1 Haziran 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

1 Haziran 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

ru klı Bi- İnkılabın ideolojisi : İş Kanunu yeni cemiyetin temel kanunlarından biridir.'” Şevket Silreyya. Türkiye Büyük Millet Meclisinin esaslı surette 1922 teşri yılın- danberi tetkik ve kısmen de müzakere ettiği «iz kenunu» lüyiha- sı son aylarda yeni bir takım tekemmül safhalarından daha geç- miştir. Şimdi Yüksek İktisat Meclisinin de yeni tetkik ve temen- nilerile biraz daha tamamlanan bu lâyiha yeniden meclis encü- menine intikal edecek ve ümit olunabilir ki yakında kanuniyet iktisap etmiş bulunacaktır. G Bugünkü cemiyette içtimai iş bölümü, durgun ve yeknasak orta- çağ cemiyetile mukayese edilemiyecek kadar geniştir. Zaten bu- gün, bir cemiyetin iktisadi ilerileyişi, o cemiyette içtimal iş bölü- münün genişlemesinden ve mürekkeplesmesinden başka bir şey değildir. Bu itibarle yeni Türkiyede iktisadi bir inkılâhın mana- sı da, herşeyden evvel, memleketimizin ortaçağ iktisadiyatından muasır iktisadiyata, yani geniş ve çeşitli emtia mübuadelesine, makina sanayiine muasır para ve kredi sistemine geçmesi, bina- enaleyh memleketimizde içtimai iş bölümünün tam manasile in- kişafı demektir. Bu itbarle zamanımızda «iktisadi torakki» nin manası evvelâ içtimal iş bölümünün bu suretle geniş va mürek- kep bir şekil almaması, ve bu esnada da bu mesnet üzerinde iz ve iktisat münasebetlerinin ileri ve plânlı bir nizam altma alını- şından ibarettir. Memleketimizde içtimaf iş bölümünün bu inkişafı bir taraftan zirai ve sınai istihsalde yeniden yeniye çesit çeşit ihtisasları ve istihsal şubelerini doğuracak, diğer taraftan da yeni Türkiyenin çocuklarını, «istihsal» ve «iş» e olan alâka ve münasebetlerinin meahiyeline göre bir takım içlimal zümrelere bölecektir. Bu içti- mai zümrelere iş ve iktisat münasebetleri içtimai ve devletçi bir plân altına alınmamış cemiyetlerde doğrudan doğruya sınıf (D Bu yazı gelecek sayıda da devam edecek olan bir tetkiktir.