1 Nisan 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

1 Nisan 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

KADRO. Buhranın buhran olmadığı kanaali, Emperyalizmin ensesinde bile bir şamar gibi şakladı. Ogündenberi, ihtiyar hokkabaz, ma, sasına yeni düzen, hiylelerine yeni cilâ, oyunlarına yeni isim ara- makla meşguldur. Finansın kaplan hköprülerinden politikanın kazan dairelerine doğru, vicleri aşınmış gırtlakların telâşlı hay- kırmaları, kıstk emirleri, püslı tehditleri savruluyor. Koca devlet tekneleri, dümen zincirlerini zorlarcasına rola değiştiriyor, vites değişliriyor; alabanda sancak, alabanda iskele, rüzgârı arkadan almıya çalışıyor. Evet, anlamışlardır ki, sulh demagojisi kendileri için teklikeli ol- mıya başlamıştır. Anlamışlardır. Ri, suratlarındaki liyme liyme olmuş maskelerin artık örtebileceği birşey yoktur. Artık liberal iklisat tenceresinin içinde hangi aş pişer ve nasıl pişer, bütün mil- letler anlamıştır. Bütün milletlerin kararı, sanayi ve ileri tekniği benimsiyerek birer iktisadi cüzütam olmaktır. Ve bunu yapmak- la, hukuk bakımından müsavi milletlerin hakiki kurtulaş ve ha kiki medeniyet nizamına geçmektir. Emperyalizm, iyi biliyor ki, kendi tezatlarını tasfiye etmek niye- tinde olmadığına bu tezalların halbuki kendini zualu uğrattığına göre, bunları hafifletmedikçe ve bir nevi dissiplin altına alma- dıkça, milleilerin istiklâl ve kurtuluş dalgası, onu sürükleyip haklıyabilecektir. Bunun içindir ki, şimdi harp ÂAvrupasını dola- şan parola: disiplindir. Emperyalist milletler, bu parolaya doğ- ru, kendi bünyelerine göre değişik yollardan yürüyaorlar. Fakat mutlaka bu parolaya dağıu yürüyorlar. Kimi milli kabine sahan- lığından, kimi faşizm patekasından, kimi de iykçılık — katakom- blarından, Şimdi bir de, kendi aralarında dissiplin parolası icat etmek lâ- zim. Önu da buluyorlar: Dörtler Klübü. Dürtler Klübü, emperyalist devletlerin kendi aralarında uzlaş- malarının bir ifadesidir. Biribirlerine karşı intirika mütarekesi, biribirlerine karşı silâh mütarekesi, demektir. Eski Düveli-mu- 8