1 Haziran 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 48

1 Haziran 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 48

di çok daha isabetli olurdu. Körlüden alınan pturcarın -hiç bir Yakam ve mukavese vermediği hulde- mütemadiyen pahalı almdığını söyleyen, ye- ni vergilerin fabrikalara ve sermayeye değil pançar sılan küylüye yük- lenmesini isteyen, on şiddetli bir buhran devrinde ve devlet sermayesi hiç bir falz almadan çalışırkon yukurdaki faiz, temettü ve amorli nisbetlerini güyel Tabil bulan Dr. Gustav Mikuseh acaba bu mütalânları Avusturya- nın milli iktisadi için bizlm tarafımızdan söylense nasıl karşılar?. Mütehassısın müteakip suallere verdiği vevaplar üstünde ayrıca tevuk- kufu İcap ettirmiyocek vuziyettedir. Mütehassıs ne bizlm. milli İnkılbımı zın iklismdi davalarmı kavramiş, ne de bizim sanuyileşme davumuezın bari- hi ve milli zaruretini kavramıştır. O sadece meselâ Brezilya veya Pata- goönyada lânlettâyin şurtlar içimde Iâaletlâyin bir germayenin kâr davala- rını tetkik eder gibi sere serpe mütalealarına devam ediyor, Hulik bu ara- da şekeri hariçten mi alsak, yoksa dnhilde mi yapsak daha hayırlı olacazı meselesini bile tahli! ediyur. : Bu tahliller ayarında evnebi mütaleaları bizim resmi dmairelerimisim bü- tün arşivlerini Yoldurmuastur. Bu tahlillerc berikisinin ilâve elunması fil- vaki haddı zatında ne kâr, ne de zarardır denilebilir. Fakat bu son tetki- kin ayrıca ve bir buris manası da vardır ki, o du, bir milli iktisat da- vasını tetkik ederken bazan bir cenebi mülehassısın da, kendisine tetkik edilmek üzere verilen mevzunun cn mühim tetkik unsurlarını ve mukaye- selerini, pekâlâ unutabilcceğidir.