1 Nisan 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

1 Nisan 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

la çalınanı birbirinden ayıramayız. Âvrupa musiki dünyasından Paganini gibi bestekârdan üstün virtiozlar gelip geçmiştir. Bu gün, genc ÂAvrupa sahnelerinde bir Strauss'ın bir Debussi'nin ruhuna ruh katan archet'ler ve orkestra şefleri vardır. — Türk şairi, Türk sanatkârı, Garp kültürüyle temasa gelir gelmez kendi ruhudan utanmıştır. Bilmem, onu mnereye kapamıştır? Zavallı rzh, bilmem hangi mahzende, hangi kozukta, hangi de- liğin içinde tıkılmış duruyor? Biz onun nerede olduğunu unuttuk bile... Zira, yarım asırdan beri pek âlâ sunun bunun ruhiyle de yaşayabiliyoruz. Hattâ, öyle ki, bazı, bir adam, kendi ömrü sü- rümünce muhtelif ruhlarla haşırnoşir olabiliyor. Onun içindir ki, Türk edebiyatında, hiç kimseyi, beş yıl sonra, bıraktığınız nok- tada, bıraktığınız gibi bulamazsınız. Çünkü, o, bu zaman zar- fında bir Garp müellifinin derisinden çıkıp başka bir Garp müel lifinin derisi içine girmiştir ve bunlar Türk edebiyalının gene en canlılarıdır. Ya bir tek kalıp içinde mumyalaşıp gidenlere ne de- meli?. . Sanat eserlerimizdeki cansızlığım, solukluğun, sahsiyetsizliğin, en büyük sebebi, işte, budur. Sanatkâr, kendi ruhunu bir ayıp gi- bi saklayor; kendi ruhundan utanıyor. Bilmiyor ki, her ruhun ken- dine mahsus bir kıymeti vardır ve ifade vasıtasını bulan her ruh geniş veya dar -ama, başlı başıma- bir dünyadır. Gorki'nin ümmi tipleri, aşkta ve istirapta Dostoiewski'nin intelektüel canavarla- rı kadar ulvidirler. Elverir ki, insani ve samimi bir ihtiras, bi- zi, fisiolojik normaların fevkinde bir yeni hayata, bir «Vila nuova» ya çıkarsın. Burada herkes inferesan'dır. Her fert bir kahraman sıfatını taşımağa lâyıktır, ve herkesin kendine mah- sua bir destanı olabilir. © Şu halde kendi yuhlarımızdan utanmayalım. Onları, hapsettiği- miz yerlerden çıkaralım. Belki, ihtiyaçları bir parca aydınlığa- dır. Belki, gün yüzüne çıkınca, söylecekleri bir söz olacaktır. & Onun için, biz, sanatkaârları her şeyden evel samimiyete davel ederiz. Şahsiyetin tek bir anahtarı vardır? samimiyet, BAAT CIT A ST 30