1 Haziran 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 16

1 Haziran 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 16

Millet İktisadi yatı : ——— — Pamuk Sanayii Pamuk Ziraatinde İnkılâp istiyor. I. Dr. Vedat Nedim., Pamuklu sanayiimizi kuruyoruz. Dört beş yıl sonra pamuklu istiklâlimize kavuşacağız. Devlet elile kurulan bu yeni fabrikaların hepsi ileri teknikli, mo- dern işletmeler olacak. Bir zamanki yarı müstemleke asmanlı imparatorluğgunun el tek- nikli dokuma zanaatini tasfiye eden yabancımakina tek- niğini, şimdi hür ve müstakil Türkiyc Cümhuriyeti, sanayileşme plânının mutiy bir vasıtası gibi kullanıyor. 19 uncu asrın emperyalist yayılma devrinde ve ileri kapitaliıst memleketlerin elinde bir müstemlekeleştirme, esirleştirme ve soyma vasıtası olan makina tekniği, harp sonu milli kurtuluş memleketlerinde istiklâli tamamla, milli iktisadı muvazeneleç- trme ve bütünleştirme vasılası oluyor. Bir pamuk memleketi olmasına rağmean yabancı pazarlardan pa- muklu satın alan (*) Türkiyenin pamuklu istiklâline kavuşması, yeryüzünde pamuklu sanayiinin makul ve haklı bir tevezzüüne doğru alılan manalı bir adımdır. Kayseride kurulan ilk büyük pamuklu kombinatımızın temelini atan Başvekilimiz, yalmız milli iktisadiyatımızda değil, ayni zamanda cihan iktisadiyatındakâi bünye inkılâbının seyrini çabuklaştırmış oldular. Memleketimizde kurulan pamuklu sanayili, pamuk zıraatimizde de bir inkılâp emrediyor. Pamuklu sanayinin pamuk ziraatinden istediği hammadde şart- ıa" şun)'ırdır: (*) Bugün pumuklu İnlik ve dokuma ihtiyacımızın ancak 55 7 sini dahil- den tamin ediyor ve ©6 93 ünü bhariçten alıyoruz. 16