1 Nisan 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

1 Nisan 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

Millet İktısadiyalı : Gene Fındıkta Devlet kooperatifi. Pr. Yedal Nedim. Kadro'nun 9 uncu sayısında « Fındıkta Devlet hooperatifi » adlı bir yazımız vardı. Bu yazı fındık mıntakamızın mütehassısları ve ileri münevverleri arasında canlı bir alâka uyandrdı. Trab- zon'da çıkan « Akın » mecmuasının 15 inci sayısında makalemiz aynen basıldı. Ayrıca 16 ncı sayısında da fındık mütehassısı Kâzım ve Ziraat mühendisi Makkı Muhir Beylerin bu mevzu et- rafında iki değerli yazısı çıktı. Bunlarda öne sgürülen bazı nok- talar, bize bu meseleyi tazelemek fırsatını verdiği için seviniyo- yuz. Gerek Kâzım Bey, gerekse Hakkı Mahir Bey, fındık isinin de diğer bütün milli istihsal ve sürüm davalarımız gibi, ancak tam bir Devletçi siyasetle halledilebileceği prensibinde bizimle bir- leşiyorlar. Bizce en mühim nokta budur. Fındık işlerinin içinde yıllarca haşırneşir olmus, bunun bütün dertlerini yakından görüp anlamış mülahassıslar tarafından teyit edilmemiz, görüslerimizin doğruluğuna inancımızı bir kat daha arttırdı. Bakınız, mütahaasıslarımız ne diyorlar: Kâzım Beyin yazısından şu parçayiı okuyalım: <Findik, mill? mahsullerimizin cn basmda gelenlerden biri ulmasma rağmen, layık olduğu alüka ile karşılanmış değildir. Gerek istihsali ve gerek silrümü temamile ferdin keyfine ve tabiatin hükmüne bırakıl miştee, başı boştur, O derecede ki, simdiye kadar fındık ağaçı bize mah- sul vermirse, onu sadece tabiata, tabiatin lütfıma ve fındık mahzulü memleketimize bir kaç para getirmişse, onu da tesadüflere talihlerec boreluyuz. Ziraatindeki bu geriliği, fındığın milli bir iktisat siya” setinin mevzuu olarak tamınmadığı zamanlar için belki mazur görebi- liriz. Fakat onu, kendinde mevcut kudvet ve arzeylediği mahiyetle, mil- W bir mahsülümüz diye kabule mecbur olduğumuz günden itibaren, ihmal edilmiş görmek ciden elim olacaktır. Çünkü: A.— Topraklar gitride daha ziyade yorulacuağından dönüm başına Avrupahlara nazaran beşte iki hesabile alabilmekte olduğumuz 60 kila mahsulü dahi alamıyacağız. 15