10 Mart 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

10 Mart 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

İran mektupları: 13 | Trabzon-Tebriz şose- | sinin bü ehemmiyeti var! Şosenin tamiri bitmiş gibidir, şimdi hangi yollardan gidiliyor? mea ve İranda Pehlevi sarayının kapısı TAHRAN, (Milliyet) Bugünkü mektubum, İrana gi- den yollara dairdir. Avrupadan Tahrana gitmek isteyen bir seyyah, şu,yollardan birini inti hap eder: 1 — İstanbul — Trabzon — Kızıldize — Tebriz — Tahran. 2 — İstanbul Batum — Tiflis — Culfa — Tebriz Kazvin — Tahran, 3 — Istanbul — Batüm — Bakü — Enzeli — Reşt — Kaz vin — Tahran, 4 — Berut — Sam — Bağ- dat — Hanekin — Kermanşah — Tahran. | 5 — İskenderon — Musul — Revandız — Rumiye — Teb- riz — Tahran. Cenubi İrandan Tabrana varmak istiyorsanız yollar, şun lardır : | — Bender Abbas — Ker- man — Yezd — Tahrı 2 — Buşir — han — Tahran. 3 — Muhammere — İsfihan — Tahran. 4 — Muhammere — Ahvaz — Disfol — Hurrem abât — Sultanabât — Kum — Tahran. Tahrana gitmek üzere Lon- dradan kalkan bir yolcu için en kısâ 'yolların başında İstanbul — Trabzon — Tebriz — Tah- raniyolu gelir. Asırlarca evvel açılmış olan bu yol, maattecssüf bir çok se- beplerle şimdiye kadar ihmal e dilmişti. Her iki memleketin ik tısadi menfaatlerini tatmin ede cek olan bu büyük ticaret Ben- derinin yolcu ve ticaret eşyası. na açılması, artık bir gün mese lesidir, Yolun Trabzondan Kızıldi- zeye kadar kısmı 670 kilomet- reye baliğ olur. Kızıldizeden Tebrize kadar olan mesafe 250 kilometredir, Şu halde Trabzon la Tebriz arası 920 kilomere e- | diyor. şekilde Yollar, arzu edilen yapıldığı ve yaz, kış üzerinde vesaitinakliye işleyecek hale ge tirildiği takdirde bundan daha İnekin'e kadar ük | hemen hemen ! | elverişli ve daha kısa bir tram. | sit yolu bulunamaz. Yazın, araba ile emtiai tica- riye bu yoldan 24 günde nakle dilrdi, Kışın ise, ya hiç nakle- dilemez, yahut nakli için bu müddetin iki misli bir zamana ihtiyaç görülürdü. o Yollardan teşrinievvelin sonuna kadar is- tifade kabilse de kar yağdıktan son, bilhassa Kızıldize — Erzu| rum ş0s€sinin ti mübtaç ol ması yüzünden münakalât inkı taa uğrar, Yeni şosenin ikmalin den sonra, bu yolun kamyonlar | la azami 6, asgari dört günde katedilmesi k. olacaktır. Bu yoldan sonra, bugün için en işlek yol olan Batum — Tif — Culfo — Tebriz yolu ge- » Hemen bütün transit eşya- sı, bu yoldan nakledilir. Tebriz den Culfaya mesafe şimendifer le 214 kilometredir. Bu yola müvazi olarak Rusların yaptı- ğı şose, 137 kilometre uzunlu ğundadır. Şimendifer, haftada üç defa işler ve (sekiz saatte Tebrizle Culfa arasmdaki mesa feyi alır. Tren, Culfaya varınca Kaf- kas trenlerile Krözman yapar, eşyayi ticariye ve yolcuları nak leder. Tebriz — Culfa şimendife- rinde ikinci mevki ücret 25, çüncü mevki 16 kıran, yani zim paramızla (birinci mevki 250, ikinci mevki | 160 kuruş- tur. Kafkas yolile İrandan ge- len veya İrana giden yolcular, asgari 100 dolar sarfetmek mec buriyetindedirler. Halbuki İs. tanbul — Trabzon — Kızıldize hattı, yolculara bizim para ile ancak 75 İiraya mal olur. Irak yolu da son zamanlar. da, Irak hükümetinin aldığı ted birler neticesinde transite elve rişli bir hale gelmektedir. Bağdat — Hanekin yolu, oldukça işlektir. Bağdattan Ha şimendifer var- dar. İranın ceuptan Hindistan- | la münasebeti, Bender Abbas! — Bender Buşir tarikiledir. | Çin- Japonmuharebesi —u— ! si, ber liva > alay, 3 tabur olduğuna, şöre, ccmân 1” tabur piyade, y süvari, bir alay topçu (* tihlden taburu ve bir nakliye bölü. künden mürekkeptir. Japonlar, ağır topçuyu az getir mişler; fakat bu noksanı, 200 tayya | ve ile attıkları bombalarla telâfi ot işler. sapon amiral Nomura'nın kuuman | ndaki Japon kuvvetleri, 23 şubat şlıyarak 3 marta kadar tam on gün devam eden geceli gündüzlü çar pışmadan sonra, Çin ceneralı (Tsai Ting - Kai) kumandasındaki 19 un- cu Çin ordusunu evvelâ, Woosuna— Kıang Wam — Chapsi hattından garbe Chen-yu — Tazang) ve şima le imtidadı hattına çekilmeğe mec- bur edebildiler.. Çarpışan Mere | iye giriştiler. » Bu kuvvet, Çin ordusunun harp Şimdiye kadar ill haberler doğ | Kabiliyeti itibarile en seçme kısmını ru İse, ili tarafın çarpışan kuvvetle, | teşkil eden 19 uncu ordusu ile miliş- ri şöyledir: lerden, ye gönüllü kıt'alardan teşkil A — Japonlar; eslikeiz Japonların (Şanshay) ve civar) © Bunlardan, 19 uncu ordu, 10 se- mıntakasına şimdiye kadar çıkardık-| nedir, Çinin dahili harplerinde bulun ları kuvvet —Fransız gazetelerine! muş, İyice pişmiş ve yetişmiş kısmı nazaran— 100,009 kişidir. & Fırka —— —— itibarile 6 ilâ 8 farka kadardır. İ (9) Bir topçu alayı iki grup? (ta- Bir Japon fırkası; 2 piyade Bra-! bur); ber grup 2 bataryedir.. B — Çinliler: Çinliler bidayette 50,000 kişi ile MILLEYET PERŞEMBE hücumu son derecede! Herkes biribirlerine şu süali | soruyor: “Acaba kim kazanacak?), BERLİN, 9 (A.A) — Almanyada intihabat mücadelesi, hummalı bir şekil almıştır. Siyaset tenorları Al manyanın her tarafını dolaşmakta ve bütün şehirlerde balk akşamları vâsi içtima salonlarını duldurmaktadır. Başvekil, dün Hindenburg nam ve hesabına turnesine başlamış ve ilk| İ coğrafyası merhale olarak Essen'e gitmiştir Mumaileyh, bu aleşam Dortmund da bir nutuk söyliyecektir. Başvekil, son mutkunu Cuma gü nü akşamı Berlinde spor sarayınm muazzam salonunda söyliyecektir. Cuma günkünden evvelki günlerde bu salonun kürsüsünde müfrit enilli yetperverlerle, komünistler ve Çelik Miğferliler hitabeler irat edecekler dir. Bizzat Hindenburg'ta perşembe | günü akşamı, 15 dakika devam ede | cek olan bir nutuk söyliyecek ve bu| mutuk telsiz telefonla Almanyanın | her tarafında neşrolunacaktır, namzetler telsiz telefondan edemiyeceklerdir. Hattâ Hindenburg komitesi, Ak manya'da yapılacak havai bir seya- diğer ifade Hindenburg'a karşı dört namzet: Yukarda Hitler ve İnsterberg, aşa- ğrda Winter ve Thulmann Almanya'da hali hazırda yapılmak olan tahminlere İtimat çiz deği dir, zirm hepsi de fırka zibı meşbudur ve Alman milletinin 'de bulunmakta olduğu manevi şureş ve iktisadi teşevvüş karşısında en makul ve en müsbet tahminlerin bi- le boş çıkması tehlikesi vardır. Muhammeme, bu hatta çok iş- İek bir transit merkezidir. Nak- İliyat, bilhassa Karon nehri üze İrindeki küçük vapurlar vasıta- sile yapılmaktadır. Cenubi İran petrol şirketle- rinin burada mühim tesisatı ol- ması bu hattın o ehemmiyetini” arttırmıştır V.N. tey eiyordn ; Fakat Çinlilerde, |, ağır topçu dediğimiz büyük toplar yoktu. . Kâfi tayyareleri de yoktu... Şimdiye kadar Japonlarla çarpışan | hattâ bu fırkalar halen teşkilât halin | de mevcutturlar. , Fakat bunlar şim- diye kadar bir elden idare edilebile- cek halde değildiler. . Ve iyi yetişti- rilmiş bir heldede değildiler, ve muhtelif Çin hükümetlerine tâbidir. j ler. ».. Bu kuvvetler nasıl çarpıştılar: Japonlar, ilk kuvvetlerini, kıs- men beynelmilel imtiyazlı mıntaka- men rıbtımına, kismen de, şimalde Woosung istihkâmlarının ateşi altın. da karaya çıkardılar: A: — Woosung civarına çıkarılan Shimonato livası, topçu ile takviye edildi ve Yangtse — Kiane tarikile gelecek takviye kıt'alarını, Woosung kâmına karşı korumak vazifesini B: — Beynelmilel mmtakanın rıh tomına çıkarılan kuvvetlerden: — Ceneral Uyeda kumandasında» ki grup, Woosung — Chapei hattın. deki Çin müdafaa hattının merkezi | dan Hitlercilerin halk kütlesinin âma- kından gelen kir dalga kuvvetile ik tidar mevkiine gelmeleri veyahut bi lâkis Tunç cephe katoliklerin mer- kez fırkalarmın müfrit iilliyetper- | verlerin dalgasına karşı aşılmaz bir | set teşkil etmeleri muhtemeldir. Maamafih, Almanya'nın siyasi kik edilecek olursa bazı mütalealar ileri sürülebilir. Hitlercilerin en az kuvvetli oduk- an'ane İtibarile ka- olan cenubi ve gar 14 Eylül 1930 da Reichstaz isin yapılmış olan i a müfrit mil İiyetperveler, 'dan reylerin an cak 9 18 ini alabilmişler, sosyalist- ler ile katolikler ise reyerin Se 52 si ni kazanmışardır. O zamandan beri, sosyalistler Bay dır, Katolikler, eski vaziyetlerini mu bafaza etmektedi Müfrit mili yetperverler, ancak sağ cenah todilerine yalekş edebilirler, ba da onların 13 Martta Bavyera'da veyle- rin ancek ©; 22 sini topleyabilecekle rini gösterir, Rhin'de ve Rhur'un Vestefalya” Dın sınai munlakaları da müfrit mil. liyetperverlere fazla müsait değildir. Oralarda azami kazançları nisbeti “e 27 olacaktır 14 Eylül 1930” da 14 milyon mün- tahibin rey vermiş olduğu Alman- m #âir aksamı hakkında bu ka- dar sarih tahminlerde bulunmak mümkün değildir Fakat âhiren Hesse'de icra edilen intihabatta müfrit milliyetper dukları düşünülecek olursa Hitler'in 14 milyon reyin “4 40 ımı kazanacı Bu miktar haddi satinde mühim ise de sosyalirtler Hindenburg'a rey ver En sarışın mia BERLİN, 9 (A.A) — Hitlercile- rin "deki “Kara Ev, i olmuş olan Berlin otellerinden birinin lünde en sarışm mis müsabakası ya- pılmıştır, Mevcut saçlar üzün uzadıya ve dilekatle tetkik edildikten sonra gale- be m sene evvel Vestfalya'da doğ- Fenculein Ruth Erler tara- kazanılmıştır. Hindenburg'un birkaç sözü BERLİN, (A.A) — Madi ğine müzaheret etmek üz kül etmiş olan komitelerin talebi ü- zerine Hindenburg, namzetliğini koy mağı kabul'ile 15 şubatta neşretmiş e | olduğu beyannameye şu sözleri ilâve Asker olmak itibarile vazifem,| memleketimi teşovvüyten kurtarmak | ie be şi analar vazifera başında kalmaktır. Tamamen bitaraf ve müstakil ol. duğumdan dolayı namzetliğimi koy. mağa muvafakat ettim. Hiç bir tara. fa İster intihap edileyim, ister inti- hap edilmiyeyim, şu veya bu farka. m değil bütün Alman milletinin emrine amade bir büdim olarak kal. mak isterim. Şimdiye kadar bu pren- siplere göre hareket ettim ve istik” VW Se İL 4evu “137: be-| 1 hizmet eden Serbest Irlanda'dâ İ Kabine yerini cümhu- riyetçilere veriyor DUBLİN, 9 (A.A) — Geçenlerde dikkate şayan bir surette cereyan €- den umumi intihabat bittiğinden sar best Irlanda hükümeti yeni Parlâ- mentosu bugün öğleden | sonra bir kararsızlık ve heyecan havası içinde ! | landa hükümetinin mev çudiyet tarihinin ilk on senesi zar- fında yani 1922 senesi bidayetinde yapılan muahedenin imzası tarihin- den beri iktidar mevkiinde bulunan Cosgraw kabinesi mevkiini Cömhu- #iyetçiler fırkası Lideri De Valera'- nın riyasetinde teşekkül edecek yeni hükümete terkedecektir. | Lindberg'in Çocuğu Bütün taharriyata rağ- i men hâlâ bulunamadı Çocuk, anası ve büyük anası NEVYORK, 9 A.A. — Çocuğu- nun bulunması için Lindbergh'e ar- ili kaçaleçınm tahar riyatı da polisten ziyade bir muvaf- #akiyetle neticelenememi, iş ve çocuk bugüne kadar bili bulunamamıştır. Şişlideki Yangın “Tahkikata nazaran kast seziliyor Şişlide İzzet Paşa sokağında Lütfi Beyin evinden çıkan yan gın tahkikatma devam edilmek tedir. İstihbar ettiğimize naza- ran yangında kast şaibesi görül mektedir. Tahkikat bugün ik- mal edilecek ve evrak müddei. umumiliğe verilecektir. balde de bu veçhile hareket edece- — Yapon Konsulgeneralı Poutun Japonya'nın Changhay'daki nüfus ve sermayesi ne, (Kiang Wan) a taarruz etmek | ve cepheyi yarmak, vazifesini aldı... Ceneral Ono kumandasındaki sol cenah grupu da, beynelmilel mnta- ka hududu boyunca sarkarak Cha. pei varoşuna taarruz edecekti. İşte bu suretle harekât başladı... 'akat Japon taarruzu bir türlü iler. lememeğe başladı. . Çinlilerin mula- vemeli önünde durakladılar. . 200 tayyarenin attıkları bomba ile Kinng Wan'ın yakılması bile Çin lileri yerinden oynatamamıştı.... Nihayet Japonlar, gayri kâfi kuv. vetle yapılan bu, (cephe taarruzu) sun muvaffakıyetindeki güçlüğü er- İHARICI HABERLER| Almanyada intihabat da“) heim'de tevkif Ba Sl En ii 5 > Tarihi evrak hakkındaki takri eymen a bugün görüşülecek ANKARA, 9 (Telefonla) — Yarınki Meclis ( inikadında Maliye e vekili Abdülhalik Bey, Manisa mebusu Refik Şevket Beyin bir Bulgara satılan tarihi (oevrak hak- kında yapılan (tahkikatın me safhaya girdiği hökkmdaki sual takririne cevap verecektir, Refik Şevket Bey takririnde şü suali sormaktadır: 1 — Müfettişlerin tahkikat raporu ne netice vermiştir. 2 — İadesi kabil olduğu temin edilen bu evrak filhakika ta- mamen iade edilmiş midir?, 3 — İededen sonra bir tasnif yapılarak bunun içinde işe va- rayan vesikalar bulutmuş mudur? Mithat Bey ve M. Hanses ANKARA, 9 (Telefonla) — İstanbul Ticaret Odası reisi Mithat Beyle elektrik şirketi müdürü M, Hansens, bu aksamki trenle İstanbula hareket ettiler, Rıhtım sutistimali işi. IZMIR, 9 (Milliyet) — Rıhtım suiistimali maznunları, « dinnameye itiraz etmiştir. Şirketin 40 senelik hesapları, baştan başa maliye heyetince tetkik edilmektedir. Ayrıca hukuk mahke mesine müracaat edilecektir. Yangın yerinde rakı fabrikası İZMİR, 9 (Milliyet) — yangın yerinde, yeraltında gizli bir rakı fabrikası bulundu. Mühim mikdarda rakı müsadere edildi. Bu işten maznun olarak yedi kişi adliyeye verildi. Hariciye Vekilimiz Bulgar hü- kümeti tarafından davet edildi ANKARA, 9 (A.A.) — Bulgar hükümeti tarafından vâki olan davet üzerine H vekili Tevfik Rüştü Beyfendi Ce- nevreden avdetlerinde Sofyada tevakkuf cdeceklerdir.Bu ziyaret iki memleket arasındaki dostluk münasebetlerini takviyye hiz met etmek itibarile memnuniyeti mucip addedilmektedir. Hamdullah Suphi Bey geliyor ANKARA, 9 (A:A.) — Bükreş elçimiz Hamdullah Suphi Bey, bu akşamki trenle İstanbula hareket etmiş, istasyonda H riciye ve matbuat eri ve birçok dostları tarafından teşyi edil- miştir. Hamdullah Suphi Bey, iki üç gün İstanbulda kadıktan sonra mahalli memuriyetine gidecektir. Çocuk sarayındaki kreş ANKARA, 9 (A.A.) —Himeyeietfal cemiyeti umumi me kezi tarafından çocuk sayarında tesis edilen kreşte matbuat er: künma bugün bir çay ziyafeti verilmiştir. Memleketimizin hava yolları hakkındaki tedkikat ANKARA, 9 (A.A.) — Aldığımız malümata göre memle- ketimizde hava yollarının işletilmesi için ihzari bir tetkik yapıl- maktadır. Bu tetkikat hava yollarınm sivil emniyet ve imtizamı kâfil bulunmasını ve iktısadi mıntakalardan geçmesini temin maksadile yapılır. Bu yolların tayin ve tesbitinde bu gibi hatlar açmış ve bulunan membalardan istifadeyi faydalı gören alâkadar makamat tetkikata memur ettiği tayyarecilerimize A- merikadan getirttiği bir mütahassısı da terfik etmiştir. Tayyare cilerimiz İstanbul - Ankara yolu üzerindeki tetkikat ve tecrübele rini bitirmişlerdir. Ankara - Konya - Adana - Fevzipaşa — Nu saybin — Diyarbekir — Van istikametinde uçuşlar ve muhtemel güzergâhların fenni ve iktısadi vaziyetinin tetkiki devam etmek tedir, Memleketimizin diğer bazı aksamı üzerinde de uçar ya- pdacaktır. Beş on güne kadar ikmal edileceği tahmirı olunan bu tetkikattan elde edilecek neticelere göre hava hatlarımızın işle tilmesine teşebbüs olunacaktır. Manisada gizli âyin yapanlar MANISA, 8 — Bu gece Dış mahallede bir evde 11 kişi ton- lanarak Bektaşi âyini yaparlarken polisçe cürmü meşhut halinde yakalandılar. Müddeiunmımi muavini Nadir, polis merkez me- muru Mehmet Ali Beyler sabaha kadar yakalananların isticva- bile meşgul oldular. inimi | Bir Yunan bangeri tevkif edildi BERİLN, 9 (A.A.) — Bile şehrine gitmek üzere Rotter- dam'dan gelen Eliopoykozo ismindeki bir Yunan bangeri Man iştir; Bu'bangerin uyuşturucu maddeler ti- İearetinde ihtisas sahibi olmuş beynelmilel bir çete azasından ol- duğu meydana çıkarılmıştır. anladılar. , İlk hesabın yanlışlığını kavradı. | lar. Parça parça kuvvet göndermek teki mahzuru farkettiler. Ve üç Japon ferkası, daha getirdi- ler. Ve ancak bu kuvvetlerle cephe takviye edildikten sonradır ki, Çin vaffak olabildiler. . ikinci hatta da eskisi gibi şiddetli mukavemet gösterdiler; Japon taar- ruzlarım tardettiler. , Bunun üzerine, Japon kumandan. lığı bu taarruzu bir kuşatma ile mü. essir kılmak kararını verdi. . Bu sırada Japonyadan yeni gelmiş olan 11 inci fırkanın 2 livası ile bir topçu livası, ve bir savari livasından mürekkep 12,000 kişilik bir grupu, Ceneral Shira Kawa kumandasında | olarak, Woosung'un şimali garbisin. deki Paoshan'ın 15 kilometre kadar şimali garbisindeki (Liu — ho) da karaya çıkardı. Bu kuvvetler, Çin ordusunun solunu çevirmeğe başla dı. İşte bu kuşatmanın tesiri iledir ki, Çin ordusu, kendi iktiyarile hen bü tahlile İanyatzmn Sarsma bar tulmak, hemde gerideki kuvvei membalarına daha ziyade yaklaşarak kırvvetlenmek maksadile Tazang — Chenju hattına çekilmiştir. . .. Şimdi ne olacak? Japonlar, vire kuvvet getiriyorlar ve “Çinliler yeni tuttukları hatları da terkederek daha gerilere çekil öiz,, diyorlar, Çinliler de: inci or- dularını hazırlıyorlar. Ve “Çin top rağında bir tek Japon askeri bulun dukça Çin sulh müzakeresine gire mez.,, diyorlar. ve milk kahraman arı (Şang—Kay—Şek) i Çin ordusu » | başkumandanı yapıyorlar. O halde bekliyelim. Kimbilir bel- İ ii Çinlilerin bu geri çekilişleri, bizim | (Sakarya) gerisine çeklememize ben er, sözlerinde dururlar, milli ve şuuru idame edebilirlerse, İ Çin Sakaryasını bekliyebiliriz. Yeşilli; AR