1 Nisan 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 20

1 Nisan 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 20

Kooperatifin içine alımacak fındık mıntıııkasıı.ıın 'tcspiliı'dvğfu' dan doğruya mahallinde yapılacak bir zlfıl.nctıccsmde .m.ximkıır.ı.— dür. Eğer bugünkü mıntaka içinde yeni hndı!ilı?c tesisine mü- sait sahalar yoksa, ovakit büyle bir mesele tabiatile bahse mev- zu olamaz. Bu gibi teferrüatı, ezberden halletmemize imkân ol- madıgğından, bu noktada mazur görüleceğimizi umuyoruz. i Fındık kooperatifi Ziraat Barıkasından, mıktarı işin icabına gö- re tesbit olunacak, bir Aredi ile işe başlar. Kooperatif kurulduk- tan sonra, artık hiç bir banka fındık işleri için ferdi kredi da- gıtmaz, Mütahassısların hazırlıyacakları çalışma ve iş plânla- rına göre, bütün fındık sahasırdaki müstahsiller seferber edile- cektir. Ve fındık istihsalinin rasyonel bir hale girebilmesi için yapılması lâzım gelen her iş, bütün vesait kooperatif tarafından temin edilerek, mütahassısların kontrolü ve direktifi altında yap- tırılacaktır. Yapmıyan, mülkiyet hakkından mahrum bırakila- caktır. Herhangi bir milli müdafaa davası için gayet tabit görülen ce- bir, milli fındık istihsalinin müdafaası için niçin ayni saretle meşra ve zaruri olmasın? Memleket müdafacsı mevzau bahso- lan işlerde, ferdi hüriyelin romantizmine saplanıp kalmak, en büyük hiyanettir. Köylüye yapılabilecek en büyük hötülük, onu kendi başına hür bırakmaktır. Fındık işini, pamuk işini, zeylin işini, kısaca bülün iklisat işle- rini, bir büyük memleket müdafuaası davasının içine aldığımız gün, doğru yola ayak basmış olacağız. Nasıl ki, milli htüriyet, ancak Ruvvetli bir ordu sayesinde koru- nabilirse, ferdin ihtisadi hürriyeti de, ancak böyle bir teskilât içinde en emin ve en müspet bir farzda müdalaasınt bulacaktır. Böyle bir teşkilâtın bütün teferrüatını, mahallinde ezaslı araş- tırmalar, etraflı hesaplar yapmadan, tesbite imkân yoktur. Hat- tâ bütün bu araştırmalar ve hesaplar yapılsa hile, teşkilât, ancak iş sahasına geçtikten sonra, işin içinden alınacak tecrübelerle uzvi bir surette olgunlaşacaktır. Biz burada, yalnız ana prensiplere işaret etmekle iktifa etmek moecburiyetindeyiz, Geçen yazımızda da söyledizimiz gibi, ilk yapılacak iş, fındık 20