Beti var ki onlar korunmak İstesin? Kücük bir ihtilâf - ortadan kaldırıl- Taları için kâfi, h%mum;uw: kadar kişi tevkif edilmiş, şu kadar İi milliyetten azledilmiş... Bunlar a- Alimler, gairler, filosoflar, Tni momlekete geref vermiş adamlar A Pogünkü Alman edebiyatını dü- zaman ilk hatırlryacağı- :ummmmm N"i_dıromınwmıummı. çıkaranlar da onların kıymeti- anlamıryorlar mı? Bey olur mu? Elbette ki biliyor. q'-nhwmhıuuı.yıbuaım .unhım-çıcmm _ Mi? Paskal'in meşhur bir &ö- taklit ederek söyliyelim: "Dağın hakikat, öte tarafımda akidelerle hakikt bir vücüda gelmez sınıra geçer- dıüım;dt..hhtmı 'arım ne olacağını bilmez. Belki de bu - ihtilâller biribirleri ile' çarpışa benzemez ve bütün bir dünya. bir akide vücuda getire- F f I"iff KF ğg ğîğğ T f On üç vapur daha ısmarlıyoruz Süratleri 18 mil olacak olan yeni vapur- larımızdan büyükleri ecnebi hatlarda çalışacaklardır Hükümetin deniz ticaret filgmuzu takviye etmek Üzere Avrupa şantiye- lerine yeniden vapurlar ısmarlamak ü. zere bulunduğu malümdur. Evvelce, on milyon liraya Alman yollarmın, iki tanesi Akay ve iki ta. nesi de İzmir körfez vapurları idare - ve projeleri tamamen hazırdır. İkinci putiyedıhllgemi!nısumolıul- tır. Bunlardan üç tanesi beşer bin ton. luk olacaktır. Bunlar, dün de yazdığı. mngm.birhhnınfıhdmmnpı- riş edilmiş bulunmaktadır. Bu büyük vapurlar ilerde açılacak olan İsken - derun, İskenderiye, Pire, Marsilya hatlarında çatışacaklardır. Mersin hat- t için de 2300 ton hacminde Üç va. purla Marmara postaları için bin be- ger yüz tonluk ikişer vapur daha yap. tırılacaktır. Bu suretle kabotaj hatla. rımız için elde tamamen yeni 18 va - pur bulunacak, Akay ve İzmir körfez Adareleri de dörder yeni vapura sahib olacakır. Esnaf cemiyetleri menfaatine büyük konser İstanbul musiki san'atkârları cemi- yeti tarafından esnaf cemiyetleri dis- panseri menfaatine 22 mart salı gecesi 21 de Saray sinemasında büyük bir or- kestra konseri verilecektir. Bu konser, musiki cemiyetince ye- ni tesis edilen senfonik orkestra heyeti tarafından verilecektir. Örkestra, pro- valarına her gün devam etmektedir. Salr gecesi İstanbullular büyük bir sürprizle karşılaşacaktır. Memlekette ilk defa olarak kalabalık bir san'atkâr heyeti tarafından verile- cek konserin programı beynelmilel şöh- rete malik Viyönalı bestekârların eser- leri. ile doludur. *“Viyana gecesi,, namı altında verile- cek konserin programında “Bitmemiş senfoni,, ile Nikolayın “Vindsor kadın- ları,, itimli bir uvertürü de vardır. Örkestra konservatuar profesörle- Tinden yegâne orkestra şefimiz Seyfet- tin Asalın idaresindedir. * GÜMRÜK muhafara — teşkilâtının İs. tanbula merbut alan memurları araların. da bir teşkilât kurarak ölen arkadaşları. nın allelerine yardım etmeği kararlaştır. mışlardır. * ANKARA halkevinde açılmış olan re. sim ve heykel sergisi pazar akşamı kapt. nacaktır. * TÜRKKUŞU'unda üçüş — faaliyeti ni. sanda başlayacaktir. Yeşilköyde — motörlü uçüş tecrübeleri devam etmektedir. * BELEDİYE tarafından haller hakkın. da hazırlanmakta alan kanun projesi ta. manilanmıştır. * HALİÇ şirketi meselesini — tamamile halletmek üzere belediye relsinin İştiraki. le bir toplantı yapılacak ve şirketin tama. men belediyeye devri meselesi görüşüle. cektir. * Ticaret mükavelesi — imzalamak için hükümetlimirle temaslarda bulunmak üze. ve bir Amerikan heyeti gelecektir. * TÜRKİYE - ÇEKOSLOVAKYA ara. sındaki ticaret anlaşması mayıs sonunda bitmektedir. Yeni anlaşmayı harırlamak için yakında bir Çek heyetl memleketimi. »e gelecektir , * Trakya umum! müfettişi General Kâ. zım Dirik dün şehrimize gelmiştir , İkinci parti vapurların bedeli de ve projeleri, evvelce ısmarjanmış olan- larım aynidir. Yalnız miltehassıslar yeni vapurlar için bu plânlarda ufak bazı tadilât yapmışlardır. Bu arada yeni smarlanacak vapurların sürati 18 mil olacaktır, Halbuki ramarlanmış olan vapurların sürati 12 mildir. Ağaç kesmek suçluları Silâhtarağa — yolundaki ağaçlardan birini keserken jandarma tarafından türmümeşhut halinde yakalanan Meh- met oğlu Hakkı ve Mehmet oğlu Hü- seyin namındaki iki kişi asliye öçüncü ceza mahkemesine verilmiş ve muhake- me edilmeğe başlanmıştır. ——— Avni Bayer beraat etti Lütfü isimli biri tarafından Dişçi Avni Bayer aleyhine icra ceza hâikim - liğinde — bakikat hilâfına —mal be- yanında bulunduğu iddiasiyle açılan ce- za davası neticelenmiştir. Maznunun avukatı İrfan Emin geçen celsede mül - dafaasını yapmıştı. Tcra ceza hâkimliği suçu sabit görmi- yerek maznunun bermetine karar ver- miş, karar iki tarafa da tebliğ edilmiş - dr. 'TAN” da iddiası Iş takipçileri iddiayı reddediyorlar Celâl, Cevdet ve Cafer Tayyar adın- da Üç kişi aleyhine asliye üçüncü ceza- da açılan dolandırıcılık davasına dün başlanmıştır. Avukatlık ve davavekilliği yapma- ğa salâhiyeti olmadığı halde “mahke- melerde iş takip edeceğim,, diye Anna isminde bir kadını dolandırdığı iddia e- dilen Cafer mahkemede gşöyle demiştir ; — Evet biz üç arkadaş komisyoncu- yuz ve yazıhanemiz var.. Fakat bu ka- İdınr ben tanrmıryorum ve onunla da böy- le bir alış veriş yapmadım. Yazıhane- mizde Cafer adında bir başkası da var- dır, Belki o yapmıştır... Muhakeme, şahitleri ve diğer Caferi dinlemek üzere başka güne brrakıldı. Seyyat bir Alman kadınının yaptığı kaza Bu sabah Şişhane yokuşunda bir o- tomobil kazası olmuş ve bir genç başın- dan ağırca yaralanmıştır. Saat dokuzda Beyoğlundan Galataya doğru sür'atle inmekte olan AL. 49933 numaralı bir seyyah otomobili Galata Osmanlı Bankası temurlarından Os- mana çarparak yaralanmasına sebep ol- muştur. Yaralı derhal hastaneye kaldı- tılmış, karaya sebebiyet veren Alman seyyahı kadın da karakola götürülmüş- tür, Istanbul limanınd serbest mıntaka Yeniden ortaya atılan bu fikir üzerinde tetkikler yapılıyor Öğrendiğimize göre, İstanbul lima- di bu iktısadi şartlar değiştiği ve o nında bir serbest liman mmtakası te | gün mevcut olmayan birçok imkânlar sisi için vaktile yapılan tetkikler tek- rar ele alınmıştır. Böyle bir şeklin ne derece faydalı olacağı muhtelif bakım lardan ehemmiyetle tetkik edilmek. di. Bundan senelerce evvel, limanımı zın bir kısmında, dünyanın birçok yer lerinde olduğu gibi bir serbest liman mıntakası tesisi uzun zamanlar tetkik edilmiş ve komisyonlar teşekkül ede- rek bu mevzuun ele alınmadık nokta- sını bırakmamışlardı. Fakat o zaman ki iktısadi şartlar içinde böyle bir mıntaka tesisi mahzurlu görüldüğün- den bundan sarfınazar edilmişti. Şim- * Denizbank umum müdürü Yusuf Zi. ya Öniş dün şehrimize «elmiş ve banka. nın İstanbul şubesine giderek meşgul ol. muştur. * Ankarada bulunan Bükreş elçimiz Ham dullah Suphi Tanrıöver şehrimize gelmiş- tir. İki gün sonra Bükreşe — hareket ede- cektir. * ÇOCUK esirgeme kurumu — umumt merkezi tarafından martın ilk onbeş günü zarfında 2882 çocuğa yardım edilmiştir. * MİMAR SİNAN ihtifali nisanın 9 unda yapılacaktır. Programı harırlamak ve ya- pılacak işleri tesbit etmek üzere Eminönü balkevinde bir toplantı yapılmıştır. * MAARİF müdürlüğü köylerde okuma odaları tesisini kararlaştırmıştır. * LİSE ve örta — mekteplerdeki ikinci yoklamalar görülen lüzum üzerine nisanın 5 ine birakılmıştır. * LANGADA komşusu Mukaddesi döven İrfan ismindeki kadın 3 gün hapse ve 25 lira para cerzasına mahküm olmuştur. * BELEDİYE'nin yeni afişaj talimatna. mesi harzırlanmıştır. Nisan — toplanlısında hasıl olduğu ve bir taraftan da deniz bank kurulduğu içi nböyle bir serbest mumtakanım ihdası daha kolaylıkla mümkün olabileceği kanaati vardır. Limanımızın buhran senelerinde çok düşen umumi faaliyet derecesi gşimdi mütemadi bir yükselme göstermekte- dir. Bilhassa geçen sene bu faaliyet azami haddine çıkmıştır. Fakat bunu daha fazla arttıracak — ve İstanbulun müstesna coğrafi mevklile mütenasip bir transit merkezi haline getirilmesi için elden gelen her tedbirin alınması- na da çalışılmaktadır. ——— — Şehir meclisine verilecek olan bu talimat. mamede, afiş ve ilân resimleri yürde 20 miktarında bir tenzilâta tabi tutulmuştur. * ZEHİRLİ garlardan korunma kursları- na Adalar karası hariç olmak üzere şim- diye kadar 26905 kişi gitmiştir. Bunlardan 17528 1 erkek 8978 1 kadındır. * ESRAR satmak ve İçirmekten suçlu Halit dün bir sene bapse ve 200 lira para cezaşına mahküm olmuştur. Esrar içen üç kişi de ikişor ay yatacaklardır. * BİR müddettenberi Viyanada bulunan İktisat vekâleti vekili ve Ziraat — veklli Şakir Kesebir yarın sabah ekspresle şehri- mize gelecektir. * ŞEHRİMİZDEKİ şirketlerin heyeti v- mumiye Içtimaları normal olarak bu ay izinde İkmal edilecektir. Fakat ekseriyet hasıl olmıyan şirketlerin heyeti umumiye. leri de gelecek ay yapılacaktır. Bunun i- çin İktisat vekâleti müfettişlerinden bazı- ları gelecek ay da şehrimizde kalacaktır. * GEÇEN bir hafta içinde gümrük mu- hafaza teşkilâtı, birl ölü seksen dört ka. çakçı, sekir yüz doksan iki kilo gümrük kaçağı, dörtyüz altmış bir gram uyuşturu. ca madde, ikl tülek, yediyüz doksanyedi mermi, yetmiş beş Türk Tirası ile 20 ka. çakçı bayvanı ele gecirmiştir. yayı yutacak mı? OIBR RIZA Doğrül yazıyor: Avusturyadan sonra, Polonya da Balı tık denizi — sahillerinde hudut tashihine kalkıştı. Versay muahedesile e«ki Çarlık Rusyasından koparılan topraklarla —Baluk sahillerinde Litvanya, Lelviya, Estonya, gibi kükük devletçikler vücude getirilmiş. U. Livanyanın teşekkülü Polonyanın Balı tık denizine çıkmasına mani olmuştu. Bu. nu tamir için Poloayaya Almanya ile Prus ya arasında bir koridor verilmiş ve Dan. zig limanına çıkması temin — olunmuştu. Fakat bu formül tablate mubalifti. Çönkü Almanyayı Prusyadan ayırıyordu ve korle dorda kalan halk da Almandı Polonya, Almanya ile dost olabilmak T- çin aradaki bu pürüzün de — balledilmesi lâzımdı. Fakat bu koridorun kupanması, Polonyayı denizsiz bırakacaktı. Bunun ça. resi Litvanyayı ortadan kaldırarak oradan denize çıkmak ve bu koridoru Almanyaya iade etmekti. İşte bugün Polonyanın tahakkukunu te. mine çalıştlığı meselenin içyözü budur., Bu meseleyi hal için vesile de bazırdı, Polonya ile Litvanya arasındaki hudu. du tesbit eden — beynelmilel komisyon Vilna şehrini Liütvanyaya bırakmıştı. Hat. 1â nüfusu iki milyondan ibaret olan bu küçük hükümetin merkezi de bu şehir ol. muştu. Fakat hudut tesbit edildikten bir müddet sonra güya bir Polonya kumanda. nı İsyan ederek bududu geçti ve Vilna şeh rini zaptetli. Litvanya hükümeti merkezl. ni Kovno şehrine naklelti. Fakal Polonya. hıları bir daha Vilnadan çıkaramadı. Ara. dan oas sekiz sene geçmiş olmasına rağ- voon İki hükümet arasında bu şehir bir ni. za vesilesi olmakta devam etli . Şimdi Poloaya, Baltık denizine çıkmak ve Litvanyayı ortadan kaldırınak için bu niza vesilesini tazeledi. Dugün Polonyanın Litvanyaya verdiği ültimatom bu meselo. ye âlttir ve galip bir ihtimale göre Poloma ya ordusunun Litvanyayı baritadan kal. dırmasına sebeb olacaktır. Litvanyanın müttefiki yoktur. — İstaklân hiç kimse tarafından temin edilmemiştir, onun uğruna harbe girecek devlet yoktur. Yalnız ortada zorbalığın üstünlüğünü to. yit eden bir hâdise olmak itibarile bülün milletleri, hilhassa küçük — milletleri şid. gdelle alâkadar eder , KURUN'da Uçak hastahane ASAN Kumçayı resmini de koyduğa bir tayvare hakkında diyor ki: Bu uçak harp meydanlarında kullanıl. mak için yapılmıştır. Fakal bombardıman yaparak düşman saflarına ölüm saçmak (. çin değil, bombardıman uçaklarının yara. adıkları eskerleri ölümden kurtarmak i- çin İngiltere kızılhaç cemiyeti tarafından son sistem âletlerle tochiz edilerek bir u. çak hastane şekline konulmuştur. Uçağın Kövdesi üzerindeki kızılhaç — işareti bunu” açıkça gösteriyor. Böyle bir uçak hastanesinin — kaça mal olduğunu bilmiyoruz. Fakat bizim gibi makliye zorlukları büyük olan memleket. lerde gerek harp zamanlarında ve gerek sulh zamanlarında da — İşe yarıyacağlını, bilbassa Doğu vilâyetleri gibi doktordam ve sağlık müesseselerinden mahrum — yep, lerde hastalar için bir hızır gibi hizmet edeceğini düşünüyoruz. Onun için bu kur., tarıcı sağlık vasıtasına Kızılay cemiyelinin olduğu kadar hükümetin de alâkadar alma. gını arzu ediyorur. CUMHURIYET” de Hareket lâzım 'ADİR Nadi, Sovyet Rusyanın tecavüz. lere karşı,cephe almak — yolundaki teklifi etrafında şöyle yazıyor: Sulhün emniyet altına alınabilmesi için İngilterenin de kat! olarak bu iki devlele (yani Sovyet Rusya ve Fransaya) iltihaky şarttır. Fakat İngiltere hâlâ kararsızlık 1. çinde,. Ajans haberlerinde okuduğumuza Böre Litvinofun dünkü teklifi Londrada BgayrimÜsait bir surelte karşılanmıştır. İne gilizler, Sovyetler aralarında askeri mesa. ilin müzakere edilmesi hususunun mevzun bahsolmadığını ehemmiyelle kaydediyor. lar ve Avrupa meseleleri karşısında varzi. yetlerinin beynelmilel konferanslarla de. Bişmiyeceğini kaydediyorlar. Çemberlaya hükümeti Çekoslovakyaya — karşı alacağı vaziyeti Fransa ile Sovyellerin Praga kate şı girişmiş oldukları taahhütleri tetkik et. tikten sonra kararlaştıracağını bildiriyor. Çok korkulur ki mütereddit vaziyet İn. gilterenin olduğu gibi dünyanın da felâs ketine sebebiyet vermesin. Avrupada çıka. cak hir harp karşısında İngilterenin so. nuna kadar seyirci kalamıyacağını kuvvet. le tahmin ederiz. Muhteşem infirad . Sulen dide isolemeni - güzel bir Mâftır fakat ni. hayet bir lâftır. Bunu berkeslen iyi İngla lizler bilirler. Gene berkesten iyi İngilir. ler bilirler kt Avrupada silâh polladığı za. man onlar kendi variyetlerini kurtarmak