1 Nisan 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 22

1 Nisan 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 22

miyacağı gibi, kolaylıkla zarar da edilebilir. Eğer bir iş, hak- kından aşağı kıymetlendirilirse, ovakit ortaklar arasında mem- nuniyetsizlik baş gösterir. Onun için bu noktanın gayet iyi tet- kiki şarttır. Her ailenin iş cüzdanındaki işler, tesbit olunacak iş derecelerine göre kıymetlendirilir ve muayyen zamanlarda ya- pılacak kontrollar neticesinde, verilen direktifler ve gösterilen yollar dairesinde çalışıldığı anlaşılınca, ortak aileye tarife üze- rinden iş hakkı ödenir. Her ortak aile, işinin mahsulünü kooperatifin toplama yerlerine teslime mecburdur. Teslim olunan mahsulün miktar ve kalitesi iş cüzdanına yazılır. Kooperalilin, tabiatile Tındık kiırma, ambalâj ve ticaret teşkilâtı da olacaktır. Satış neticesinde toplanan paralardan istihsal ve işletme mas- rafları çıkarıldıktan sonra, kalan kârın yüzde muayyen bir kı&s- mı Ziraat Bankasından alınan avansın amortismanına ve fai- zinc, yine yüzde muayyen bir kısmı kooperatifin ihtiyat akça- sına ve işletme fonduna ayrıldıktan sonra geri kalanı, ortaklar arasında teslim ettikleri mahsulün miktar ve kalitesine göre, dağıtılır. Bu teşkilât sayesinde fındık havzasının gerek miktlar, gerekse kalite itibarile verimi artacaktır. Ayni zamanda sürüm işleri de bir zabturapt altına almacağından ve aracıları atlıyarak doğ- rudan doğruya cihan piyasalarile temasa geçileceğinden kıymet itibarile gelir de yükselecektir. Çalışma plânının tatbiki ilerledikçe, bu verim ve selir bakımin- dan yükselişin de yıldan yıla inkişaf edeceği süphesizdir. Bu iti- barla ortaklar böyle bir teşkilât içinde çalışmanın faydalarını gittikçe daha iyi anlıyacaklar ve ona büsbütün bağlanacaklardır. İşte böyle bir vasat içinde kurulacak bir «Fındık enstitüsüy fındık istihsal ve sürüm işlerinin bir nevi Erkânı Harbiye dairesi yolünü oynıyacak ve kooperatifin çalışma ve iş plânlarının tan- ziminde ilmi ve tecrübeyi, amele tatbik imkânlarına kavusa- caktır, Bu fikrin daha etraflı ve daha iyi işlenmesini fındık mülahassıs- larımızın yüksek himmetlerinden bekliyoruz, —C OÇ ŞA