26 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

26 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

-Ölenlere hürmet ER cenaze merasiminde oldu- ğu gibi zavallı arkadaşımız Tahir'i toprağa götürürken de bizim ölüye hürmeti bilmeyişimize sinirlen- dim, Cenaze saat on bir buçukta ca- Tüle götürüldü; orada öğle ezanmı, cu. | a namazımı beklemek lâzım geldi; ya. hi saat biri yirmi geçeyi buldu. Baki- den cenaze ile gelenler namaz kılmak camiye girerlermiş; biz bugüri “imanrmız bütün de ulsa, yarım da ol- S2 . namaz kılmıyoruz. Bunun için iki Stat kadar dışarıda bekledik. Ne ol- u? Bittabi önce biraz ölen arkadaşı- Muzdan bahsettik, ona dair bir iki ha- Hramızı anlattık. Sonra onu unutup kendi işlerimizi konuşmağa başladık, *iğara içtik, dedikodu yaptık, gülüş. fük. Böyle olmamasma imkân yoktur. Dikkat edin, her cenazade böyle olu. Yör ve böyle olması da - şimdiki cena- :;mmaimi değiştirilmedikçe - tabil- Oraya gelen adamların ölüye hür- Meti, muhabbeti yok muydu? Hepimiz Tahir'le yıllarca arkadaşlık etfik ve Başına gelen müthiş felâketi öğrenin. © ağladık. O halde niçin camf avlu. Sünda huşu İle durmâdık da konüş- fük, gülüştük? Çünkü başke türlü o- lamazdı. Merasim, iştirak “edenlerin hürmetle, terbiye ile — durmalarını Mürmkün kılacak bir surette tertib e. dilmelidir. Mademki cenazeyi götüren- lerin büyük bir kramı camiye girip öğ- ha Yeya ikindi namazını kılmıyor, ce- Tazeyi camiye o saatte götürmenin lü- Züumu yoktur. Cemaat olsun diye ise Cenazeyi getirenler içinde de “farzı ki. faye,, yi eda edecek yirmi otuz kişi Cıkar, . 18 bu kadarla da bitmiyor. Namaz Ktlindı, tabut otomob'le konuldu; bir d& baktım, otomobilin Üstüne » Yani Çatırma - bir adam çıktı: çiçekleri yer- “tstirecekmiş. Ortalık bir kariştı; iti- #P'kakışma, korne ve klakson gürül- tlleri.. Zaten - kederli idim, çünkü Muhtelif gazetelerde beraber çalıştı- S Tahir'i çok severdim. İyi bir ço- Süktu; İnsanla münakaşa ettiği za. Manlar bile huğunet göstermezdi... Zaten kederli idim, büsbütün sinirle, Rİp çekildim. Kapalı çarşıdan geçip Beyazıd'a gittim. Baktım cenaze alayı Beçiyordu. Muhtelif - gazetelerin gön- derdikleri çelenkler, otomobillerin ya- Tima kocaman birer kokand gibi ta- kılmış, gazetenin ismi tâ uzaktan oku- füyor, Cenaze merasimi mi? yoksa bir İlân alayı mı? belli değil, Hırsımdan” Ağlıyacaktım. Hayır, bu böyle olmaz. Cenaze me- Tasimlerini münasib bir hale koymak Tâzrm. Ölenlerimize hürmet edelim. Nurullah ATAÇ GKL at Va YÜÇ ÂAltı kilo esrar Galatada bir kahve- nin bodrumunda bulundu Ötedenberi esrar satıcılığı yaptığı haber alman Galatada Serçe sokağın, da Kahveci Mehmet Alinin kakvesi dün ansızın basılmış, bodrumda altı kilo esrar bulunmuştur. Kahveye es- "'l'_ılmıyı gelen Ayge tsmirideki ka- n 'da yakalanmıştır. Bundan başka Kasımpaşada Sirrt Ve Sudi ismindeki iki kişi yakalanmış, Üzerlerinde dört parça esrar - bulun- Muştur. p Teşekkür Teyzem Yegüne Özcoşkun's tu- tulduğu hastalıktan, - Cerrahpaşa hastahanesinde yaptığı bir ame- Nyatla kurtaran, Üniversite birin- ci Hariciye kliniğinin çok kıymet- N Doçenti ve Doktör Operatör Hâzım Bumin'e, bütün ailenin ni- hayetsiz teşekkürlerini alenen bil- dirmeği bir vazife bilirim. İZZET MUHİTTİN APAK Ege mıntakasında Şarapçılık tecrübeleri Iyi neticeler verdi İktısat vekâleti, üzümleri ile bütün dünyada göhret kazanan Ege mmta- kasınm ayni zamanda bir garab mın- takası da olabilmesi için bu sene hare, kete geçilmesini kararlaştırarak der- hel lâzımgelen emirleri vermiştir. İktisat vekâleti bu kararı ile “dört gaye gütmektedir: 1 — Beynelmilel piyasaya İzmirin yalnız en yüksek kaliteli üzümlerini çı- kararak ikinci derecede kalan üzümle- rİ garab imalâtmda kullanmak. 2 — İğmirin befis üzümlerinin şöh- Teti yanmda bir de şarabmın göhretini yükseltmek, 8 — Bu sufretle İzmir üzümlerinin kıymet ve fiat seviyesini arttırmak. t — Müstahalli! ve ihracatçıyı fena mahsul dolayısiyle fena vaziyete sok. mamak, Egede şarapçılığın ilk adımı mev. cut kooperatifler tarafmdan atılacak ve müstahsile yardım suretile yapıla- caktır. Şarapçılara zraat bankası vası- ftaziyle yardrm edilecek, mütehassıs . lar burada gşarab imalini öğretecekler. dir, Eğge üzümlerinden şarab imali için yaptlan ilk tocrübeler iyi neticeler vermiştir. Dünyanınm en mükemmel şa- râblarinda tahammllr derecesi 7-8 ol. duğu halde, Egenin müstesna üzüm. leri 14 dereceye kadar yllkselen şarab vermektedir. -8 iş kazası Iki işçi öldü, biri yaralandı Fenerde Ayakapi caddesindeki un- fabrikasında dün feci bir kaza olmuş. tur, Fabrikanın ustabaşısı Dimitro oğ. lu Hristo makine kayışlarını düzeltir- ken ansızım kayışlara takılmış, bütün kuvvetini sarfetmesine rağmen kurtu- lamiyarak parçalanmıştır. Etraftan yetişenler makineleri durdurmuşlar - 4 da ustabaşı ölümden kurtulamamış- tır. Kaza hakkında - müddelumumilik tahkikata başlamıştır. Bundan başka Taksimde- Abdülhak Hâmid caddesinde yeni bir bina inga- atında çalışan Vartan ismindeki bir a- mele dün gece sancılanmış, zehirlen. me alâimi görülünce kendisi sıhhi imdad otomobili ile Fransız hastanesi. ne- kaldırılmıştır. Bütün tedavilere rağmen Vartan sabaha kargı ölmüş- tür, Tahkikata nöbetçi müddeiumumi muavinlerinden Orhan elkoymuştur. Kabataş açıklarımda demirli bulu - nan Zonguldak vapuru tayfalarından 39 yaşımnda Hayri vapurda çalışırken ayağına balya düşmüş, sol ayağı kı- rılmıştır. Hayri hastaneye kaldırılmış- tır. Aparfman hırsızı ti- marhanede yakalandı Kadınları Rifat tımarhan Meşhur- kadm — dolandırıcılarından Ahmet Rifat altı ay evvel Marsilyadan gelen bir vapurdan çıkarken yakalan- mış, Emniyet müdürlüğüne getirilmiş. ti. Bu adam Taksimde oturan yaşlı bir kadımın iki apartrmanını kendi üstüne ferağ ettirip rehine koymuş, yanma beş bin lira kadar para alrıp Avrupaya seyahate çıkmıştı. Ahmet Rifat yaka- lanınca sorguya çekilmiş, kendisinin kimseyi dolandırmadığını, yaşlı kadır mı izdivaç vaadiyle kandırıp kendisinin evlât edinildiğini söylemiştir. Mümin ve Ahmet isimlerini de taşı- yan ve gayet şık giyinen Ahmet Rifat müddelumumiliğe, oradan ceza mah - kemesine verilmişti. Bir hafta evvel mahkemede iddia ve müdafaalar yapıl. muş, celse karar verilmek Üzere tatil e- dilmiştir . Eminönü meydanında Binaların yıkılmasına ayın on beşinde başlanıyor Belediye Eminönü meydanmın ve Yenicamlin önünün açılması için bina- larm yıkılması işine filen nisanın on beşinde başlayacaktır. Bu başlangıçla gimdiki Valide hanı ve ayni adada bu- Tunan diğer binalar ortadan kaldırıl. miş olıı;ııkkur. Vallde hanının istimlâki işi üzerin- de Evkafla belediye arasında tam bir mutabakat hâsıl olmuştur. Etrafında- ki binalar üzerinde de dünden itibaren belediye ile sahipleri arasında müzake reler başlamıştır. İstimlâk kanunu mucibince belediye bu binalara gayri. safi İradlarınm yirmi mislini vermek istemektedir. Buna razı olmuyan mülk sahipleri için para bankaya yatırıla - rak mecburi istimlâk yapılacak ve mahkemeye — müracaatta — kendileri muhtar birakılacaktır. Valide hanı ve etrafındaki binala. rın yıkılarak molozunun kaldırılması bir aydan fazla bir zamana mütevak- kıf bulunmaktadır. Bundan sonra Ye- nicamiin cephesinden Balıkpazarına doğru uzanan adadaki binalarm yıkıl. masına başlanacaktır. O zamana ka- dar bu binaların da istimlâki işi ikmal edilmiş olacaktır. Yenlcam!i meydanında biribiri arka- sma istimlâki yapılacak ve derhal yr kılacak beş ada vardır. Fakat daha sekiz adanm kaldırılması zerureti mevcut bulunmaktadır. do'andıran Ahmet ede saklanmış f Ahmet Rifat ceza yeyip tevkif edile- ceğini anlayınca kalabalıkta bir fırsa- tıni getirip sıvışmıştır. Bu vak'adan za- bita haberdar elilmiş, ayni zamanda Afimet Rifat hakkında müddeiumumi - Bkçe tevkif müzekkeresi kesilmiştir. Polisler bir hafta geceli gündüzlü Ahmet Rifatın gidebileceği yerleri ara- mışlar, fakat bir türlü bulamamışlardır. Nihayet hastanelerin aranmasına ka- rar verilmiştir. Bütün hastaneler aran- mış, taranmış, son olarak ta dün Ba- dilmiştir. Ahmet Rifatı tanryan zabıta memurlart, bu dolandırıcınım ipekli pi- İaması, gıptık - terlikleri ile tesbih çekerek bahçede dolaştığını görmüşler- dir. Kendisine burada ne aradığı lunca şöyle ceyvap vermişir: “— Benim son günlerde akli müvaâ- zenem bozuldu. Buraya yattım. Ben mahkemeden köçmış değilim.. Kapıda beklerken fenalaştım. Sonra kendimi burada buldum.,, Ahmet Rifat hakkında tevkif kararı olduğundan kendisi o kıyafetle hasta- neden alınıp Emniyet Müdürlüğüne getirilmiş, bu sabab ta adliyeye veril- miştir. sörü- oo çyangın- - Galatada Şarap iskelesi önünde bağlı duran liman idaresine ait pamuk yüklü bir mavnadan dün geceyarısı yangın çık- mış, deniz ve Beyoğlu itfaiyeleri yetişe rek 250 balyeden bir kısmı yandığı hal- de söndürülmüştür. Yangının neden çıktığı henüz — tesbit edilememiştir. Faik Kurdoğlu ziraat vekili mi olacak ? Ankara, 25 (Hususi) —.. İktisat ve- kâleti müsteşarı Faik Kurdoğlunun mün- hal mebusluklardan birisine parti tara- fından namzet gösterileceği söylenmekte- dir. Bir şaylaya göre Faik Kurdoğlu mebus olduktan sonra iktisat vekâletine getirile- cek ve halen İktisat vekili olan ve Ziraat vekâletinde vekillikle bulunan Şakir Ke- sebir de Ziraat vekilliğine geçirilecektir. Diğer bir rivayete göre ise, Faik Kur- doğlu Ziraat vekili olacak ve Şakir kese- bir İktisat vekilliğinde kalacaktır. Mavnada — — * İKTİSAT vekâleti terafından, hıyı(ıı ucurlatmak etrafında tedbirler alması idin Avrupadan getirtilmiş olan profesör Lo- rens İzmirden Afyonkarahisara gitmiştir. * DAHİLİYE vekâleti valiler arasında geniş mikyasta değişiklik yapacaktır. U. zan zamandır şarkta bulunan valiler gar- ba, garpta bulunanlar da şarka gönderile- ceklerdir. * AMERİKA ile bükümetimiz arasında yapılacak karşılıklı ticaret anlaşması mü- zakerelerinde bulunacak olan Amerikan heyeti Ankaraya gitmişlir. * AKADEMİÜ'nin mimari kısmında mo- dern bir resim atölyesi yapılmıştır. Bura. da 30 talebe çalışabilecektir. * Öğretmenler yardım cemiyeti dün To. katliyanda bir danslı çay ziyafeli vermiş- . * ÇANAKKALEDE Racelkarol isminde Römanya vapuru dün karaya olurmuş ve iki saatlik bir uğraşmadan sonra kendi ve sajtile kurtulmuştur.' * MİLLİ türk Tıp koagresi, cumhuriye- tin 15 inci yıldönümü bayramında Anka- rada toplanacaktır. Bu müoasebetle bir de sergi açılacaktır. * İSTANBULUN et ibtiyacını karşılar mak özere bir defaya mahsus olarak Bul. garistandan ithal edilecek kasaplık hay- *wanlardan almmacak gümrük resmiini beş kuraşa tenziline dalr verilen vekiller heye H kararı, tasvip için meclise verilmiştir. * VİLÂYET zirsat odası dün zirast pro- fesörlerinden Nocâtinin reisliği altında toplanarak nmisauda toplanacak olun bü- yük ziraat kondresine gönderilecek rapor etrafında görüşimüştür. * DAHİLİYE vekâleti vilâyellere — bir tebliğ göndererek kadrolardaki memur a. dedinin mahallin ihtiyacına göre tesbili ye kadrolardaki maaşların da vazilelerin ehemmiyetine göre lâyıklarıns verilmesini bildirmişlir. * SÜMERBANKA bağlı olan müessese- Jerden Güven sigorla şirketinin, Bakırköy ve Beykoz fabrikaları işlelme şirketlerinin ve Feshane ile Hereke fabrikalarını İşle- ten şirketlerin heyeti umumiye toplantıla. ri dün Sümerbankın İstanbul merkerinde yapılmıştır. * ADLİYEDE, eski çalışlağı manav kad- rinte dükkânından 30 kuruş çalarken ya. kalanan Ekremin yapılar duruşmasında ? ay bopsine karar verilmiştir. * İSPANYA'daki Frankocular hükümeti- nin mümessili ölan Marki dö Past —dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Mümerti) yakında Bükreşe dönecektir. ——— A * TRANVAY ve Tünel şirketleri senelik umuml heyet toplanlıları dün Halit Ziya Uşaklığilin riyaseti altında yapılmıştır. * BELEDİYE tarafından, birçok yerle- re hâlâ gizli surette sırt ve küfe hamal- Tığhı yapıldığı görülmüş ve — alâkadarlara, bu gibi hallere meydan verilmemesi için tebligat yapılmıştır. * MAARİF vekâleti muhtelif vilüyetler. de, uzun müddettir kıdem zammı alama- mış olan muallimlere — istihkaklarını ver. mek için tedbir almağı kararlaştırmıştır. Ayrıca her vilâyetin yeni sene bütçesine buna karşılık olacak tahsisat konacaktır. * İSTANBUL avcıları senelik toplantıla. rımı yarın Eminönü halkevinde yapacak- lardır. Fakat azası çok olan cemilyetin ya- rınki toplantısından ekseriyet olacağı pek de ümit edilmemektedir. * Kızılay cemiyeti Eminönü kaza şube. sinin 1938 senesi umum! meclisi — bugün saat 14,30 da 4 Öncü Vakıf banında kâln İslanbul ticaret ve sanayi odası salonunda toplanacaktır. * PAZAR günü saat 17 de — Bakırköy halkevi Tango örkestrası tarafından bir könser verilecektir. * Beyoğlu * halkerinde — 29-3.938 salı günü sast — 18,30 da — Tepebaşında ki merkez binasında (Türk felsefesi) mev zuunda Prof. Bay Hilmi Ziya tarafından könleranıe verileceklir. Herkes kırköy emrazı akliye hastanesine gi- f KURUN'da Tavşan dağa küsmüş HASAN Kumçayı yazıDor: “İtalya içerisinde bütün nüfusu on iki bin kişiden ibaret —müstakil bir — devlet var ki adı Sen - Maren — cumhuriyetidir. Bu minimini devlet meğer Umum! harpte İtalyanın yanında olarak merkez! devlet. lere, bu arada Türkiyeye karşı ilânı harp hu vaziyete göre Loran sulh kanfe. ransına bu küçük devlet de çağrılmak V- mmgelirken buna hiç dikkat edilmemiş. Neticede bütün devletler ile sulh imzalan- dığı halde Türkiyo ile Sen Maren cumhu- riyeli arasında harp hali bugüne kadar devam edip gelmiş! Bundan dolayı da Sen ! Maren cumhariyeti son zamanlarda Uce- ret maksadile İtalyada seyahat — ederken hudutları İçeris'ne giren İsmall Halec.yan adında bir Türk tebaasını tevkif — ederek İki gün hapsetmiş ve nihayet neye uğra- dığını bir türlü bilmeyen bu ravallı adam htalyan konsolosunun yardımı ile — bapir- ten kurtulabilmişt.. Fransır gazetelerinin bahsettikleri türk. çe İsmall isminin ermenice Hel-cyan udı Hle karışmasına bakarak hapist macerası- nın doğru olmasından şüphe — edilebilir. Türkiye ile Sen Maren cumhuriyeti ara » sında hukuk! bir harp ball — bulumasına gelince bunun için söylenecek şundan i- barettir: Tavşan dağa darılmış da dağın haberi olmamış! Öyle değil mi?,, CUMHURİYET 'te Ingiliz başvekilinin sözleri LMANYA Çekoslovakyaya lecevüz et. tiği takdirde İnglllerenin harbe gir- miyeceğini, bülün dünya — Çemberlaynın nulkundan öğrenmiş dBulanuyor. Abidin Daver diyor kt: “Demek ki Çekozlovakya ile Fransa, A- manyanın karşısında yalnızdırlar. Gerçi, Sovyet Rusya da, Fransa ve Çekoslovakya. man mültefikidir ama, bu devletin Alman. ya ve Çekoslovakya ile hudüdu — yoktar;; Almanyaya taarruz veya Çekeslovakyaya filen yardım edemerz. Sovyetlerih Lehisları ” veya Romanyadan geçmesi Jâzımdır. Fa-, ket, bu devletler, kendi topraklarının harp sabnesi olmasına rıza göstermiyecekleri için, Sovyet Rusya, Lehistan ve Romah. yadan cebren geçmek yahut da, Çekoslo- vakyanın haliye seyirci kalmak mecbu- riyetindedir. Cebren geçmek, bu memle. ketlerle harbetmek demek — olacağından Söyyetlerin böyle geniş mikyaslta bir mü. cadeleyi röze aldırmalarına Ihtimal veri: lemez. Onun içindir ki, dünden İtibaren, Çekoslovakya ile Fransa, Almanyanın karı şısında yalmızdırlar. İngiliz başvekilinin, onları yalnız bıra. kan son beyanalı - eğer Almanya, Çekös. lovakyaya tecavüz niyetinde ise - bu dev. leti, teşvik ve toşçi edecek mahiyettedir. fagiliz başvekili, otomatik surette — böyle bir harbe girmiyeceğini söyledikten sonra, Almanyanın büsbütün — cesaretlenmesine mani olmak için, şa sözleri ilâve ediyor: “—- Büyük Britanya hükümetinin bu ka- rarımı ilân etmekle beraber, şunu da ilâve ebmeliyim ki bir harp mevzuubahs olduğu vakit muhasamatın münhasıran abdi bir şekilde alâkadar olanlara inhisar edeceği asla iddla olunamaz. Bir harbin —sancak katl taahhütlere girişmiş olanlara inhisar etmesi imkânsızdır. Bir harbin nerede bi. teceği ve hangi hükümetlerin buna Iştirak edeceğini kestirmeğe de keza İmkân yok- tur.,, İngiliz başvekili, bu sözlerle Almanyaya, Çekoslovakya için otomatik bir surette har be #irmeyir ama, fecap ederse barbe mü. dahaleden de geri kalmayız, — diyor Bu sözler, Almanyanın « taarrur srzusu var- sa - CÖretini kırabilecek mi? Bunu, bize zaman gösterecektir., , Son Postada Kıymetli bir aygır satın alındıl RKADAŞIMIZ Dopün şöyle bir haber verliyor: “Hükümet at neslini ıslah etmmek üzere 30 bin Türk lirasına İngiltereden yeni bir aygır satın almıştır. Üç gündenberi şehri. mizde bulunan bu aygır yarın Karacabey harasına sevkedilecektir. İngilirlerin Tay mis gazetesi bu aygırın kıymeti hakkın- da yazdığı uzun bir yazıda şunları kaydet. mektedir: — Bu aygırı memleket barlcine çıkar. mak büyük bir hata sayılır. İngiliz at nes- Tinin en mükemmel nümunesi saydığımız bu hayvan $0 bin Hiraya hiç pahasına sa- tılmıştır. Ba satış İngiltere için büyük bir — kayıp, Türkiye için ise muazzam bir ka. — zançtır., YA )