1 Haziran 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 24

1 Haziran 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 24

selmişti. Fiat sukutları köylünün alım kabiliyctini mütemadiyen düşürüyordu. Köylü, fiat sukutlarımı telâfi etmek için islihsali tevsiden başka çare bulamamıştı. Neticede umum? bir zirai is- tihsal fazlası bütün piyasaları istilâ etti. Köylünün kârına fuzuli bir sürü mutavassıtların iştirak etmesi ve bunların, zirai mahsul fiatlarına kendi lehlerine zam yapmaları da halkın alım kabili- yetini tahdit etmişti. 4 Zirai buhrandan bütün memleketler ayni derecede mütces- sir olmamıstı. Zirai istihsalini makineleştiren memleketler, Müt- tehidei Amerika gibi, buhrandan istifade bile ediyorlardı. Maa- mafih bu memleketlerde de bütün köylü tabakasının vaziyeti müsavi değildi. Meselâ sermayesizlikten makine kullanamııyan kücük ve orta köylü, fiat sukutlarının bütün acı akıbetlerini sır- tına yüklenmişti. Ziraate makine tatbik eden büyük çiftçiler, 1932 de buğdayı, piyasa fiatmm cok dununda bir maliyet fiatile istihsal etmişlerdi. Neticede makineli ziraat, bu düşük maliyet fiatı sayesinde piyasalara mühim miktarda islihsal fazlası dü- kerek hakiki bir buhran amili olmuştu. Fazlai istihsalin vyükü altında dünva buğday stoklarmm nasıl arttığını ve buna maküsen de fiatlarım nesıl sukut ettiğini aşağı- daki tablodan takip edebiliriz. SENELER 1925 | 1928 | 1027 | 1928 | 1920 Dünva buöday stok- | ları SARA) l İ 1L0GO| 12.L00| 10 0i Şikago — borsasında | bugday satış (l yatları Âzami Asgarl Son fiyat Hububat buhranının şiddeti bilhassa 1929 senesini takip eden yıllarda artmıştır. Sanayi buhranile geniş müstehlik kitlelerinin alım kabiliyeti sıfıra müncer olunca, buğday müstahsili memle- ketler, sanayi memleketlerinde satışlarının mühim bir kısşmını kaybettiler. Buğday stokları da fiatlara basarak her sene bir kat daha artmakta devam etti. 24