1 Nisan 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 28

1 Nisan 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 28

lür. Yani paranın kıymeti düşer. Fakat bu sukut para mikdarile alâ kadar değildir. Böyle bir anda işliraların çoğalması bir taraflan para- nın tedavül sür'atinin artmasından diğer taraftan krediyc iştiraa” tın çoğalmasından mütevvellittir. Konjonktürün sukutu safhasın- da ise umumi fiat seviyeni de sukut eder. Yani paranın kıymeti yükselir. Bu tahavvül de yine para mikdarımnda vukubhulan her hangi bir tahavvlilden değil — iktisadi faaliyotlerin — daralmasile paranın tedavül sür'atinin azalmasından, ve binnetice krecdi hacmimin kınlınasile paraların bankalarda toplanmasından doğmaktadır. Binacnaleyh kemmiyetçilerin para mikdarmda vukubulan her tahav- vülün mutlaka akislerini eamtia fintlarında gösteraceği ve para mikdarı değişmeyince fintların du değişmiyeceği halıkındaki delilleri şeni ha- diselerle teyit edilmiş olmiyar. <Paranın âmillerinden biri olan tedavül sür'ati, para mikdarına maküsen mütenasip olarak değiştizi zaman para mikdarımın değişmesinden mütevellit tesirleri telâfi etmekte ve diğer bir âmil olan kredi ise, para mikdarına tâbi olmadan müstakillen değişmektedir (*). Aarkası va: (") Prof. Tugan - Baranoveky, Kâğış vara ve maden. &. 10. 1617. Gelecek sayımızda: Türk Devleiçiliği, ihtibas devletçiliği değildir! Müderris İbrahim Fazıl Beyin Akşam gazetesindeki yazısına cevap. Yazan: Dr. Vedat Nedim. Gelecek sayımızda: Don Kişotun yel değirmenlerile döğüşmesi. Kürsü politikacılığı Ve Cavit Bey iktisatçılığına dair. Yazan: Şevket Siireyya. BNK ZT A DN AÇ AT 28