1 Haziran 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 17

1 Haziran 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 17

Ucuz pamuk İyi ve hep bir örnek pamuk Çak ve emin pamuk. Bugünkü pamuk ziraatimize bakarsak, bu şartlardan hiç birinin mevcut olmadığını görürüz. Ucuz Pamuk. Ucuz pamuktan maksat, pamuk müstahsilinin zararma, yani maliyet fiatından aşağıya pamuk satması değildir. Rantabl yani kazançlı olmıyan bir pamuk ziraatine dayanan bir pamuklu sanayii ve umumiyetle rantabl yani kazançlı olmı- yan bir zirai istihsale dayanan bir amai istihsal birbirini nefye- den iki kuvvettir. Başlıca sürüm sahasını iç pazarımız teşkil edecek olan milli sa- nayiimizin geniş alıcı yığınlarının alım kabiliyetine — intıbak et- mesi zarureti gayet aşikârdır. Kazançlı sanayi için, hazançlı ziraat esaslı bir şart olduğuna gö- re bu iki iatihsal sahasındaki harşılıklı rantablite muvazenesinin tecssüsü milli iktisadiyatımızın en mühim ve en hayati davasını teşkil etmektedir. Pamuk ziraatini rantabl bir istihsal gubesi haline sokmadan pa- muk fiatlarını sun'i bir tarzda yükseltirsek, binnetice pamuk- lu mensucat fiatlarını da yükseltmiş oluruz ki, bu bir taraflı hi- maye doğrudan doğruya pamuk sanayiinin aleyhine olur. Çünkü pamuk müstahsilinin kârlı satışlarına karşılık, milletin diğer müstehlik tabakaları pahalı pamuklu almak mecburiyelinde ka- lacaklardır. Bu da pamuklu sürümünün hacmini darallacaktır. Halbuki yığın istihsali, yığın istihlâki ister. Fiat teşekkülü itibarile müstehlik yığınlarının aleyhine çalışan bir sanayiin ergeç bir sürüm buhranile karşılaşması mukadder- dir. Bu itibarle, pamuklu sanayiinin ucuz hammadde istemesi nekadar haklı ise, pamuk müstahsillerinin sattıkları pamuklar- dan kazanç temin etmeleri de o derece matluptur. O halde «hem ucuz, hem kazançlı pamuk» şiarını, hem sanayiin, hem de ziraatin milli iktisat bakımından müşterek menfaatlerini ifade eden bir ana prensip olarak kabul edebiliriz. < ı7